Gå til innhold

FY FLATE! Andre dag i ketose og jeg jogga 5 km ...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er min andre dag i ketose, og jeg har ikke merket noe veldig spesielt egentlig. Men jeg skulle løpe en tur og det var som å løpe i gjørme. Jeg løper vanligvis 8-10 km uten stans og uten problem, har løpt halvmaraton to ganger etter forholda greit, men i dag ble 5 kilometer nesten litt i meste laget... jeg måtte småjogge og gå om hverandre...

noen med lik erfaring i ketose? Går det over??

Anonymkode: c4604...203

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ketose er vel ikke en sunn tilstand for kroppen. Man forbrenner mindre effektive energikilder sammenliknet med karbohydrater, og man føler seg dermed "slapp". Selv har jeg ikke vært i ketose, og skal aldri i mitt liv begi meg ut på noe så skrekkelig :pp 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

jeg har hørt mye bra om det og jeg skal ned 7 kilo, så dette er første gang jeg er i ketose. Har lest at man får en energi-boost når dette med at det skal være så tungt går over...

Men GÅR det over? Andre med erfaring?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan regne med å ha ekstra lite energi de første 2 ukene i ketose. Jeg hadde store problemer med sånne enkle ting som å vaske leiligheten og å handle lenge i butikken osv. Det går plutselig over, skal du se. Faktisk over natta :fnise:

Anonymkode: 53a30...ee1

AnonymBruker
Skrevet

PUH - TO uker?! Om du hadde problemer med å vaske leiligheten pga ketosen så skal jeg vel ikke klage - jeg er ble bare redd jeg ikke skal få løpt turene mine. Skal bare ned 7 kilo (etter planen) er ketose en grei metode for det, tro? Er ikke overvektig, skal bare ned til trivselsvekta

Skrevet

Har alltid trodd man skal leve rolig i ketose jeg, ikke trene eller andre fysisk krevende oppgaver. Derfor jeg aldri har vurdert å prøve det, har en krevende jobb.

Så jeg vil anbefale å legge løpingen på hyllen til du "bikker over kanten" og kommer i energimodus. For det skal jo skje. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner at jeg gleder meg til å få litt mer energi, men jeg har faktisk mer energi enn jeg hadde trodd. Men det joggeturen var ganske tung :P

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å ikke slite deg ut i oppstarten av ketose.  Kroppen må venne seg til de prosesser som skjer i kroppen.  

Anonymkode: 2b69a...08a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når man lever på en tøysediett der man nekter kroppen energi og grunnleggende næringsstoffer, så er det klart at normal, sunn aktivitet oppleves som ubehagelig. 

Anonymkode: 369cb...285

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Godt jobba at du klarte å løpe 5 km andre dagen på ketose! Kroppen din er tom for energi akkurat nå. Du har brukt opp glykogenlagrene (sukkerlagre) og kroppen er veldig ueffektiv på ketoner akkurat nå. Men gi den tid! Kroppen din fungerer nok helt fint i ketose, du må bare gi den litt tid til å omvenne seg. Når du har oversvømt den med karbohydrater hver eneste dag så har den aldri fått sjansen til å komme i ketose før. Det blir enklere og enklere å komme i ketose. Jeg har vært i ketose i mer eller mindre sju år nå og får ingen bivirkninger av å være på vei inn i ketose etter en utskeielse. Men jeg husker første gangen. Det var ganske forferdelig. Jeg var god og mett, men tom for energi. Rar følelse. Og beina var tunge som bly. Så plutselig en dag etter ca en måned gikk det over. Jeg husker at jeg løp opp vindeltrappa på jobb (4 etasjer) flere ganger og nøt at jeg plutselig ikke var tung i beina og ikke ble andpusten en gang.

Ketoner er mer effektiv energikilde enn glukose hvis du bare lar kroppen venne seg til det. Det tar ca en måned før kroppen din klarer å bruke ketoner som energikilde like effektivt som den før brukte sukker. Så fortsetter det oppover og etter ca etter ett år blir kroppen mester i å bruke ketoner.

Det er ingen "tullediett" og man trenger ikke å være sedat når man er i ketose. Flere toppidrettsfolk spiser lavkarbo. Siden kroppen kan fungere på både fett og karbohydrater (proteiner er en dårlig energikilde) og karbohydrater tas først, så bør man trene på lavkarbo; lære kroppen å bruke fett som energi. Særlig gunstig er dette ved utholdenhetssporter siden en normalvektig mann har ca 100.000 kcal lagret som fett på kroppen som ikke er tilgjengelig hvis man spiser karbohydrater.

Anonymkode: af527...6f8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Haha kjenner meg igjen i det med at beina er som bly! Jeg gjør dette både for energien, nysgjerrigheten, spise renere, og litt ned i vekt. Men nå bare etter et par dager kjentes det ut som at hvert lår veier 30 kilo mer!

Jeg veier 65 og vil ned til 58, som er trivselsvekten min. Er det oppnålig på ketose?

Å være såpass lenge i ketose er bra jobba! Hva gjør du når du skal i selskaper osv? Jeg har tenkt på at det vil komme slike utfordringer i veien... jeg er litt sånn at jeg kan spise 30 karbo den ene dagen og 300 den andre dagen, -jeg har ikke tellinga overhodet, bare spiser liksom, men har hatt en viss peiling og holdt meg til litt over moderat lavkarbo.

Når du går ut av ketose, hvor lang tid tar det før du er i ketose igjen?

Jeg tar sånne "keto-stix" som blir mørkelilla. Det er da man er i ketose? Kan jeg spise littegranne mer karbs siden den er såpass mørk i lillafargen?

