Gå til innhold

Du mangler store deler av lønna. Hva gjør du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Se for deg dette:

Du slutter ditt arbeidsforhold et sted på grunn av useriøs arbeidsgiver.

Når du skal få nest siste lønn, får du ikke hele lønna di. Det mangler nesten 10.000 kroner.

Du gir beskjed med én gang du mottar lønna og ser dette. Arbeidsgiver lover å fikse opp, og skylder på firmaet som håndterer utbetalingene deres.

Etter dag tre, har du null kroner på konto og ingen penger på sparekonto.

Dagene går, og du purrer. Ingenting skjer. Så går ukene, og du tar et møte med arbeidsgiver. Han påstår at han har glemt det, og skal fikse det.

Nå er det en uke siden møtet, og pengene er ennå ikke på konto.

Det er seks dager til neste lønn (for ca. en uke jobb) og feriepengene kommer.

Du kan ikke vente så lenge på restene fra forrige måned, du trenger dem fort som svint siden samboeren din nesten er helt blakk. Hun har jo tross alt måttet sette sine egne regninger til side for å betale fellesutgifter, leveutgiftene dine for en måned i tillegg til sine egne og sønnen din som bor der noen dager hver måned.

Hva gjør du?

Arbeidsgiver kommer til å skylde på at firmaet som håndterer utbetalingene ikke kan betale dem før neste lønnsutbetaling. Er dette riktig, selv om det er de som har fucka opp? Kan de forvente at en arbeidstaker skal gå en måned uten penger på konto? Er de så ufleksible? Eller er det arbeidsgiver som ikke gjør nok og kanskje krysser fingrene for at saken skal bli glemt og penger er spart?

Dette er forresten en privat, liten bedrift. Det er ingen stor kjede som har felles utbetaling til flere tusen arbeidstakere.

Anonymkode: 6c782...a85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går til advokat eller til fagforeningen og varsler arbeidstilsynet, ikke vanskeligere enn det. 

Anonymkode: 270a5...5fa

• Liker 1
Skrevet

Du kan og kontakte firmaet som har ansvar for lønn og spørre om dine ubetalte timer er registrert. Kan være greit å vite det når du kontakter advokat feks.

AnonymBruker
Skrevet

Varsle Arbeidstilsynet. Noe du burde ha gjort med en gang. Gjør det i dag :)

Anonymkode: 751a7...ab1

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går til advokat eller til fagforeningen og varsler arbeidstilsynet, ikke vanskeligere enn det. 

Anonymkode: 270a5...5fa

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varsle Arbeidstilsynet. Noe du burde ha gjort med en gang. Gjør det i dag :)

Anonymkode: 751a7...ab1

Arbeidstilsynet er kontaktet for over en måned siden på grunn av det som var årsaken til oppsigelsen. Sak ble igangsatt, men arbeidsgiver og arbeidstaker tok et møte for å avslutte med en god tone. Det ble da bestemt at saken droppes og de går hver til sitt.

Jeg er bare samboeren i denne saken, men kjenner at det raser inni meg (dette går jo veldig utover meg også. Vi har flere tusen kroner i fellesutgifter og jeg klarer ikke dekke alt alene og likevel ha penger igjen. Feriepengene mine røk på grunn av dette tullet).

Arbeidsgiver slipper mer negativ omtale som kan knekke bedriften hans, men klarer ikke å ordne opp i denne lille tingen. Jeg skal ringe han i dag, og si at jeg kontakter media om pengene ikke er på konto på tirsdag. Skylder han på de som håndterer økonomien, ringer jeg dem på mandag for å sjekke om dette er sant.

Men hva om de sier at de ikke kan betale det ut før neste lønssutkjøring? Stemmer det at de ikke kan gjøre noen utbetalingsunntak, selv når det er de som har rotet det til?
Det er egentlig hovedspørsmålet mitt i denne saken. Hvor ligger rettighetene? Hvem er urimelig?

Å kontakte arbeidstilsynet igjen vil ikke hjelpe oss i å få pengene fort nok. Dette må ordnes mellom oss, arbeidsgiver og de som håndterer pengene til bedriften.

