AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #1 Skrevet 26. juni 2016 På badet i går så jeg noen prikker/sår på og over penisen til kjæresten min. Han visste ikke hva det var, men jeg fikk en følelse og googlet derfor "herpes på penis" og fant bilder som var rimelig like. Han var enig i at det lignet veldig, men kunne ikke skjønne hvor han evt kunne ha fått herpes fra... Han leste at mange har det og at mange har det uten å vite at de har det. Jeg har aldri hatt herpes og har heller ingen symptomer på det nå. Han sier at han så de prikkene/sårene i mars, men ikke tenkte så mye over det. Fra februar og noen måneder frem var jeg veldig syk og innlagt på sykehus, vi hadde derfor ikke sex. Han sier han ikke har hatt sex med noen andre, men jeg leste at fra man blir smittet til man får utbrudd går det ca 4 dager. Sitter igjen med tusen spørsmål. Er ikke 100% sikker på om han har det heller, men han har lovet meg å gå til lege når vi kommer hjem fra ferie. Kan jeg ha herpes uten å vite det? Kan han ha hatt det lenge og først fått utbrudd i mars, og så igjen nå? Eller er det mest sannsynlig som jeg frykter, at han har vært utro, fått herpesutbrudd i mars, og så et nytt nå? Hvordan sjekker legen om man har herpes? Anonymkode: 9b70f...200
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #3 Skrevet 26. juni 2016 Høres heller ut som kjønnsvorter, HPV virus. Det er vanskelig å sjekke om du har viruset, det blir ikke sjekket på vanlig SOS-sjekk. Viruset er helt ufarlig, og mange får ingen symptomer i det hele tatt. Fra man blir smittet og til man evt. får utbrudd kan ta flere mnd. Han kan altså ha hatt det før dere ble i lag. Og du kan være smittet uten å i det hele tatt få utbrudd, eller du kan få utbrudd om en stund. Det er helt ufarlig og vanligvis ikke nødvendig å behandle - kroppen bekjemper det selv men det kan ta tid. Et utbrudd kan vare opptil 18 måneder, men går over av seg selv. Anonymkode: 57abf...bff 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #4 Skrevet 26. juni 2016 Googlet kjønnsvorter, det ser ikke ut som det. Har funnet flere bilder som ligner når jeg googler herpes. Vet ikke om det er lov å legge til sånne bilder, men det ser sånn her ut: (Disse er fra Google, men ser helt identiske ut) Kan det være noe annet..? Hilsen fra Hovedinnlegger. Anonymkode: 9b70f...200
DizzyRonson Skrevet 26. juni 2016 #5 Skrevet 26. juni 2016 Kan se ut som herpes. Det er vanlig att man får utbrudd som følge av stress eller på våren høsten så vidt jeg vet. Er bare smittsomt under utbrudd. Gå til legen å få det undersøkt.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #6 Skrevet 26. juni 2016 Hvis han har vondt, er det trolig herpes, for herpes gir utbrudd via nerveceller. Men det nederste bildet kan jo også være vorter. Vorter vil ikke gi smerte i samme grad. Hpv kan gi både vorter og kreft i livmorhalsen, så ufarlig er viruset ikke. Han kan ha hatt herpes fra før dere møttes, og ha utbrudd nå. Han behøver ikke å ha vært utro. Men det er svært smittsomt når det er synlig utbrudd (også usynlige utbrudd kan smitte). Man får ikke alltid utbrudd selv om man smittes, så den eneste måten å sjekke det for da, er å ta en blodprøve og sjekke for antistoffer. Det kan være både HSV-1 og HSV-2, begge deler smitter både på munn og underliv. Anonymkode: 763ea...790 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #7 Skrevet 26. juni 2016 Men vi har vært ilag i 2 år, kan han ha hatt herpes så lenge og fått utbrudd først nå da..? Han har lovet å gå til lege når vi kommer hjem fra ferie. Men kjenner jeg han rett gjør han det vel ikke Han forstår ihvertfall at jeg ikke vil ha ubeskyttet sex før han har sjekket seg og utbruddet er vekke. Anonymkode: 9b70f...200
rundtfingern Skrevet 26. juni 2016 #8 Skrevet 26. juni 2016 Jeg har herpes. Jeg fikk det når jeg var 14, uten å ha sex. Jeg fikk herpes type 1 der nede, ikke type to. Så det kan være det? 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #9 Skrevet 26. juni 2016 Det er ingen av dere som har det som kalles "forkjølelsessår"? For det er herpes og kan smitte til kjønnsorganer... Anonymkode: 51e8d...431 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #10 Skrevet 26. juni 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men vi har vært ilag i 2 år, kan han ha hatt herpes så lenge og fått utbrudd først nå da..? Ja, det kan han. Hos meg tok det 19 år fra utbrudd en til utbrudd to. Anonymkode: 78a70...873 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #11 Skrevet 26. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen av dere som har det som kalles "forkjølelsessår"? For det er herpes og kan smitte til kjønnsorganer... Anonymkode: 51e8d...431 Nei.. Jeg ble ganske paff av det her, men for det første vet jeg ikke om det er herpes og for det andre så må jeg roe meg ned og ikke beskylde han for å være utro hvis det stemmer at man kan ha viruset så lenge uten å få utbrudd. Men da er vel mest sannsynlig jeg smittet også.. Anonymkode: 9b70f...200
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #12 Skrevet 27. juni 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei.. Jeg ble ganske paff av det her, men for det første vet jeg ikke om det er herpes og for det andre så må jeg roe meg ned og ikke beskylde han for å være utro hvis det stemmer at man kan ha viruset så lenge uten å få utbrudd. Men da er vel mest sannsynlig jeg smittet også.. Anonymkode: 9b70f...200 Hvis du har hatt sex med han mens han har disse sårene, er du mest sannsynlig smittet, for det smitter lett. De fleste med herpes vet ikke selv at de er smittet, for de for ikke symptomer. Herpes 1 er det samme som noen kaller forkjølelsessår, men kan smitte nedentil også. Herpes 2 kan også smitte begge steder, men gir ofte verre utbrudd. Det viktigste er at han får testet hva dette er, og få behandling, uansett hva det er. Og er det noe som kan behandles (altså ikke herpes), så må du få behandling også. Det kan jo være noe annet enn herpes også. Anonymkode: 763ea...790
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #13 Skrevet 27. juni 2016 Jeg har ingen erfaring med herpes, men mitt første og siste utbrudd med kjønnsvorter er nå eksakt 2 år siden. Jeg har ikke hatt antydning til noe utbrudd siden den gang, så det betyr ikke at kjæresten din har vært utro. Men man kan aldri vite. Test deg for klamydia, for sikkerhets skyld. Har hørt om utro kjærester som har smittet den uvitende kjæresten med klamydia og det som er. Anonymkode: 4e81d...9e5
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #14 Skrevet 27. juni 2016 Forresten, de bildene du la ut: det ser ikke ut som vorter. Det ser ut som herpes. Anonymkode: 4e81d...9e5
Ylajalii Skrevet 27. juni 2016 #15 Skrevet 27. juni 2016 Uten tvil en SOS. Ta en tur til legen. De tar en prøve av byllene/sårene, og finner ut om det er herpes type 1 eller 2 (eller noe annet). Det er svært mange som går med viruset i kroppen, men som ikke får synlige utbrudd, og dermed ikke vet at de er smittet. Du kan altså i teorien være den som har smittet ham ettersom herpes ikke blir testet for med mindre en har symptomer. Men uansett: Avstå fra sex, eller i det minste bruk kondom til han har vært hos legen og utbruddet er over.
boblevann Skrevet 27. juni 2016 #16 Skrevet 27. juni 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis han har vondt, er det trolig herpes, for herpes gir utbrudd via nerveceller. Men det nederste bildet kan jo også være vorter. Vorter vil ikke gi smerte i samme grad. Hpv kan gi både vorter og kreft i livmorhalsen, så ufarlig er viruset ikke. Han kan ha hatt herpes fra før dere møttes, og ha utbrudd nå. Han behøver ikke å ha vært utro. Men det er svært smittsomt når det er synlig utbrudd (også usynlige utbrudd kan smitte). Man får ikke alltid utbrudd selv om man smittes, så den eneste måten å sjekke det for da, er å ta en blodprøve og sjekke for antistoffer. Det kan være både HSV-1 og HSV-2, begge deler smitter både på munn og underliv. Anonymkode: 763ea...790 Nei, det finnes mange forskjellige hpv virus. Virusene (6 og 11) som vanligvis gir vorter, er IKKE de samme som gir kreft. Det at vorter gir kreft er en gammel myte. https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/humant-papillomavirus-hpv-genitale-/ avsnitt nr 4.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #17 Skrevet 27. juni 2016 1 time siden, boblevann skrev: Nei, det finnes mange forskjellige hpv virus. Virusene (6 og 11) som vanligvis gir vorter, er IKKE de samme som gir kreft. Det at vorter gir kreft er en gammel myte. https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/humant-papillomavirus-hpv-genitale-/ avsnitt nr 4. I den artikkelen står det jo at hele 15 av hpv-typene kan gi kreft, og at det finnes over 100 forskjellige genotyper. Man kan ikke da utelukke at noen av typene som gir vorter også kan gi kreft. Noen gir vorter, noen kreft og noen begge deler. Anonymkode: 763ea...790 1
boblevann Skrevet 27. juni 2016 #18 Skrevet 27. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: I den artikkelen står det jo at hele 15 av hpv-typene kan gi kreft, og at det finnes over 100 forskjellige genotyper. Man kan ikke da utelukke at noen av typene som gir vorter også kan gi kreft. Noen gir vorter, noen kreft og noen begge deler. Anonymkode: 763ea...790 Virusene som VANLIGVIS (i 90% av tilfellene) gir vorter, gir ikke kreft.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #19 Skrevet 27. juni 2016 Takker for alle svar. Anonymkode: 9b70f...200
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #20 Skrevet 27. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Forresten, de bildene du la ut: det ser ikke ut som vorter. Det ser ut som herpes. Anonymkode: 4e81d...9e5 Det er det jeg synes også. 3 timer siden, Ylajalii skrev: Uten tvil en SOS. Ta en tur til legen. De tar en prøve av byllene/sårene, og finner ut om det er herpes type 1 eller 2 (eller noe annet). Det er svært mange som går med viruset i kroppen, men som ikke får synlige utbrudd, og dermed ikke vet at de er smittet. Du kan altså i teorien være den som har smittet ham ettersom herpes ikke blir testet for med mindre en har symptomer. Men uansett: Avstå fra sex, eller i det minste bruk kondom til han har vært hos legen og utbruddet er over. Det blir ikke ubeskyttet samleie fremover, nei. Anonymkode: 9b70f...200
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå