Gå til innhold

Kan man bli lektor med mastergrad i noe annet enn et undervisningsfag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er snart ferdig med en mastergrad i litteraturvitenskap, og vurderer å ta litt ekstra utdanning for å bli lærer. Jeg har et årsstudium i nordisk fra før og tenker å ta et årsstudium i et annet undervisningsfag nå til høsten, for så å ta et år med PPU. Det jeg lurer på er om jeg kan bli lektor med denne kombinasjonen. Vet at litteraturvitenskap ikke er et undervisningsfag, men når jeg søker på nettet, så kommer det opp at lektorer er lærere med mastergrad, men jeg ser ikke noen plass at det står spesifisert at mastergraden må være i et undervisningsfag. Har spurt en studieveileder om dette, og han sa jeg kunne undervise med denne kombinasjonen, men han var usikker på hvorvidt jeg ble lektor eller ikke. Noen der ute som vet?

På forhånd - takk for svar! :-)

Anonymkode: 59214...980

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke får noen gode svar her, så ta kontakt med lektorlaget. De vet garantert svaret :)

Skrevet
7 minutter siden, Ananas. skrev:

Om du ikke får noen gode svar her, så ta kontakt med lektorlaget. De vet garantert svaret :)

Takk, det var et godt forslag :-)

AnonymBruker
Skrevet

Du blir kanskje lektor med tilleggsutdanning da siden du har minst 6 årig utdannelse? Jeg er absolutt ikke sikker da.. Høres jo ut som en spennende kombinasjon av fag da. Lykke til :) 

Anonymkode: c7fd0...bfa

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om du kan undervise i norsk, men jeg tror du må ha to fag, hvertfall for å kunne få jobb. Du burde kanskje ta et annet fag i tillegg. F.eks. engelsk, tysk(hørt de trenger lærere som kan det), spansk, fransk... Evnt. historie, samfunnsfag eller liknende.

Anonymkode: 41e3a...b6e

AnonymBruker
Skrevet

Du vil sliten seriøst med å få deg jobb med kun ett undervisningsfag, men er du så heldig å få jobb blir du lektor, ja.

Anonymkode: e4dcd...867

• Liker 2
Skrevet

Ja det blir du. Masteren trenger ikke å ha direkte relevans, så lenge du har nok poeng i fagene du skal undervise i og minimumskravet for å komme inn på PPU, som per nå bare er 180 stp. 

Dessuten er jo litteraturvitenskap relevant når du skal bli norsklærer. Du trenger faktisk ikke ta hele årsstudiumet i nordisk for å få undervisningskompetanse i norsk. Litteraturfagene i nordisk overlapper med 100-fagene i litteratur, dvs. du trenger bare de to grammatikkfagene :) Iallfall på UiB. 

Anbefaler å ta et et annet undervisningsfag som ikke så mange har og som er etterspurt. Dvs., ville ikke ha gått for sammfunsfag eller religionsvitenskap, det er det veldig mange som har. Bare et lite tips :)

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du blir kanskje lektor med tilleggsutdanning da siden du har minst 6 årig utdannelse? Jeg er absolutt ikke sikker da.. Høres jo ut som en spennende kombinasjon av fag da. Lykke til :) 

Anonymkode: c7fd0...bfa

Takk :-)

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om du kan undervise i norsk, men jeg tror du må ha to fag, hvertfall for å kunne få jobb. Du burde kanskje ta et annet fag i tillegg. F.eks. engelsk, tysk(hørt de trenger lærere som kan det), spansk, fransk... Evnt. historie, samfunnsfag eller liknende.

Anonymkode: 41e3a...b6e

Ja, tenker å ta 60 studiepoeng i et undervisningsfag til, men litt usikker på hva ennå. Takk for gode forslag :-)

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vil sliten seriøst med å få deg jobb med kun ett undervisningsfag, men er du så heldig å få jobb blir du lektor, ja.

Anonymkode: e4dcd...867

Ja, har hørt det jeg også. Så jeg tenker å ta 60 studiepoeng i et undervisningsfag til, men er litt usikker på hva ennå :-)

Endret av AndreaAndrea
Skrevet
3 timer siden, lillsunshine skrev:

Ja det blir du. Masteren trenger ikke å ha direkte relevans, så lenge du har nok poeng i fagene du skal undervise i og minimumskravet for å komme inn på PPU, som per nå bare er 180 stp. 

Dessuten er jo litteraturvitenskap relevant når du skal bli norsklærer. Du trenger faktisk ikke ta hele årsstudiumet i nordisk for å få undervisningskompetanse i norsk. Litteraturfagene i nordisk overlapper med 100-fagene i litteratur, dvs. du trenger bare de to grammatikkfagene :) Iallfall på UiB. 

Anbefaler å ta et et annet undervisningsfag som ikke så mange har og som er etterspurt. Dvs., ville ikke ha gått for sammfunsfag eller religionsvitenskap, det er det veldig mange som har. Bare et lite tips :)

Takk for et godt svar og et godt tips angående valg av undervisningsfag nr. 2 :-) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ha et tilleggsfag med færre rettebunker. Det er gøy å undervise i norsk, men arbeidsbyrden er stor sammenlignet med mange andre fag, selv med timereduksjonen. Norsk og engelsk kan derfor være en litt tung kombinasjon. Men det er en morsom jobb med mange ulike utfordringer! 

Hilsen norsklærer.

Anonymkode: 256da...ea0

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anbefale deg å ha et tilleggsfag med færre rettebunker. Det er gøy å undervise i norsk, men arbeidsbyrden er stor sammenlignet med mange andre fag, selv med timereduksjonen. Norsk og engelsk kan derfor være en litt tung kombinasjon. Men det er en morsom jobb med mange ulike utfordringer! 

Hilsen norsklærer.

Anonymkode: 256da...ea0

Takk for innspillet! :-) Har hørt dette fra lærerstudenter jeg har snakket med. Hadde nok vurdert engelsk hvis det ikke var for dette. Hva med religion eller historie? Eller er det som lillsunshine sier lurere å ta et tilleggsfag som ikke så mange har? Hvilket fag kunne det i så fall vært? :-)  Fremmedspråk er dessverre ikke et alternativ.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AndreaAndrea skrev:

Takk for innspillet! :-) Har hørt dette fra lærerstudenter jeg har snakket med. Hadde nok vurdert engelsk hvis det ikke var for dette. Hva med religion eller historie? Eller er det som lillsunshine sier lurere å ta et tilleggsfag som ikke så mange har? Hvilket fag kunne det i så fall vært? :-)  Fremmedspråk er dessverre ikke et alternativ.

Jeg ville valgt kroppsøving eller mat og helse på u-skolen. På vgs ville jeg gått for samfunnsfag/historie eller religion - ut fra interesse og rettbyrde. Vet ikke om det er lett å få seg jobb, men det avhenger jo også litt av hvor du befinner deg i landet. For guds skyld, ikke finn på å ta engelsk! Hilsen norsklærer :-) 

Anonymkode: da658...720

Skrevet (endret)

Vipper mest mot religion akkurat nå, da jeg tror det er det jeg hadde trivdes best med å studere. Og så kan man jo undervise i det både på ungdomskole og videregående (vet ikke helt hvor jeg har lyst til å undervise ennå). Skal holde meg unna engelsk , hehe ;-) Takk for at du tok deg tid til å svare! Er fint å få svar fra noen som er norsklærer :-) 

Endret av AndreaAndrea
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville valgt kroppsøving eller mat og helse på u-skolen. På vgs ville jeg gått for samfunnsfag/historie eller religion - ut fra interesse og rettbyrde. Vet ikke om det er lett å få seg jobb, men det avhenger jo også litt av hvor du befinner deg i landet. For guds skyld, ikke finn på å ta engelsk! Hilsen norsklærer :-) 

Anonymkode: da658...720

Vipper mest mot religion akkurat nå, da jeg tror det er det jeg hadde trivdes best med å studere. Og så kan man jo undervise i det både på ungdomskole og videregående (vet ikke helt hvor jeg har lyst til å undervise ennå). Skal holde meg unna engelsk , hehe ;-) Takk for at du tok deg tid til å svare! Er fint å få svar fra noen som er norsklærer :-) 

Skrevet

Samfunnsfag/historielærere finnes det ca 20 på dusinet av. Bare på min skole, som har ca 30 lærere, så er det minst tre som har det som fag og som ikke underviser i det. Det er mange som tar samfunnsfag i forskjellige varianter på universitetet, som ikke får jobb, så tar de PPU, og får ikke jobb da heller. Religion er et bitte lite fag, som det ikke er et stort behov for lærere innen. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Samfunnsfag/historielærere finnes det ca 20 på dusinet av. Bare på min skole, som har ca 30 lærere, så er det minst tre som har det som fag og som ikke underviser i det. Det er mange som tar samfunnsfag i forskjellige varianter på universitetet, som ikke får jobb, så tar de PPU, og får ikke jobb da heller. Religion er et bitte lite fag, som det ikke er et stort behov for lærere innen. 

Hmm, ser jeg må tenke litt mer over dette og snakke litt mer med studieveileder i valg av tilleggsfag. Er litt usikker på hva annet jeg kan velge som jeg interesserer meg for og som jeg tror jeg vil trives med. Gymlærer kunne vært noe. Men jeg tipper situasjonen er den samme der?

Skrevet
23 minutter siden, AndreaAndrea skrev:

Gymlærer kunne vært noe. Men jeg tipper situasjonen er den samme der?

Nei, ikke hos oss i alle fall.

Skrevet
1 time siden, ArtyFarty skrev:

Nei, ikke hos oss i alle fall.

Ok, takk for svar :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...