AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #1 Skrevet 26. juni 2016 Har dessverre fått vite fra flere hold at flere av kollegaene mine har snakket stygt om meg bak ryggen min. Sagt ting som at de ikke kommer overens med meg, at jeg er vanskelig, ikke hyggelig osv. Dette er kollegaer som jeg har hatt en utrolig god tone med og snakket masse med om både jobb og privatliv så jeg må si jeg ble veldig overrasket. Om det tas opp med sjefen, så vet jeg at de kommer til å nekte. Og for ordens skyld, jeg vet at dette stemmer for ting som ble fortalt er ulike ting jeg har snakket med ulike kollegaer om så jeg er 110% sikker på at dette stemmer. Noen tips til hvordan jeg skal oppføre meg mot dem fremover? Vi jobber ikke sammen (jeg jobber natt), men jeg har pleid å være litt igjen eller å komme tidligere for å catche opp med dem. Dette gjelder både gutter og jenter, og alle er i midten og slutten av 20 årene. Anonymkode: bef1f...c40
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #2 Skrevet 26. juni 2016 Hvis man er frekk og kommer med slengkommentarer kan man bli oppfattet som vanskelig og lite hyggelig. Anonymkode: fc33f...ed5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #3 Skrevet 26. juni 2016 Du har tydligvis snakket litt for mye og selv om du har oppfattet det som hyggelig så har tydligvis ikke de gjort det samme. Du har nok tråkket litt over streken. Anonymkode: e1e77...85b 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #4 Skrevet 26. juni 2016 Jeg snakker minimalt om meg selv, så det kan det ikke være. Men jeg vil absolutt ikke bli oppfattet som frekk eller tråkke over streken. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Bare tenke over væremåten og sosialisere meg mindre? Jeg tror ikke jeg kan ta det opp med de to det gjelder, for jeg er ganske sikker på at de kommer til å nekte for det. Anonymkode: bef1f...c40
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #5 Skrevet 26. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg snakker minimalt om meg selv, så det kan det ikke være. Men jeg vil absolutt ikke bli oppfattet som frekk eller tråkke over streken. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Bare tenke over væremåten og sosialisere meg mindre? Jeg tror ikke jeg kan ta det opp med de to det gjelder, for jeg er ganske sikker på at de kommer til å nekte for det. Anonymkode: bef1f...c40 Jeg skrev ikke et ord om at du har snakket om deg selv... Men hvis du har snakket så mye som du selv sier og hovedsaklig om andre, så skjønner jeg ihvertfall at de har problemer med deg. De er vel redd for å bli snakket om når de snur ryggen til. Snakk litt mindre du, så kanskje det går seg til etterhvert. Anonymkode: e1e77...85b 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #6 Skrevet 26. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har tydligvis snakket litt for mye og selv om du har oppfattet det som hyggelig så har tydligvis ikke de gjort det samme. Du har nok tråkket litt over streken. Anonymkode: e1e77...85b Det er ikke et logisk resonnement i forhold til at kollegaene har sagt hun ikke er hyggelig. TS har også sagt at hun snakker med dem, og ikke til dem. Anonymkode: fc33f...ed5
Invicta Skrevet 26. juni 2016 #7 Skrevet 26. juni 2016 Ta det opp med dem direkte på tomannshånd eller lat som ingenting. Å prøve å analysere seg selv for å finne feil, slik du så velvillig får hjelp til av AB her, ser jeg overhodet ikke noe poeng med. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #8 Skrevet 26. juni 2016 Ingen kan gi råd basert på så lite informasjon. Du gjør noe kollegaene dine misliker, vi kan ikke vite hva det er. Det høres ut som du har overbevist deg selv om at du er hyggelig og at det er kollegaene dine som tar feil. Og du vil at vi skal si at de er kjipe som baksnakker deg. Anonymkode: 764cf...f7d 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #9 Skrevet 26. juni 2016 Takk for alle svar TS. Anonymkode: bef1f...c40
