Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor buffer har dere som er alene?

Sparer litt men usikker på hvor mye man bør ha i bakhånd :)

Anonymkode: 89475...d01

Skrevet

Jeg har samboer så er ikke alene på den måten men vi sparer ingenting fordi vi går på aap begge to for øyeblikket. Så ingenting ekstra.

Men det generelle rådet sies at man Bør minst ha 3 mndslønn i bakhånd om det skulle være noe. Spørs jo på hvor mye man har i mnd. Har man 50000 i mnd så holder det kanskje med 1 mnds buffer. Jo mer man har å tape på en måte jo mer sikkerhet. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor trygg jobben er. Hvis du bare trenger å bekymre deg for uforutsette utgifter er 3 sannsynligvis nok i massevis, men hvis du kan miste inntekten bør du bare ha mest mulig.

Anonymkode: a4c92...20c

AnonymBruker
Skrevet

Haha har 5000, er student så er glad jeg bare ikke går i minus hver måned hehe

Anonymkode: 8750d...f9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 mnd nettolønn som buffer, det holder om alle hvitevarer ryker på en gang + om det skulle bli noe uforutsett med bilen + + 

Bor i Brl, så andre uforutsette utgifter har jeg ikke. 

Anonymkode: 48c83...dd8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å spare opp tre månedslønner nå. Blir ikke så mye jeg får spart opp pr mnd, men jeg tar i litt når jeg får feriepenger og når det kommer inn litt ekstra.

Anonymkode: 88eed...5e4

AnonymBruker
Skrevet

1 månedslønn som dedikert buffer for utforutsette hendelser. I tillegg har jeg sparekonto der beholdningen øker og minker etter hva jeg finner på å kjøpe (øker for det meste).

Anonymkode: 537f7...2f6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ca 4 månedslønner på bufferkonto.... Å stå uten penger til en eller annen uforutsett ekstrautgift er jeg livredd for, derfor har jeg såpass stor.

Nå skal jeg straks ut i singellivet igjen, for første gang på 20 år. Skiller meg neste måned, og har alt kjøpt egen leilighet. Jeg har med meg sønnen min på flyttelasset, og når det er barn med i bildet er man ekstra redd for at noe uforutsett skal skje økonomisk. Spesielt siden jeg er uføretrygdet og ikke har noen lønnsforhøyelser, overtidsbetalinger eller utsikter til bedre betalt jobb e.l. i sikte.

Jeg har spart opp 110.000 til møbler og inventar, og på en annen konto har jeg 100.000 til (bufferkonto). Disse to kontoene er oppsparte midler. Men så, i tillegg får jeg i august 100.000 til etter at oppgjøret for salg av gammel bolig går gjennom (Får 970.000,- men det er fordelt slik at 870.000 går til egenkapital i ny bolig, 100.000 går til oppussing av ny bolig).

Jeg har altså 3 x 100.000, hver til sin tenkte oppgave. Buffer, inventar og oppussing. Bufferkontoen er "hellig", og skal kun røres i krisetilfeller. Skal prøve å ikke "hvile på mine laurbær" men faktisk prøve og fortsette å spare litt hver mnd og øke bufferkontoen enda litt mer. Men vi får se om jeg klarer å spare noe særlig fremover nå når jeg blir enslig mor med eget boliglån å ta meg av....

Anonymkode: 2b03d...0b9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 10 000, og det er helt greit i min situasjon (leier billig med faste utgifter inkl. studielån, strøm og alt kommer på rundt 8000, har ikke barn eller bil).

Ellers har jeg 200k som står på BSU og andre sparekonti. Hvis det blir helt krise kan jeg ta herfra også. I tillegg så har jeg et relativt "romslig" månedsbudsjett. Kan fint klare en uforutsett utgift på 5000 uten å måtte bruke verken buffer eller sparekonto. 

Men hvis jeg eide bolig eller bil ville jeg hatt mer i buffer. 

Anonymkode: f7515...74d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...