AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #1 Skrevet 25. juni 2016 Samboer og jeg har vokst ut av leiligheten vår ...klesmessig. Jeg har blitt besatt av å holde orden i ting, og vil derfor rydde bort en del klær som vi ikke nødvendigvis bruker. Hovedsakelig store vinterjakker og sånn. Problemet er at vi kun har en kjellerbod. Jeg ser at mange av naboene har lagret papp og klær i bodene sine, men det er svartmuggutslag i taket i kjelleren. Jeg er derfor veldig skeptisk. Jeg var innom IKEA her om dagen, og så at de hadde plastbokser som er lufttette. Kan jeg lagre klær (og eventuelt bøker) i dem? Vil klærne kunne mugne i disse boksene, og vil de lukte veldig kjeller? Vil klærne tåle dette? Anonymkode: fc1a9...4d1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #2 Skrevet 25. juni 2016 Plast er ikke helt tett. Jeg ville uansett ikke lagret noen ting i en slik kjeller. Skaff evt vakumposer og pakk tøyet i disse og lagre i leilligheten i steden, i sengeskuffer el.l. Anonymkode: 6092e...979 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #3 Skrevet 25. juni 2016 TS her Det er forøvrig en boretsslagsleilighet, og styret er klar over dreneringsproblemene vi har. Jeg tror ikke dette vil bli rettet opp i med det første. Anonymkode: fc1a9...4d1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #4 Skrevet 25. juni 2016 Jeg forstår. Jeg ville flyttet, og som sagt ikke oppbevart noen ting i den kjelleren Anonymkode: 6092e...979 2
Gjest Sitronvann Skrevet 25. juni 2016 #5 Skrevet 25. juni 2016 Det er kanskje ikke dette du vil høre, men har dere vurdert å redusere antall eiendeler noe? Jeg ville ikke oppbevart klær eller ting jeg var redd for i en slik bod. Lukten er altfor gjennomtrengende og soppsporer setter seg overalt.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #6 Skrevet 25. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår. Jeg ville flyttet, og som sagt ikke oppbevart noen ting i den kjelleren Anonymkode: 6092e...979 Vi har kun bodd der i 4 måneder, så flytting blir ikke noen mulighet. Men takk for svar! Et øyeblikk siden, Sitronvann skrev: Det er kanskje ikke dette du vil høre, men har dere vurdert å redusere antall eiendeler noe? Jeg ville ikke oppbevart klær eller ting jeg var redd for i en slik bod. Lukten er altfor gjennomtrengende og soppsporer setter seg overalt. Vi er to pers på 34 kvm. (jeg kjøpte og fikk samboer rett etterpå). Vi har ikke plass til det vi faktisk trenger.. Hadde vært fantastisk å avlaste litt! Anonymkode: fc1a9...4d1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #7 Skrevet 25. juni 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her Det er forøvrig en boretsslagsleilighet, og styret er klar over dreneringsproblemene vi har. Jeg tror ikke dette vil bli rettet opp i med det første. Anonymkode: fc1a9...4d1 Visste du om dette problemet før du kjøpte leilligheten? Ble du opplyst om det av selgeren? Var du nede i kjelleren på visningen? 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi har kun bodd der i 4 måneder, så flytting blir ikke noen mulighet. Men takk for svar! Vi er to pers på 34 kvm. (jeg kjøpte og fikk samboer rett etterpå). Vi har ikke plass til det vi faktisk trenger.. Hadde vært fantastisk å avlaste litt! Anonymkode: fc1a9...4d1 Hvorfor ikke? Anonymkode: 6092e...979
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #8 Skrevet 25. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboer og jeg har vokst ut av leiligheten vår ...klesmessig. Jeg har blitt besatt av å holde orden i ting, og vil derfor rydde bort en del klær som vi ikke nødvendigvis bruker. Hovedsakelig store vinterjakker og sånn. Problemet er at vi kun har en kjellerbod. Jeg ser at mange av naboene har lagret papp og klær i bodene sine, men det er svartmuggutslag i taket i kjelleren. Jeg er derfor veldig skeptisk. Jeg var innom IKEA her om dagen, og så at de hadde plastbokser som er lufttette. Kan jeg lagre klær (og eventuelt bøker) i dem? Vil klærne kunne mugne i disse boksene, og vil de lukte veldig kjeller? Vil klærne tåle dette? Anonymkode: fc1a9...4d1 Nei. Er det svartmugg så går den igjennom alt unntatt aluminiumsfolie. I tillegg vet du ikke hvilken type sopp det er, svartmugg er en samlebetegnelse på mugg som lager svart belegg, noe Stachybotry chartarum også gir. Den leker man ikke med, for å si det slik. Mugg lager også duftstoffer som setter seg i papir og tekstiler/alle porøse materialer. Den er umulig å få bort når den først har satt seg. Enten må du skaffe et klesskap til eller redusere dine eiendler om det er for trangt i leiligheten. Alternativt flytte...... Anonymkode: 7529c...1a1 1
Gjest Sitronvann Skrevet 25. juni 2016 #9 Skrevet 25. juni 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har kun bodd der i 4 måneder, så flytting blir ikke noen mulighet. Men takk for svar! Vi er to pers på 34 kvm. (jeg kjøpte og fikk samboer rett etterpå). Vi har ikke plass til det vi faktisk trenger.. Hadde vært fantastisk å avlaste litt! Anonymkode: fc1a9...4d1 Bygge opp sengen og få skap under?
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #10 Skrevet 25. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Visste du om dette problemet før du kjøpte leilligheten? Ble du opplyst om det av selgeren? Var du nede i kjelleren på visningen? Hvorfor ikke? Anonymkode: 6092e...979 Megler hadde ikke nøkkel til kjeller på visning, men jeg ble fortalt om at kjelleren sannsynligvis var fuktig. Bygget er fra 1900, så jeg var klar over at det kunne være fuktproblemer. Det står ingenting i takstpapirer eller salgsoppgave om dette. Tidligere eier hadde lagret pappesker der nede, men måtte kaste noen av dem. Det er en helt annen kjellerdel som også har boder, og der er luften helt annerledes. Flere grunner, men ingenting som har noe med fuktproblemene i kjelleren og gjøre, og derfor ingenting jeg er interessert i å ta opp her. Anonymkode: fc1a9...4d1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #11 Skrevet 25. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Er det svartmugg så går den igjennom alt unntatt aluminiumsfolie. I tillegg vet du ikke hvilken type sopp det er, svartmugg er en samlebetegnelse på mugg som lager svart belegg, noe Stachybotry chartarum også gir. Den leker man ikke med, for å si det slik. Mugg lager også duftstoffer som setter seg i papir og tekstiler/alle porøse materialer. Den er umulig å få bort når den først har satt seg. Enten må du skaffe et klesskap til eller redusere dine eiendler om det er for trangt i leiligheten. Alternativt flytte...... Anonymkode: 7529c...1a1 Nei, jeg aner ikke hva slags sopp det er. Det er sorte flekker i taket (og taket kjennes ut som det er gipsplater med noe pappbelegg). Kan være vannlekkasje fra leiligheten over. Anonymkode: fc1a9...4d1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #12 Skrevet 26. juni 2016 Jeg ville ikke lagret klær i en fuktig kjellerbod. Har dere noe plass til overs på toppen av klesskapene i leiligheten? I så fall går det fint an å kjøpe noen penere klesoppbevaringsesker (vi har kjøpt våre på IKEA) og sette dem oppå skapene. Anonymkode: c22a7...787 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #13 Skrevet 26. juni 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Er det svartmugg så går den igjennom alt unntatt aluminiumsfolie. I tillegg vet du ikke hvilken type sopp det er, svartmugg er en samlebetegnelse på mugg som lager svart belegg, noe Stachybotry chartarum også gir. Den leker man ikke med, for å si det slik. Mugg lager også duftstoffer som setter seg i papir og tekstiler/alle porøse materialer. Den er umulig å få bort når den først har satt seg. Enten må du skaffe et klesskap til eller redusere dine eiendler om det er for trangt i leiligheten. Alternativt flytte...... Anonymkode: 7529c...1a1 Eller leie en bod et annet sted? Mange som må det pga plassmangel. Anonymkode: 4c7b6...85d 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #14 Skrevet 26. juni 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Er det svartmugg så går den igjennom alt unntatt aluminiumsfolie. I tillegg vet du ikke hvilken type sopp det er, svartmugg er en samlebetegnelse på mugg som lager svart belegg, noe Stachybotry chartarum også gir. Den leker man ikke med, for å si det slik. Mugg lager også duftstoffer som setter seg i papir og tekstiler/alle porøse materialer. Den er umulig å få bort når den først har satt seg. Enten må du skaffe et klesskap til eller redusere dine eiendler om det er for trangt i leiligheten. Alternativt flytte...... Anonymkode: 7529c...1a1 Vil ikke slike muggangrep som finnes i kjellere, etterhvert spre seg til andre deler av bygget? TS nevnte vannlekkasje fra en av leiilighetene som mulig årsak til fukten og muggen i kjelleren. Det er også rart at ikke fuktproblemet og muggproblemet er tatt tak i. Ved vannlekkasje fra en leillighet er det vel også vanlig å ha både forsikringsselskap og skadebegrensningsfirma (med byggtørk og evt utskifting av bygningsmasse som er full av vann/ kommet sopp i/ eller annen behandling) på plass i huset ganske snart? Anonymkode: 6092e...979 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #15 Skrevet 26. juni 2016 En hel bygård som jeg kjenner til, ble revet pga soppangrep som hadde spredd seg i hele bygget... Anonymkode: 6092e...979 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #17 Skrevet 26. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke slike muggangrep som finnes i kjellere, etterhvert spre seg til andre deler av bygget? TS nevnte vannlekkasje fra en av leiilighetene som mulig årsak til fukten og muggen i kjelleren. Det er også rart at ikke fuktproblemet og muggproblemet er tatt tak i. Ved vannlekkasje fra en leillighet er det vel også vanlig å ha både forsikringsselskap og skadebegrensningsfirma (med byggtørk og evt utskifting av bygningsmasse som er full av vann/ kommet sopp i/ eller annen behandling) på plass i huset ganske snart? Anonymkode: 6092e...979 Jovisst! Det blir etterhvert et problem i hele huset, om det ikke alt er det. At verkenn styret eller ts vil gripe fatt i dette er uaktsomt. Særlig om det er en pågående vannlekkasje fra en leilighet. Dette kan sette styret i ansvar og påføre hele laget store utgifter som igjen vil koste ts på sikt. Når ts i tillegg beskriver taket som "gipsplater med papir på" så vet vi godt at stachybotrys ch. stortrives på gipsplatenes papir når dette blir fuktig. Denne sopparten er svært helseskadelig. Den koker blant annet ved 240 grader C. Men dør ikke av koking, og heller ikke ved frysning. Den trenger og lang tørketid før den dør. At den dør ufarliggjør den heller ikke, da død muggsopp er nøyaktig like helseskadelig som levende. Denne soppen er og omdiskutert mht plutselig, uventet spebarnsdød i Kleveland Ohio. Å stoppe pågående lekkasje og å sette inn avfuktsvifter i kjelleren bør være minste strakstiltak i denne kjelleren. Var jeg ts hadde jeg flyttet, i går. Anonymkode: 7529c...1a1 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #18 Skrevet 26. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jovisst! Det blir etterhvert et problem i hele huset, om det ikke alt er det. At verkenn styret eller ts vil gripe fatt i dette er uaktsomt. Særlig om det er en pågående vannlekkasje fra en leilighet. Dette kan sette styret i ansvar og påføre hele laget store utgifter som igjen vil koste ts på sikt. Når ts i tillegg beskriver taket som "gipsplater med papir på" så vet vi godt at stachybotrys ch. stortrives på gipsplatenes papir når dette blir fuktig. Denne sopparten er svært helseskadelig. Den koker blant annet ved 240 grader C. Men dør ikke av koking, og heller ikke ved frysning. Den trenger og lang tørketid før den dør. At den dør ufarliggjør den heller ikke, da død muggsopp er nøyaktig like helseskadelig som levende. Denne soppen er og omdiskutert mht plutselig, uventet spebarnsdød i Kleveland Ohio. Å stoppe pågående lekkasje og å sette inn avfuktsvifter i kjelleren bør være minste strakstiltak i denne kjelleren. Var jeg ts hadde jeg flyttet, i går. Anonymkode: 7529c...1a1 TS. Jeg har lite peiling på mugg og fukt, og du har ikke besøkt kjelleren her. La oss heller komme oss tilbake til det som var det opprinnelige spørsmålet i denne tråden. KAN jeg lagre noe der nede? Jeg har potensielt fått svar på det jeg trengte av noen av dere. Så TAKK for løsningene, mulig vi må leie en bod et sted. Til AB over her, samt et par av dere andre: Dere vet ingenting om kjelleren her vi bor, ei heller standard eller tilstand på resten av bygget. Ja, jeg uttalte meg sannsynligvis litt kjapt om ting jeg ikke har peiling på, men vær så snill; ikke be folk flytte fra leilighetene sine, eller rakk ned på brukere angående deres håndtering av sine private situasjoner i sine liv. Hadde jeg lurt på hva dere synes jeg bør gjøre med borettslagets fuktige kjeller, potensiell mugg, eller om dere synes jeg skal bli boende, hadde jeg spurt om det. Du vet ingenting om hva som burde vært strakstiltak da du ikke har vært på befaring her. Igjen, sannsynligvis klumsete forklart av meg, men slapp nå av. Jeg har i hvert fall lært at jeg ikke skal ta noen råd herfra. Snakk om å uttale seg belærende om situasjoner man ikke vet noen ting om... Jaja, nå har jeg lært. Anonymkode: fc1a9...4d1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #19 Skrevet 26. juni 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS. Jeg har lite peiling på mugg og fukt, og du har ikke besøkt kjelleren her. La oss heller komme oss tilbake til det som var det opprinnelige spørsmålet i denne tråden. KAN jeg lagre noe der nede? Jeg har potensielt fått svar på det jeg trengte av noen av dere. Så TAKK for løsningene, mulig vi må leie en bod et sted. Til AB over her, samt et par av dere andre: Dere vet ingenting om kjelleren her vi bor, ei heller standard eller tilstand på resten av bygget. Ja, jeg uttalte meg sannsynligvis litt kjapt om ting jeg ikke har peiling på, men vær så snill; ikke be folk flytte fra leilighetene sine, eller rakk ned på brukere angående deres håndtering av sine private situasjoner i sine liv. Hadde jeg lurt på hva dere synes jeg bør gjøre med borettslagets fuktige kjeller, potensiell mugg, eller om dere synes jeg skal bli boende, hadde jeg spurt om det. Du vet ingenting om hva som burde vært strakstiltak da du ikke har vært på befaring her. Igjen, sannsynligvis klumsete forklart av meg, men slapp nå av. Jeg har i hvert fall lært at jeg ikke skal ta noen råd herfra. Snakk om å uttale seg belærende om situasjoner man ikke vet noen ting om... Jaja, nå har jeg lært. Anonymkode: fc1a9...4d1 Nei du kan ikke lagre noe der nede. Det er synd at du opplevde noen av postingene negativt. Jeg mente ikke noe galt med det jeg skrev. Anonymkode: 6092e...979
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå