Gå til innhold

Normalt å tro at man ser bedre ut enn man gjør, eller omvendt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Årsaken er at jeg ser mange på kg svarer med; "mulig du ikke ser så bra ut som du tror selv?"

Men mange som tar masse selfies osv, tror tydeligvis de ser veldig bra ut men så synesjeg ikke de imponerer i det hele tatt. 

Anonymkode: b65a1...ea0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Speilet på badet synes av og til at jeg ser søt ut, men hverken speilet på jobb, kameraet eller mobilen er enige. Du skal ikke se bort ifra at det er utstyret som er kranglete, ikke utseendet det er noe galt med.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingen anelse på hva som er vanligst men jeg ville tro at en ser bedre ut enn det en tror en gjør. Jeg for min del synes ikke at jeg ser bra ut, det har jeg aldri gjort, ikke har det brydd meg noe heller. Men med alderen så har jeg blitt i stand til å se at jeg faktisk var fin før, og at det egentlig er synd at jeg ikke likte mitt eget utseende. Utseende er  jo en smakssak, jeg er fortsatt ikke nå ( som før) blitt velsignet med de trekkene jeg synes er vakre men det går fint. Det er ekkelt med slike som digger seg selv, ofte blir det så ekkelt at det pene med dem rett og slett blir stygt. 

• Liker 1
Gjest Sitronvann
Skrevet

Normalt og normalt. Jeg husker fra yngre dager at jeg ble anklaget for å være innbilsk når jeg var forelsket i en gutt og ikke klarte å holde munn og skjule det. Men jeg så aldri på meg selv som pen og vakker. Det gjør jeg ikke den dag i dag. Til nøds kan jeg se meg i speilet og syns jeg ser ok ut. Ikke verre enn andre. 

Skjønnhet er jo objektivt, og det kommer an på hvordan du har det med deg selv og hvordan du selv ser andre. En gang fikk jeg kritikk på håret mitt. I naturlig farge var det vist ikke særlig fint, men når jeg endret fargen var det "bedre enn det som var". Sannheten er at håret mitt er det fineste jeg har. Så slike komnentarer du nevner ts, de kommer ofte av sjslusi og lignende. 

Den fineste kommrntarene jeg har fått er fra to menn der den rne mente håret mitt var ubehandla og den andre mente at jeg lignet en viss værdame. Og hun er faktisk vakker. Så jeg vet ikke helt jeg. Jeg anset meg fortsatt ikke som noe mer enn normalt pen på mine beste dager.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det tror jeg kan gå begge veier. Jeg synes spesielt det er endel menn som synes at de selv er mye diggere enn det de virkelig er (jada, skjønnhet er individuelt og alt det der, men likevel). Synes det er patetisk hvordan endel menn rangerer damer utseendemessig og snakker som om de kan velge og vrake, men så er de ikke akkurat noen greske guder selv..

Anonymkode: cd378...590

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det tror jeg kan gå begge veier. Jeg synes spesielt det er endel menn som synes at de selv er mye diggere enn det de virkelig er (jada, skjønnhet er individuelt og alt det der, men likevel). Synes det er patetisk hvordan endel menn rangerer damer utseendemessig og snakker som om de kan velge og vrake, men så er de ikke akkurat noen greske guder selv..

Ja, det har jeg og merket. Pene kvinner som synes de er mindre pene, og normale menn som synes de er Guds gave til kvinnene. Kanskje menn oftere enn kvinner overvurderer sitt utseende, mens kvinner oftere enn menn undervurderer utseende sitt? Man ser jo de samme tendensene når menn og kvinner vurderer egen IQ, menn tror de har høyere, kvinner tror de har lavere IQ enn det de faktisk har. 

Anonymkode: 310f7...dc5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har jeg og merket. Pene kvinner som synes de er mindre pene, og normale menn som synes de er Guds gave til kvinnene. Kanskje menn oftere enn kvinner overvurderer sitt utseende, mens kvinner oftere enn menn undervurderer utseende sitt? Man ser jo de samme tendensene når menn og kvinner vurderer egen IQ, menn tror de har høyere, kvinner tror de har lavere IQ enn det de faktisk har. 

Anonymkode: 310f7...dc5

Ja, det hadde ikke overrasket meg. De trenger å jekkes ned et par hakk!

• Liker 1
Gjest The damned
Skrevet

Etter å ha lest flere steder at det man ser i speilet ikke er slik man ser ut så har jeg konkludert med at jeg ikke er spesielt pen.

I speilet kan jeg tenke at jeg ser søt ut, men hver gang jeg ser et bilde av meg selv så ser jeg ut som et eller annet merkelig vesen som har bodd i en hule hele livet :P

Men jeg tror også at det er veldig lett å være ekstra kritisk til seg selv. Har i hvert fall merket at mange er overopptatt av småting ingen andre ser og tror dermed at de ser jævlig ut.

Skrevet (endret)
1 time siden, The damned skrev:

Etter å ha lest flere steder at det man ser i speilet ikke er slik man ser ut så har jeg konkludert med at jeg ikke er spesielt pen.

I speilet kan jeg tenke at jeg ser søt ut, men hver gang jeg ser et bilde av meg selv så ser jeg ut som et eller annet merkelig vesen som har bodd i en hule hele livet :P

Men jeg tror også at det er veldig lett å være ekstra kritisk til seg selv. Har i hvert fall merket at mange er overopptatt av småting ingen andre ser og tror dermed at de ser jævlig ut.

Uff da, og her håpet jeg at det skulle være omvendt :fnise:

Men det finnes jo mennesker som ser bedre ut på bilder, og mennesker som ser verre ut på bilder.

En av mine sjefer er en pen, utrolig livlig og utadvendt kvinne. Men på bilder kommer ikke noe av det frem, hun ser bare ordinær og trøtt ut. Det slår meg hver gang jeg ser bilde av henne i lokalavisen, hver eller annenhver uke.

Endret av applestories
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ofte jeg kan se ganske bra ut i speilet, men når jeg ser bilde av meg selv, så skjønner jeg at jeg tar feil. Da jeg var yngre prøvde jeg helst å unngå å se meg i speilet når jeg var på byen eller på fest, for da syntes jeg alltid at jeg var så stygg. Fordelen med det var at jeg aldri prøvde å rette på sminken mens jeg var full. Nå kan jeg se meg i speilet selv om jeg har drukket, synes ikke jeg er så stygg som før, men ser jo at jeg kan se sliten ut hvis det har blitt veldig seint.

Anonymkode: 989ba...2b5

Skrevet

Smaken er forskjellig. Er vel egentlig ingen fasit på hva som ser best ut. Kommer an på øyet som ser, og det er greit.

Skrevet

Haha, jeg tror jeg ser mindre pen ut enn jeg tror selv. Jeg går ikke rundt og tror at jeg ser ut som en million dollar, men tror likevel jeg har et litt vel godt øye til meg selv. Og jeg vet at jeg kan de veldig bra ut på bilder når jeg vet at jeg blir tatt bilde av (fordi jeg har funnet fototrynet mitt). Vet jeg derimot ikke at jeg blir tatt bilde av, kan jeg se helt jævlig ut.

Skrevet
Et øyeblikk siden, exictence skrev:

Smaken er forskjellig. Er vel egentlig ingen fasit på hva som ser best ut. Kommer an på øyet som ser, og det er greit.

Det finnes jo faktisk et vitenskapelig svar på hva som er et pent ansikt. Men heldigvis har hvert eneste individ sine preferanser og sin smak :) Jeg synes sjeldent at typiske "pene" mennesker er de mest tiltrekkende og interessante og man trenger et eller annet særpreg for å være vakker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo også an på relasjonen til den som ser deg. Er det en som er misunnelig på deg, eller misliker deg så ser du nok verre ut for denne enn for en som er glad i deg. 

Se bare på skuespillere - samme dama kan spille snill og koselig i en film, og der er hun vakker, mens i en annen film der hun spiller ond og bitter er hun ikke pen i det hele tatt. 

Men man tar seg nok oftest best ut når man ser seg selv i et speil, siden man da er bevisst ansiktsutrykket sitt, og har ingen spontane uttrykk slik man kan ha på bilder.

Anonymkode: 9fee6...33f

Skrevet (endret)
2 timer siden, Nefarian skrev:

Det finnes jo faktisk et vitenskapelig svar på hva som er et pent ansikt. Men heldigvis har hvert eneste individ sine preferanser og sin smak :) Jeg synes sjeldent at typiske "pene" mennesker er de mest tiltrekkende og interessante og man trenger et eller annet særpreg for å være vakker.

Ja, etter som jeg husker gjelder går det vitenskapelige svar på pent ansikt symmetri og samsvar, eller at det viser seg at flest tiltrekkes av symmetri i ansiktet. Men ikke vet jeg om jeg er helt enig i det. I noen tilfeller kanskje, men jammen santen kan det være veldig mye sjarm med usymmetri og forskjelligheter, eller "rare" ting, at det kan ses pent ut. Noen liker pent mer enn sjarm. Tror de fleste liker sjarm. Mest tiltrekkende er gjerne begge deler.

Endret av exictence
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser hvertfall bedre ut i speilet enn jeg gjør på bilder :fnise:  noen dager kan jeg tenke at jeg ikke ser så verst ut, andre dager synes jeg at jeg ser helt grusom ut. De dagene hvor jeg føler meg stygg, prøver jeg å trøste meg med at jeg ser helt lik ut som de dagene jeg føler meg pen, det er bare jeg som ser disse ørsmå forskjellene. Det er rart det med det... Jeg synes alltid venninnene mine ser freshe og pene ut, uansett om de bruker sminke eller ikke, har fine klær eller slappe klær, har nyvasket hår eller fett hår osv. Mens meg selv, vel, der er det mange nyanser av "pen" gitt. 

Anonymkode: aa8fc...7bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 25.6.2016 at 21.40, AnonymBruker skrev:

Årsaken er at jeg ser mange på kg svarer med; "mulig du ikke ser så bra ut som du tror selv?"

Men mange som tar masse selfies osv, tror tydeligvis de ser veldig bra ut men så synesjeg ikke de imponerer i det hele tatt. 

Anonymkode: b65a1...ea0

Jeg tror de som tar selfies ikke er sikker på om de ser bra ut, og derfor stadig søker bekreftelser i form av likes...

så går det en stund, og de tenker at de fikk ikke nok likes på det forrige bildet, de må sminke seg litt mer og stå på en litt annen måte, kanskje de ser bedre ut da, så ser de hvor mange likes de får.

Joda, de tror nok at de ser bra ut, men samtidig så er de ikke helt sikker, og hele selvtilliten deres ligger i om de ser bra ut... indre verdier har de ikke lært seg. 

Anonymkode: 04b93...fa4

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser hvertfall bedre ut i speilet enn jeg gjør på bilder :fnise:  noen dager kan jeg tenke at jeg ikke ser så verst ut, andre dager synes jeg at jeg ser helt grusom ut. De dagene hvor jeg føler meg stygg, prøver jeg å trøste meg med at jeg ser helt lik ut som de dagene jeg føler meg pen, det er bare jeg som ser disse ørsmå forskjellene. Det er rart det med det... Jeg synes alltid venninnene mine ser freshe og pene ut, uansett om de bruker sminke eller ikke, har fine klær eller slappe klær, har nyvasket hår eller fett hår osv. Mens meg selv, vel, der er det mange nyanser av "pen" gitt. 

Anonymkode: aa8fc...7bb

Det gjør jeg og :D er derfor jeg vil noen skal ta bilde av antrekket mitt, for å se hvordan det "virkelig" ser ut. Om det ser bra ut på bilder, er jeg fornøyd :)
Det samme gjør jeg når jeg har sminket meg, speilet ser jo ok ut, men hvordan ser jeg ut på mobilen? :DDa ser jeg kanskje at jeg må justere ene brynet som er skjevt, eller ha på mer pudder for å matte ned nesa.

Anonymkode: 04b93...fa4

Skrevet

Ja, det er ganske normalt. Men det er nok ikke bare fordi man ser på seg selv, det gjelder alt, jeg kan se en dame og synes hun er pen, men så er samboeren min uenig. Og vice versa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...