Er det forresten lov til å be om en erstatning? Samboeren min jobber med å betale ned gjeld, og har en streng nedbetalingsplan som ikke må brytes. Den ble selvfølgelig brutt denne måneden, og rentene har økt. Jeg har tapt masse penger og han har enda mer å betale tilbake i gjeld.

Samboeren min burde ha organisert seg med én gang han ble kjent med arbeidsgiver, for det har vært mye problemer der! Fryktelig dumt at det aldri skjedde, for nå hadde vi trengt effektiv hjelp.

Gjest Blondie65
Skrevet

Herfra må all kommunikasjon foregå skriftlig.

På mandag sendes en e-post til lønningskontoret (firmaet) og Arbeidstilsynet som inneholder et krav om å få utbetalt resterende lønn omgående. Sørg for at det er lesebekreftelse på e-posten. Dersom lønn ikke mottas øyeblikkelig gjenopptas sak om usaklig oppsigelse hos Arbeidstilsynet.

Skrevet

De burde uansett kunne betale ut et forskudd på dagen, de som kjører lønnen.

Har hendt de har rotet med meg, da har jeg fått forskudd på det som manglet, og lønnsslipp på neste vanlige lønnskjøring. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg snakket med samboeren min om dette igjen. Han vil at jeg skal la saken ligge og ikke ta noe kontakt med arbeidsgiveren. Han har visst gitt opp, og orker ikke mer styr. Derfor bør jeg være low key.

Han har bestemt seg for å vente på lønnsutbetalingen på fredag.

Dette er veldig frustrerende for meg. Han har 22 kroner på konto, og jeg har 2000. De pengene mine ryker i morgen. Jeg får heller ikke lønn før om ei uke, så vi må begge gå hele uka med 0 kroner på konto. Dvs. lite mat (har en languke med 12 timer jobb hver dag), og jeg trenger lunsj for å holde motet oppe på jobb! Regningene får bare vente. Jeg er bare bekymret for grunnleggende dagsbehov!

Jeg er lost. Hva hadde dere gjort i denne situasjonen?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Fått den tafatte samboeren til å låne av venner/familie med lovnad om tilbakebetaling så snart pengene var på konto.

Men siden han tar det på den måten, kan man jo spørre seg om han faktisk snakker sant?

Anonymkode: 1ae37...f91

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg snakket med samboeren min om dette igjen. Han vil at jeg skal la saken ligge og ikke ta noe kontakt med arbeidsgiveren. Han har visst gitt opp, og orker ikke mer styr. Derfor bør jeg være low key.

Dette er veldig frustrerende for meg. Han har 22 kroner på konto, og jeg har 2000. De pengene mine ryker i morgen. Jeg får heller ikke lønn før om ei uke, så vi må begge gå hele uka med 0 kroner på konto. Dvs. lite mat (har en languke med 12 timer jobb hver dag), og jeg trenger lunsj for å holde motet oppe på jobb! Regningene får bare vente. Jeg er bare bekymret for grunnleggende dagsbehov!

TS

Jeg hadde slått samboer i hodet med noe hardt, også hadde han fått klart seg med sine 22 kr til neste gang han får lønn.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS

Det er fjottskap å ringe arbeidsgiveren for å få pengene 4 dager fortere. Når man ikke får utbetalt lønn finnes det prosedyrer for dette, rekommandert brev og 14 dagers frist, osv. Et kjapt google søk vil vise deg riktig framgangsmåte. Men hvis du uansett får betalt på fredag er det meningsløst å starte med. Hvis han ikke får pengene på fredag går dere videre.

Å vente til fredag er det eneste fornuftige å gjøre.

Hvorfor har dere ikke kredittkort? Sparepenger? Du kan få kredittkort på dagen (Flexivisa lar deg overføre fra nettbanken sånn 2 sekunder etter du søker). Det er mye billigere med kredittkortgjeld enn inkassogjeld. Regningene spiller ingen rolle, å være 5 dager forsinket fører ikke til noen gebyr, men hvis din øknomiske framtid er usikker ringer du å får utsettelse. Da kan du bruke pengene dine på mat.

Søkt om kredittkort for å få råd til matpakkemat, og redusert forbruket mitt med 20% slik at jeg kunne spare opp en buffer. 

Skrevet

Det er ikke smart å "leve fra lønning til lønning" slik dere gjør. Når dere har kommet dere over denne konflikten bør dere sørge for å ha en buffer på minst 3 månedslønner, slik at ikke verden går under for dere bare noen på et lønningskontor tuller det til :)

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg ikke fått rett lønn hadde jeg varslet arbeidsgiver og krevd lønnen utbetalt innen 3 dager, dersom dette ikke hadde skjedd hadde jeg kontaktet fagforeningen (som nevnte maaaange ganger tidligere på kg er du helt idiot hvis du ikke gidder å være med i fagforening). Så hadde jeg fått fagofreningen til å begjære bedriften konkurs med grunnlag i manglende lønn. Da har bedriften et visst antall dager på å ordne opp, eller kan retten begjære bedriften konkurs for at arbeidstaker skal få lønn. Je ghar venner som har vært gjennom dette opptil flere ganger, de fleste bedriftene betaler brennkjapt når det er snakk om at de mister alt. Evt hadde bedriften faktisk røket til, men da hadde jeg fått pengene mine, og leder hadde lært til neste gang. Pga fagofrning som stiller med advokat er dette kjapt å fikse, du kan ordne det selv så klart, men det er mer jobb.

ellers vil jeg oppfordre dere til å spare hvis 10 000 er det som velter hele budsjettet.

Anonymkode: 75ccd...41f

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Her er tre ting jeg lurer på:

1) Hvorfor skal du dekke din samboers utgifter?

2) Hvorfor er 2.000 kr ikke nok for to personer å leve for i en uke? Man kan faktisk lage matpakke også.

3) Hvordan vet din samboer at han faktisk får all lønnen han har krav på på fredag? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Har dere ikke en buffer? Det er ganske risikofylt å leve på lønn til lønn i deres situasjon uten et sikkerhetsnett i bakhånd. 

Jeg forstår godt at du er irritert, og jeg synes at samboeren din er så tafatt. Så tafatt at jeg faktisk blir litt provosert. I den situasjonen dere er i kan dere jo faktisk ikke bare vente på den neste lønnsutbetalingen når dere sitter igjen med 0 kr. Ellers kan det være lurt å låne et par tusenlapper av familie eller venner som dere tilbakebetaler når pengene har kommet til dere. 

Men er dere sikre på at pengene da kommer ved neste lønnsutbetaling? 

Anonymkode: ea5b8...c77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Her er tre ting jeg lurer på:

1) Hvorfor skal du dekke din samboers utgifter?

2) Hvorfor er 2.000 kr ikke nok for to personer å leve for i en uke? Man kan faktisk lage matpakke også.

3) Hvordan vet din samboer at han faktisk får all lønnen han har krav på på fredag? 

Hun har jo skrevet at de har fellesutgifter. Leveutgifter er jo vel også i utgangspunktet en fellesutgift. TS har også skrevet at de 2000 kr hun har ryker i morgen.

AnonymBruker
Skrevet

Det ville være synd om forholdet deres begynner å slå sprekker bare fordi dere ikke har buffer for en måned engang.

Anonymkode: 5e8ef...fb2

Gjest Blondie65
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har jo skrevet at de har fellesutgifter. Leveutgifter er jo vel også i utgangspunktet en fellesutgift. TS har også skrevet at de 2000 kr hun har ryker i morgen.

Jeg aner ikke hvorfor de 2.000 ryker i morgen.

Felleskostnader deler man vanligvis på. Hun skal betale sin halvdel, og han sin halvdel. Hun skal ikke betale hans halvdel. Var det virkelig så vanskelig å forstå? Ja: Jeg forstår at man hjelper hverandre i et forhold. Men ikke tale om at jeg hadde funnet meg i å gå i underskudd fordi den andre part ikke sørger for at en feilutbetaling blir rettet øyeblikkelig eller skaffer pengene på annet vis. Slik det er nå er trådstarter holdt for narr om penger som "veldig snart nå" skal komme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...