Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er så teit, men for alt jeg vet så er det jeg som gjør noe dumt uten å være klar over det. Dette er langt, så finn fram en god kopp te og noen kjeks.

For tre år siden bestemte venninnen min (eks venninne?) og jeg for at vi skulle gå ned i vekt. Jeg veide 125, hun veide 120. Og det gikk helt fin fint, spiste sunt, trente alt det der. Og vi var kjempestolte og motiverte hverandre. Så en dag sier venninnen min at hun har bestemt seg for å slankeopereres, noe som var helt fint for meg. Jeg er ikke noe glad i sykehus og hadde ikke lyst til å operere, og jeg syns det gikk helt greit å gå ned uten. Hun ble operert og vi fortsatte å trene og spise sunt og motivere hverandre. Ingen vonde følelser fra min side eller kommentarer eller noe fra meg om at hun valgte å operere, jeg syns ikke jeg har vært flinkere enn henne eller noe sånt, vi har begge jobbet beinhardt. Så flyttet jeg til et annet sted i byen, ikke langt men jeg bor nærmere et treningssenter, så det ble til at jeg begynte å trene der i tillegg til det jeg og venninnen min trente. Og jeg endte opp med å nå målvekten min før hun nådde hennes. Jeg var stolt over å ha nådd målvekten min, men var ikke hoverende, bare tjohei liksom. Hun var ikke glad, i det hele tatt, selv om hun bare hadde rundt 10 kg igjen selv. Og hun sa til meg at jeg hadde trent uten henne og derfor var det juks og ikke rettferdig. Jeg ble såret men gadd ikke gjøre noen stor greie ut av det. Vi fortsetter å trene sammen som før, og jeg trodde alt var fint, hun nådde målvekten sin noen måneder etter og var stolt. Vi hadde begge målvekt på 60.

Vel, etter å ha gått ned såpass mye så har vi begge en del løshud. Jeg har litt mindre fordi jeg gikk ned mere regelmessig tror jeg, og jeg var ikke stor like lenge som hun var, og i tillegg raste hun ned i vekt veldig brått etter operasjonen. Og hun sa hun hadde søkt om operasjon for å få hennes fjernet, jeg gidder ikke det, syns ikke det er så ille. Puppene er litt flatere og lengre, magen er litt slapp, har litt grevinne heng og disselår, men det er bare noen mnd siden jeg nådde målvekten min, har hørt hud trekker seg sammen en stund, og så hvis jeg trener mere styrke i tillegg så fyller sikkert muskler ut noe av det også.

Men venninnen min går nå rundt og sier til felles venner av oss at jeg tror jeg er penere enn henne fordi jeg har mindre løshud, og at jeg er dum som ikke velger å ta operasjon fordi det ikke er pent sånn jeg ser ut nå, og at jeg går rundt å skryter av at jeg har gått ned "naturlig" og hun har hatt operasjon. Jeg har absolutt vært stolt av at jeg har gått ned så mye, men jeg har ikke snakket henne ned, jeg har sagt vi har gått ned sammen. Hvorfor sier hun sånne ting når vi begge har gjort det samme, gått ned så mye sammen, og vært stolte sammen? Hun sa hun ikke skjønte hva jeg snakket om når jeg tok det opp med henne. Så da spør jeg her jeg, noen ideer om hvorfor hun plutselig har blitt så kald, gjør jeg noe galt? Får litt lyst til å ta den operasjonen når hun sier ting som at jeg er stygg, og ingen kommer til å ville ha meg når jeg ser ut som nå osv osv. Menn liker pene damer og jeg er ikke akkurat pen. Og om jeg tar den kanskje ting vil bli bra mellom oss igjen.

Anonymkode: dc990...c13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å svare deg på spørsmålet ditt. NEI du er ikke problemet.

Anonymkode: 1b826...2a7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det gode venninner som har videreført disse utsagnene til deg? Venninner du føler du kan stole på mer enn henne?

I så fall hadde jeg invitert gitt person og venninnen din samtidig til deg. Legg an en vennlig tone og start med å si at alt dette rundt kropp og vekt er sårt og vanskelig og dersom noen ting er sagt i fortvilelse, har du forståelse for det. Men si samtidig at du har ikke trykket noen ned eller villet noen noe vondt her, og du vil ha deg frabedt å få ord lagt i din munn. 

Få kortene på bordet og ta det derfra. 

Anonymkode: 7c1b3...fe6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. Og om jeg tar den kanskje ting vil bli bra mellom oss igjen.

Hun som du forteller om, er ikke en god venninne. Vær sammen med mennesker som behandler deg med respekt og kjærlighet :hjerte:

Er enig i at det er ikke du som er problemet

Anonymkode: 3cfbc...922

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og, Nei ikke finn på å operere deg pga henne.

Dump henne rett og slett. Hun er ikke snill mot deg

Anonymkode: 3cfbc...922

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det gode venninner som har videreført disse utsagnene til deg? Venninner du føler du kan stole på mer enn henne?

I så fall hadde jeg invitert gitt person og venninnen din samtidig til deg. Legg an en vennlig tone og start med å si at alt dette rundt kropp og vekt er sårt og vanskelig og dersom noen ting er sagt i fortvilelse, har du forståelse for det. Men si samtidig at du har ikke trykket noen ned eller villet noen noe vondt her, og du vil ha deg frabedt å få ord lagt i din munn. 

Få kortene på bordet og ta det derfra. 

Anonymkode: 7c1b3...fe6

Jeg har kjent venninnen min siden barneskolen, og så har de andre dukket opp i senere år. Vil gjerne stole mest på venninnen min fordi vi har vært venner så lenge, men de nye vennene er innmari gode, flotte genuine mennesker. Ikke typene som driver med sladring om andre. Fikk bare vite det fordi jeg var på en cafètur med dem uten venninnen min for hun var ikke hjemme. Og de nye (som ikke er flunkende nye) spurte om jeg og venninnen min er uvenner fordi hun ikke snakket veldig hyggelig om meg lenger. De lurte på om noe hadde skjedd.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er voksne forresten. Halvvoksne ihvertfall, vi er begge 25, og de nye venninnene er mellom 24 og 30.

Skrevet

Herregud, dette ville jeg konfrontert henne med, så utrolig sårende : (
Det høres ut som hun har KJEMPEkomplekser for at hun opererte seg mens du gjorde det du gjorde selv.

Du har jo nådd målet ditt og du har en fin og sunn holdning til ekstra hud og det som skjer ellers! Jeg tok slankeoperasjon nå i vår og er på vei ned i vekt og jeg har samme syn på det som deg. Jeg skulle også ønske at jeg kunne fått til det du har gjort; å gå ned alt på "egenhånd" (operasjon er jo også hardt arbeid men du skjønner hva jeg mener) - men synes du har masse å være stolt av og jeg kjenner jeg er glad på dine vegne for at du har HALVERT kroppen din og kommet så langt!

Gratulerer masse masse!! Når det gjelder venninnen din er det tydelig at hun har helt andre problemer enn vekten - her er det sjalusi, komplekser, dårlig selvtillit og rett og slett en lite støttende venninne. Du har jo ikke JUKSET ved å trene uten henne- du har vært mer motivert/ivrigere. Det er da fair game!

Hvis du vil snakke med noen om vektnedgang e.l. så er jeg faktisk veldig interessert i å høre fra deg:) Uansett så håper jeg du slår fra deg tanken om å operere fordi hun oppfører seg slik hun gjør. Du er helt sikkert megaflott slik du er, og det du har gjort er en kjempebragd. Prøv å ikke la hennes sure epler ødelegge for deg!

• Liker 3
Skrevet

Kjære TS

Nå skal du få noen korte, konsise fakta :)

(Eks-)Venninnen din er misunnelig og merker på kroppen (for sikkert første gang) at du er en trussel.

Det er ikke du som er problemet.

Hun må endre på måten hun ser på seg selv, det er den eneste veien hun kan kvitte seg med misunnelsen på. Hun må jobbe med hodet og lære seg at hun er like verdifull og flott som deg selv om du klarte dette uten hjelpemidler. Per i dag prøver hun å kneble deg for å føle seg liiittegrann bedre. En kortvarig lykke.

Jeg gjentar, det er ikke du som er problemet :smilyblomst:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere er så supre. Takk! Det dere sier er de tingene jeg har tenkt, men har ikke villet tro på det fordi vi har vært så nære og jobbet mot dette målet sammen og hatt det så gøy. Og så når endelig vi er i mål så blir det litt ødelagt fordi hun ikke er særlig hyggelig lenger. Og hun har alltid vært så snill og trivelig og aldri vært en sånn som ikke gleder seg over andres lykke. Så da ble jeg veldig usikker når det plutselig begynte å skje. Har ikke lyst til at hun skal føle jeg er en trussel eller noe sånt når vi begge har gjort det samme, vi bare gjorde det på litt forskjellige måter. Vi ser begge ut som våte soveposer nakne, den ene er virkelig ikke flottere enn den andre her, hun har ingenting å være misunnelig for. Vi er i den samme hengepuppbåten :ler:

Gjest supernova_87
Skrevet

Som andre har skrevet, nei, det er ikke du som er problemet. 

Jeg tror det handler om at hun selv føler på at du har vært flinkere enn henne. Det er hun som tenker på at hun har tatt operasjon og ikke du. Synes ikke du har gjort noe som helst galt, men jeg vet heller ikke hva du kan gjøre, for siden du ikke har gjort noe galt så er det ikke rett at du skal unnskylde deg, eller legge deg flat eller noe. Det er hun som oppfører seg dritt her. 

Gratulerer med å ha gått ned så mye! Virkelig! Det er en bragd! :) 
Hvis du selv ikke vil ta operasjonen så skal ikke hun få deg til å føle på at du burde. Vent og se, som du sier så trekker den seg litt sammen etter litt tid, hvis du etter hvert ønsker det så er det sikkert mulig å søke om det senere også. Vær heller stolt av deg selv, både vektnedgangen! men også at du er en støttende venninne, som gleder deg på vegne av venninnen din, og som støtter og heier på andre. Du høres ut som en god venninne. :klem: 

(Forresten, hvor lang tid brukte du på å gå fra 125 til 60?) 

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, Rainstorm skrev:

Som andre har skrevet, nei, det er ikke du som er problemet. 

Jeg tror det handler om at hun selv føler på at du har vært flinkere enn henne. Det er hun som tenker på at hun har tatt operasjon og ikke du. Synes ikke du har gjort noe som helst galt, men jeg vet heller ikke hva du kan gjøre, for siden du ikke har gjort noe galt så er det ikke rett at du skal unnskylde deg, eller legge deg flat eller noe. Det er hun som oppfører seg dritt her. 

Gratulerer med å ha gått ned så mye! Virkelig! Det er en bragd! :) 
Hvis du selv ikke vil ta operasjonen så skal ikke hun få deg til å føle på at du burde. Vent og se, som du sier så trekker den seg litt sammen etter litt tid, hvis du etter hvert ønsker det så er det sikkert mulig å søke om det senere også. Vær heller stolt av deg selv, både vektnedgangen! men også at du er en støttende venninne, som gleder deg på vegne av venninnen din, og som støtter og heier på andre. Du høres ut som en god venninne. :klem: 

(Forresten, hvor lang tid brukte du på å gå fra 125 til 60?) 

Brukte nesten nøyaktig tre år. De 20 siste kiloene tok nesten et helt år, de satt hardt! Tenker det kanskje var litt lettere for meg siden jeg ikke hadde vært veldig stor veldig lenge. Jeg har alltid vært kjempeaktiv og spist sunt, kommer fra en friskluftsfamilie. Så jeg har vokst opp med sunn og god mat og lært å lage den, og vet hvor digg det er å være ute og føle meg frisk. Så jeg behøvde ikke lære det. Mens venninnen min, der er det motsatt hun har alltid vært stor og det er familien hennes også. Kanskje det var med på å gjøre at hun føler seg litt lei, at det var lettere for meg. At jeg genuint liker salat liksom, og fisk, og grønnsaker, var ikke noe jeg måtte tvinge i meg. Og jeg har ikke rukket å få leddvondt og de tingene... Har ikke tenkt over det før nå.

Gjest Sitronvann
Skrevet

Bra jobba! :)

Jeg trenger ikke å tilføye noe mer da jeg ser de andre her har avlevert gode svar og det samme som jeg tenker. 

Men en ting, ikke finn deg i dette. Barndomsvenninne eller ei, så er det en skikkelig ufin oppførsel hun legger for dagen.

Skrevet

Så utrolig bra jobbet, fortsett med trening, og pass på huden din ( Lotion, drikk vann osv ) så trekker den huden seg sammen skal du se, operasjon bør være siste utvei. 

Kan hende dere begge vil merke at dere har forandret dere en del nå, altså psykisk, men prøv å ta vare på vennskapet, ikke bli høye på dere selv, noe som er veldig lett å bli, med tanke på den utrolig flotte jobben dere ( du ) har gjort, å har fått den kroppen dere ønsket dere. Merket det på meg selv, og flere venner etter en slik stor forandring, men man normaliserer seg etterhvert, å da er det synd om vennskapet skal ha fått seg en knekk. Det beste er å snakke sammen, men du er ikke problemet her, men hun kjenner vel på litt misunnelse over at du greide det uten operasjon, og har sluppet unna all løshuden, men det er mennesklig. Håper hun kan svelge kamelen, å være glad på begges vegne :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...