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #10 Skrevet 26. juni 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen kan gi råd basert på så lite informasjon. Du gjør noe kollegaene dine misliker, vi kan ikke vite hva det er. Det høres ut som du har overbevist deg selv om at du er hyggelig og at det er kollegaene dine som tar feil. Og du vil at vi skal si at de er kjipe som baksnakker deg. Anonymkode: 764cf...f7d Selvfølgelig er folk kjipe om dem baksnakker. Hvem som har rett, om TS er hyggelig eller ikke kan vi uansett ikke vite. Men hvem vil vel ha baksnakkende kollegaer uansett? TS jeg synes du skal gå rett til kilden og spørre hva dem mener med det de sier. Da viser du guts samtidig med at du er villig til å ta kritikk for hva som eventuelt kunne vært greit å fikse opp i for deg. Problemet er at dem nok er så feige at de ikke kommer til å si noe til deg ansikt til ansikt selv om du spør på en hyggelig måte. Folk er gjerne livredde for konfrontasjon. Anonymkode: fc33f...ed5 2
Gjest Coolaid Skrevet 26. juni 2016 #11 Skrevet 26. juni 2016 Ts. Du kan jo snakke med hver enkelt på tomannshånd. Si på en hyggelig men bestemt måte at du har fått vite at det snakkes bak ryggen din om deg, og at du vil vite om det er tilfelle. Gi hver enkelt en sjanse til å kommentere det. De vil vel blånekte, men det gjør ingenting. Da har du markert at du vet, de kommer mest sannsynlig til å holde kjeft og få seg en lærepenge. Det er flaut å bli konfrontert uansett om de tør innrømme det eller ei. Du holder selvfølgelig kortene tett inntil brystet og deler minst mulig informasjon, la dem være i usikkerhet - de vet ikke hvem som har snakket med deg.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #12 Skrevet 26. juni 2016 Vi har en kollega med samme situasjon som deg. H*n er nattevakt og lite likt. Bare her så er det ikke bare 2 som misliker kollegaen, men alle. 3 av 8 har klaget inn kollegaen til sjefen, 1 har gjort det skriftelig ved 3 anledninger. Problemet er at kollegaen ikke gjør det h*n skal, når man spør hvorfor ikke så er unnskyldningen "sjefen sa det". Når man så spør sjefen så sier h*n det motsatte, altså at kollegaen lyver. H*n smålyver også om helt håpløse ting hele tiden, som det ikke er noe grunn til å lyve om. H*n spør konstant om å bytte vakter, så den andre nattevakten har i perioder måtte jobbe hver helg. Og h*n er svært lite fleksibel. Hvis du er h*n, så tror jeg du blir bedre likt hvis du skjerper deg. Anonymkode: 105b0...35d
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #13 Skrevet 26. juni 2016 Jeg vil jo ikke skape et dårlig arbeidsmiljø, men samtidig gir det jo ikke noe bra arbeidsmiljø at det snakkes stygt om kollegaer, og sånt liker jeg virkelig ikke. Det er også jeg som har nylig blitt valgt til verneombudansvarlig så kan ikke snakke med noen om det utenom sjefen min, men det vil jeg egentlig helst slippe. Jeg tar det face to face med de to det gjelder så får jeg bare ta det som det kommer derfra Anonymkode: bef1f...c40 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #14 Skrevet 26. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har en kollega med samme situasjon som deg. H*n er nattevakt og lite likt. Bare her så er det ikke bare 2 som misliker kollegaen, men alle. 3 av 8 har klaget inn kollegaen til sjefen, 1 har gjort det skriftelig ved 3 anledninger. Problemet er at kollegaen ikke gjør det h*n skal, når man spør hvorfor ikke så er unnskyldningen "sjefen sa det". Når man så spør sjefen så sier h*n det motsatte, altså at kollegaen lyver. H*n smålyver også om helt håpløse ting hele tiden, som det ikke er noe grunn til å lyve om. H*n spør konstant om å bytte vakter, så den andre nattevakten har i perioder måtte jobbe hver helg. Og h*n er svært lite fleksibel. Hvis du er h*n, så tror jeg du blir bedre likt hvis du skjerper deg. Anonymkode: 105b0...35d Det er nok ikke meg. Jeg jobber fast nattevakt (80%), men jobber gjerne 5-10 vakter i måneden når jeg ikke har nattukene mine. Jeg vet også at jeg gjør jobben min riktig og det jeg skal, så det er nok mer på det personlige plan at mine to kollegaer ikke liker meg. Greia er at jeg alltid har synes vi har kommet så godt overens, og det har alltid vært god stemning når vi har møttes, så jeg ble ganske overrasket og lei meg over å høre at de mente de ikke kom godt overens med meg og at jeg var en drittkjerring. Anonymkode: bef1f...c40 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #15 Skrevet 26. juni 2016 Kanskje det ikke har noe meg deg å gjøre, men at de bare er sånn som baksnakker andre og snakker generelt dritt om folk? Jeg jobber i hjemmesykepleien og der er det 2-3 stk som baksnakker ALLE. De har ikke noe pent å si om noen. Jeg håper jeg aldri kommer til å få høre hva de sier om meg. Anonymkode: 43196...654 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #16 Skrevet 26. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det ikke har noe meg deg å gjøre, men at de bare er sånn som baksnakker andre og snakker generelt dritt om folk? Jeg jobber i hjemmesykepleien og der er det 2-3 stk som baksnakker ALLE. De har ikke noe pent å si om noen. Jeg håper jeg aldri kommer til å få høre hva de sier om meg. Anonymkode: 43196...654 Mye mulig, han ene har snakket nedlatende om en annen kollega av meg og vedkommendes utseende, men da sa jeg fra at jeg ikke ønsket å høre om det og etter det har han ikke sagt noe mer. Anser egentlig ingen av dem av typen som snakker mye dritt om andre.. Han ene har barn og de er voksne mennesker så det er litt rart. Anonymkode: bef1f...c40
Hjärtat Skrevet 26. juni 2016 #17 Skrevet 26. juni 2016 TS, du trenger ikke å endre deg bare fordi ikke alle liker deg. Jeg jobber i et kvinnedominert yrke, og det er stort sett alltid snakk om et eller annet. Det kan være alt fra helt ubetydelige småting til større saker. Det er dessverre sånn at man noen ganger kan misoppfatte en "stemning". Vil tro det finnes folk på jobben som tror vi har en god tone, men som jeg egentlig ikke har så mye til overs for, dessverre. Du får prøve å ikke bruke så mye tid på dem, bruk tiden heller på andre hyggelige kollegaer. Med mindre du er direkte ufin og uhyggelig (hvilket det absolutt ikke virker som du er), er det ingen grunn til at du skal endre deg. Noen mennesker har man ikke sansen for, og noen mennesker er genuint opptatt av å snakke ned andre. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #18 Skrevet 26. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg snakker minimalt om meg selv, så det kan det ikke være. Men jeg vil absolutt ikke bli oppfattet som frekk eller tråkke over streken. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Bare tenke over væremåten og sosialisere meg mindre? Jeg tror ikke jeg kan ta det opp med de to det gjelder, for jeg er ganske sikker på at de kommer til å nekte for det. Anonymkode: bef1f...c40 Det behøver ikke nødvendigvis være om deg selv at du har snakket for mye. Politikk, andres skilsmisser/nedgangstider i andres forhold, penger, religion.. Take a pick. Anonymkode: 229cf...a73
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #19 Skrevet 26. juni 2016 Har en sånn en på jobb jeg også, og hun snakker skjit om alle, så jeg føler meg sikker på at det ikke er meg. Jeg sørger bare for å ikke bli med på sosialt prat, og tar kun kontakt om jobbting. (Vi jobber på hver vår avdeling, men må samarbeide om enkelte ting.) Anonymkode: ee1cc...1f5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #20 Skrevet 29. juni 2016 TS, du trenger i hvert fall ikke å komme tidligere på jobb, eller bli igjen etter å ha fått vite dette. 😊 Prøv å tenk at jobb er jobb, og at slike mennesker trolig snakker nedlatende om de fleste (for å heve seg selv🙄) klem ❤️ Anonymkode: 36e90...199 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå