AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #1 Skrevet 25. juni 2016 Jeg og hunden har nylig startet med litt trekking på sparkesykke. I dag var vi forbi et område vi har vert mange ganger før. Her er et jorde med ungokser som beiter. Denne gangen kom de springende mot oss og hunden reagerte med å løpe mot dem. Jeg var akkurat litt for sein i reaksjonen og han sprang rett på strømgjerdet og ble selvsagt veldig skremt. Etter dette ble han kjempe redd hundedaget forran på sparkesykkelen. Det virker som han tror at det var det som gjor så han fikk vondt. Resten av turen endte med at jeg måtte løse kjørestrikken fra hundedraget fordi han nektet å gå så fort det bevegde på seg og jeg måtte gå mellom hunden og sykkelen. Han skulte skeptisk på hundedraget reten av turen og turde heller ikke å gå forran meg eller sykkelen. Hva kan jeg gjøre for å løse dette? Hvordan kan jeg få han til å skjønne at hundedraget/sykkelen ikke er farlig? Burde jeg prøve å gå turer hv jeg triller sykkelen og han ikke er festet i den? Feste han i den uten å sparke? Noen glupe ideer? Anonymkode: e21b5...986
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #2 Skrevet 25. juni 2016 Det går ellers fint med hunden etter møtet med strømgjerdet for de som skulle lure på det. Han har blitt godt ivaretatt etter vi kom hjem. Anonymkode: e21b5...986
Tabris Skrevet 26. juni 2016 #3 Skrevet 26. juni 2016 Jeg ville startet det som kalles motbetinging - dvs endre hundens assosiasjon til sykkelen. Ta sykkelen med inn i stua, si "bra" og gi godbit med en gang han ser på den. Gjenta dette til han oppsøker sykkelen for å få godbit (og gi ham det). Så kan du sette deg over sykkelen og si "bra" og gi godbit. Hvor sent eller fort du kan gå frem avhenger helt av hunden. Ikke lokk eller forsøk å få hunden til å ta mer initiativ enn den selv er komfortabel med. Bruk tid og bygg en positiv assosiasjon gjennom godbiter. 1
Tullekoppen Skrevet 26. juni 2016 #4 Skrevet 26. juni 2016 En ting som høres skikklig dumt ut og en føler seg enda dummere når en gjør det er rett og slett å klappe på, og snakke til sykkelen med en positiv og glad stemme som "se så fin" osv, min rottweiler var livredd parrasoller, hun gikk store runder rundt den og kvakk til om den beveget seg når hun såg på den. Nå bryr hun seg ikke lenger :)! Då må rett og slett vise hunden det ikke er farlig
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #5 Skrevet 26. juni 2016 Takk for tips! I dag har sykkelen stått i gangen og det har gått veldig fint. Han har passert den flere ganger uten problem, har ikke vist frykt i det hele tatt. Vi har ikke gått utendørs med den enda men tenker å prøve det i morgen. Da tenker jeg at vi i første omgang kun er i gårdsrommet og prøver fremgangsmåten til @Tabris der før jeg prøver videre med å ta på utstyret igjen når han virker trygg. Anonymkode: e21b5...986 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå