Gå til innhold

Kjøpe symaskin for første gang

fiolar

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å kikke på symaskiner, og lurer på om det er noen kloke hoder her som har erfaring. Har søkt opp tidligere tråder om temaet her også, men fikk ikke helt svar på det jeg funderer på. 

Jeg kan jo starte med at jeg knapt nok har brukt en symaskin før, men behovet og interessen har økt med årene. Jeg strikker gensere, og må snart tørre å prøve meg på noe som krever montering :tongue: Da er det jo kjekt med en maskin på lur. I tillegg ønsker jeg å kunne sy enkle babyklær (bukser, bloomers etc) og legge opp jeans. (Den må altså kunne sy greit i tjukke olabukser.)

De maskinene jeg har kikket på, er:
Brother DS-120 til ca 2500,-  
Brother NV-15 (Innov-is 15) til ca 4000,- 
Janome Easy Jeans til ca 5000,- 

Etter mye googling har jeg sett at Janome Easy Jeans nevnes av mange som en god "start-maskin".
DS-120 har blitt fremhevet som det samme i en svensk test: http://www.test.se/symaskiner/ 
NV-15 virket (på meg) som en oppgradert versjon av DS-120 :tongue:

Maksprisen min er på rundt 5000,-

Det finnes ingen sybutikk eller annen butikk hvor jeg kan "prøvekjøre" maskiner her jeg bor, så avgjørelsen blir kun basert på det jeg ser og hører om via nett... :ph34r: Noen som har erfaring med disse merkene, eller kanskje andre tips til symaskiner jeg burde vurdere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ser ut som greie maskiner ;) Bare ikke kjøp en billig en ala 1000 kroners singel el. Det er viktig at den har de sømmene du trenger, eks. elastisk rettsøm, sikksakk gjerne falsk overlock  som minimum; ) men det har de fleste tror jeg. Ellers er Bernina også et godt merke har jeg hørt :)

Anonymkode: 7f778...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 5000 disponibelt ville jeg heller gått for en Phaff eller en Husquarna. Alternativt en Bernina. Kjøper du først en symaskin så er vel tanken at den sakl vare noen år? Starmaskin er derfor noe jeg vil fraråde, fordi du blir kjent med og vant til en maskin. Å bytte er er dermed tull og noe som skaper problemer. Finn en maskin med gode stingalternativer og gjerne med muligheter til å "bygge ut".

Ekstra undertrådsspoler, symaskinføtter bør og være greit å få tak i. 

Anonymkode: 5553d...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! :) 

Nå har jeg også oppdaget en Husqvarna som virker som en god blanding av alle de tre jeg har ramset opp - Husqvarna Viking 100Q (ca 4000,-) Den blir (av internett) beskrevet som en brukervennlig, elektronisk symaskin med funksjoner som kan fungere lenge for både nybegynnere og mer viderekomne. 

Hele dagen har plutselig gått med til symaskin-fundering gitt..! Rart hvordan det kan skje. :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...