Gå til innhold

FUN light mot maur - hvordan fungerer det, helt konkret?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

- helle i skåler eller bare på bakken?

- konsentrert eller vannet ut? når det regner eller helst når det er tørt?

- hvilke andre dyr tar skade av det? vil den gode makken bli påvirket?

Anonymkode: e0823...036

Skrevet

Jeg prøvde det og helte det rett ut på bakken, funka dårlig. 

Fikk bedre resultat med bakepulver, to omganger med den og mauren var borte.

Gjest Money
Skrevet

La dere bare bakepulver der dere så maur? Har sett noen der jeh skal bygge platt, har strødd ut litt giftig mat som jeg kjøpte på plantasjen, men usikker på om det funker. Har dere andre effektive tips?

Skrevet

Har slitt med Eitermaur her og det er hittil kun funlighten som har fungert. De tar ikke giftåte ser det ut til og jeg er skeptisk til å helle ut giftblanding pga dyr i hagen.

Heller en flaske ufortynnet bringebærsaft rett over sandtua de bygger opp og to dager etter er det dødt der. Før jeg startet med safta for 5 år siden var jeg oppe i 60-70 tuer i løpet av sesongen. Nå ser jeg maks 10 i løpet av sesongen og det er mulig å gå barbeint der igjen.

Aldri sett noe negativt i områdene jeg heller med tanke på gress etc.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 26.6.2016 at 1.35, minienthe skrev:

Har slitt med Eitermaur her og det er hittil kun funlighten som har fungert. De tar ikke giftåte ser det ut til og jeg er skeptisk til å helle ut giftblanding pga dyr i hagen.

Heller en flaske ufortynnet bringebærsaft rett over sandtua de bygger opp og to dager etter er det dødt der. Før jeg startet med safta for 5 år siden var jeg oppe i 60-70 tuer i løpet av sesongen. Nå ser jeg maks 10 i løpet av sesongen og det er mulig å gå barbeint der igjen.

Aldri sett noe negativt i områdene jeg heller med tanke på gress etc.

Ganske fantastisk tilbakemelding. Er det en stor eiendom, med tanke på at du kan se så mange tuer? Hvordan er det med meitemark i bakken hos deg?

Skrevet

Tja, drøye 800 kvadrat tomt utenom boligen vil jeg tippe. Var ganske ekstremt med maur her en periode før jeg startet med safta.

Mark aner jeg ikke, må innrømme at jeg ikke graver og styrer så mye i hagen :)

Skrevet

Tror man i grunnen kan hive/helle det meste over en begynnende maurtue for å få maurene til å rømme. Jeg har også slitt med eitermaur, men må innrømme at jeg drysser litt maurmiddel over. Kunne nok likegodt helt over fun light... men det er vel ikke det beste å helle ufortynnet i naturen det heller ;)

Hvilke maur er det du ønsker å bli kvitt, er det for å stanse bygging av en maurtue eller er det maur generelt?

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si hva slags maur det er. Det har bare kommet en enorm maurtrafikk alle veier her de siste to årene. Ser ikke noe tue, men eiendommen er bygd opp med svære betongmurer osv - så de kan være inni der.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å si hva slags maur det er. Det har bare kommet en enorm maurtrafikk alle veier her de siste to årene. Ser ikke noe tue, men eiendommen er bygd opp med svære betongmurer osv - så de kan være inni der.

Hvis de er små holder de nok kanskje til i sand eller under jorda... Hvis man ikke vet hvor "bolene" er kan det være vanskelig å bli kvitt de. Men de små biter i hvertfall ikke :)

• Liker 1
Skrevet
Den 26.6.2016 at 1.26, Money skrev:

La dere bare bakepulver der dere så maur? Har sett noen der jeh skal bygge platt, har strødd ut litt giftig mat som jeg kjøpte på plantasjen, men usikker på om det funker. Har dere andre effektive tips?

Strødde godt på med bakepulver der jeg så mauren gikk ( de hadde bol under jorda under noen steinheller som skulle bort fordi vi skulle bygge platt), etter et par timer gravde vi litt, strødde på mer bakepulver og litt etter litt daua hele gjengen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...