AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #1 Skrevet 26. juni 2016 Droppet en middag med svigerfamilien i dag av denne grunnen for jeg blir så utafor av det. Mødre med fullvoksne barn som skal bestemme og kommentere alt som er feil i deres øyne. Her er noen eksempler av hva jeg opplever på slike sammenkomster. 1. Når datteren min på 1,5 år slår seg ganske stygt sier de, dette tåler hu, og blir oppgitt når jeg tar hun opp for å trøste. Jeg har vært på kurs om dette, og vet at det er viktig for barnets utvikling at de får trøst og har rett til å uttrykke seg før de blir satt til lek igjen. De sier også at ungen har godt av å slå seg, og den er noe som går igjen. 2. Solkrem! Datteren min blir dratt ut i stekende sol uten solkrem eller solhatt, og jeg sier at de må komme inn og smøre eller sitte i skyggen hvis de skal sitte ute. Får oppgitte blikk av dette også. 3. Mat. Hvorfor kan hun ikke smake på det og det får jeg høre. Datteren min har problemer med magen og må spise mye spesialmat (streng beskjed og oppfølging fra lege, ikke noe jeg har kommet opp med selv). Dette er selvsagt noe tull, for før i tida, så spiste ungene alt de kom over og alle kom godt ut av det, må vite. 4. Jeg sier nye klær skal vaskes før bruk. Dette gjorde man aaldri før i tiden, for noe tull og bla bla. Og listen fortsetter. Jeg ender alltid opp med å bli lei meg og føle meg som en overbeskyttende dårlig mor som har så mange regler. Føler meg utslitt når jeg kommer hjem og syns forholdet mitt til disse menneskene har blitt dårlig etter jeg og mannen fikk barn. Mødre på min egen alder sier at jeg er en laidback og behagelig mor så tror ikke jeg er så fryktelig ille, selv om jeg er litt hønemor. Men hvorfor er det så få som kan respektere hvordan andre oppdrar barna sine? Anonymkode: 50bba...b7a
Gjest insta72 Skrevet 26. juni 2016 #2 Skrevet 26. juni 2016 (endret) Dette må du bare leve med .. De fikk den samme klaging av sine forelder . Og du kommer til å plage vettet av dine barn og svigerbarn. Det er alltid noe som forandrer seg og den som klager mener alltid de har rett for det har de lær. Tørr å vedde på at de svigermor har brukt mange timer klage på sin svigermor til sine venner. Endret 26. juni 2016 av insta72 skriveleifer
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #3 Skrevet 26. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Droppet en middag med svigerfamilien i dag av denne grunnen for jeg blir så utafor av det. Mødre med fullvoksne barn som skal bestemme og kommentere alt som er feil i deres øyne. Her er noen eksempler av hva jeg opplever på slike sammenkomster. 1. Når datteren min på 1,5 år slår seg ganske stygt sier de, dette tåler hu, og blir oppgitt når jeg tar hun opp for å trøste. Jeg har vært på kurs om dette, og vet at det er viktig for barnets utvikling at de får trøst og har rett til å uttrykke seg før de blir satt til lek igjen. De sier også at ungen har godt av å slå seg, og den er noe som går igjen. 2. Solkrem! Datteren min blir dratt ut i stekende sol uten solkrem eller solhatt, og jeg sier at de må komme inn og smøre eller sitte i skyggen hvis de skal sitte ute. Får oppgitte blikk av dette også. 3. Mat. Hvorfor kan hun ikke smake på det og det får jeg høre. Datteren min har problemer med magen og må spise mye spesialmat (streng beskjed og oppfølging fra lege, ikke noe jeg har kommet opp med selv). Dette er selvsagt noe tull, for før i tida, så spiste ungene alt de kom over og alle kom godt ut av det, må vite. 4. Jeg sier nye klær skal vaskes før bruk. Dette gjorde man aaldri før i tiden, for noe tull og bla bla. Og listen fortsetter. Jeg ender alltid opp med å bli lei meg og føle meg som en overbeskyttende dårlig mor som har så mange regler. Føler meg utslitt når jeg kommer hjem og syns forholdet mitt til disse