AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #1 Skrevet 26. juni 2016 Ville du gjort det hvis det var sjanse for at du selv også kunne dø? Anonymkode: 76c15...e08
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #2 Skrevet 26. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville du gjort det hvis det var sjanse for at du selv også kunne dø? Anonymkode: 76c15...e08 Ja, og det ville vel svært mange ha gjort Anonymkode: 4e024...e53
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #3 Skrevet 26. juni 2016 Tror ikke det, nei. Er for kynisk til å tro at en tilfeldig person skal være noe poeng i å redde Anonymkode: 19f29...9b5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #4 Skrevet 26. juni 2016 Nei. Og spesielt ikke hvis det var en kvinne. Anonymkode: a36fc...51f
Gjest Aye Skrevet 26. juni 2016 #5 Skrevet 26. juni 2016 Ja det ville jeg. Uten tvil. Vil ikke leve med dårlig samvittighet resten av livet. Mitt liv er ikke viktigere enn andres.
Sinsiew Skrevet 26. juni 2016 #6 Skrevet 26. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Nei. Og spesielt ikke hvis det var en kvinne. Anonymkode: a36fc...51f wow... du bare måtte, sant? Se hvor mange som svarer deg og blir sinte osv? Nei, det ville jeg nok ikke gjort. Sikkert veldig kynisk, men hvis det er en ting jeg IKKE vil, så er det å dø. Om det derimot er mest sannsynlig at jeg kommer til å overleve hendelsen, men blir skadet, så ville jeg gjort det.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #7 Skrevet 26. juni 2016 Nei. Kanskje, om det var et barn. Men jeg tror ikke jeg hadde gjort det for en fremmed. Anonymkode: 32f53...eaa
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #8 Skrevet 26. juni 2016 Jeg hadde gjort det uten å tenke meg om, om det var et barn. Tror jeg egentlig ville gjort det uansett! Anonymkode: fa7af...383
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #9 Skrevet 26. juni 2016 Kommer vel helt an på situasjonen, og det er vel også vanskelig å forutse hvordan man faktisk reagerer i en slik nødsituasjon før man opplever det. Anonymkode: 62a2f...247 1
Saphyria Skrevet 27. juni 2016 #10 Skrevet 27. juni 2016 (endret) Eg trur seriøst sjansene er større for at eg hadde gjort noe sånt dersom det var for å redde eit dyr, av den årsak at dyr er nærmere hjertet og samvittigheten min enn det fremmede mennesker er.. Unntaket er om det var eit barn. Og eg hadde selvfølgelig gjort mitt beste for NÆR familie. Det er null og niks som gjør at eg ville vært villig til å risikere å kaste vekk mitt eget liv for å redde eit annet, så det heile kommer til hvilken reaksjon eg hadde opplevd i situasjonen, og det er umulig å forutse. Det kan hende det ville spørs på hvem denne tilfeldige personen var (om det var kjent søppelmenneske, så kunne vedkommende krepert for alt eg hadde brydd meg, eg hadde ikkje risikert meg selv for å redde menneskelig søppel), alderen på vedkommende vllle nok hatt innvirkning på min avgjørelse, og omstendighetene rundt grunnen til at redning var nødvendig. Hva situasjon ville det være snakk om? Var den selvpåført eller ei ulykke? Om det var selvpåført med viten og vilje, så... adios, klar deg sjøl liksom. Om det var ei ulykke, var det brann, bilulykke, fallulykke, gisselsituasjon, påkjørsel, kollapset bygning, terror, drukning? Og var det i det heilte tatt innenfor min kapasitet å redde denne personen på egenhånd, eller var sjansene store for at eg bare ville risikert å gå til min tidlige død for å forsøke å redde h*n uten å ein gang lykkes? Eg kan ikkje akkurat utrette mirakler, så å prøve å redde ein kollapset person på 100+kilo hadde ikkje fungert så bra siden eg er ein svekling, og siden eg er litt paranoid, så bare tenk om den du prøver å redde er enten ein forbanna jævel som ikkje vil dø aleine dersom håpet er ute for vedkommende eller fullstendig panisk som fysisk nekter deg å gå ifra h*n for å forsøke skaffe mer hjelp og så er det enden på visa for begge to liksom. Nei, eg hadde nok heller ringt nødetatene og forsøkt huke tak i noen andre nærheten om situasjonen tilsa det var nødvendig, eg kunne gjerne hjulpet til med å redde personen dersom eg hadde hjelp fra ein eller fleire andre, eg er uansett ganske ubrukelig i slike situasjoner aleine siden eg garantert hadde fått jernteppe, improvisert førstehjelp er ikkje akkurat min forte, eg er ganske svak og har 0 kondis å snakke om, så eg trur seriøst ikkje eg er i stand til å redde noen på egenhånd i min tilstand. Eg tror egentlig ikkje eg kunne klart å redde meg selv fra ein nødsituasjon heller, så å forsøke å hjelpe noen andre virker som ein håpløs, dum ide for meg. De fleste liv er like mye verdt og mitt er ikkje nødvendigvis meir verdt enn den som trengte å reddes, men eg har heller ikkje tenkt å risikere å dø sammen med ein fremmed om eg kan unngå det. Eg har tross alt min egen familie og hunder å tenke på, og eg har ikkje tenkt å påføre de ekstra sorg fordi eg ville forsøke å være heltmodig uten å ein gang klare å få meg selv tilbake i live. Call me evil, call me calculative, I'm a bitch, så whatever. Endret 27. juni 2016 av TheNordTroll 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #11 Skrevet 27. juni 2016 13 timer siden, Sinsiew skrev: wow... du bare måtte, sant? Se hvor mange som svarer deg og blir sinte osv? Hvorfor skulle de bli sinnte? Anonymkode: a36fc...51f
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #12 Skrevet 27. juni 2016 Ja. Jeg har gjort det en gang, og når jeg tenker over hvor instinkivt det skjedde ser jeg at jeg ville gjort det igjen. Jeg tenkte ikke engang på at mitt liv var i fare før etterpå. Anonymkode: 22a42...2cb
Gothminister Skrevet 27. juni 2016 #13 Skrevet 27. juni 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville du gjort det hvis det var sjanse for at du selv også kunne dø? Anonymkode: 76c15...e08 Nei
EvaLena Skrevet 27. juni 2016 #14 Skrevet 27. juni 2016 Det trur jeg kommer helt av seg selv, så jeg tror jeg ville gjort det. Man handler kanskje på instinkt i sånne situasjoner.
Gjest Gaea Skrevet 27. juni 2016 #17 Skrevet 27. juni 2016 Skjønner ikke hvordan i all verden skal man egentlig vite det, når man sannsynligvis handler på impuls (og jeg har aldri opplevd noe lignende). Hadde man ikke handlet på impuls har man mulighet til å vurdere mulige konsekvenser, og jeg kunne nok tippet begge veier avhengig av hvor stor sannsynlighet det er for at jeg ville dødd i forsøket...
ops2 Skrevet 27. juni 2016 #18 Skrevet 27. juni 2016 Kanskje, hvis jeg handlet på impuls og ikke fikk tenkt meg om. Jeg gambler ikke for at barna mine skal bli morløse. Hvis jeg reagerte på instinkt, så tror jeg det mest sannsynlig ville vært et barn. Aldri hvis det var en farlig situasjon, og jeg hadde mine barn med meg, da måtte jeg passe på de. For TheNordTroll, beklager, jeg ville heller latt 10 000 dyr dø framfor et eneste menneskeliv. Som meg selv. Eller et gammelt "søppelmenneske" eller et barn. Sier litt om ekstreme dyreelskere. Jeg ville reddet deg framfor et dyr også. Nei, tusen ganger ti tusen. Alle dyr i landet. Alle dyr i en rase.
Saphyria Skrevet 27. juni 2016 #19 Skrevet 27. juni 2016 ops2: Og eg er fullstendig motsatt, det fins meir enn nok av mennesker her i verden siden jorda allerede er overbefolket, men fantastiske dyreraser dør ut hver eineste dag takket være oss, i tillegg til at vi dreper planeten med alle miljøproblemene vi skaper. Det hadde nok også løst noen problemer på sikt ved å bli kvitt noen prosenter av menneskerasen. Er forresten ingen ekstrem dyreelsker, men er heller noe mer som ein menneskehater, I guess. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #20 Skrevet 27. juni 2016 Ikke hvis det var et barn, hater unger Anonymkode: 6f478...f37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå