Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere kjenner jo ikke meg og heller ikke hvordan jeg styrer økonomien. Men, før jeg evt går i banken og kanskje dummer meg ut, så spør jeg her.

Jeg er villig til å selge bilen jeg har og kjøpe meg en som er billigere. Kan fint få hjelp av foreldre til at de står som eier på bil og forsikring, men per idag er det jeg som styrer alt dette selv. 

Jeg er 23 år, får utbetalt ca 16 000 i mnd, men kan jobbe en del overtid. Overtid kan jo variere, så den ser jeg bort fra.

Jeg er villig til å leve trangt og har sett meg en leilighet til 2.2 mill og den har 2 soverom. Jeg trenger bare ett, så jeg kan tenke meg å leie ut det ene rommet for feks 4-5000.- i mnd.

Jeg har ikke hatt særlig inntekt før nå, så bsu er lik 0.-

Foreldrene mine ønsker ikke at jeg skal få så mye gjeld og ikke har de mulighet til å gi meg penger heller. Ikke at de lar meg sulte ihjel, de hjelper meg gjerne, men lån på bil og leilighet må jeg klare selv.

Jeg vurderer å ha lånet på 30 år ( mye kan jo skje i den tiden) og gjerne avdragsfritt de første 5 årene.

Trur dere jeg kan klare ett sånt lån? Bil er jeg helt avhengig av til og fra jobb pga ugunstige arbeidstider.

Anonymkode: c74b8...86f

AnonymBruker
Skrevet

Som tommelfinger-regel får man låne inntil X3 ganger årsinntekt + en må ha 15% egenandel. Alså 15% av kjøpssummen.

Er det borettslagsleilighet må du ta kjøpesummen + fellesgjelda sammen for å få totalsummen som banken beregner lånet utifra.

Anonymkode: 0a3c5...e48

Skrevet

Har mine sterke tvil. Jeg fikk akkurat låne 2.1 med medlånetagere, ekj på 200 000 og inntekt på minst 22 

AnonymBruker
Skrevet

2,2 mill og 16k utbetalt i mpneden... tviler på at en bank gir deg det i lån...

Jeg har 30k utbetalt i måneden, banken strakk seg langt for å gi meg 1,8 ilån uten egenkapital

Anonymkode: 5e247...14b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du får neppe et lån på 2,2 mill. For det første må du ha 15% egenkapital, det har du ikke og dersom ingen kausjonerer for deg eller låner deg pengene så stopper det allerede der. Lån gis ut fra bruttoinntekt, og en generrell regel er 3x bruttoinntekt, ikke medregnet mulig overtid o.l. Bankene følger sifos budsjett (jada, noen kan sikkert snakke banken til å føge et annet budsjett og bladibladi, men ta utgangspunkt i det), der skal du som enslig mann med bil ha 11290kr i utgifter hver mnd for at det skal gå rundt, egentlig bør du kvitte det med bilen. Det betyr at du har ca 4700 igjen til lån og evt fellesutgifter der du skal kjøpe. I tillegg skal banken ta høyde for at lånet kan stige med 5% uten at du får trøbbel med å betalt (da vil jo mpnedlig utgift stige betraktelig selv kun med innbetaling av renter). Så nei, jeg tror ikke du får låne 2,2 mill, skal jeg tippe vil jeg si i overkant av 1 mill, avhengig av økonomisk historikk. Til sammenligning har jeg faktisk 2,2 mill i boliglån, men jeg har en årsinntekt på 700 000.

Anonymkode: ca538...5ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kjenner jo ikke meg og heller ikke hvordan jeg styrer økonomien. Men, før jeg evt går i banken og kanskje dummer meg ut, så spør jeg her.

Jeg er villig til å selge bilen jeg har og kjøpe meg en som er billigere. Kan fint få hjelp av foreldre til at de står som eier på bil og forsikring, men per idag er det jeg som styrer alt dette selv. 

Jeg er 23 år, får utbetalt ca 16 000 i mnd, men kan jobbe en del overtid. Overtid kan jo variere, så den ser jeg bort fra.

Jeg er villig til å leve trangt og har sett meg en leilighet til 2.2 mill og den har 2 soverom. Jeg trenger bare ett, så jeg kan tenke meg å leie ut det ene rommet for feks 4-5000.- i mnd.

Jeg har ikke hatt særlig inntekt før nå, så bsu er lik 0.-

Foreldrene mine ønsker ikke at jeg skal få så mye gjeld og ikke har de mulighet til å gi meg penger heller. Ikke at de lar meg sulte ihjel, de hjelper meg gjerne, men lån på bil og leilighet må jeg klare selv.

Jeg vurderer å ha lånet på 30 år ( mye kan jo skje i den tiden) og gjerne avdragsfritt de første 5 årene.

Trur dere jeg kan klare ett sånt lån? Bil er jeg helt avhengig av til og fra jobb pga ugunstige arbeidstider.

Anonymkode: c74b8...86f

Jeg har utbetalt etter skatt 23 tusen i mnd og mannen min 25 tusen! 
Vi betaler 16 000 hver mnd i avdrag. I tillegg kommer kommunale avgifter, strøm osv. 

Jeg hadde nok ikke klart lånet alene, men vi har en utleieleilighet i kjelleren som vi fint kan leie ut for 7-9000 dersom "nød"....

og vi har "bare" 1.3 i lån nå, huset har steget en del i verdi siden vi kjøpte (kjøpte for 8 år siden) - både pga prisvekst, men også pga vi har foretatt en del oppgraderinger, ny større veranda, 2 nye bad, 2 nye kjøkken, nytt tak, en del nye vinduer osv.

Tipper huset har en verdi på nærmere 4 mill nå. Vi har stor tomt (ca. et mål) og 230 m2 i boflate. 

vi har fleksilån, så vi kan "ta tilbake" penger fra lånet om vi trenger litt ekstra kapital til f.eks. oppussing, 

da økes bare lånet litt, men vi styrer selv hvor mye vi vil betale i mnd. Jo mer vi betaler, jo fortere er huset nedbetalt. 

jeg syns 2.2 mill er mye for en som bare har 16000 i mnd! Vi betaler 16000 i mnd, for et lån på 1.3 mill.. men så har vi ikke så mange år igjen av lånet da. 

jeg kan ikke meg med utregning, men la oss si du betaler 9000 i mnd på lånet, så har du kommunale avgifter osv i tillegg.

du må sette av penger.. og du må ha penger til mat osv.

Anonymkode: 829ba...5ee

AnonymBruker
Skrevet

2,2 mill på 16' utbetalt, uten kausjonister, medlåntaker eller leieboer bør du bare glemme. Det samme med en bank som faktisk gir deg det tilbudet. 

Anonymkode: 018d4...b5f

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har utbetalt etter skatt 23 tusen i mnd og mannen min 25 tusen! 
Vi betaler 16 000 hver mnd i avdrag. I tillegg kommer kommunale avgifter, strøm osv. 

Jeg hadde nok ikke klart lånet alene, men vi har en utleieleilighet i kjelleren som vi fint kan leie ut for 7-9000 dersom "nød"....

og vi har "bare" 1.3 i lån nå, huset har steget en del i verdi siden vi kjøpte (kjøpte for 8 år siden) - både pga prisvekst, men også pga vi har foretatt en del oppgraderinger, ny større veranda, 2 nye bad, 2 nye kjøkken, nytt tak, en del nye vinduer osv.

Tipper huset har en verdi på nærmere 4 mill nå. Vi har stor tomt (ca. et mål) og 230 m2 i boflate. 

vi har fleksilån, så vi kan "ta tilbake" penger fra lånet om vi trenger litt ekstra kapital til f.eks. oppussing, 

da økes bare lånet litt, men vi styrer selv hvor mye vi vil betale i mnd. Jo mer vi betaler, jo fortere er huset nedbetalt. 

jeg syns 2.2 mill er mye for en som bare har 16000 i mnd! Vi betaler 16000 i mnd, for et lån på 1.3 mill.. men så har vi ikke så mange år igjen av lånet da. 

jeg kan ikke meg med utregning, men la oss si du betaler 9000 i mnd på lånet, så har du kommunale avgifter osv i tillegg.

du må sette av penger.. og du må ha penger til mat osv.

Da følger dere ikke vanlig nedbetalingstid. Et lån på 1,3 mill koster langt fra 16 000 i måneden med dagens lave renter. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk 1, 7 med en inntekt på 35000. 

Anonymkode: 6f51f...060

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da må dere ha en helt sinnsyk rente, for det er mer enn jeg betaler pr mnd med 2,2 mill i lån...

Anonymkode: ca538...5ff

AnonymBruker
Skrevet

Dette er hva det koster deg i mnd 

2 000 000 37 742 21 213 15 816 13 199 11 692  

5 år                 10 år                     15 år            20 år              25 år

2 500 000 47 178 26 516 19 770 16 499 14 615

Du vil altså måtte betale et sted midt imellom 11 692 og 14 615 i mnd i lån og avdrag, Du må nok jobbe mye overtid for å klare dette. Det er nok best å ha en høyere og sikrere inntekt når du skal låne så mye penger. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er hva det koster deg i mnd 

2 000 000 37 742 21 213 15 816 13 199 11 692  

5 år                 10 år                     15 år            20 år              25 år

2 500 000 47 178 26 516 19 770 16 499 14 615

Du vil altså måtte betale et sted midt imellom 11 692 og 14 615 i mnd i lån og avdrag, Du må nok jobbe mye overtid for å klare dette. Det er nok best å ha en høyere og sikrere inntekt når du skal låne så mye penger. 