menneskene har blitt dårlig etter jeg og mannen fikk barn. Mødre på min egen alder sier at jeg er en laidback og behagelig mor så tror ikke jeg er så fryktelig ille, selv om jeg er litt hønemor. Men hvorfor er det så få som kan respektere hvordan andre oppdrar barna sine? Anonymkode: 50bba...b7a Ikke noe å bry seg om. Har selv en svigermor som sier samme greia og jeg pleide å irritere meg grønn. Å gå å være miserabel er ikke noe poeng i. Vært sterk i deg selv og smil, vær åpen for det de sier men gjør det som du mener er rett. Anonymkode: 26113...4e6 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #4 Skrevet 26. juni 2016 Jeg har ikke barn, men jeg skiller meg ut i min familie og får mye kommentarer på det. Er kjempeslitsomt at det alltid skal tas opp hver gang. For min del begrenser jeg kontakten med de, besteforeldre har jeg ikke sett på 6 år. Man kan som regel ikke endre slike mennesker Anonymkode: f532f...287 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #5 Skrevet 26. juni 2016 Det er jo fordi de har helt rett!! Du høres ut som en helt typsik overbeskyttende hønemor, slik 95% av dagens småbarnsmørdre desverre har blitt. Jeg er ikke mer enn 30 selv, men jeg blir så oppgitt over mine medforeldre, for guuuud som de duller og daller og klager etter på fordi ungene en noen pysete mammadalter... Vi liker ikke å tro det, men enkelt ting var bedre før! Så hør på svigerforeldrene dine du, de har helt sikkert mye fornuftig å komme med:) Anonymkode: 15a2c...9bf 13
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #6 Skrevet 26. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Droppet en middag med svigerfamilien i dag av denne grunnen for jeg blir så utafor av det. Mødre med fullvoksne barn som skal bestemme og kommentere alt som er feil i deres øyne. Her er noen eksempler av hva jeg opplever på slike sammenkomster. 1. Når datteren min på 1,5 år slår seg ganske stygt sier de, dette tåler hu, og blir oppgitt når jeg tar hun opp for å trøste. Jeg har vært på kurs om dette, og vet at det er viktig for barnets utvikling at de får trøst og har rett til å uttrykke seg før de blir satt til lek igjen. De sier også at ungen har godt av å slå seg, og den er noe som går igjen. 2. Solkrem! Datteren min blir dratt ut i stekende sol uten solkrem eller solhatt, og jeg sier at de må komme inn og smøre eller sitte i skyggen hvis de skal sitte ute. Får oppgitte blikk av dette også. 3. Mat. Hvorfor kan hun ikke smake på det og det får jeg høre. Datteren min har problemer med magen og må spise mye spesialmat (streng beskjed og oppfølging fra lege, ikke noe jeg har kommet opp med selv). Dette er selvsagt noe tull, for før i tida, så spiste ungene alt de kom over og alle kom godt ut av det, må vite. 4. Jeg sier nye klær skal vaskes før bruk. Dette gjorde man aaldri før i tiden, for noe tull og bla bla. Og listen fortsetter. Jeg ender alltid opp med å bli lei meg og føle meg som en overbeskyttende dårlig mor som har så mange regler. Føler meg utslitt når jeg kommer hjem og syns forholdet mitt til disse menneskene har blitt dårlig etter jeg og mannen fikk barn. Mødre på min egen alder sier at jeg er en laidback og behagelig mor så tror ikke jeg er så fryktelig ille, selv om jeg er litt hønemor. Men hvorfor er det så få som kan respektere hvordan andre oppdrar barna sine? Anonymkode: 50bba...b7a Synes oppriktig du skal slutte å ta deg nær av og lage problemer av bagateller. Ja, dine eksempler er bagateller. Anonymkode: d14c9...5ff 7
Aamu Skrevet 26. juni 2016 #7 Skrevet 26. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo fordi de har helt rett!! Du høres ut som en helt typsik overbeskyttende hønemor, slik 95% av dagens småbarnsmørdre desverre har blitt. Jeg er ikke mer enn 30 selv, men jeg blir så oppgitt over mine medforeldre, for guuuud som de duller og daller og klager etter på fordi ungene en noen pysete mammadalter... Vi liker ikke å tro det, men enkelt ting var bedre før! Så hør på svigerforeldrene dine du, de har helt sikkert mye fornuftig å komme med:) Anonymkode: 15a2c...9bf Jeg er heller enig med TS. 16
Rararara Skrevet 26. juni 2016 #8 Skrevet 26. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo fordi de har helt rett!! Du høres ut som en helt typsik overbeskyttende hønemor, slik 95% av dagens småbarnsmørdre desverre har blitt. Jeg er ikke mer enn 30 selv, men jeg blir så oppgitt over mine medforeldre, for guuuud som de duller og daller og klager etter på fordi ungene en noen pysete mammadalter... Vi liker ikke å tro det, men enkelt ting var bedre før! Så hør på svigerforeldrene dine du, de har helt sikkert mye fornuftig å komme med:) Anonymkode: 15a2c...9bf Akkurat hva er det du mener TS virker overbeskyttende med? Jeg er enig i at svigerforeldre/foreldre helt sikkert har mye fornuftig å komme med, men når det gjelder helse i.f.m mat og solbeskyttelse har det ikke noe med å være overbeskyttende å gjøre. Det er da også naturlig å trøste sitt eget barn når hun slår seg. (Her ser jeg at det er store forskjeller på hvordan man gjør det da..enkelte ganger virker nesten trøst som en forsterkelse av skaden.) Jeg har også hørt den der at ting var bedre før, vi er overbeskyttende m.t.p bilsikring, røyking med barn osv... det får folk bare si. Det er klart det somregel gikk bra med folk da også. Men det gjorde ikke det med alle. Skal vi ta den risken for å ikke virke overbeskyttende? Nei, det synes jeg ikke! Jeg tror jeg ville sagt fra at dette er det du og far som avgjør. Det virker en smule hårsårt å droppe middag med svigers på grunn av dette. 12
Aamu Skrevet 26. juni 2016 #9 Skrevet 26. juni 2016 Ts, det er sånn det er. Du får bare lukke ørene og late som du ikke hørte det, eller rett og slett si: "er det du eller jeg som er moren hennes?". 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #10 Skrevet 26. juni 2016 Men hvordan overlever du ute i verden? Det er jo normalt at folk er uenige om ting. Om de mener noe annet enn deg og gir uttrykk for det, trekk på skuldrene og le og si at ja da mener vi forskjellig! Hva så, det GJØR jo ingenting. Her er f eks MIN mening: . Trøste ved fall: ja, men med måte. Se an om det går over av seg sjøl, gjør ofte det. Solkrem: avhenger av varighet, hvor mye sol og hudtype. Ti minutter i vanlig sommersol for vanlig unge går jo greit, tre timer på strand i solsteiken med rødhåra unge er absolutt problem. Mat: legen bestemmer når det er snakk om sykdom Nye klær vaskes: Ja, om det passer seg sånn, men om svigers gjerne vil se den nye genseren på med en gang spiller det absolutt ingen rolle en gang i mellom. Er alle enige? Helt sikkert ikke. Bryr det meg? Niks. Anonymkode: f852a...d94 15
absinthia Skrevet 26. juni 2016 #11 Skrevet 26. juni 2016 Rett deg opp i ryggen og stå på ditt, så gir de opp etterhvert. Det er ikke noe poeng å ta seg nær av det. Her er det jeg som sier til svigers at de ikke må være så overdrevent opptatt med å trøste. Det som skjer her er at barnet har sluttet å gråte, men så kommer besteforeldre og skal være litt overdrevent trøstende og så begynner barna å gråte igjen. Dersom vi ikke stopper dem, trekker de ut gråt som kunne vart i omtrent ett minutt til 10 minutters gråt påfølgende av en is til trøst. Når vi foreldre, storesøsken og min mor trøster, er det nok med et blås av vår magiske pust og litt " såså". De synes forresten også at vi er litt gale mht å la barna gjøre ting der det finnes en mulighet til at de kan slå seg. - Det er da det er greit å ha utdanning på området barn og fysisk fostring. De har gitt oss opp for en stund tilbake. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #12 Skrevet 26. juni 2016 Takk for svar og synspunkter. Er enig at jeg er hårsår på dette, men blir sliten og har ofte hodepine etter besøk. Det plager meg nok mer enn det må, men når mye av besøket dreier seg om at jeg må forklare hvorfor ting er som det er gang på gang og få de oppgitte blikkene tilbake blir det til at jeg rett og slett gruer meg til besøk. Bryr meg ikke om min egen familie pirker på ting, de sjeldne gangene det skjer. Anonymkode: 50bba...b7a 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #13 Skrevet 26. juni 2016 Jeg tror du vil bli mindre sliten hvis du velger dine kamper... Dette med mat er selvsagt kjempeviktig, og foreskrevet av lege. Har dere gitt en ordentlig innføring i dette? Hvis dere har fått noe skriv fra legen e.l., inkluder svigers i dette. Når det gjelder nye klær har jeg også som hovedregel at dette skal vaskes før bruk, men jeg gidder ikke å være vanskelig hvis noen av besteforeldrene er ivrige etter å prøve på noe nytt en gang i blant. Slike ting tenker jeg at man kan la ligge, det er unødvendig å lage en diskusjon ut av slikt (og barnet tar ærlig talt ikke skade av det innimellom). Anonymkode: 5db30...79d 1
Amarone Skrevet 26. juni 2016 #14 Skrevet 26. juni 2016 Teori: For en del godt voksne er det å akke seg over "nye regler" en slags selvbeskyttelse. Man vil ikke akseptere at man har gjort noe som har vært potensielt skadelig for eget barn, ergo må nye regler være overhysterisk tull. Tror det er lite å gjøre med sånt, utover å sette foten ned og si "mitt barn, mine regler". Og så får de tenke hva de vil - men sier de noe, så smiler du overbærende og forteller dem at tidene forandrer seg. 9
EvaLena Skrevet 26. juni 2016 #15 Skrevet 26. juni 2016 6 minutter siden, Amarone skrev: Teori: For en del godt voksne er det å akke seg over "nye regler" en slags selvbeskyttelse. Man vil ikke akseptere at man har gjort noe som har vært potensielt skadelig for eget barn, ergo må nye regler være overhysterisk tull. TULL 1
EvaLena Skrevet 26. juni 2016 #16 Skrevet 26. juni 2016 Du er jo overbeskyttende,TS. Unntatt med maten. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #17 Skrevet 26. juni 2016 51 minutter siden, EvaLena skrev: Du er jo overbeskyttende,TS. Unntatt med maten. Deg om det, poenget mitt er at andre ikke har rett til å legge seg opp i det og trosse mine regler så min rolle som mor blir overkjørt. Det er flere ting jeg tar lett på som jeg vet andre er opptatt av, men min mening om det klarer jeg å holde for meg selv, og mødrene jeg føler overdriver med ting skal få gjøre som de føler rett uten at jeg blander meg opp i det. Dessuten er det ikke å være overbeskyttende at man ikke ønsker solbrente barn når man lett kan unngå det, eller la de skrike alene når de slår seg. Jeg trøster til hun roer seg ned, så setter jeg hun ned til lek igjen. Anonymkode: 50bba...b7a 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #18 Skrevet 26. juni 2016 Hvorfor må man vaske nye klær før bruk? Anonymkode: 86eb5...9e8 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #19 Skrevet 26. juni 2016 1 time siden, EvaLena skrev: Du er jo overbeskyttende,TS. Unntatt med maten. - Barn som ikke får oppmerksomhet og trøst når de gråter, kan få en nederlagsfølelse. Det kan gå ut over livsmotet, selvbildet og barnets tro på seg selv. Barnet kan føle seg som en "ingen" i stedet for en "noen", sier Foss. Klippet fra en av tusen artikler om dette med trøst. Anonymkode: 50bba...b7a 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #20 Skrevet 26. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må man vaske nye klær før bruk? Anonymkode: 86eb5...9e8 Kjemikalier og andre allergifremkallende stoffer. Dette var det mindre av i barneklær før i tiden! Anonymkode: 50bba...b7a 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå