Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Alle jeg kjenner, har husforsiking. Men ingen har trengt den. Husforsikring er oppskrytt.

Anonymkode: dfef4...f8b

Jeg skjønner at du er sarkastisk her, men viser i stedet at du er helt på viddene, for poenget er faktisk at om du organiserer livet ditt litt fornuftig, med bl.a gode forsikringer har du ikke behov for buffer. Jeg har forsikringer for de store, viktige dyre tingene og god lønn for de små, uviktige billige tingene. I stedet for å sylte ned pengene min som buffer har jeg betalt ned boliglån og ellers levd livet og samlet minner.

Anonymkode: 940d0...35f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

18 ganger nettolønn, eller en årslønn brutto. Ikke fordi jeg sparer aktivt, men jeg bruker generelt lite penger. 

Anonymkode: df6c3...8c3

AnonymBruker
Skrevet

6 månedslønner i buffer akkurat nå, men det er fordi jeg var arbeidsledig og kjøpte kåk og dermed snurpet igjen pengesekken. Nå som jobb er sikret skal jeg ned til 3 månedslønner. Er lite å tjene på å ha penger i banken nå. Betaler allerede ekstra på boliglånet, så noe vil gå til oppussing og noe til ferie (får jo ikke feriepenger for dagpenger).

Anonymkode: 0b2b2...707

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Strikkagenser skrev:

Er vant til å ha 2-3 ganger. Nå etter oppussing av leilighet er det vel nede i ca 1/4 av en månedslønn. Jobber med saken da :)

Det finnes ingen fasit for hvordan man skal håndtere privatøkonomien sin så jeg skal ikke si at du gjør noe feil, men tradisjonelt sett skal ikke bufferen være penger man tar fra for å pusse opp kjøkkenet eller reise til syden for.

• Liker 1
Gjest 82girl
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen fasit for hvordan man skal håndtere privatøkonomien sin så jeg skal ikke si at du gjør noe feil, men tradisjonelt sett skal ikke bufferen være penger man tar fra for å pusse opp kjøkkenet eller reise til syden for.

så hva mener du en buffer er til da?

Skrevet

Mannen och jag har väl ca 5 månadslöner på olika konton, plus kanske 6 sparade i fond eller aktier.

Med ett gammalt hus är flera av pengarna reserverade för både renovering och buffert.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, 82girl skrev:

Den er vel hovedsaklig til for mistet inntekt, feks. arbeidsledighet e.l. Samt uforutsette, nødvendige utgifter, som at kjøleskapet ryker, eller man må betale bilberging med motorhavari.

Anonymkode: de450...ba2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, 82girl skrev:

Uforutsette utgifter. Hva om TV-en ryker i morgen. Eller vaskemaskina. Eller kjøleskapet. Eller håndbrekket på bilen? Eller flere av disse i løpet av noen dager?

Buffer bør stå på en annen konto enn sparepengene, synes jeg.

AnonymBruker
Skrevet

3 nettolønninger i buffer og 4 nettolønninger i fond som blir tilført noen tusen mer hver mnd.  Boligen er nedbetalt.

Anonymkode: 30de5...57d

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg er enig i det, og det er jo grunnen til at jeg nå jobber for å fylle den igjen. Måtte bare bli sånn da jeg kjøpte ny leilighet. Koster å flytte når man må ha hvitevarer, møbler og gjøre en del oppussing.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det är sant, men sparar man i olika former och inget oförutsett händer och bufferten växer. Då anser jag att sparpengar/buffert kan användas för nytt bad eller ferie. Inte allt, men en del. Det viktiga är att inte tömma bufferten helt

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...