Mange spørsmål, takk hvis noen kan svare på et par :)

AnonymBruker
Skrevet

BAre ett spørsmål da; ;)

ANGÅENDE KETOSE - ER DET VERDT Å VENTE PÅ, DEN ENERGIEN MAN SKAL FÅ AV DET ETTER ET PAR UKER?

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

PUH - TO uker?! Om du hadde problemer med å vaske leiligheten pga ketosen så skal jeg vel ikke klage - jeg er ble bare redd jeg ikke skal få løpt turene mine. Skal bare ned 7 kilo (etter planen) er ketose en grei metode for det, tro? Er ikke overvektig, skal bare ned til trivselsvekta

Ketose er vel anbefalt for de som har mye overvekt og trenger en pangstart for å komme i gang. Tror jeg har lest at det er for de som skal gå ned minimum 20 kg. Jeg ville aldri tuklet med forbrenningen min for noe så lite som sju kg, det høres helt vanvittig ut. Hvem er det som har anbefalt deg dette? 

Anonymkode: cdc43...81b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å..? Jeg trodde det var "for alle"... Har lest en del her og der og det er fler som gjør det samme.. Som du sier så er det nok ikke for så lite som 7 kg, men jeg har hørt 10 kg + . Jeg har også hørt at man kan få bedre energi osv etter et par uker i ketose.

Er det noen andre her som har vært/er i ketose som ikke er særlig overvektig/bare skal ned 7-10 kg?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Å..? Jeg trodde det var "for alle"... Har lest en del her og der og det er fler som gjør det samme.. Som du sier så er det nok ikke for så lite som 7 kg, men jeg har hørt 10 kg + . Jeg har også hørt at man kan få bedre energi osv etter et par uker i ketose.

Er det noen andre her som har vært/er i ketose som ikke er særlig overvektig/bare skal ned 7-10 kg?

Det som er så spesielt med lavkarbo og å være i ketose er jo at kroppen aldri blir undervektig; du kan slankes til 20 bmi, men sjeldent under det.

Grunnen til at det oppfordres til mennesker som skal gå ned mye er fordi disse menneskene har levd lenge med å spise store mengder mat, og da er det uheldig å gå på en lavkaloridiett (kroppen går i sparemodus, personen mister motivasjon når vekta ikke rikker seg, og de ender med å gå opp igjen til mer enn hva startvekta var).

Når du er i ketose kan du spise nesten så mye du vil og slippe å telle kalorier, så lenge du passer på å få i deg like mange g fiber som g karbohydrater, og helst holde deg under 50-70 karbs.

AnonymBruker
Skrevet

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er så spesielt med lavkarbo og å være i ketose er jo at kroppen aldri blir undervektig; du kan slankes til 20 bmi, men sjeldent under det.

Grunnen til at det oppfordres til mennesker som skal gå ned mye er fordi disse menneskene har levd lenge med å spise store mengder mat, og da er det uheldig å gå på en lavkaloridiett (kroppen går i sparemodus, personen mister motivasjon når vekta ikke rikker seg, og de ender med å gå opp igjen til mer enn hva startvekta var).

Når du er i ketose kan du spise nesten så mye du vil og slippe å telle kalorier, så lenge du passer på å få i deg like mange g fiber som g karbohydrater, og helst holde deg under 50-70 karbs.

Ketose er beregnet for de som har mange kilo fett å gå ned, ikke for de som er normalvektige, og årsaken til at ketose anbefales for de som er rammet av fedme, er at de kan gå ned mye i vekt uten å miste så mye muskulatur.

Og dette at lavkarbo er vektregulerende er en myte! 
Spiser du mer enn kroppen forbrenner legger du på deg, uansett om det er av karbohydrater, proteiner eller fett.
Årsaken til at så mange går ned å vekt av lavkarbo er to ting:

1. De mister mye vannvekt i begynnelsen, siden 1 g karbohydrat binder ca 3 g vann

2. De fleste blir raskere mette av proteiner og fett enn karbohydrater.

Anonymkode: b8c95...789

AnonymBruker
Skrevet

^^

Jeg la ved feil link, det var denne  fra lommelegen jeg skulle legge ved.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

^^

Jeg la ved feil link, det var denne  fra lommelegen jeg skulle legge ved.

http://www.lommelegen.no/legesvar/benign-kostholdsindusert-ketose-normalvektige

"Det er ikke direkte medisinsk farlig eller uheldig på noen måte for normalvektig person å slanke seg ned noen kilo ved hjelp av denne metoden, slik du nå planlegger. 
Men det er ikke normalvektige personer metoden er beregnet på. Det er derfor dette er listet opp i listen over hvem som ikke bør benytte metoden.
Normalvektige personer behøver jo forøvrig strengt tatt ikke å slanke seg."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Det er ikke direkte medisinsk farlig eller uheldig på noen måte for normalvektig person å slanke seg ned noen kilo ved hjelp av denne metoden, slik du nå planlegger. 
Men det er ikke normalvektige personer metoden er beregnet på. Det er derfor dette er listet opp i listen over hvem som ikke bør benytte metoden.

Aha ja, jeg tror jeg har lest en del, også spør jeg her så har jeg ikke det, og så får jeg forskjellige svar, og leser dette, også må jeg vel bare prøve å konkludere med at det ikke er farlig om jeg er i ketose noen uker.

MEN - kan jeg ganske så garantert forvente en drastisk endring i energien etter en ukes tid? For jeg er avhengig av joggeturene mine, og den jeg tok i dag var nesten skummel!

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja nettopp, det er ikke normalvektige personer metoden er beregnet på, den er beregnet for de som har en BMI over 30.

Det er ikke skadelig, men det er unødvendig i betydningen "å skyte spurv med kanon".
Det blir som om brannvesenet sender ut hele brannstyrken for å slukke en fyrstikk.

Det er ingenting feil med det jeg skrev.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...