Gå til innhold

Urenslige katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to katter (kastererte han-persere) som er 6 og 5 år gamle. Fra første stund var de rensige og ganske kosete. For 3 år siden fikk vi en datter. Det neste året så vi knapt noe til dem, de holdt seg heller på andre rom i huset. Ingen tvil om at de ikke likte henne.

Etterhvert begynte de å komme frem igjen. De virket heller ikke lengere direkte redd for Lillepia vår (og hun har alltid vært snill med dem). Likevel begynte de i den perioden å bli urenslige. Den ene bæsjet utenfor kattekassa, mens den andre tisset. Ikke hver gang, men flere ganger i uka.

Tissinga gikk over etter en stund, men nå er det på'n igjen. Han som bæsjer stoppet aldri med det. Kattekassa blir rengjort jevnlig. Vi har også prøvd divere sprayer mot slikt, til ingen nytte.

Det er ingen tvil om at de ikke er helt fornøyd med ikke å være 1. prioritet. Når hun har lagt seg, kommer de springende for å få kos. Vi prøver virkelig alt vi kan for å gi dem nok oppmerksomhet, men Lillepia krever sitt hun også.

Nå er vi skikkelig lei av å tørke opp etter dem. I mars får vi baby på ny, og jeg tør ikke tenke på hvordan de takler det. Vi ønsker jo ikke å avlive dem, men vi kan heller ikke garantere at de vil være renslige ved evt bortplassering.

Noen gode råd? Please!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke peiling på rasekatter, så jeg blir sikkert "slått i hjel" nå når jeg sier: kanskje du kan prøve å slippe dem ut (hvis det er mulig)? Kanskje de får litt andre ting å tenke på og litt mer pusterom?

Ikke vet jeg, men det høres jo absolutt ut som om de ikke har det psykisk bra. Hvis ikke det er en rasekatts måte å "trasse" på da.

Skrevet

Jeg har ikke peiling på rasekatter, men jeg vet at de er særere enn vanlige katter som også kan være ganske sære..Jeg tror ikke det er så lurt å slippe dem ut hvis de har vært innekatter hele tiden. dessuten er det vel fort gjort at noen tar dem? Jeg har egentlig ikke noe lurt å komme med, men vil bare si at jeg ville prøvd å gi dem bort til noen andre. Jeg hadde gjerne tatt dem, hadde det ikke vært for at huset er fullt av dyr :)

Skrevet

Takk for svar!

Å begynne å ha dem ute nå er egentlig helt uaktuelt. Persere er sære ja, og dette er tydeligvis trass :ler:

Men jeg trodde det ville gå over nå som de tilsynelatende har det bedre psykisk :roll:

Vi vil prøve å gi dem bort, men det blir bel ikke lett når de er urenslige. Jeg får meg ikke til å lyge om akkurat det. Da får vi dem vel raskt i retur :wink:

Prata med ei dame. Hun skulle tenke på det, og siden hørte vi ingen ting...

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Når katter begynner å gjøre fra seg utenfor kassen - etter at de har vært renslige lenge og du vet at det ikke er noe galt med kattesand e.l - så pleier det å ha to årsaker - enten sykdom hos kattene eller psykiske problemer. Jeg tror vi kan utelukke sykdom her, siden det gjelder begge to. Jeg er derfor enig med deg i at dette må komme av at dere har fått barn og at kattene ikke lenger får like mye oppmerksomhet som før.

Når ting endrer seg i hjemmet, er det ikke uvanlig at katter blir stresset av dette og dermed begynner å markere. Pleier de å gjøre fra seg på samme sted, eller varierer det hvor de gjør dette? Hvis det alltid er i samme rom, kan dere prøve å stenge igjen dette rommet og se om det hjelper... Ved familieforøkelse, består ofte "behandlingen" i å gjøre katten vant til det nye familiemedlemmet samt å gi den mer oppmerksomhet. Men dette er ikke lett - jeg føler med deg! Det er min skrekk at jeg skal oppleve dette selv når jeg får barn!

Du kan også ringe veterinæren din og høre om han/hun har noen tips, eller se på www.dyrenett.no. Her er dette problemet blitt diskutert før, så det kan hende du finner noen gode tips her. Jeg håper det ordner seg! :)

Gjest onyx, i.i.
Skrevet

Hva med å anskaffe en ekstra kattekasse, slik at du får to? Noen katter kan faktisk bli litt sære og vil ikke tisse og bæsje i samme kasse, eller dele kassen med andre katter. Kan være verdt et forsøk??

Skrevet

Tusen takk for flere svar!

Tror ihvertfall vi skal prøve å flytte kattekassa til et annet sted. Det er jo samme plass de gjør fra seg hele tiden, aldri i noen aldre rom (så langt).

En til kattekasse kan jo også være verd et forsøk, men de delte jo uten problemer i 4,5 år før det ble tull :roll:

Har også hørt rykter om ett eller annet man kan plugge i en kontakt, som dufter ut noe som kan gjøre kattene roligere. Det er ihvertfall anbefalt ved omplassering. Får visst kjøpt hos dyrlege. Skal sjekke ut det også. For aller helst vil vi jo ha kattene selv.

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet
http://www.dooa.no/faktasider/k_urenslighet.html Her står det endel om urenslighet hos katter, kanskje du kan finne noe som hjelper der. Og bruk for all del ikke salmiakk når du tørker opp etter dem. Salmiakk inneholder noen av de samme luktstoffene som katteurin, og da tror de iallefall at det er fritt fram.
Skrevet

Interessant artikkel Nortstar!

Det med salmiakk har jeg hørt før, så det har vi heldigvis ikke gjort :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...