Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en kvinne på 31 år som har veldig lyst å komme i gang med livet.

Jeg sliter skikkelig med å få meg en jobb. Fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig. Jeg har søkt aktivt siden 2011, og nå er jeg lut lei. Har bare fått 15 intervjuer. Det er lite når du har søkt på godt over 400 jobber. Jeg jobber som ekstrahjelp på Felleskjøpet (så har vel i bunn og grunn oppnådd noe med den søkingen, har jobbet der som midlertidig ansatt i 2 år), men det er ikke nok til å leve av det. Jeg lurer på hvorfor jeg ikke får noe bedre? Er det slik at jeg ikke fortjener noe mere? De sier jo det at de som vil ha jobb får seg jobb. Hvorfor klarer ikke jeg å få meg en ordentlig jobb da? Jeg søker i hovedsak på butikkjobber, men også noe mediedesign og reklameproduksjon og en del jobber hvor de sier de gir opplæring (f.eks. Skadesanering). Bruker ca. 16 timer hver dag på jobbsøking. Føler det går ut over helse og selvtillit og som jeg sa er jeg drittlei nå.

Har gått på 2 CV-skrive kurs gjennom nav, og alle sa at CVen min ser fin ut. De sa at søknadene mine så bra ut. Er det bare tull? Hvorfor hjelper de ikke folk hvis de ser noe feil?

Jeg er halvt italiensk og har et noe uvanlig navn, men jeg er født og oppvokst i Norge. Har i de siste ukene vurdert å endre navnet. I alle fall etternavnet, men jeg vil jo egentlig ikke det. Leser av og til i avisen om folk som har fått jobb med en gang etter at de "Norskifiserte" navnet. Jeg hadde egentlig tenkt å beholde det når jeg en dag giftet meg også. Kan man bare skrive et annet navn på cv og søknad? Jeg har jo ikke all verden med utdannelse akkurat, men det har vel ikke de 18 åringene som faktisk får jobb heller? Jeg has fagbrev i mediegrafikerfaget, kurs på videregående nivå i salg og service og helsefagutdannelse på videregående nivå. Har ikke førerkort, har ikke høyskoleutdanning, har ikke jobbet før jeg var 24 og jeg har ikke barn (noe de har spurt om på 12 av disse intervjuene, 11 av disse har til og med spurt om jeg ville ha barn).

Nå har jeg rodd nok i grøten her og denne posten begynner vel å bli så lang at ingen gidder å lese det.. Og så prøver jeg å holde meg så og si i skinnet uten å bli alt for sint på meg selv her..

Er det flere som føler de sliter mer enn folk flest når det kommer til det å få jobb? Noen som har noen tips? Burde jeg endre navn, selv om jeg egentlig ikke vil det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

velkommen i klubben 

Anonymkode: bc0b7...425

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har norsk navn men utenlandsk etternavn, til og med jeg sliter med å få jobb. Jeg er halvt norsk, snakker kun norsk og engelsk, og ser norsk ut. De som leser jobbsøknadene ser på navnet og danner seg en person, så kaster de søknaden om det de ser for seg ikke er det de er ute etter. Derfor lønner det seg å personlig dra til plassen og levere søknad, eller rett og slett forandre navnet! Det er trist..

Anonymkode: 601ca...683

Skrevet
13 minutter siden, Skelly skrev:

Hei, jeg er en kvinne på 31 år som har veldig lyst å komme i gang med livet.

Jeg sliter skikkelig med å få meg en jobb. Fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig. Jeg har søkt aktivt siden 2011, og nå er jeg lut lei. Har bare fått 15 intervjuer. Det er lite når du har søkt på godt over 400 jobber. Jeg jobber som ekstrahjelp på Felleskjøpet (så har vel i bunn og grunn oppnådd noe med den søkingen, har jobbet der som midlertidig ansatt i 2 år), men det er ikke nok til å leve av det. Jeg lurer på hvorfor jeg ikke får noe bedre? Er det slik at jeg ikke fortjener noe mere? De sier jo det at de som vil ha jobb får seg jobb. Hvorfor klarer ikke jeg å få meg en ordentlig jobb da? Jeg søker i hovedsak på butikkjobber, men også noe mediedesign og reklameproduksjon og en del jobber hvor de sier de gir opplæring (f.eks. Skadesanering). Bruker ca. 16 timer hver dag på jobbsøking. Føler det går ut over helse og selvtillit og som jeg sa er jeg drittlei nå.

Har gått på 2 CV-skrive kurs gjennom nav, og alle sa at CVen min ser fin ut. De sa at søknadene mine så bra ut. Er det bare tull? Hvorfor hjelper de ikke folk hvis de ser noe feil?

Jeg er halvt italiensk og har et noe uvanlig navn, men jeg er født og oppvokst i Norge. Har i de siste ukene vurdert å endre navnet. I alle fall etternavnet, men jeg vil jo egentlig ikke det. Leser av og til i avisen om folk som har fått jobb med en gang etter at de "Norskifiserte" navnet. Jeg hadde egentlig tenkt å beholde det når jeg en dag giftet meg også. Kan man bare skrive et annet navn på cv og søknad? Jeg har jo ikke all verden med utdannelse akkurat, men det har vel ikke de 18 åringene som faktisk får jobb heller? Jeg has fagbrev i mediegrafikerfaget, kurs på videregående nivå i salg og service og helsefagutdannelse på videregående nivå. Har ikke førerkort, har ikke høyskoleutdanning, har ikke jobbet før jeg var 24 og jeg har ikke barn (noe de har spurt om på 12 av disse intervjuene, 11 av disse har til og med spurt om jeg ville ha barn).

Nå har jeg rodd nok i grøten her og denne posten begynner vel å bli så lang at ingen gidder å lese det.. Og så prøver jeg å holde meg så og si i skinnet uten å bli alt for sint på meg selv her..

Er det flere som føler de sliter mer enn folk flest når det kommer til det å få jobb? Noen som har noen tips? Burde jeg endre navn, selv om jeg egentlig ikke vil det?

Så klart du fortjener noe bedre og mye mer! Alt du vil ha i livet fortjener du, så ikke ha disse tankene. 

Det kan hende de på NAV sier det fordi det jobben deres eller fordi de gir faen, men vil råde deg til å ta en titt her http://cvnerden.no/ eller spørre folk som har virkelig peiling på CV. 

Hvis du bytter navn eller etternavn vil det egentlig bare hjelpe deg til et intervjuer ( som du ikke har problemer med) men det kan hjelpe, men hvis navnet ditt betyr mye for deg, ikke bytt. 

Du er heldig som kommer til et intervju, mange som ikke kommer der engang. Så når du er på et intervju må du virkelig ha gjort dårlig inntrykk ( nervøs, ikke smiler, gir ikke sjefen blikk kontakt, virker ikke motiver/engasjert for jobben) eller arbeidsgiveren ikke likte deg. Det kan også ha noe med utsende ditt å gjøre hvis du er mindre pen dame. 

Ikke ha så altfor stor fokus på dette, da det kan ødelegge deg å slite deg ut, ta det rolig TS. 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Metalcharted skrev:

Så klart du fortjener noe bedre og mye mer! Alt du vil ha i livet fortjener du, så ikke ha disse tankene. 

Det kan hende de på NAV sier det fordi det jobben deres eller fordi de gir faen, men vil råde deg til å ta en titt her http://cvnerden.no/ eller spørre folk som har virkelig peiling på CV. 

Hvis du bytter navn eller etternavn vil det egentlig bare hjelpe deg til et intervjuer ( som du ikke har problemer med) men det kan hjelpe, men hvis navnet ditt betyr mye for deg, ikke bytt. 

Du er heldig som kommer til et intervju, mange som ikke kommer der engang. Så når du er på et intervju må du virkelig ha gjort dårlig inntrykk ( nervøs, ikke smiler, gir ikke sjefen blikk kontakt, virker ikke motiver/engasjert for jobben) eller arbeidsgiveren ikke likte deg. Det kan også ha noe med utsende ditt å gjøre hvis du er mindre pen dame. 

Ikke ha så altfor stor fokus på dette, da det kan ødelegge deg å slite deg ut, ta det rolig TS. 

Eller om man er altfor pen.. -Spørs hvem sjefen er, mann eller dame...

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, Chibi skrev:

Eller om man er altfor pen.. -Spørs hvem sjefen er, mann eller dame...

Glemte det. Enig. 

Skrevet
2 minutter siden, Metalcharted skrev:

Glemte det. Enig. 

Men det gjelder ofte begge kjønn uansett.
Og det er feil.

Til og med de som er overkvalifisert til en stilling, kan få avslag fordi de har for god utdanning ._. Som om det ikke er lov å skifte retning, eller at ting går galt og man ender opp med å søke slike jobber, fordi markedet er r**kjørt. :fnise:

Skrevet
Et øyeblikk siden, Chibi skrev:

Men det gjelder ofte begge kjønn uansett.
Og det er feil.

Til og med de som er overkvalifisert til en stilling, kan få avslag fordi de har for god utdanning ._. Som om det ikke er lov å skifte retning, eller at ting går galt og man ender opp med å søke slike jobber, fordi markedet er r**kjørt. :fnise:

ja, livet vet du...:closedeyes:

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til klubben!

Anonymkode: 5e36c...6d7

Skrevet
1 time siden, Metalcharted skrev:

Må jo ha fokus på dette. Uten jobb er du jo så og si verdiløs. Uten jobb kan du ikke starte familie, du kan ikke reise og besøke familie, folk ser rart på deg når de spør om du studerer elle jobber ved siden av ekstravaktene og du må si nei. Kan like så godt bare ta snarveien ut, for å si det slik.. Noe jeg dessverre har vurdert litt for ofte.

15 intervjuer på 5 og et halvt år er ikke så bra da, er det? Folk flest får jo intervjuer for hver tredje søknad ca.

Jeg er litt stygg ja. Men jeg ser en del yngre ut enn det jeg er og det påstår mange at det skal være en fordel. Som regel så sier de at jeg har for lite erfaring. Under intervjutrening påstod de på nav-kursene at jeg var kjempeflink og ikke burde hatt noen problemer, men at jeg kan virke litt nervøs. Noe som kan stemme. Jeg blir sykt nervøs på intervju. Kan også være at jeg snakker nord-norsk? Men legger jeg om dialekta så høres jeg nesten Oslo-pakistansk ut, og det er vel enda verre?

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro liten utdannelse og minimal arbeidserfaring gjør at du lukes ut raskt. Kan du ta mer utdannelse?

Anonymkode: aa677...f5a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags butikkjobb er det du har lyst på, da? Mulig du har forsøkt "alt", men her er noen tips. Sjekk ut cvnerden.no. Formuler søknaden ut fra hva arbeidsgivere i den spesifikke bransjen vil ha, ikke en mal. Som noen andre her sa, lever søknaden personlig, så skjønner de at du kan norsk. En annen ting er, ikke for å være slem, men du virker ikke for desperat? En venninne av meg var arbeidsledig i flere år, dette førte etter hvert til at hun ble tja, hva skal man si, en smule påtrengende når hun søkte jobber. Da hun fortalte hva hun hadde sagt til potensielle arbeidsgivere, fikk jeg hakeslepp. Ut fra beskrivelsen hennes, må arbeidsgiveren ha oppfattet situasjonen mer som en gisselsituasjon enn et jobbintervju. Nedrakking på andre potensielle søkergrupper, bastant konklusjon om at hun definitivt var søkeren de var på jakt etter, husker ikke ordlyden nå, men hun fremstilte det som at de gjorde en stor feil om de ikke ansatte henne, dessuten hyppige purretelefoner hvis hun ikke hørte noe raskt nok osv... Sier ikke at dette er tilfellet her, men kan kanskje være verdt å tenke på... Uansett, lykke til!:)

Anonymkode: f27d6...885

Skrevet

Hvis du har helsefagutdannelse ville jeg forsøkt å satse på den. Det er stort behov for omsorgsarbeidere. Design/reklame er det ekstremt mange som vil jobbe med, butikker vil helst ha yngre som er villige til å jobbe i helg eller kveld. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Har søkt meg inn på høyskole ja, men de prioriterer helt sikkert yngre folk med gode karakterer (noe jeg ikke hadde)?

Har sett en del på CV nerden ja :). Mye bra der.

Jeg sier ikke noe negativt om andre når jeg søker. Kan likevel hende desperasjonen stinker gjennom på noen vis da. Ringer eller går innom om jeg ikke har hørt noe 1 uke etter søkefristen.

Mange vil ha elektroniske søknader og da kan jeg ikke levere i person, men jeg gjør det og en gang i blandt med andre søknader. Og så klart går jeg med åpne søknader 2 ganger i året.  Vet jo ikke hvor lenge de beholder søknadene og om de i det hele tatt tar vare på de.

Aller helst vil jeg jobbe i dyrebutikk eller med kjøkken ting. Det er ting jeg føler jeg kan en del om, men jeg søker jo på alt mulig så klart.

Skrevet
11 minutter siden, Skelly skrev:

Må jo ha fokus på dette. Uten jobb er du jo så og si verdiløs. Uten jobb kan du ikke starte familie, du kan ikke reise og besøke familie, folk ser rart på deg når de spør om du studerer elle jobber ved siden av ekstravaktene og du må si nei. Kan like så godt bare ta snarveien ut, for å si det slik.. Noe jeg dessverre har vurdert litt for ofte.

15 intervjuer på 5 og et halvt år er ikke så bra da, er det? Folk flest får jo intervjuer for hver tredje søknad ca.

Jeg er litt stygg ja. Men jeg ser en del yngre ut enn det jeg er og det påstår mange at det skal være en fordel. Som regel så sier de at jeg har for lite erfaring. Under intervjutrening påstod de på nav-kursene at jeg var kjempeflink og ikke burde hatt noen problemer, men at jeg kan virke litt nervøs. Noe som kan stemme. Jeg blir sykt nervøs på intervju. Kan også være at jeg snakker nord-norsk? Men legger jeg om dialekta så høres jeg nesten Oslo-pakistansk ut, og det er vel enda verre?

Ha fokus på det ja, men ikke la det ete deg opp som du har gjort nå, du vil jo ta selvmord, da har det godt for langt og du trenger å snakke med noe om dette. Så lenge du har penger til å betale for mat og leie så er alt annet ikke SÅ viktig AKKURAT nå. Tenk heller langsiktig, at du kommer til å få bedre jobb, mann og familie, hus, barn. Du kan planlegge hvordan du skal komme dit, fokusere positivt på det, å søke jobb som vanlig. Jeg vet det er ikke bare bare, men prøv....

DU tror folk ser rart på deg, men det gjør de ikke. De har ikke tid til å bry seg. Hvis de ser rart på deg, spiller det ingen rolle, de har glemte det når de kommer hjem.

Det er bedre enn å aldri komme til et intervju da, hvis du er stygg må du fikse på utsende ditt, hjelper sikkert at du ser yngre ut, men fiks utsende så mye du kan uansett. Det har dessverre mye å si. Jeg har ikke hørt pakistansk-norsk så det vet jeg ikke.

Uansett, lykke til Skelly!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Skelly skrev:

Har søkt meg inn på høyskole ja, men de prioriterer helt sikkert yngre folk med gode karakterer (noe jeg ikke hadde)?

Har sett en del på CV nerden ja :). Mye bra der.

Jeg sier ikke noe negativt om andre når jeg søker. Kan likevel hende desperasjonen stinker gjennom på noen vis da. Ringer eller går innom om jeg ikke har hørt noe 1 uke etter søkefristen.

Mange vil ha elektroniske søknader og da kan jeg ikke levere i person, men jeg gjør det og en gang i blandt med andre søknader. Og så klart går jeg med åpne søknader 2 ganger i året.  Vet jo ikke hvor lenge de beholder søknadene og om de i det hele tatt tar vare på de.

Aller helst vil jeg jobbe i dyrebutikk eller med kjøkken ting. Det er ting jeg føler jeg kan en del om, men jeg søker jo på alt mulig så klart.

Det kommer så klart an på hvilket studie det er snakk om, men det er veldig mange studier uten poenggrense, så hadde jeg vært deg, hadde jeg sjekket dette og så valgt et studie der det er mer eller mindre garnatert å komme inn. Ang dialekt, jeg er også nordnorsk, men har derimot oppfattet at dette har blitt positivt mottatt i jobbsøkersammenheng. Aner ikke hvorfor, men det er kanskje avhengig av hvor i landet man søker. Bruker du forresten nettverket ditt? Veldig mange jobber blir aldri utlyst og går gjennom venner og bekjente.

Anonymkode: f27d6...885

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken del av landet bor du i?

Anonymkode: c9f3c...8d7

Skrevet (endret)

Bor på Hedmark. Er villig til å pendle til Oslo og Lillehammer om jeg skulle få jobb der, men har ikke lappen så det blir litt dyrt å gå med åpne søknader dit.

Jeg har ikke penger til å betale for leie og bor gratis hos typen som inntil nå har jobbet på sjøen. Han mener det går fint å betale alt selv, noe jeg synes føles helt forjævlig. Nå i juni og juli og i november/desember tjener jeg en del på at de andre tar seg ferie, men ellers så tjener jeg litt over 3000 kr i måneden. Mesteparten av det går til mat og kjøretimer.

Bruker nettverket så godt jeg kan. De fleste bor ikke her i området lengre.

Endret av Skelly
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg skulle gjort en navneendring, så hadde jeg lagt til et etternavn, ikke fjernet det jeg hadde. Og jeg hadde gjort det, hvis det kunne økt mine muligheter. 

Anonymkode: 16b49...aea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra det du skriver, tipper jeg hovedproblemet ditt er en CV som høres ut som om den er et eneste stort svart hull, ikke navnet ditt. Sorry. 

Anonymkode: 7b479...a81

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...