AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #1 Skrevet 25. juni 2016 Når er det vanlig å ha behov for å bruke briller om man er nærsynt? Ved - 0.5, - 0.75, - 0.1...? Og kan det være "skadelig" å bruke briller for mye på nær avstand (lese bøker, bruke pc osv) om man er nærsynt? (blitt fortalt dette, men usikker på om det stemmer) Anonymkode: 79bd2...9e4
Saphyria Skrevet 26. juni 2016 #2 Skrevet 26. juni 2016 Eg kan ikkje se for meg at det er skadelig å bruke briller for nærsynthet på den måten nei, de skal jo liksom hjelpe deg med å klare å se ordentlig. Og det er jo bedre å ha på seg briller, enn å måtte sitte med trynet begravd i boka/skjermen eller sitte å myse for å kunne se hva det står.
Minya Skrevet 26. juni 2016 #3 Skrevet 26. juni 2016 Allerede ved -0.5 kan det være behov for å bruke briller, men det er mange som går uten frem til synet forverres til -1.0 og -1.25 før de går til optiker fordi de føler "noe" er galt. Det er ikke skadelig overhodet å bruke lesebriller, eller bruke briller i det hele tatt. Det som *kan* være skadelig, er å lese uten briller når man er langsynt, eller se tv på lang avstand når man er nærsynt. Man kan risikere å få dårligere syn, men det verste er at man får kronisk hodepine pga mysing, stiv nakke pga hodepinen og dårligere konsentrasjonsevne pga smertene. Disse smertene går som regel over når man får korrigert synet riktig. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #4 Skrevet 26. juni 2016 Jeg har -0.75 på det ene og -0,5 på det andre. Jeg bruker briller eller linser. Ser greit uten, men jeg blir plaget av en voldsom hodepine hvis jeg går lenge uten. Anonymkode: 891bf...de2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #5 Skrevet 26. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har -0.75 på det ene og -0,5 på det andre. Jeg bruker briller eller linser. Ser greit uten, men jeg blir plaget av en voldsom hodepine hvis jeg går lenge uten. Anonymkode: 891bf...de2 Bruker du brillene også når du leser eller er på pc? Anonymkode: 79bd2...9e4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #6 Skrevet 26. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruker du brillene også når du leser eller er på pc? Anonymkode: 79bd2...9e4 Ikke hele tiden, men ganske ofte. Har også vært litt usikker på det du skriver, nenlig om synet blir dårligere. Har hørt begge deler Anonymkode: 891bf...de2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #7 Skrevet 26. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke hele tiden, men ganske ofte. Har også vært litt usikker på det du skriver, nenlig om synet blir dårligere. Har hørt begge deler Anonymkode: 891bf...de2 Jeg ble anbefalt av optiker å ikke bruke briller så ofte når jeg er leser og er på pc.. Anonymkode: 79bd2...9e4
Gjest Kaffekrus Skrevet 26. juni 2016 #8 Skrevet 26. juni 2016 Jeg fikk briller da jeg hadde -0,75. Da sa optikeren at det var på det punktet de begynte å anbefale briller, og at jeg ikke trengte bruke dem hele tiden om Ikke jeg følte behov for det. Nå har jeg en styrke på -2,00, men fortsatt tar jeg gjerne av brillene når jeg leser. Til pc derimot må jeg ha dem, det blir for stor avstand
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #9 Skrevet 26. juni 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble anbefalt av optiker å ikke bruke briller så ofte når jeg er leser og er på pc.. Anonymkode: 79bd2...9e4 Oi, da burde jeg kanskje bruke dem mindre ved lesing og PC. Anonymkode: 891bf...de2
Millimani Skrevet 26. juni 2016 #10 Skrevet 26. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, da burde jeg kanskje bruke dem mindre ved lesing og PC. Anonymkode: 891bf...de2 Du må bare kjenne etter selv. Jeg fikk beskjed av optiker (har -0,75 på begge øynene) at jeg skulle prøve uten briller ved pc og tv. Ved pc-en fungerer det helt greit uten briller, men ved tv er jeg avhengig av dem. Prøv litt selv, men hær på rådene fra optikeren din
