sassa81 Skrevet 26. juni 2016 #1 Skrevet 26. juni 2016 (endret) Jeg har irritabel tarm (ibs), og plagene blir gradvis verre og verre. Jeg har flere ganger tatt det opp med fastlegen for å få hjelp og råd, men har bare blitt avvist med at det er lite å gjøre med situasjonen. Så fant jeg informasjon om fodmaps på nett, og har forsøkt å sette meg inn i hvilke matvarer jeg kan spise og hva jeg bør holde meg unna. Men jeg synes nesten det er overveldende å skulle komponere et sunt kosthold utifra oversikten jeg har, spesielt fordi jeg i tillegg til fodmaps heller ikke tåler matvarer med mye syre (tomater, sitrus, ananas, kiwi osv). Jeg ser at tanken med low fodmaps-dietten er at man skal gå på streng diett en periode, for så å reintrodusere matvarer gradvis for å se hva man tåler. Overalt står det at dette er en prosess man bør få hjelp til å fagfolk. Så jeg har tatt kontakt med legen igjen, og sagt at jeg må få orden på magen fordi dette rett og slett ødelegger hverdagen min. Jeg sa jeg ville gjøre et systematisk forsøk med low fodmaps, men at jeg synes det er vanskelig å gjøre dette skikkelig på egenhånd (har gjort flere forsøk, og har over lengre tid holdt meg unna løk og hvitløk, juice og en det meste av frukt). Hennes eneste kommentar var at om jeg ikke var villig til å gjøre en innsats, så var det ingen som kunne hjelpe meg. Ehhh? What? Så nå lurer jeg på andre har fått hjelp? Hvordan gikk dere i så fall frem, og hva slags hjelp fikk dere? Og har dere blitt bedre i magen? Endret 26. juni 2016 av sassa81 Skrivefeil
Chiquita Skrevet 26. juni 2016 #2 Skrevet 26. juni 2016 Be om henvisning til en ernæringsfysiolog. Der kan du få hjelp. Men, jeg er enig med deg, og synes fodmap var veldig 'omstendig'. Så jeg startet i stedet med et vanlig lavkarbo-kosthold, hvor sukker, mel og grønnsaker som vokser under jorden blir kuttet/redusert til et minimum. Det fungerer for meg, og er for meg lettere å 'huske' enn alle 'reglene' i fodmap-systemet
sassa81 Skrevet 26. juni 2016 Forfatter #3 Skrevet 26. juni 2016 14 minutter siden, Chiquita skrev: Be om henvisning til en ernæringsfysiolog. Der kan du få hjelp. Men, jeg er enig med deg, og synes fodmap var veldig 'omstendig'. Så jeg startet i stedet med et vanlig lavkarbo-kosthold, hvor sukker, mel og grønnsaker som vokser under jorden blir kuttet/redusert til et minimum. Det fungerer for meg, og er for meg lettere å 'huske' enn alle 'reglene' i fodmap-systemet Legen ville ikke henvise meg til ernæringsfysiolog, og mente jeg måtte gå privat om jeg ville snakke med en. Hun synes åpenbart ikke ibs er et "ekte" helseproblem. Jeg prøvde lavkarbo for noen år siden, men syntes det også var veldig begrensende. Ingen frukt, begrenset med grønnsaker og ikke brød/korn. Og brød og korn er en av de tingene jeg føler at jeg faktisk tåler ganske bra, selv om jeg nå har kuttet det helt ut en ukes tid for å se om det likevel kan hjelpe. Har du noen tips om bøker eller info på nett om lavkarbo for ibs?
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #4 Skrevet 26. juni 2016 Bytt fastlege! For ei dame.. Blir så irritert av slike! Jeg ble henvist til ernæringsfysiolog. Det hjalp meg og jeg ett lite lys i tunnelen. Lykke til Anonymkode: ea950...844 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #5 Skrevet 26. juni 2016 På Facebook er det en veldig god gruppe for lav fodmap og ibs, har selv spist lav fodmap i to år nå, og først nå har jeg klart å reintrodusere noe uten å bli dårlig. Fikk beskjedom dietten gjennom gastro spesialist, men leste meg opp selv og klarte alt på egenhånd, gikk på noen smeller i starten, men lærte raskt Anbefaler også å laste ned (koster 60 kr eller noe) monash sin lav fodmap app på mobilen. Det er de som er ledende innenfor lav fodmap, og tester nye matvarer. Der er lav fodmap beskrevet i guiden deres, og i tillegg kan du søke opp de aller fleste matvarer og se om de de er røde (høy fodmap) og hvor mange gram du kan spise av de osv. I tillegg forklarer den blant annet at man ikke kan spise frukt per måltid som tilsvarer mer enn en medium appelsin. Du kan altså ikke spise masse forskjellig frukt til ett måltid selv om de er lav hver for seg. facebook gruppen heter: Low FODMAP - Norsk gruppe Anonymkode: 06a88...278 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #6 Skrevet 26. juni 2016 Det finnes ingen behandling for ibs annet enn å finne ut hva som gjør DEG dårlig i mangen, og det varierer fra person til person. Noen tåler ikke frukt, noen tåler ikke gjær, noen tåler ikke kaffe osv, det er ingen enhetlige produkter å holde seg unna. Fodmap begger jo på en teori om å unngå tungt fornøydelige enzymer, men jeg er enig i at det er omfattende og ikke enkelt å ta fatt på på egenhånd. Det er nå publisert flere norske bøker om emne, og det er også minst to blogger som skriver mye og godt om dette (Lyngstad ernæring og Lavfodmap.no). Der kan du får hjelp til oppskrifter og hvordan du setter i gang, mulig noen av dem holder kurs også. Dette er ingen offentlig annerkjent behandlingsmetode, så det er ikke noe sted legen kan henvise deg til å få hjelp med dette. Jeg syns heller ikke du kan forvente at fastlegen skal lese seg opp for så å lære deg hvordan det gjøres, da er det enklere å lese seg opp selv. Jeg evt at mange har hjelp av lavkarbo, for min del hjalp ikke det, men jeg styrer unna sukker, hvetemel, melk og belgfrukter så har magen det noenlunde greit. Du kan oppsøke ernæringsfysiolog på egen hånd, du trenger ikke henvisning fra fastlege. Ernæringsfysiologer har ikke refusjonsrett hos Helfo, og du betaler dermed samme pris uansett. Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men det er flere ernæringsfysiologer som jobber med ibs og low fodmap, så du kan gjerne finne noen som passer for deg (ellers har Lyngstad ernæring online veiledning tror jeg). Ellers viser ny forskning sammenheng mellom tarmhelse og psyke, så hvis du sliter psykisk på noe vis kan det gi utslag i ibs. Det kan også være en spiral der frustrasjon over tarmen påvirker psyken som igjen gjør tarmen verre. Bare en tanke. Jeg tror ikke du får så mye ut av å bytte fastlege, men dersom du føler hun stenger for deg så er det bare å forsøke. Personlig tror jeg du får mye mer igjen for å kontakte ernæringsfysiolog som jobber med dette og få hjelp derfra, men legen din har rett i at det krever stor egeninnsats. Anonymkode: ed632...67b 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #7 Skrevet 26. juni 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ingen behandling for ibs annet enn å finne ut hva som gjør DEG dårlig i mangen, og det varierer fra person til person. Noen tåler ikke frukt, noen tåler ikke gjær, noen tåler ikke kaffe osv, det er ingen enhetlige produkter å holde seg unna. Fodmap begger jo på en teori om å unngå tungt fornøydelige enzymer, men jeg er enig i at det er omfattende og ikke enkelt å ta fatt på på egenhånd. Det er nå publisert flere norske bøker om emne, og det er også minst to blogger som skriver mye og godt om dette (Lyngstad ernæring og Lavfodmap.no). Der kan du får hjelp til oppskrifter og hvordan du setter i gang, mulig noen av dem holder kurs også. Dette er ingen offentlig annerkjent behandlingsmetode, så det er ikke noe sted legen kan henvise deg til å få hjelp med dette. Jeg syns heller ikke du kan forvente at fastlegen skal lese seg opp for så å lære deg hvordan det gjøres, da er det enklere å lese seg opp selv. Jeg evt at mange har hjelp av lavkarbo, for min del hjalp ikke det, men jeg styrer unna sukker, hvetemel, melk og belgfrukter så har magen det noenlunde greit. Du kan oppsøke ernæringsfysiolog på egen hånd, du trenger ikke henvisning fra fastlege. Ernæringsfysiologer har ikke refusjonsrett hos Helfo, og du betaler dermed samme pris uansett. Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men det er flere ernæringsfysiologer som jobber med ibs og low fodmap, så du kan gjerne finne noen som passer for deg (ellers har Lyngstad ernæring online veiledning tror jeg). Ellers viser ny forskning sammenheng mellom tarmhelse og psyke, så hvis du sliter psykisk på noe vis kan det gi utslag i ibs. Det kan også være en spiral der frustrasjon over tarmen påvirker psyken som igjen gjør tarmen verre. Bare en tanke. Jeg tror ikke du får så mye ut av å bytte fastlege, men dersom du føler hun stenger for deg så er det bare å forsøke. Personlig tror jeg du får mye mer igjen for å kontakte ernæringsfysiolog som jobber med dette og få hjelp derfra, men legen din har rett i at det krever stor egeninnsats. Anonymkode: ed632...67b Kliniskernæringsfysiologer har refusjonsrett. Anonymkode: 24389...95d
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #8 Skrevet 26. juni 2016 Det tok mange år før jeg fant mine triggere. Jeg tåler ikke frukt, altså må jeg holde meg unna frukt og alle typer fruktjuicer. Det ble et helt nytt liv. Det gjelder også te. Starta som så mange andre dagen med juice, eller en kopp te. Og så skulle det være 5 om dagen, herregud det gikk helt skeis for min ibs. Nå er jeg bort i mot normal i magen. Anonymkode: 758d4...c9c
sassa81 Skrevet 26. juni 2016 Forfatter #9 Skrevet 26. juni 2016 Takk for alle svar! Jeg har forsøkt å finne ut hva som trigger mine problemer i flere år, og bruker appen til monash daglig. Jeg kjenner også Lyngstad, og bruker oppskrifter derfra. Likevel har jeg ikke klart å bli bedre. Jeg har lest meg opp, men jo mer jeg leser jo mer komplisert synes jeg dette blir. Fordi jeg bare blir dårligere og dårligere og mine egne forsøk på å løse dette ikke fungerer, tenker jeg at det er på tide å få hjelp til å gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg er enig i at fastlegen ikke kan være ekspert på alle sykdommer og kroppslige problemer. Men det vel nettopp i sånne situasjoner legen skal henvise videre? Det finnes klinisk ernæringsfysiologer med offentlig avtale, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke kvalifiserer for en henvisning dit. Alle steder jeg leser om low fodmap står det at uttestingsfasen bør overvåkes og planlegges i samarbeid med spesialister. Ser også på at flere sykehus rundt om i landet tilbyr kurs, men har dessverre ikke funnet noe slikt her i Oslo.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #10 Skrevet 26. juni 2016 Jeg skrev matdagbok, hver dag, hvert eneste måltid. Skrev + eller - i margen når jeg oppdaget at det gikk bra eller dårlig en stund etter inntak av mat. Etterhvert ble det et mønster i dette, der jeg kunne lese ut hvilke type mat magen min ikke likte. Kuttet så ut disse og har vært helt fin i magen siden Anonymkode: a2b29...777
Joe12 Skrevet 26. juni 2016 #11 Skrevet 26. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ingen behandling for ibs annet enn å finne ut hva som gjør DEG dårlig i mangen, og det varierer fra person til person. Noen tåler ikke frukt, noen tåler ikke gjær, noen tåler ikke kaffe osv, det er ingen enhetlige produkter å holde seg unna. Fodmap begger jo på en teori om å unngå tungt fornøydelige *enzymer, men jeg er enig i at det er omfattende og ikke enkelt å ta fatt på på egenhånd. Det er nå publisert flere norske bøker om emne, og det er også minst to blogger som skriver mye og godt om dette (Lyngstad ernæring og Lavfodmap.no). Der kan du får hjelp til oppskrifter og hvordan du setter i gang, mulig noen av dem holder kurs også. Dette er ingen offentlig annerkjent behandlingsmetode, så det er ikke noe sted legen kan henvise deg til å få hjelp med dette. Jeg syns heller ikke du kan forvente at fastlegen skal lese seg opp for så å lære deg hvordan det gjøres, da er det enklere å lese seg opp selv. Jeg evt at mange har hjelp av lavkarbo, for min del hjalp ikke det, men jeg styrer unna sukker, hvetemel, melk og belgfrukter så har magen det noenlunde greit. Du kan oppsøke ernæringsfysiolog på egen hånd, du trenger ikke henvisning fra fastlege. Ernæringsfysiologer har ikke refusjonsrett hos Helfo, og du betaler dermed samme pris uansett. Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men det er flere ernæringsfysiologer som jobber med ibs og low fodmap, så du kan gjerne finne noen som passer for deg (ellers har Lyngstad ernæring online veiledning tror jeg). Ellers viser ny forskning sammenheng mellom tarmhelse og psyke, så hvis du sliter psykisk på noe vis kan det gi utslag i ibs. Det kan også være en spiral der frustrasjon over tarmen påvirker psyken som igjen gjør tarmen verre. Bare en tanke. Jeg tror ikke du får så mye ut av å bytte fastlege, men dersom du føler hun stenger for deg så er det bare å forsøke. Personlig tror jeg du får mye mer igjen for å kontakte ernæringsfysiolog som jobber med dette og få hjelp derfra, men legen din har rett i at det krever stor egeninnsats. Anonymkode: ed632...67b *Karbohydrater (ellers fint innlegg!) TS, det trenger ikke å være så komplisert i begynnelsen. Mange gjør feil i at de starter med å lete etter erstatningsprodukter, og ønsker å leve mest mulig som før. Selvfølgelig fins det mange gode erstatninger, men de kan man introdusere etterhvert. Start enkelt med en generell lavkarbo, rene produkter og lite karbohydrater, så ser du hvordan du reagerer på det. Hvis det fungerer fint for deg kan du så introdusere flere ting, og se om det fremdeles fungerer.
sassa81 Skrevet 26. juni 2016 Forfatter #12 Skrevet 26. juni 2016 Igjen, takk for alle svar:-). Jeg får begynne med matdagbok, og fortsette med fodmap så godt jeg kan. Føler jeg har prøvd "alt" etter å ha hatt mageproblemer i mange år, men siden det bare blir verre med tiden er det ikke et alternativ å gi opp. Har som sagt hatt en periode med lavkarbo uten at jeg ble bedre av det, så håpet er at low fodmap er svaret bare jeg får dreisen på det. Og selvsagt er jeg enig at det en egeninnsats som er nøkkelen til suksess her! Jeg ble bare oppgitt av den kommentaren fra fastlegen etter at jeg gjennom år har gjort alt jeg kunne for å bli bedre uten hjelp fra henne. Det har jo ikke vært annet en egeninnsats😯.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå