Gå til innhold

Hvordan tar man ut penger fra et rammelån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må man også betale gebyr i den forbindelse? Evt hvor mye?

På forhånd takk! :)

Anonymkode: 1ee0c...0db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hmm

Jeg fant noe om det på google

"Rammelån er i utgangspunktet et vanlig boliglån. Det spesielle er at du får en øvre total låneramme, og innenfor dette kan du enkelt styre bruken av lånet ditt i nettbanken.

Rammelån gir deg fleksibilitet

• Med rammelån har du en tilgjengelig ramme på inntil 70% av boligens verdi
  • Du betaler bare renter på det du faktisk har brukt, ikke hele lånerammen

"

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har boliglånet som fleksin (samme som rammelån). Da vises det  som en konto i nettbanken, der jeg ser hvor mye some rlånt og hva some r disponibelt og så overfører jeg til brukskontoen på samme måte som om jeg flytter penger fra sparekonto e.l. Hvis du ikke har fått innvilget denne typen lån, så vær klar over at det krever sstålkontroll på økonomien, for det er lett å bli fristet til å bruke pengene som allerde står tilgjengeli.

Anonymkode: 6a8a7...dfa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man også betale gebyr i den forbindelse? Evt hvor mye?

På forhånd takk! :)

Mener du flexilån?

Det er i tilfelle et lån kun bankene anbefaler folk å bruke av og å ha fordi det er en knall dyr måte å låne penger på. 

Anonymkode: c12e9...542

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du flexilån?

Det er i tilfelle et lån kun bankene anbefaler folk å bruke av og å ha fordi det er en knall dyr måte å låne penger på. 

Anonymkode: c12e9...542

Jeg har lavere rente på flexilånet mitt enn jeg ville hatt om det var et vanlig lån, så det stemmer nok ikke. Så lenge du faktisk betaler ned på lånet og ikke tar ut det du setter inn hver mnd, så er det ikke dyrere enn andre lån. Fordelen er at jeg ikke trenger å søke ekstra penger hvis jeg skal pusse opp eller kjøpe ny bil, da er det allerede penger der som jeg kan bruke. Men som sagt krever det god økonomisk kontroll, det er langt fra alle kunder som tilbys dette.

Anonymkode: 6a8a7...dfa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har peiling på rammelån, jeg har flere i bekjentskapkretsen som sier de kun betaler renter, avdragene skyver man bare frem i fremtida, og egentlig ikke har planer å betale avdragene. Jeg synes det høres spinnvilt ut, men tenker da at disse vil alle ha gjeld knyttet til boligen ved død, som arvingene må ta. 

Anonymkode: f7170...a0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man betaler ned på et rammelån på samme måte som et vanlig lån, men kan selvsagt også der be om avdragsfrihet en periode. De gangene jeg har brukt det har jeg bare overført i nettbanken, dnb, vet ikke om alle bankene gjør set sånn.

Anonymkode: c0157...143

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man betaler ned på et rammelån på samme måte som et vanlig lån, men kan selvsagt også der be om avdragsfrihet en periode. De gangene jeg har brukt det har jeg bare overført i nettbanken, dnb, vet ikke om alle bankene gjør set sånn.

Anonymkode: c0157...143

Nei man betaler ikke "vanlige avdrag" altså pr mnd, som man gjør på et vanlig lån. Ved flexilån/rammelån trekkes kun rentene av pengene du har brukt av selve rammelånet. Altså om du har brukt 100000 av en øvre grense på 500000 vil saldo etter at du har lånt 100000 være 400000. Neste mnd trekker banken renter av de 100000 du har lånt og du har 395000 på kontoen(forenklet regnet.) neste mnd deretter igjen 390000, 385000, osv. Om du lar dette fortsette, ender det selvsagt med katastrofe. Derfor må du selv passe på å overføre avdragene tilbake igjen.

Anonymkode: 456a1...c83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du flexilån?

Det heter egentlig rammelån, men produktene bankene selger det som kalles ofte flexilån eller boligkreditt.

Det vil for øvrig muligens bli påbudt å kreve avdrag for rammelån over en viss størrelse for å redusere den totale lånebelastningen i Norge.

Anonymkode: 255c7...c69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Er det vanligvis høyere rentekostnader på slike rammelån/ flexilån enn på annuitetslån?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Er det vanligvis høyere rentekostnader på slike rammelån/ flexilån enn på annuitetslån?

Det er vanligvis noe høyere. Vi har imidlertid fått rente på 2% da vi flyttet lånet til nåværende bank (har rammelån).

Anonymkode: 81d57...46b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...