Gå til innhold

Ville du reddet en ond person?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du reddet livet til en person du viste var en morder, en voldtekstmann eller barnemisbruker og som hadde gjort dette flere ganger og sonet? 

Eller hadde du latt personen dødd om det var sikkert at det ikke kunne bevis at du valgte å ikke redde personen?

Anonymkode: fbaea...0a3

Videoannonse
Annonse
Gjest Hold the door
Skrevet (endret)

-

Endret av Hold the door
Skrevet

Med en slik historie bak seg så kunne personen fint klart seg uten min hjelp. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei det tror jeg ikke. Kanskje om det skulle vise seg at hendelsen forandret personen. Hvis personen fortsatte i samme fotspor, så nei.

Anonymkode: 8d483...ed8

AnonymBruker
Skrevet

Man har plikt til å hjelpe.

Hadde denne personen sonet dommen sin, så fortjener hen ikke tilleggsstraff. Dessuten er jeg motstander av dødsstraff. (Men dette er ikke en diskusjon om straffenivået i Norge, så jeg stopper her. :P)

Anonymkode: 336ea...3bf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du reddet livet til en person du viste var en morder, en voldtekstmann eller barnemisbruker og som hadde gjort dette flere ganger og sonet? 

Eller hadde du latt personen dødd om det var sikkert at det ikke kunne bevis at du valgte å ikke redde personen?

Som helsepersonell så er en pålagt å redde/hjelpe alle, uavhenig av hvem eller hva en person har gjort eller er. 

Anonymkode: 10a2a...d4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs litt, hadde det vært Hitler det var snakk om ville jeg bare latt han dø. Tror jeg lander på at jeg ville latt vedkommende du beskriver dø.

Anonymkode: fd47b...dfd

• Liker 1
Skrevet

Man har plikt til å hjelpe, så jeg hadde hjulpet etter beste evne. Selv om jeg avskyr hva denne personen har gjort, så er jeg ikke over loven. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde noen her satt sitt eget liv i fare for å redde denne personen?

• Liker 1
Skrevet

Dere snakker om plikt... Resultatet av å redde en slik person vil trolig være å sette andres liv i fare. Noe som for meg blir helt bak mål å ta risken på. 

• Liker 3
Gjest Hold the door
Skrevet (endret)

-

Endret av Hold the door
Gjest Klopp
Skrevet

Hadde nok gjort det. Ellers hadde jeg kjent det på samvittigheten resten av livet. Hvis det hadde vert en som hadde tatt livet av noen som sto meg nær så hadde jeg nok ikke gjort det.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Klopp skrev:

Hadde nok gjort det. Ellers hadde jeg kjent det på samvittigheten resten av livet.

Jeg tror samvittigheten din hadde plaget deg resten av livet hvis du seinere fikk greie på at han i ettertid hadde voldtatt og drept to barn også, spesielt hvis de bodde i samme nabolag som deg.

Anonymkode: 7d5a2...018

• Liker 6
Skrevet

Jeg vet med meg selv at jeg hadde sett en annen vei.

Gjest Klopp
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror samvittigheten din hadde plaget deg resten av livet hvis du seinere fikk greie på at han i ettertid hadde voldtatt og drept to barn også, spesielt hvis de bodde i samme nabolag som deg.

Anonymkode: 7d5a2...018

Kanskje det. Men det hadde ikke vert min feil uansett så skjønner ikke hvorfor jeg skal få dårlig samvittighet for det med mindre det er noen som står meg nær. Han/hun måtte jo blitt kastet i fengsel. Bedre at de må leve med det de har gjort. Jeg hadde levd med at jeg hadde reddet et liv. 

Gjest Klopp
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde noen her satt sitt eget liv i fare for å redde denne personen?

Ja. Mitt liv er ikke mer verdt enn andres uansett hvor fæl personen har vert, men som sagt hadde jeg nok tenkt annerledes hvis noen som sto meg nær hadde blitt drept av personen. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Klopp skrev:

Ja. Mitt liv er ikke mer verdt enn andres uansett hvor fæl personen har vert, men som sagt hadde jeg nok tenkt annerledes hvis noen som sto meg nær hadde blitt drept av personen. 

En nær av meg ble misbrukt seksuelt av sin far. Jeg hadde ikke reddet han for fem flate øre, hadde til og med kanskje hjulpet litt på dødsfallet (om ingen kunne ta meg for det, selvsagt, fordi sånne som han er det ikke verdt å komme i fengsel for), og jeg mener at livet til sånne som han overhodet ikke er verdt noe som helst. 

Anonymkode: 4a6f5...a19

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde følt at verden er bedre foruten, så nei jeg hadde ikke reddet dette avskummet.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke. Det er forskjell på moredere, voldtektsmenn og pedofile misbrukere også. Ting som ville spilt en rolle:

Hvor lenge siden skjedde handlingene/har det levd lovlydige og produktivt liv i etterkant?

Var det et engangstilfelle, eller er det et mønster over lang tid? serieovergriper, seriemorder, etc.

Hvor grov var handlingen(e)?

Det skulle nok veldig mye til før jeg lot en annen person dø! Men jeg kan se for meg personer så grusomme at jeg ville latt vær! En seriemorder som voldtar og dreper barn ville kvalifisert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...