Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har bodd i Bergen noen år, men ikke hatt bil her før. Nå har jeg det en periode, og tenker å benytte muligheten til å se meg litt mer rundt i områdene rundt Bergen. Jeg har vært noen steder, som på Voss, deler av Hardanger, Flåm/Aurland og Trolltunga. Er det noen som har tips om andre steder som er verdt å besøke? Både korte og lengre turer :) 

Et sted jeg har tenkt på, er Øygarden, men jeg har veldig lite peiling. Er det noe å se, og hvor bør jeg i så fall kjøre? 

Ellers lurer jeg også på om noen har tips til fine steder (strender/badeplasser) man kan kjøre til dersom det skulle bli fint vær.

Endret av Aviale
AnonymBruker
Skrevet

Herdla.

Anonymkode: 289b5...6b5

Skrevet

Takk for tips, jeg skal sjekke ut Herdla og Rosendal. Trondheim blir nok litt langt unna, og jeg har bodd der tidligere ;) 

Tar gjerne imot flere tips!

AnonymBruker
Skrevet

Kjyrkjetangen og Helleneset badeplass. Gamlehaugen. Kvamskogen og Nordheimsund. 

På Herdla ligger det kanoer du kan låne gratis ved å få nøkkel på Askøy bibliotek. 

Anonymkode: ec8f7...fcf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alvøen og Trollhaugen 

Anonymkode: 67522...634

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hardanger, Lærdal

Anonymkode: f8de1...3f1

AnonymBruker
Skrevet

Bondhusdalen 

Anonymkode: e7518...672

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange tips :) Skal sjekke dem ut!

AnonymBruker
Skrevet

Hardanger, så absolutt! 
Ha gjerne overnatting i Odda eller Ullensvang som utgangspunkt, det er helt enromt mange fine toppturer i distriktet der (inkludert Trolltunga).
For å ta turen til Trolltunga kjørere du til Odda og videre til Tyssedal og Skjeggedal hvor du parkerer bilen og legger ut på den rundt 10timer lange turen (tur/retur tid dette, altså!)
Ellers i Odda finnes det flere andre toppturer som gir en helt nydelig utsikt utover Sørfjorden og Folgefonna fra toppen av fjellene. Hver av fjelltoppene du ser rundt deg når du står i Odda sentrum er det en tursti opp til! 
Personlig vil jeg anbefale en tur til "Eidesnuten", helt nyydelig utsikt utover fjorden fra toppen og ikke den lengste og hardeste turen :)
En annen tur er til "Rossnos" det høyeste fjellet i området eller "Oksen" i Ullensvang (du skal kunne finne info om di fleste toppturene på ut.no!)

Ellers er en kjøretur fra Odda, videre til Rosendal og bort til Husnes, noe som gir en helt fantastisk utsikt i det området! 
I Rosendal kan baroniet absolutt være å anbefale å ta en tur innom, helt fantastisk fine hager og natur rundt området der!!

Anonymkode: ffafb...731

AnonymBruker
Skrevet

Odda er forferdelig.

Anonymkode: 289b5...6b5

• Liker 1
Skrevet

Takk for utfyllende tips! Jeg har kjørt forbi Odda før da jeg gikk til Trolltunga, og jeg skal være enig i at sentrum ikke er spesielt fin. Men fjellturer med utsikt over fjell og fjord høres bra ut :) 

AnonymBruker
Skrevet

Os, bare en halvtime unna. masse fine badeplasser og muligheter for fjellturer. 

Anonymkode: aa0a1...774

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Øygarden er absolutt verdt en biltur. De gangene jeg har vært der, har jeg bare kjørt utover til Hellesøy og tilbake, og stoppet og tatt bilder der det ser fint ut. Etter min mening kan Atlanterhavsveien bare gå og legge seg, for Øygarden er mye finere :) 

Anonymkode: 71a43...8cb

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Øygarden er absolutt verdt en biltur. De gangene jeg har vært der, har jeg bare kjørt utover til Hellesøy og tilbake, og stoppet og tatt bilder der det ser fint ut. Etter min mening kan Atlanterhavsveien bare gå og legge seg, for Øygarden er mye finere :) 

Anonymkode: 71a43...8cb

Takk for tips, veldig fint med info om konkrete steder i Øygarden! Blir nok en tur nordover nå :) 

Så gøy med så mange gode forslag om steder å dra til :smilyblomst:

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Os, bare en halvtime unna. masse fine badeplasser og muligheter for fjellturer. 

Anonymkode: aa0a1...774

Helt enig! Utrolig fint der og veldig fin skjærgård om sommeren om det er sol. Ca 25min med bil fra sentrum og 40min med buss! 

Skrevet

Ta båten fra Bergen til Sunnhordland(Fin båttur).... ta den til Sunde og ta buss til Rosendal. Har du bil så vil jeg anbefale å kjøre fra Bergen og over Hardangerbroen og til Odda (Trolltunga, reise til Rosendal osv...) Er fine badeplasser på Tysnes for eksempel.... ellers er det en god del bademuligheter rundt om i fylket :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...