Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme båt. Har jobbet fullt siden jeg var 17 før det plutselig sa stopp for to år siden. Skjønte ikke hvordan folk ikke klarte å få seg jobb og må innrømme at jeg så litt ned på arbeidsledige. Vel, den arrogansen biter meg i ræva nå. Selvtilliten er på bånn og det gjør det ikke akkurat lettere å finne noe.

Jeg har endret studieplan og planlegger å gå for et sikrere yrke enn det jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Kunne det vært en idé? Sykepleiere, barnehagepedagoger og vernepleiere er det jo alltid behov for.  

Anonymkode: 1207e...5f4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg førerkort. 

Ta mer utdanning. Fortsett gjerne innen helseomsorgen. 

Be NAV om hjelp til å finne en stilling. 

Anonymkode: beff6...012

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra det du skriver, tipper jeg hovedproblemet ditt er en CV som høres ut som om den er et eneste stort svart hull, ikke navnet ditt. Sorry. 

Anonymkode: 7b479...a81

Jeg er enig i dette. 

TS, hva står det egentlig på cv'en din? Ikke har du barn, ikke har du høyere utdannelse og ikke har du jobbet før du fylte 24. Hva skriver du for å fylle hullene? Har du jobbet frivillig, vært på reise?

Anonymkode: c698b...0b6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tilbyr ikke NAV arbeidstrening? 

Anonymkode: 5bcbf...5a1

• Liker 2
Gjest snusmumriken_
Skrevet

Om du tror at navnet ditt kan være et hinder, er du flink til å skrive i søknaden at du er oppvokst i Norge?

AnonymBruker
Skrevet

Du har utdannelde innen helsearbeiderfag, søker du ikke på slike jobber? Ut fra hovedinnlegget ditt virker det som du ikke gjør det, selv om du har utdannelsen?

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, Skelly skrev:

Har søkt meg inn på høyskole ja, men de prioriterer helt sikkert yngre folk med gode karakterer (noe jeg ikke hadde)?

Har sett en del på CV nerden ja :). Mye bra der.

Jeg sier ikke noe negativt om andre når jeg søker. Kan likevel hende desperasjonen stinker gjennom på noen vis da. Ringer eller går innom om jeg ikke har hørt noe 1 uke etter søkefristen.

Mange vil ha elektroniske søknader og da kan jeg ikke levere i person, men jeg gjør det og en gang i blandt med andre søknader. Og så klart går jeg med åpne søknader 2 ganger i året.  Vet jo ikke hvor lenge de beholder søknadene og om de i det hele tatt tar vare på de.

Aller helst vil jeg jobbe i dyrebutikk eller med kjøkken ting. Det er ting jeg føler jeg kan en del om, men jeg søker jo på alt mulig så klart.

Søkerene med flest poeng kommer først inn på studier. Du har 8 alderspoeng, så der har du en fordel mot yngre søkere :) http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/index.html

Har du bilde på CVen? Har hørt at man skal ha det nå til dags. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i samme båt. Har jobbet fullt siden jeg var 17 før det plutselig sa stopp for to år siden. Skjønte ikke hvordan folk ikke klarte å få seg jobb og må innrømme at jeg så litt ned på arbeidsledige. Vel, den arrogansen biter meg i ræva nå. Selvtilliten er på bånn og det gjør det ikke akkurat lettere å finne noe.

Jeg har endret studieplan og planlegger å gå for et sikrere yrke enn det jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Kunne det vært en idé? Sykepleiere, barnehagepedagoger og vernepleiere er det jo alltid behov for.  

Anonymkode: 1207e...5f4

Jeg kunne vel prøvd det, men da må jeg vel begynne helt på nytt? (Se mere litt senere her)

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i dette. 

TS, hva står det egentlig på cv'en din? Ikke har du barn, ikke har du høyere utdannelse og ikke har du jobbet før du fylte 24. Hva skriver du for å fylle hullene? Har du jobbet frivillig, vært på reise?

Hullet fra 2010 til 2012 står det freelance og fra 2012-13 står de nav kursene. Fra 2013-2014 har jeg krisehjelp i bedriften til foreldrene mine. Skriver ikke noe før jeg fikk første jobben. Kan jo ikke lyge for mye. Har gått på folkehøyskole og allmen påbygning så det er ikke helt blankt, men alle de andre jobber jo ved siden av skolen.

Hvorfor tilbyr ikke NAV arbeidstrening? 

Anonymkode: 5bcbf...5a1

Jeg har gått salg og service gjennom nav. Det var det beste de kunne gjøre. Etter at du har vært arbeidsledig i over to år så har du ikke rett til stønad og det virker som de mister interesse for å hjelpe deg da. Sier bare at de som vil ha jobb får seg jobb og sender deg på AMO kurs.

1 time siden, snusmumriken_ skrev:

Om du tror at navnet ditt kan være et hinder, er du flink til å skrive i søknaden at du er oppvokst i Norge?

Skriver det ja.

Du har utdannelde innen helsearbeiderfag, søker du ikke på slike jobber? Ut fra hovedinnlegget ditt virker det som du ikke gjør det, selv om du har utdannelsen?

Jeg strøk tverrfaglig eksamen i helseservice. 2 ganger. Andre gang så det ut som jeg hadde jukset. Noe jeg ikke hadde, men hadde pugget av boken så mye at jeg nærmest direkte siterte den. Skal jeg ta den på nytt må jeg begynne helt på scratch. Det er jo nytt pensum og alt mulig.

1 time siden, Poserose skrev:

Søkerene med flest poeng kommer først inn på studier. Du har 8 alderspoeng, så der har du en fordel mot yngre søkere :) http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/index.html

Har du bilde på CVen? Har hørt at man skal ha det nå til dags. 

Har bilde på CVen ja. Det skal man visst ha nå. Begge lærerens på AMO kurset syntes bildet var bra. Helt perfekt til og med :-/. Bare tull.

Skrevet (endret)

Dobbel post 

Endret av Skelly
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skaff deg førerkort. 

Ta mer utdanning. Fortsett gjerne innen helseomsorgen. 

Be NAV om hjelp til å finne en stilling. 

Anonymkode: beff6...012

Om man har vært arbeidsledig en stund, så har man gjerne ikke penger, utdanning kan man jo ta om man får penger fra lånekassen og ellers bor på en billig plass. Men har man ikke muligheten til å få penger fra lånekassen av ulike grunner, så kan man ikke ta lang utdanning om man bare er på dagpenger via NAV.

Har man ikke penger, så kan man ikke ta førerkort heller... I sjeldne tilfeller så sponser kanskje NAV førerkort, om det faktisk gir deg jobb rett etterpå, f.eks om du har en kontrakt fra arbeidsplass hvor det kreves førerkort, men er du en som meg, som aldri har øvelseskjørt, ikke har jeg lest ett kapittel i "Veien til førerkortet" så kan det godt hende jeg stryker ett par ganger, før jeg får lappen i boks. Bare husk, ikke alle kan ta førerkort med en gang, er ulike grunner for det :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Skelly skrev:

Jeg strøk tverrfaglig eksamen i helseservice. 2 ganger. Andre gang så det ut som jeg hadde jukset. Noe jeg ikke hadde, men hadde pugget av boken så mye at jeg nærmest direkte siterte den. Skal jeg ta den på nytt må jeg begynne helt på scratch. Det er jo nytt pensum og alt mulig.

Oi, den er kjedelig. :ohmy:

Men du kunne kanskje ha fått noe innen helsesektoren likevel, som ufaglært? Du ha jo åpenbart interessen, og jeg vil tro det er betydelig lettere å få jobb der enn de andre jobbtypene du søker.

• Liker 1
Skrevet

Og hvis du har interesse for helse og du klarer å få deg jobb kan du ta fagbrevet igjennom praksiskandidatordningen. Da må du ta en skriftlig eksamen (som privatist) og jobbe tilsvarende 5 år i full stilling i relevant yrke. Vil tro du får fratrekk fordi du allerede har det første skoleåret. Det tar litt lenger tid, men da kan du være i jobb hele veien.

Hvis det likevel er vanskelig å få seg jobb kan du undersøke om det er mulig å få en lærlingkontrakt som praksiskandidat.  Det vil si lavere lønn, men det kan være en fin inngangsbillett til en jobb senere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...