Gå til innhold

Har ikke et liv. Far hjelper ikke til.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn sammen (+ et stebarn). Før jeg fikk mine to satt jeg hjemme hver eneste helg stebarnet var hos oss fordi far jobbet. Far kan aldri sitte hjemme med barna, ALDRI. Enten avlyser han med meg i siste liten eller endrer den opprinnelige avtalen vi hadde. Jeg spurte han i går om han kunne se til minstemann slik at jeg kunne dra på kino med vår mellomste (5 år) i dag.. Fikk til svar at han heller kunne dra på kino med 5-åringen. Jeg sa at jeg ønsker også å finne på ting alene med barna, men da skulle han plutselig jobbe og begynte å krangle. Er det fester, sammenkomster, bryllup osv, kan han ALDRI/sjeldent sitte hjemme med barna, "for det er stress". Jeg dro i bursdag til en venninne for 1 mnd siden. Jeg måtte dra hjem etter 1 time fordi far ikke klarte å legge minstemann. Da ringte han meg ned og sa jeg måtte komme hjem. 

Jeg er veldig, veldig glad i barna mine, men jeg og trenger å være meg selv for 1 dag. Har aldri hatt (full) barnefri fordi familiene våre ikke er tilstedeværende. Jeg har ikke fått sovet ut på mange år. Jeg våkner med barna hver dag og det er jeg som legger dem. Minste er jeg med 24/7 da han ikke går i bhg enda. Far er kjempeflink med barna, så lenge jeg også er der. Tror ikke han tør å ha de alene, fordi han takler ikke grining. Da gir han så lett etter. Vet ikke hva jeg ville med innlegget. Ville bare få det ut til noen. 

Anonymkode: 2e2bb...ce0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg ikke får noe til overs for den fyren der, det er så tydelig at han bare vrir seg unna og skal ha det så lett. Dårlig gjort! Du skal ikke spørre ham, du skal si: "idag drar jeg på kino med 5-åringen og du skal være hjemme og passe minste". Da er det sånn det blir. Du skrur av telefonen og drar ut med 5-åringen. 

Neste gang du skal i bursdag, skrur du også av telefonen, eller setter den på lydløs (og ikke sjekk den!). Klarer han ikke å legge minste? Da får han prøve helt til han klarer det, da. 

Anonymkode: c8581...e7c

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Enig, dra ut og skru av mobilen. Far må rett og slett bare øve seg og få klare seg selv. 

Far måtte øve på å legge minien her og, gikk ikke første gangen. Men etter mye prøving og feiling gikk det til slutt. 

Anonymkode: 46d42...0bb

• Liker 2
Skrevet

Han lærer det heller aldri hvis du ikke tvinger han, tydeligvis! Så enig med de over! Han må over kneika, så føler han kanskje mestring?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dette et problem som oppsto da dere fikk barn sammen? Tar han ansvar for sitt barn/ditt stebarn da? 

Anonymkode: 60d01...701

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han hatt permisjoon med barna? I så fall skulle han ko lært å håndtere dem da, hvis du har tstt over fars permisjon, så har du gjort deg selv en bjørnetjeneste.

Anonymkode: 6a990...017

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du kanskje har funnet grunnen til at han har en ex.... hadde min mann oppført seg slik,  hadde jeg ikke holdt ut lenge.  Gjør som flere andre sier.  Sett hardt mot hardt og forlang at han stiller opp!  Skru av mobilen om du er ute med venninner. 

Anonymkode: ca3da...7eb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Herregud! Her er det bare å sette ned foten! Jeg hadde aldri tillatt at min mann ikke lot meg få fri. Og å ringe når jeg er ute fordi et barn ikke vil legge seg er fullstendig uaktuelt! Hans barn, hans problem.  Problemet er vel at du har latt det gå for lenge og han nå er vant til at det er slik. Jeg ville ha funnet meg en avtale. F.eks dra til en venninne og drikk vin. Si ifra til mannen din at på lørdag drar du til denne venninnen, og ikke si noe mer. Hvis han ikke skjønner at det betyr at han må være hjemme er han helteit, men hvis han spør så synes jeg du skal trekke på skuldrene og si at han må være hjemme. Blir han sinna så bli sinna tilbake. Du fortjener en kveld ute. Sett ned foten!

