Gå til innhold

Er du medlem av statskirka?

Blomsterenka

Er du medlem av statskirka?  

2 stemmer

1. 1. Er du medlem av statskirka?

• Nei, har meldt meg ut
      13
    • Nei, har aldri vært
      12
    • Tilhører et annet statsstøttet trossamfunn
      6
    • Ja, er medlem og skal ikke melde meg ut
      14
    • Ja, men skal melde meg ut
      4
    • Ja, men er i tenkeboksen
      8

Anbefalte innlegg

Ser tråden her at mange mener man bør avskaffe statskirka.

Men er dere medlem i statskirka da, og støtter den via deres medlemskap?

Alle trossamfunn i Norge får støtte fra staten, etter antall medlemmer.

Jeg er ikke medlem i noe trossamfunn.

Er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg har meldt meg ut.

(Men slik jeg forstår det så støtter jeg statskirken ufrivillig, pga at statskirken får støtte fra alle som melder seg ut og som ikke melder seg inn i noe annet trossamfunn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører et annet statsstøttet trossamfunn og ble meldt ut av staskirka da jeg meldte meg inn der.

Det er dessverre ikke så enkelt. Statskirka tviholder på medlemmene sine:

Du må selv melde deg aktivt ut av statskirka, ved å fylle ut en blankett du får ved å henvende deg til prestekontoret/kirka, og legge ved kopi av dåpsattest som du får i fra det stedet/den kirka der du er døpt... Dette må du sende til kirkekontoret der du bor nå.

Noen kirker/sogn tar seg i tillegg klekkelig betalt (100 kroner) for at du skal få denne attesten, hvis du ikke har tatt vare på den, selv om de prakket attesten på deg da du var en baby og ikke kunne velge selv...

Dette skjer selv om du er med i et annet trossamfunn. Jeg var en tid medlem i Humanistisk Forbund, og de purret meg litt for å få meg til å melde meg ut av statskirka, fordi de ikke fikk midlene de skulle hatt fra staten, når jeg altså ikke hadde meldt meg ut av statskirka.

Og hvorfor du må vedlegge dåpsattest når du skal melde deg ut av statskirka, er bare ganske ufattelig, når de har sine registre, og lett kan finne ut av det, uten dåpsattesten... Men de velger altså å sørge for at de av en eller annen grunn må ta en kopi av dåpsattesten til deg, FØR du kan melde deg ut, så det skal bli mest mulig innviklet, og slik at færrest mulig skal orke alt dette maset...

(Enda en grunn til å melde seg ut. Vet at klager man, slipper man betale regningen på hundre kroner som de tar for å kopiere dåpsattesten de selv krever for utmelding...) :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har aldri vært med i statskirka (er ikke døpt) eller noe annet trossamfunn og heller ikke human-etisk forbund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date= jeg har aldri vært med i statskirka (er ikke døpt) eller noe annet trossamfunn og heller ikke human-etisk forbund.

Hvis en eller begge foreldrene dine er medlem i statskirka så ble du også selv om du ikke er døpt, har jeg hørt...

Jeg er med i statskirka, min yngste sønn er ikke døpt, men jeg hørte at det ikke er nok for at han ikke skal være utmeldt. Det må visst gjøre skriftelig...

Men, ikke skyt meg om jeg tar feil, jeg har bare hørt dette og trodde på det selv...

Jeg fant dette på human.no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg meldte meg ut av statskirken da jeg var 20 år gammel - det var et bevisst og godt gjennomtenkt valg, og jeg er nå medlem av Humanetisk forbund.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utmeldt at statskirka, og er ikke medlem i noe annet trossamfunn, men i Humanetisk forbund som er et livssynssamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri vært frivillig medlem i og med at jeg ikke er døpt og aldri har meldt meg inn selv, MEN statskirka presterte likevel å registrere meg som medlem i forbindelse med det nye registeret i -97. OG lot vær å slette meg da jeg opplyste om at de hadde gjort feil. argh. medlemsjuks kalles det når andre organisasjoner gjør sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må selv melde deg aktivt ut av statskirka, ved å fylle ut en blankett du får ved å henvende deg til prestekontoret/kirka, og legge ved kopi av dåpsattest som du får i fra det stedet/den kirka der du er døpt... Dette må du sende til kirkekontoret der du bor nå.

Jeg meldte meg ut tidligere i år, og da fyllte jeg bare ut et skjema jeg fant på nettet. Jeg la ikke ved dåpsattest (men jeg skrev på dåpsdatoen slik de lettere skulle finne meg i systemet), og jeg sendte brevet til kirka hvor jeg er døpt, mao ikke kirkekontoret her jeg bor nå. (Fikk bekreftelsen 2 dager etter,..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg ut tidligere i år, og da fyllte jeg bare ut et skjema jeg fant på nettet. Jeg la ikke ved dåpsattest (men jeg skrev på dåpsdatoen slik de lettere skulle finne meg i systemet), og jeg sendte brevet til kirka hvor jeg er døpt, mao ikke kirkekontoret her jeg bor nå. (Fikk bekreftelsen 2 dager etter,..)

Kanskje det er blitt lettere da, og det er jo bra. Det var faktisk Humanetisk Forbund som opplyste på tilsendt utmeldingsskjema at dåpsattesten måtte vedlegges. Men det er noen år siden nå.

Vet om en som meldte seg ut forleden år. Han fikk giro fra soknet der han er døpt, etter å ha bedt om kopi av dåpsattesten, som jeg skrev om lenger oppe i tråden. Han ble ikke informert om denne kostnaden på forhånd.

Kanskje han bare møtte et lite serviceinnstilt menneske i systemet. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dessverre ikke så enkelt. Statskirka tviholder på medlemmene sine:

Noen kirker/sogn tar seg i tillegg klekkelig betalt (100 kroner) for at du skal få denne attesten, hvis du ikke har tatt vare på den, selv om de prakket attesten på deg da du var en baby og ikke kunne velge selv...

Dette skjer selv om du er med i et annet trossamfunn. Jeg var en tid medlem i Humanistisk Forbund, og de purret meg litt for å få meg til å melde meg ut av statskirka, fordi de ikke fikk midlene de skulle hatt fra staten, når jeg altså ikke hadde meldt meg ut av statskirka.

Og hvorfor du må vedlegge dåpsattest når du skal melde deg ut av statskirka, er bare ganske ufattelig, når de har sine registre, og lett kan finne ut av det, uten dåpsattesten... Men de velger altså å sørge for at de av en eller annen grunn må ta en kopi av dåpsattesten til deg, FØR du kan melde deg ut, så det skal bli mest mulig innviklet, og slik at færrest mulig skal orke alt dette maset...

(Enda en grunn til å melde seg ut. Vet at klager man, slipper man betale regningen på hundre kroner som de tar for å kopiere dåpsattesten de selv krever for utmelding...) :o

Jeg vet...formulerte meg litt dårlig. Mente ikke at trossamfunnet meldte meg ut, gjorde det selv litt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ut slikt skjema fra human.no i går, og på skjemaet står det: Vedlegg dåpsattest dersom du har den tilgjengelig.

Så det er ikke sikkert det er nødvendig. Men, det kan jo hende at det lønner seg, hvis preste"folkene" blir lite samarbeidsvillige om det ikke blir gjort riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurélie

Ja, jeg står fremdeles oppført i statskirken. Føler men ikke kristen, deler et kristent verdisyn sånn helt generelt ift. hvordan jeg oppfører meg og behandler andre mennesker, men betrakter meg ikke som kristen av den grunn. Rart med det, hvor mange ganger jeg har vært inne på tanken om å melde meg ut.. Men det føles som en vanskelig terskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...