Gjest Coolaid Skrevet 26. juni 2016 #1 Skrevet 26. juni 2016 (endret) ... megler registrerer de som kommer, med navn og telefon nummer - for å få salgsoppgave? Greit at det er lenge siden jeg har vært på visning men vi var og så på en leilighet som vi hadde interesse for. På visning måtte vi registreres for å få salgsoppgaven. Jeg snakker ikke om å stå på "listen" over interessenter som ønsker å vite når det kommer bud inn..... Mitt spørsmål er om det er blitt sånn for tiden, eller er det mulig å være "anonym" når man vurderer bolig? En annen ting som irriterer meg er når megler forteller "fordeler" med boligen eller beliggenhet og vi som kjenner området påpeker at det ikke er riktig det som megler snakker om - da blir megler nesten litt fornærmet. Det samme når vi påpeker at bildene i prospektet "lyger"... det er jo tatt av profesjonelle for at boligen skal virke større enn den faktisk er - det er jo noe som man lett ser på bilder og alle egentlig vet. Hvorfor blir meglerne "snurtne" eller fornærma? Er det flere som har opplevd noe av det jeg beskriver ovenfor? Endret 26. juni 2016 av Coolaid
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #2 Skrevet 26. juni 2016 Kjenner ikke til det første du nevner, men det å utfordre megler på det de sier om nærområdet opplever jeg hver gang jeg er på visning (vært på en del). Det verste (eller beste) var på en visning i borettslaget jeg bodde i, jeg ville ikke røpe at jeg bodde der da jeg ønsket å kuppe på intern forkjøp. Da sleit jeg med å holde igjen når megler løy om borettslaget og området. Ikke rart folk får seg en overraskelse når de flytter! Anonymkode: 21cb0...67c 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #3 Skrevet 26. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner ikke til det første du nevner, men det å utfordre megler på det de sier om nærområdet opplever jeg hver gang jeg er på visning (vært på en del). Det verste (eller beste) var på en visning i borettslaget jeg bodde i, jeg ville ikke røpe at jeg bodde der da jeg ønsket å kuppe på intern forkjøp. Da sleit jeg med å holde igjen når megler løy om borettslaget og området. Ikke rart folk får seg en overraskelse når de flytter! Anonymkode: 21cb0...67c Opplevd noe av det samme selv. I prospektet så stod det at borettslaget er veldrevet. Det er alt annet enn sannheten. Anonymkode: 9a2c5...f4a
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #4 Skrevet 26. juni 2016 At du må registrere navn og nummer for å få utdelt salgsoppgave på visning hørtes veldig rart ut. Aldri opplevd, og jeg har vært på mange visninger... Ellers var du jo ganske frekk som står på en visning og rakker ned på produktet han står der og selger. At bildene er tatt av profesjonelle er jo ikke noen form for løyn, det er de alltid. Blir du ikke flau av stå på visning og prøve å snakke med boligen, det r så åpenbart liksom.... Anonymkode: 4f379...c0d 14
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #5 Skrevet 26. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: At du må registrere navn og nummer for å få utdelt salgsoppgave på visning hørtes veldig rart ut. Aldri opplevd, og jeg har vært på mange visninger... Ellers var du jo ganske frekk som står på en visning og rakker ned på produktet han står der og selger. At bildene er tatt av profesjonelle er jo ikke noen form for løyn, det er de alltid. Blir du ikke flau av stå på visning og prøve å snakke med boligen, det r så åpenbart liksom.... Anonymkode: 4f379...c0d Det er frekkere at megleren later som han kjenner både laget og området, og når i alle fall sistnevnte er beviselig noe annet. Mange meglere kjenner ikke området overhodet! Anonymkode: 21cb0...67c 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #6 Skrevet 26. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er frekkere at megleren later som han kjenner både laget og området, og når i alle fall sistnevnte er beviselig noe annet. Mange meglere kjenner ikke området overhodet! Anonymkode: 21cb0...67c Det er vel opplysninger de har fått av selger da, som gjerne vil få solgt boligen. Anonymkode: 88483...33f 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #7 Skrevet 26. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: At du må registrere navn og nummer for å få utdelt salgsoppgave på visning hørtes veldig rart ut. Aldri opplevd, og jeg har vært på mange visninger... Ellers var du jo ganske frekk som står på en visning og rakker ned på produktet han står der og selger. At bildene er tatt av profesjonelle er jo ikke noen form for løyn, det er de alltid. Blir du ikke flau av stå på visning og prøve å snakke med boligen, det r så åpenbart liksom.... Anonymkode: 4f379...c0d Tenker det samme. Greit å stille kritiske spørsmål. Men om du selv hører megleren nevner fordeler med nabolaget som ikke stemmer så forstår jeg ikke poenget med å ta han på dette. Pynter megleren på sannheten som gjelder boligen derimot (vannlekasje, fukt, sopp og andre alvorlige ting) så kan man reagere. På en konstruktiv måte. Anonymkode: 6d952...302 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #8 Skrevet 26. juni 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er frekkere at megleren later som han kjenner både laget og området, og når i alle fall sistnevnte er beviselig noe annet. Mange meglere kjenner ikke området overhodet! Anonymkode: 21cb0...67c Det er ikke frekkt av han og han" later ikke som," han gjør jobben sin. Opplysningene har han som regel fra selger. Hva er poenget ditt? Å "ta" han eller henne på det? Hva er målet ditt? Du kjenner jo tydeligvis området så godt at du ikke har behov for informasjon om området. Anonymkode: 4f379...c0d 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #9 Skrevet 26. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke frekkt av han og han" later ikke som," han gjør jobben sin. Opplysningene har han som regel fra selger. Hva er poenget ditt? Å "ta" han eller henne på det? Hva er målet ditt? Du kjenner jo tydeligvis området så godt at du ikke har behov for informasjon om området. Anonymkode: 4f379...c0d Jeg har ikke sagt noe som helst og heller ikke tatt noen på noe. Les innleggene riktig du. Megler forteller mer enn gjerne ting de ikke vet uansett, de får spørsmål de ikke har sjekket med selger først også. Anonymkode: 21cb0...67c 2
Carrot Skrevet 26. juni 2016 #10 Skrevet 26. juni 2016 Først så er det vel ofte slik at alle prospekter gjerne lyver litt, det er kjøpers ansvar å sette seg inni hva man kjøper - altså å gjennomskue prospektet om du vil. Megler er ansatt av selger, hans provisjon beror på hvor god jobb han gjør for å få prisen opp - som kjøper er det viktig å sette seg inn i hva man kjøper. At man registerer de som er på visning kan bero på kontrakten og provisjonen, det er mer og mer "normalt" At man som kjøper ikke bruker lengre tid på en visning enn man gjør på et kjolekjøp liksom er skremmende.. En normal visning varer gjerne max en time, ofte mindre - man bruker lengre tid på å kjøpe sko enn på å by på bolig! Man har ansvar som kjøper om selv å sjekke det elektriske for eksempel, om prospektet sier nyoppusset bad bør man be om å få papirerne på jobben, om det sier renovert og byttet sikringsskap bør man spørre hvorfor og om ledningsnettet er dårlig.. Å lære seg lese ett prospekt som kjøper er utrolig viktig, megler på vegne av selger ønsker selvsagt best mulig pris og innenfor rammene for hva de kan "pynte på" så gjør de selvsagt det. En "dreven" boligkjøper bestiller prospektet på forhånd, går inn for å kjenne området og stiller spørsmål til megler før visning, dersom man kommer på visning uforberedt kan man kanskje bli irritert om man ser at selger og megler bevisst lyver, men om man var forberedt ville man kunne tatt opp dette i forkant.. Når det gjelder bilder osv så er det også "allmenn kunnskap" at vidvinkel og triks brukes for å presentere en bolig best mulig.. 5
Gjest Coolaid Skrevet 27. juni 2016 #11 Skrevet 27. juni 2016 Ok, var på visning. Megler forteller at det er lite trafikk og rolig område, uten at vi spør dette. Min kone som kjenner godt til området (er oppvokst i området) spør da om industrien som ligger like nedenfor og lastebilene som henter og leverer sement osv. Megler hevder fortsatt at området er rolig og gir et halv-flåsete svar som hun virker brydd over. En megler skal presentere boligen slik den er - ikke dikte opp etter fri fantasi.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #12 Skrevet 27. juni 2016 Don't hate the player, hate the game! Anonymkode: b00bc...d50 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #13 Skrevet 27. juni 2016 10 minutter siden, Coolaid skrev: Ok, var på visning. Megler forteller at det er lite trafikk og rolig område, uten at vi spør dette. Min kone som kjenner godt til området (er oppvokst i området) spør da om industrien som ligger like nedenfor og lastebilene som henter og leverer sement osv. Megler hevder fortsatt at området er rolig og gir et halv-flåsete svar som hun virker brydd over. En megler skal presentere boligen slik den er - ikke dikte opp etter fri fantasi. "rolig område" "lys leilighet" "pent/nylig oppusset" "solrik balkong" "barnevennlig" alle slike utrykk er subjektive og vanlig meglersnakk, det er ikke løyn, diktning eller frantasi, det er meglersjargong. Anonymkode: 4f379...c0d 4
Gjest Coolaid Skrevet 27. juni 2016 #14 Skrevet 27. juni 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: "rolig område" "lys leilighet" "pent/nylig oppusset" "solrik balkong" "barnevennlig" alle slike utrykk er subjektive og vanlig meglersnakk, det er ikke løyn, diktning eller frantasi, det er meglersjargong. Anonymkode: 4f379...c0d En løgn er en usann påstand eller erklæring fremstilt som en sannhet. En banan er en banan og ikke noe annet. Du kan velge å pynte på det og kalle det "megler sjargong". Å fortelle noe som åpenbart ikke er sant er å lyve. Dette er noe som alle barn over en viss alder forstår seg på. Det burde både du også forstå. En dyktig megler lyver ikke til potensielle kjøpere, men heller vektlegger andre positive ting ved boligen som gjør den mer attraktiv. Å lyve hjelper ingen.
Carrot Skrevet 27. juni 2016 #15 Skrevet 27. juni 2016 En dyktig megler selger boligen til den beste prisen for sin kunde, det betyr å pynte på sannheten om nødvendig, det er da noe alle vet.. Å kalle det løyn, tja - i en slik setting syns jeg det er litt umodent i grunnen. Som kjøper har man et ansvar for å sile og filtrere, sette seg inn i og sørge for å kjenne både markedet, området og boligen før man lar seg sjarmere av sjangeren i prospekter osv.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #16 Skrevet 27. juni 2016 1 time siden, Coolaid skrev: En løgn er en usann påstand eller erklæring fremstilt som en sannhet. En banan er en banan og ikke noe annet. Du kan velge å pynte på det og kalle det "megler sjargong". Å fortelle noe som åpenbart ikke er sant er å lyve. Dette er noe som alle barn over en viss alder forstår seg på. Det burde både du også forstå. En dyktig megler lyver ikke til potensielle kjøpere, men heller vektlegger andre positive ting ved boligen som gjør den mer attraktiv. Å lyve hjelper ingen. Det er jo nettopp det du ikke kan ta de på. Hvem er du til å bestemme hva som er "rolig," hva som er "barnevennlig," dette er høyst relative beskrivelser som folk kaster rundt seg med. Lykke til med å føre sak mot et meglerhus fordi du mener det ikke er "pent oppusset." Er det noe alle voksne oppegående mennesker burde forstå seg på så er det at du selv må sjekke disse tingene. En dyktig megler lyver ikke, og de eksemplene jeg kom med er IKKE løyner. Som det står over her, don´t hate the player, hate the game. Anonymkode: 4f379...c0d 3
Gjest Coolaid Skrevet 27. juni 2016 #17 Skrevet 27. juni 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo nettopp det du ikke kan ta de på. Hvem er du til å bestemme hva som er "rolig," hva som er "barnevennlig," dette er høyst relative beskrivelser som folk kaster rundt seg med. Lykke til med å føre sak mot et meglerhus fordi du mener det ikke er "pent oppusset." Er det noe alle voksne oppegående mennesker burde forstå seg på så er det at du selv må sjekke disse tingene. En dyktig megler lyver ikke, og de eksemplene jeg kom med er IKKE løyner. Som det står over her, don´t hate the player, hate the game. Anonymkode: 4f379...c0d Wow så dramatisk. Tråden handler ikke om selve kjøpet av eventuell leilighet og hvert fall ikke å føre sak mot et meglerhus. Er du .... eller? (Fyll inn en beskrivelse av deg selv du syns passer). Tråden handler om ting som meglere gjør/sier og som virker litt teit på oss vanlige folk. Jeg har kjøpt bolig tre ganger. Jeg har også solgt boliger. Sist bolig kjøpte jeg uten megler. Jeg vet godt hvordan ting virker. Prøv å forstå hva vi diskuterer.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #18 Skrevet 27. juni 2016 Tipper at registreringen er for å senere sende deg reklame/spam/spørreundersøkelse under dekke av at du tillot dette ved registrering. Anonymkode: f3b6b...362
etram3 Skrevet 27. juni 2016 #19 Skrevet 27. juni 2016 5 minutter siden, Coolaid skrev: Wow så dramatisk. Tråden handler ikke om selve kjøpet av eventuell leilighet og hvert fall ikke å føre sak mot et meglerhus. Er du .... eller? (Fyll inn en beskrivelse av deg selv du syns passer). Tråden handler om ting som meglere gjør/sier og som virker litt teit på oss vanlige folk. Jeg har kjøpt bolig tre ganger. Jeg har også solgt boliger. Sist bolig kjøpte jeg uten megler. Jeg vet godt hvordan ting virker. Prøv å forstå hva vi diskuterer. Det er vel nettopp det at du vet godt hvordan ting virker som gjør det så rart at du prøver å ta opp kampen med å få meglere til å bli ærlige? Altså. Det høres jo ut som om det skal litt til for å lure deg. Og konen din lot seg i alle fall ikke lure av det såkalte rolige strøket. Så hva er problemet? At megleren ikke gav seg og sa -ja det er sikkert en del trafikk her når du sier det, i og med at det høres logisk ut i forhold til dine opplevelser av stedet og industrien like ved..........? Det er jo ikke noe han trenger å si. Han sa sitt - dette stedet er rolig, og din kone mente sitt - dette stedet er fult av støy... Ok. Høres ikke ut som noe å lage en sak av. Er ingen andre av oss som stoler blindt på meglere uansett, og gjør man det så lærer man kanskje noe viktig - nemlig aldri stol blindt på noen som markedsfører eller tjener på noe. Punktum. Har ingenting med ondskap eller uærlighet å gjøre. Men man kan godt ta en diskusjon om moralen i det hele, sånn, til syvende og sist. 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #20 Skrevet 27. juni 2016 Grunnen til at du må registrere deg er at de kartlegger alle potensielle kjøpere. En potensiell kjøper er ofte også en potensiell selger (av sin nåværende bolig). Denne informasjonen er gull verd for meglerne. De registrerer hva slags type bolig du er ute etter, sånn at de kan informere når liknende boliger er til salgs. Samtidig er de opplært til å være aggressive på å kapre ditt boligsalg dersom du har kjøpt bolig selv. Jeg har selv vært med på å trene meglere i giganten DNB Eiendom, som pt. har en markedsandel på 25% av markedet. De har en app som heter Meglerfront. I den appen lagres mye nyttig informasjon om deg som de kan nyttiggjøre seg til senere. Du kan gjerne la være å registrere deg, men du kan ikke kjøpe en bolig anonymt. På denne nettsiden kan du gå inn og sjekke navn på kjøper/selger og salgspris for de fleste salg de siste 10-15 årene. http://www.dn.no/boligpriser/ Anonymkode: c5c68...69d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå