Gå til innhold

Innleggelse på DPS - spiseforstyrrelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er det noen som har erfaring med innleggelse på DPS som behandling mot spiseforstyrrelse? Har forsøkt poliklinisk behandling i et års tid uten noen bedring (stabil somatisk). Psykologen søkte meg til en mer spesialisert innleggelse, da hun mente deres døgnenhet ikke var bra nok, men fikk avslag på bakgrunn av at innleggelse på DPS ikke var forsøkt. 

Så jeg lurer på om noen har gode erfaringer med innleggelse på DPS, ble du bedre av av spisrforstyrrelsen? 

Anonymkode: d99bd...05e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen kommer til å svare nei, fordi hvis man først er innlagt slipper man ikke ut før man er blitt bedre.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Stiani skrev:

Ingen kommer til å svare nei, fordi hvis man først er innlagt slipper man ikke ut før man er blitt bedre.

Hm, dårlig nytt. Så jeg kan ikke skrive meg ut hvis jeg ikke liker det? Selv om det ikke er fare for liv? 

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det kan du. Men er du motivert nok, så tar du i mot hjelpen og er der så lenge du er i behov av det. Det tar dessverre ikke tre uker så er spiseforstyrrelsen borte - og det er du nok klar over. Men det betyr ikke at du skal være innlagt i lang tid sammenhengende, nødvendigvis :) 

Anonymkode: 4117a...1d5

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, dårlig nytt. Så jeg kan ikke skrive meg ut hvis jeg ikke liker det? Selv om det ikke er fare for liv? 

Jo du kan skrive deg ut, men det vil svært ofte bli en grunn til tvangsinnleggelse. I praksis vil det si at dersom du skriver deg ut fra et frivillig opphold så vil du være skrevet ut i et par minutter før en lege skriver deg inn på tvungent opphold.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Stiani skrev:

Jo du kan skrive deg ut, men det vil svært ofte bli en grunn til tvangsinnleggelse. I praksis vil det si at dersom du skriver deg ut fra et frivillig opphold så vil du være skrevet ut i et par minutter før en lege skriver deg inn på tvungent opphold.

Blank løgn.

Anonymkode: 38af5...9ab

• Liker 5
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Blank løgn.

Tror du.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Stiani skrev:

Tror du.

DPS er planlagt innleggelse. TS står fritt til å skrive seg ut når hun måtte ønske.

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

DPS er planlagt innleggelse. TS står fritt til å skrive seg ut når hun måtte ønske.

DPS er distriktpsykiatrisk senter.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Stiani skrev:

DPS er distriktpsykiatrisk senter.

Jeg vet. DPS har poliklinisk virksomhet, men det finnes også døgnenheter. Der kan man fritt forlate avdelingen, enten man ønsker å dra på kino, ta en tur hjem for hente noe, - eller skrive seg ut før planen.

Du risikerer å skremme bort personer som behøver hjelp ved å spre skremselspropaganda om "obligatoriske" tvangsinnleggelser ved utskrivelse.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vært innlagt på dps to ganger, første gangen kunne jeg skrive meg ut når jeg ville, men jeg fikk ikke lov til å dra hjem eller noe sånt uten følge. Men kunne skrive meg ut. Og andre gangen så var jeg der under "tvang" dvs at jeg ikke hadde lov til å skrive meg ut før det hadde gått minimum en uke, for jeg var så ute å kjøre mentalt. Men skrev under på at jeg aksepterte avtalen.

Anonymkode: e1407...7f0

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klart du kan skrive deg ut om du ikke er psykotisk eller suicidal.

Tvangsinnleggelse (§ 3.2 og § 3.3)

"Forutsetningen for tvangsinnleggelse er at pasienten har, eller at man mistenker at pasienten har, en psykose eller en avvikstilstand der funksjonssvikten er like stor som ved psykose, OG

innleggelse er nødvendig for å hindre at vedkommende på grunn av sinnslidelsen enten får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller at det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær fremtid får sin tilstand vesentlig forverret, eller

at pasienten utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse.

Den faglig ansvarlige (spesialist i psykiatri eller psykologspesialist) ved mottakende institusjon skal undersøke pasienten innen 24 timer etter innleggelse. Det er denne som på bakgrunn av informasjon i legeerklæring, legeopplysninger og egen undersøkelse, avgjør hvordan pasienten tas imot: Tvungen observasjon (§ 3.2), tvungent psykisk helsevern (§ 3.3), frivillig innleggelse (§ 2.1), eller eventuelt direkte utskrivning. Tvungen observasjon (§ 3.2) kan vare i inntil 10 dager før man må ta stilling til om pasienten skal overføres til frivillig innleggelse (§ 2.1), om observasjonstiden skal forlenges (i inntil 10 dager etter samtykke fra kontrollkommisjonens leder), eller om pasienten skal overføres til tvungent psykisk helsevern (§3.3).Tvungen psykisk helsevern (§ 3.3) gir mulighet for å holde pasienten tilbake og gi tvangsbehandling så lenge lovens krav er oppfylt. Dersom det tvungne vernet skal vare ut over ett år, må kontrollkommisjonen samtykke til dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler å bli innlagt på en mer spesialisert avdeling, da DPSene generelt har alt for lite kunnskaper om spiseforstyrrelser. Det som står her om at du blir tvangsinnlagt på nytt er helt feil, stort sett er det heller det motsatte problemet på DPSene - at man blir "tvangsutskrevet"... 

Håper du får hjelp for din spiseforstyrrelse! Kanskje du kan ta kontakt med Spiseforstyrrelseforeningen (tidligere IKS) for å få tips om hvilke DPS som er gode på spiseforstyrrelser? Du har fritt sykehusvalg :)

Anonymkode: f9814...d40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Stiani skrev:

Skjønner at jeg bør tenke meg godt om før jeg eventuelt takker ja.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vært innlagt på dps to ganger, første gangen kunne jeg skrive meg ut når jeg ville, men jeg fikk ikke lov til å dra hjem eller noe sånt uten følge. Men kunne skrive meg ut. Og andre gangen så var jeg der under "tvang" dvs at jeg ikke hadde lov til å skrive meg ut før det hadde gått minimum en uke, for jeg var så ute å kjøre mentalt. Men skrev under på at jeg aksepterte avtalen.

Tror ikke jeg tør å takke ja hvis jeg på noen som helst måte risikerer å ikke kunne skrive meg ut når jeg vil...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler å bli innlagt på en mer spesialisert avdeling, da DPSene generelt har alt for lite kunnskaper om spiseforstyrrelser. Det som står her om at du blir tvangsinnlagt på nytt er helt feil, stort sett er det heller det motsatte problemet på DPSene - at man blir "tvangsutskrevet"... 

Håper du får hjelp for din spiseforstyrrelse! Kanskje du kan ta kontakt med Spiseforstyrrelseforeningen (tidligere IKS) for å få tips om hvilke DPS som er gode på spiseforstyrrelser? Du har fritt sykehusvalg :)

Anonymkode: f9814...d40

Det var det både jeg og psykologen ville, men får bare avslag fordi jeg ikke har prøvd innleggelse på DPS først. Ganske demotiverende, for å si det mildt. Har ikke helt troen på at det kan hjelpe. 

Å ta kontakt med IKS var en god idé, har faktisk ikke falt meg inn at andre DPSer kanskje er bedre...

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vært innlagt på dps to ganger, første gangen kunne jeg skrive meg ut når jeg ville, men jeg fikk ikke lov til å dra hjem eller noe sånt uten følge. Men kunne skrive meg ut.

Det kommer jo helt an på hvorfor du ble innlagt. Om du var til fare for deg selv, krever du selvfølgelig en annen oppfølging enn andre pasienter. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt an på hvorfor du ble innlagt. Om du var til fare for deg selv, krever du selvfølgelig en annen oppfølging enn andre pasienter. :)

Selvfølgelig. Men dps har ikke kompetanse til å kunne behandle noe spesifikt så det er et opphold for å bli tatt vare på en stund. Du blir bare delt opp i "ikke fare for deg selv eller andre" og "til fare for deg selv og andre"

Mine problemer var spiseforstyrrelser, men andre gangen jeg hadde en avtale om minimum en uke under tvang, var fordi jeg spant ut av kontroll og ikke kunne være alene. Og jeg var fult klar over det, så det var ingen overraskelse eller tvang sånn sett. Gikk inn frivillig og var under frivillig tvang.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Men dps har ikke kompetanse til å kunne behandle noe spesifikt så det er et opphold for å bli tatt vare på en stund. Du blir bare delt opp i "ikke fare for deg selv eller andre" og "til fare for deg selv og andre"

Mine problemer var spiseforstyrrelser, men andre gangen jeg hadde en avtale om minimum en uke under tvang, var fordi jeg spant ut av kontroll og ikke kunne være alene. Og jeg var fult klar over det, så det var ingen overraskelse eller tvang sånn sett. Gikk inn frivillig og var under frivillig tvang.

Følte du at innleggelsene gjorde at du ble noe bedre fra spiseforstyrrelsen? Er redd for at det bare blir å bli "passet på en stund", som du skriver. Føler ikke at det vil hjelpe meg, er i full jobb og greier meg på mange måter ganske greit i hverdagen ( selv om det til tider er strevsomt). Blir bare ikke noe bedre. Og greier ikke å gå opp i vekt på egenhånd/med oppfølgning max x1 per uke.

Gjest Chroma
Skrevet

Hei

Jeg har vært innlagt på DPS for min spiseforstyrrelse flere ganger, men jeg har aldri følt at det har vært rette stedet for behandling. Nå sist var jeg veldig dårlig og følte egentlig at jeg bare var der på oppbevaring til jeg ble så dårlig at jeg fikk hjelp på medisinsk avdeling, på enhet for spiseforstyrrelser på sykehuset var det fullt. Det endte i to runder på medisinsk avdeling mens jeg var innlagt på DPS. De har liten kunnskap om spiseforstyrrelser der, men jeg tror det er stor forskjell på de forskjellige DPS`ene.

Det skal MYE til for å bli tvangsinnlagt på grunn av en spiseforstyrrelse, med mindre du er feks suicidal i tillegg. Det er først når det er fare for liv.

Det er verdt et forsøk? Kanskje du er heldig å komme til en DPS hvor de har litt kunnskap om spiseforstyrrelser. 

:hug:

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Chroma skrev:

Hei

Jeg har vært innlagt på DPS for min spiseforstyrrelse flere ganger, men jeg har aldri følt at det har vært rette stedet for behandling. Nå sist var jeg veldig dårlig og følte egentlig at jeg bare var der på oppbevaring til jeg ble så dårlig at jeg fikk hjelp på medisinsk avdeling, på enhet for spiseforstyrrelser på sykehuset var det fullt. Det endte i to runder på medisinsk avdeling mens jeg var innlagt på DPS. De har liten kunnskap om spiseforstyrrelser der, men jeg tror det er stor forskjell på de forskjellige DPS`ene.

Det skal MYE til for å bli tvangsinnlagt på grunn av en spiseforstyrrelse, med mindre du er feks suicidal i tillegg. Det er først når det er fare for liv.

Det er verdt et forsøk? Kanskje du er heldig å komme til en DPS hvor de har litt kunnskap om spiseforstyrrelser. 

:hug:

Siden jeg allerede går poliklinisk på det aktuelle DPSet, og psykologen min der mente det var bedre at jeg fikk et mer spesialisert tilbud, så tror jeg ikke de har så mye kunnskaper om spiseforstyrrelser. Men kanskje jeg skal takke ja, slik at jeg får en sjanse til å komme inn på de mer spesialiserte avdelingene (føles dog noe unødvendig ...).

Gjest Chroma
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden jeg allerede går poliklinisk på det aktuelle DPSet, og psykologen min der mente det var bedre at jeg fikk et mer spesialisert tilbud, så tror jeg ikke de har så mye kunnskaper om spiseforstyrrelser. Men kanskje jeg skal takke ja, slik at jeg får en sjanse til å komme inn på de mer spesialiserte avdelingene (føles dog noe unødvendig ...).

Det er vel verdt et forsøk? Da har du sett om det hjelper deg ikke, samtidig kan det hjelpe deg til å få behandling på hos spesialister når de ser at det ikke fungerte på DPS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...