Anonymkode: f0dd3...cc8

• Liker 3
Skrevet

Enig i at far her vil kun ha de lette tingene og overlater det mer slitsomme til deg. Jeg tror du skal slutte å være så rask til å hjelpe. Og bruk litt tid over noen måneder på å gradvis få inn endring. I starten gjør du små fravær på dagtid, som kino med 5-åringen. Hvis han sier han heller kan dra, så sier du at han får ikke kuppe ditt opplegg med mellomste, han får finne på ting selv en annen gang. Avtal så fast dag i uka han skal legge barna, da tar du deg en gåtur eller besøker venninne = ikke vær umiddelbart tilgjengelig. Så avtaler du fadt helgedag han skal ta morgenvakt med barna, mens du sover. Så litt om litt vil pappaen vokse med oppgavene og venne seg til å mestre selv. Bedre for alle. (Lag også avtale når far skal jobbe utenfor arbeidstid, at det skal avtales med deg f.eks. )

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og han fikk du to barn med enda du satt hjemme med stebarnet hver helg? Dette har du lagt opp til selv. Bestill time og få veiledning hos fvk. far trenger en oppvekker. Du er i praksis alenemor. Hvorfor ha et ekstra barn på 80kg i tillegg? Du har det på denne måten fordi du lar han holde på. Dra ut og skru av mobilen, så blir han plent nødt selv.

Anonymkode: 18dd5...3ee

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

At han ikke får til å legge ungen? Nei.....men da får han være oppe med ungen, da. Om ungen ikke sovner i det hele tatt, så dør verken far eller barn av det heller. Blir som jeg sier når jeg hører fra barnerommet "jeg får ikke sooooveee...." Joda, det får du! Har enda ikke skjedd at ungene ikke sovner til slutt :) 

Han høres ut som en storebror som skal sitte barnevakt, ikke som en pappa. Skjønner ikke at du gidder å dra hjem, han kan jo ikke tvinge deg. Gjør deg hard, dette har både far og barn godt av! Tenk hva slags rollemodeller dere er for ungene også...

Anonymkode: ffda5...948

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips :) skal ta en prat med far. Og ja, jeg vet jeg har lagt opp tii det selv. Da jeg fikk min første var jeg i lykkerus og det gjorde meg ingenting at han ikke tok oppvåkninger, skiftet bleier osv. Men nå når vi har tre barn (fellesbarn + stebarn) merker jeg at det blir mye for meg. Jeg må hjelpe stebarnet med alt av skolearbeid + kjøring/henting. Jeg leverer og henter 5 åringen i bhg hver dag og har minsten 24/7. Jeg har alt ansvar for disse tre hver dag, i tillegg til husvask, handling, kleskjøp osv. Nå ligger jeg hjemme med omgangssyken, men ikke  nå kan han hjelpe til en gang. Blir sliten av dette selv om det er helt og holdent min egen feil. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips :) skal ta en prat med far. Og ja, jeg vet jeg har lagt opp tii det selv. Da jeg fikk min første var jeg i lykkerus og det gjorde meg ingenting at han ikke tok oppvåkninger, skiftet bleier osv. Men nå når vi har tre barn (fellesbarn + stebarn) merker jeg at det blir mye for meg. Jeg må hjelpe stebarnet med alt av skolearbeid + kjøring/henting. Jeg leverer og henter 5 åringen i bhg hver dag og har minsten 24/7. Jeg har alt ansvar for disse tre hver dag, i tillegg til husvask, handling, kleskjøp osv. Nå ligger jeg hjemme med omgangssyken, men ikke  nå kan han hjelpe til en gang. Blir sliten av dette selv om det er helt og holdent min egen feil. 

DET ER IKKE DIN FEIL! Han er ikke et barn du skal oppdra og lære opp. Hvordan tror du han kan ha en lønnet jobb uten egenskaper som:

- se hva som skal gjøres

- ta ansvar

- be om veiledning i nye oppgaver 

- få jobben gjort

- ta initiativ

Han KAN alt dette, som de fleste andre velfungerende voksne mennesker. Han bare gidder ikke, og oppfører seg som en bortskjemt tenåring. Og det er jævlig dårlig gjort mot deg!

• Liker 10
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

DET ER IKKE DIN FEIL! Han er ikke et barn du skal oppdra og lære opp. Hvordan tror du han kan ha en lønnet jobb uten egenskaper som:

- se hva som skal gjøres

- ta ansvar

- be om veiledning i nye oppgaver 

- få jobben gjort

- ta initiativ

Han KAN alt dette, som de fleste andre velfungerende voksne mennesker. Han bare gidder ikke, og oppfører seg som en bortskjemt tenåring. Og det er jævlig dårlig gjort mot deg!

Dette.

Du kunne selvfølgelig dumpet ham på et tidligere tidspunkt, men det er fortsatt hans eget ansvar at han er en tafatt egoistisk fyr som skyver sin del av arbeidet med hus og barn over på partner.

AnonymBruker
Skrevet

Kan det tenkes at far har "babyskrekk"? Om minstemann er så liten at han ikke har begynt i barnehage har ikke denne "alltid alene" tiden egentlig vart så lenge .. Ville bitt tennene sammen - forsøkt å få far mer trygg på å være alene m knøtten, men  ikke ødelagt den siste delen av babytiden med å irritert meg over lite bidrag fra partneren.. Husk han har ikke hatt de to fordelene som har roet en gråtkvalt baby slik som du.. Mange ( men absolutt ikke alle) menn føler at babyen er mors greie og kommer mer på banen når barnet er litt eldre.. 

Anonymkode: fde31...5c1

Skrevet

Han tar ikke ansvar og det virker som du tillater det. Er du innstilt på å gå fra ham hvis han ikke skjerper seg?

Jeg ville ikke bitt tennene sammen, begge foreldre må bidra. Dette er tendenser han har vist med sitt eget barn før du fikk barn med han og går nok dypere enn klassisk babyskrekk som kun varer en kort periode.

Som noen sa : han er ikke et barn som du må lære opp til å ta ansvar. Høres ut som du har et ekstra barn du må oppdra..

Min mann er nybakt far og selvsagt litt usikker på babyrutiner men det ville aldri ha falt han inn å ringe meg fordi han ikke klarte å legge babyen. som han selv sier; han er ikke barnevakten men FAREN. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan det tenkes at far har "babyskrekk"? Om minstemann er så liten at han ikke har begynt i barnehage har ikke denne "alltid alene" tiden egentlig vart så lenge .. Ville bitt tennene sammen - forsøkt å få far mer trygg på å være alene m knøtten, men  ikke ødelagt den siste delen av babytiden med å irritert meg over lite bidrag fra partneren.. Husk han har ikke hatt de to fordelene som har roet en gråtkvalt baby slik som du.. Mange ( men absolutt ikke alle) menn føler at babyen er mors greie og kommer mer på banen når barnet er litt eldre.. 

Anonymkode: fde31...5c1

Alle barna er da ikke babyer....??

AnonymBruker
Skrevet

Han skal ikke hjelpe til, han skal gjøre jobben sin, ta ansvaret sitt, ta seg av barna sine (og seg selv). Hjelpe deg gjør han den dagen han lager mat kun til deg, håndvasker dine gensere eller henter deg hos en venninne. På tide at du tar deg en sommerferie? 

Anonymkode: c0de3...c82

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...