Hvilken rente har du brukt her?

Skrevet

Priseksempler TS:

Lån 2,2 mill, termingebyr 30 kr, løpetid på 25 år

2 % rente: 9 355 kr

4 % rente: 11 653 kr 

6 % rente: 14 205 kr

I tillegg må du huske på at du gjerne betaler et par tusen i felleskostnader hver måned. Med 16 000 utbetalt sier det seg selv at dette aldri vil gå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Lista skrev:

Hvilken rente har du brukt her?

5 % står det her. 
Har bruk tall fra denne siden. Nå er vel renten bare halvparten av det om dagen, men man kan jo ikke bregne at den skal være så lav så lenge til. 
Uansett så vil mnd kostnader på lån og andre utgifter vel å eie bli høye når man bare har 16000 i mnd.

http://www.smartepenger.no/lan/95-lan/320-eksempler-pa-manedlige-tilbakebetalingsbelop

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Lista skrev:

Priseksempler TS:

Lån 2,2 mill, termingebyr 30 kr, løpetid på 25 år

2 % rente: 9 355 kr

4 % rente: 11 653 kr 

6 % rente: 14 205 kr

I tillegg må du huske på at du gjerne betaler et par tusen i felleskostnader hver måned. Med 16 000 utbetalt sier det seg selv at dette aldri vil gå. 

Det stopper seg vel selv allerede ved egenkapitalen på 15%. som blir 330 000 kr som hun må ha.

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, Lista skrev:

Da følger dere ikke vanlig nedbetalingstid. Et lån på 1,3 mill koster langt fra 16 000 i måneden med dagens lave renter. 

De har nok 1.3 mill IGJEN på et lån som i kontrakten var mye høyere. 

Min erfaring er at 2 mill lån koster idag i underkant av 10 000 i måneden.

Hvis du klarer å skaffe deg lån, og leier ut rommet, så kan det gå greit. Hvis du får 3-4000 i mnd, så sitter du selv med 6-7000 i mnd. Husk utgifter som forsikring, kommunale avgifter, strøm, internett osv.

Skrevet
12 minutter siden, ViljaH skrev:

De har nok 1.3 mill IGJEN på et lån som i kontrakten var mye høyere. 

Min erfaring er at 2 mill lån koster idag i underkant av 10 000 i måneden.

Hvis du klarer å skaffe deg lån, og leier ut rommet, så kan det gå greit. Hvis du får 3-4000 i mnd, så sitter du selv med 6-7000 i mnd. Husk utgifter som forsikring, kommunale avgifter, strøm, internett osv.

Selvfølgelig, det tenkte jeg ikke på :fnise: 

Gjest Margit Spat
Skrevet

Til TS: Du må nok ha utbetalt omtrent det dobbelte av det du får, for å ha håp om et lån på 2,2. En jeg kjenner fikk låne max 2,2 millioner med en årslønn på 600.000. Dette tilsvarer utbetalt et sted mellom 32 og 35 000 per mnd, sånn ca. Mulig andre banker vil vurdere litt annerledes, men du tjener alt for lite. 

Skrevet
3 timer siden, Lista skrev:

Selvfølgelig, det tenkte jeg ikke på :fnise: 

Tror ikke hun som skrev innlegget heller tenkte over det. Et lån på 4 mill vil jo en dag krympe til 1.3 igjen. Lånekontrakten og dermed avdragene er jo fortsatt på 4 mill. De burde vurdere å refinansiere kanskje. Eller de har færre år/betaler høyere avdrag pr mnd for å bli ferdig fortere og oppnå lavere totalsum.

AnonymBruker
Skrevet

For å være brutalt ærlig: nei.

En ting er at det nok er umulig for deg å få lån, men du skal betale dette også. Leiemarkedet svinger, det gjør renta også, og i tillegg følger det en mengde uforutsette utgifter med det å eie egen bolig. Å låne så mye at en uventet strømregning eller utflyttet leieboer kan velte budsjettet er ingen behagelig tilværelse, tro du meg.

Skjønner at du ønsker å finne deg noe eget, men dette er dessverre helt urealistisk imo.

Anonymkode: 4d909...d34

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...