Gå til innhold

Er du medlem av statskirka?

Blomsterenka

Er du medlem av statskirka?  

2 stemmer

1. 1. Er du medlem av statskirka?

• Nei, har meldt meg ut
      13
    • Nei, har aldri vært
      12
    • Tilhører et annet statsstøttet trossamfunn
      6
    • Ja, er medlem og skal ikke melde meg ut
      14
    • Ja, men skal melde meg ut
      4
    • Ja, men er i tenkeboksen
      8

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, jeg har meldt meg ut.

(Men slik jeg forstår det så støtter jeg statskirken ufrivillig, pga at statskirken får støtte fra alle som melder seg ut og som ikke melder seg inn i noe annet trossamfunn.)

For å sitere TomKrus i en tidligere tråd:

Der tar du feil. Støtte til kirken avgjøres i statsbudsjettet uavhengig av hvor mange medlemmer den har (så sant den ikke endres drastisk, regner jeg med).

Sitat:

Størrelsen på de samlede offentlige overføringene til Den norske kirke er avhengig av budsjettvedtakene som fattes av henholdsvis Stortinget og landets kommunestyrer. Det er således ingen ”kirkeskatt” i Norge i dag. Offentlige tilskudd til andre tros- og livssynssamfunn følger som en funksjon av bevilgningene til Den norske kirke målt per medlem.

http://odin.dep.no/kkd/norsk/kirke/kirkens...okonomi/bn.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere TomKrus i en tidligere tråd:

Ok. Det visste jeg faktisk ikke. (Det er min tidligere religions-lærer som har fortalt meg det jeg skrev)

Så lærte jeg litt idag også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det visste jeg faktisk ikke. (Det er min tidligere religions-lærer som har fortalt meg det jeg skrev)

Så lærte jeg litt idag også :wink:

Jeg startet den tråden det sitatet kom fra, nettopp for å komme til bunns i den myten. Jeg trodde det samme som deg, men takket være TK (og odin) fant jeg omsider ut at det var bare en myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekke, frekke folk!! :o

Her har jeg gått lykkelig uvitende om at jeg står oppført i statskirken (er ikke døpt) - også har de jaggu meg puttet meg inn helt uten mitt samtykke!! Nesten underlig at det ikke blir søksmål av slikt.

Også min samboer, da - som meldte seg UT i '94, han hadde de også passet på å få med i medlemsregisteret sitt, ja.

Makan!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Nå trenger man ikke lenger dåpsattesten sin for å melde seg ut, det holder med dåpsdato og dåpssted.

Er godt i gang med å melde meg ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger man ikke lenger dåpsattesten sin for å melde seg ut, det holder med dåpsdato og dåpssted.

Er godt i gang med å melde meg ut! :)

Hva med oss som ikke er døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som ikke er døpt?

da trenger du selvfølgelig ikke dåpsattest :ler: .

er du verken døpt eller innmeldt men likevel står oppført, trenger du ikke å MELDE DEG UT, men du må gi beskjed om at du feilaktig står oppført som medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg ut av statskirken da jeg var 15 år. Etter en tid meldte jeg meg inn i Human-Etisk Forbund, tror jeg står registrert der selv etter jeg flyttet til Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem av statskirken, ble døpt som liten. Er kristen men går så godt som aldri i kirken uten om jul eller påske en gang i blandt. Har ingen planer om å melde meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri tilhørt

foreldrene mine mente det er et valg jeg selv måtte ta når jeg var voksen.

Blant annet fordi at Jesus ikke ble døpt før han var voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tilhørt

foreldrene mine mente det er et valg jeg selv måtte ta når jeg var voksen.

Blant annet fordi at Jesus ikke ble døpt før han var voksen :)

Det siste er et godt poeng. Men statskirken vil nok sloss for å beholde skikken med dåp av babyer. Skulle alle få ta avgjørelsen i voksen alder ble nok medlemsregisteret like glissent som kirkebenkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...