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #11 Skrevet 26. juni 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har -0.75 på det ene og -0,5 på det andre. Jeg bruker briller eller linser. Ser greit uten, men jeg blir plaget av en voldsom hodepine hvis jeg går lenge uten. Anonymkode: 891bf...de2 Hadde samme styrke da jeg fikk briller, synes det var veldig ubehagelig og slitsomt uten. Anonymkode: 2830c...104
Stueloff Skrevet 26. juni 2016 #12 Skrevet 26. juni 2016 Jeg dro til optiker når jeg hadde -1 på begge øynene og fikk da beskjed om at jeg ikke hadde lov til å kjøre bil med så dårlig syn. Bruker ikke brillene når jeg leser eller sitter på data, men alltid ellers.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #13 Skrevet 26. juni 2016 Den Saturday, June 25, 2016 at 18.48, AnonymBruker skrev: Når er det vanlig å ha behov for å bruke briller om man er nærsynt? Ved - 0.5, - 0.75, - 0.1...? Og kan det være "skadelig" å bruke briller for mye på nær avstand (lese bøker, bruke pc osv) om man er nærsynt? (blitt fortalt dette, men usikker på om det stemmer) Anonymkode: 79bd2...9e4 Hadde det vært skadelig å bruke briller kan jeg garantere deg at det ikke hadde vært lov å selge eller å anbefale briller. Har du behov for briller så sier kroppen i fra dersom du ikke bruker briller. Alt fra hodepine til at du ikke ser optimalt er et klart signal om at du trenger briller. Plager ingenting deg så kan du fint la brillene ligge. Unntaket er dersom du kjører bil eller betjener maskiner hvor du har fått klar anbefaling om å bruke briller. Det som i senere tid har kommet fre, derimot, er at mye skjermbruk særlig blant unge er uheldig for synet. (Omtalt i media tidligere i år.) Anonymkode: 17db1...92b
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #14 Skrevet 26. juni 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det vært skadelig å bruke briller kan jeg garantere deg at det ikke hadde vært lov å selge eller å anbefale briller. Har du behov for briller så sier kroppen i fra dersom du ikke bruker briller. Alt fra hodepine til at du ikke ser optimalt er et klart signal om at du trenger briller. Plager ingenting deg så kan du fint la brillene ligge. Unntaket er dersom du kjører bil eller betjener maskiner hvor du har fått klar anbefaling om å bruke briller. Det som i senere tid har kommet fre, derimot, er at mye skjermbruk særlig blant unge er uheldig for synet. (Omtalt i media tidligere i år.) Anonymkode: 17db1...92b Tenker nå på "skadelig" i den form at det kan over tid gjøre at synet blir dårligere (enda mer nærsynt). Anonymkode: 79bd2...9e4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #15 Skrevet 26. juni 2016 Det er litt individuelt når man starter med briller, noen er mer kravstore enn andre og ønsker briller selv med -0,25, men sånn generelt er det nok mer vanlig å gå uten briller med både -0,25 og -0,50, og først starte med briller rundt -0,75 og -1,00. Det er ikke skadelig å bruke brillene dine på nært, men det kan faktisk være litt mer anstrengende for øynene å se gjennom brillene enn uten på nært. Hvis du ikke plages og syns det er like greit med som uten, så er det bare å bruke brillene hele tiden - men hvis du får vondt i hodet og kjenner at øynene må anstrenges, så bare ta av brillene akkurat når du leser, bruker skjerm el. Anonymkode: f5b6b...5de
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #16 Skrevet 26. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er litt individuelt når man starter med briller, noen er mer kravstore enn andre og ønsker briller selv med -0,25, men sånn generelt er det nok mer vanlig å gå uten briller med både -0,25 og -0,50, og først starte med briller rundt -0,75 og -1,00. Det er ikke skadelig å bruke brillene dine på nært, men det kan faktisk være litt mer anstrengende for øynene å se gjennom brillene enn uten på nært. Hvis du ikke plages og syns det er like greit med som uten, så er det bare å bruke brillene hele tiden - men hvis du får vondt i hodet og kjenner at øynene må anstrenges, så bare ta av brillene akkurat når du leser, bruker skjerm el. Anonymkode: f5b6b...5de Takk for godt svar ts Anonymkode: 79bd2...9e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå