Gå til innhold

Helt ærlig: Jobb eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om du kunne velge, helt ærlig, ville du fortsatt i jobben din om det kom en kar og sa at du skal få samme lønn livet ut, men du skal slippe å jobbe en dag mer, om du vil?

Og hvordan ville du stilt deg til samme spørsmål om karen sa det samme men du måtte da gå ned 50000 i året for å få friheten. men altså lønn livet ut likevel?

Anonymkode: 386f4...376

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke jobbet ett sekund mer om de tilbudene der hadde kommet på bordet.

Anonymkode: 7b5ea...7aa

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville jobbet. Jeg blir gal av å gå uten noe å gjøre over tid. Er det sommer og fint vær, greit nok, da kan jeg alltids gå mye i fjellet og slikt. Men om det er kjipt vær liker jeg ikke å gå på fjelltur, og går på veggene om jeg bare må dille rundt hjemme. 

I tillegg liker jeg å føle at jeg bidrar, og er til nytte for samfunnet.

Anonymkode: ea823...037

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville nok ha tatt tilbudet ja. 50.000 ned for min del hadde gått, og man kunne da brukt tiden på å jobbe frivillig - eller ta en annen jobb og tjent mye mer totalt sett. 

Anonymkode: a1ca5...bdb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg sluttet å jobbe for lenge siden. Jeg sluttet uansett etter å ha spart opp nok penger. Alt man trenger å gjøre er å redusere forbruket og vente til man har nok.

Anonymkode: 8e49e...c45

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville nok ha tatt tilbudet ja. 50.000 ned for min del hadde gått, og man kunne da brukt tiden på å jobbe frivillig - eller ta en annen jobb og tjent mye mer totalt sett. 

Anonymkode: a1ca5...bdb

Nei, altså du kunne ikke ta en ny jobb. Da falt "gratispengene" bort. Poenget er at ville folk ha takket ja til total frihet om de fikk pengene for det?

Skrevet (endret)

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 2
Gjest solavskjerming
Skrevet

Hvis det hadde betydd at jeg ikke fikk jobbet i det hele tatt hadde jeg helt klart takket nei. Hadde det derimot kommet noen å tilbydd seg å ta 15-20% av mine arbeidsoppgaver og jeg fikk den samme lønnen som i dag hadde jeg takket ja på sekundet.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du kunne velge, helt ærlig, ville du fortsatt i jobben din om det kom en kar og sa at du skal få samme lønn livet ut, men du skal slippe å jobbe en dag mer, om du vil?

Og hvordan ville du stilt deg til samme spørsmål om karen sa det samme men du måtte da gå ned 50000 i året for å få friheten. men altså lønn livet ut likevel?

Å ja, definitivt!

Men ikke for å ligge hjemme på sofaen. Jeg ville reist og jobbet frivillig hos organsasjoner som hjelper barn i nød, jeg ville blitt besøksvenn for eldre, og generelt hjulpet til mer rundt meg: barna, eldre slektninger, stille som frivillig i skole og idrettslag. Kanskje tatt et fag eller to på universitetet? Det er mye annet jeg heller vil gjøre enn å punche fakturaer dagen lang :ler:  Selv om jeg trives greit på jobb.

Anonymkode: e97a1...0bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok takket ja uansett....

Anonymkode: 4d54f...7c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde takket ja til begge tilbudene dersom det fantes en mulighet til å ta en jobb på et senere tidspunkt mot at "gratispengene" forsvant. Tror kanskje ikke at jeg hadde klart meg livet ut med "total frihet" uten at det ville oppleves som kvelende, selv om det per dags dato virker forlokkende.

(p.s. sorry for at jeg ikke klarer å svare ja eller nei på spørsmålet uten dikkedering)

Anonymkode: b7a56...a1e

AnonymBruker
Skrevet

Selv om man ikke skal arbeide lenger, så betyr vel ikke det at man gå resten av livet uten å gjøre noe som helst? Man er vel ikke pliktig til å ligge i sengen døgnet rundt - og bare stå opp for å gå en tur på dass, eller finne seg litt mat og drikke?

Man kan vel begynne å arbeide som frivillig, ett eller annet sted? For eksempel gjennom Dyrebeskyttelsen, Foreningen for omplassering av dyr (FOD) eller andre steder? Eller man kan begynne med fritidsinteresser / hobby, som man har interesse for?

Anonymkode: 4d54f...7c3

AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 99920...699

Skrevet

Hvis det innebar at man kunne jobbe frivillig hadde jeg kanskje sagt ja. Hvis ikke, hadde jeg definitivt sagt nei. Blir gal av ikke å ha noe å gjøre. Er noe i det uttrykket "lediggang er roten til alt ondt"...

• Liker 2
Skrevet

Er det lov å forhandle seg til en deltidsstilling? Hvis ja, uten tvil. Hvis nei, nei. Skal jeg gå i 40 yrkesaktive år uten å være sysselsatt på noe som helst vis? Tror det blir tungt i lengden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg sluttet å jobbe for lenge siden. Jeg sluttet uansett etter å ha spart opp nok penger. Alt man trenger å gjøre er å redusere forbruket og vente til man har nok.

Du kan da umulig ha spart deg opp nok penger, til å klare deg uten en jobb resten av ditt liv..

Anonymkode: 20ea2...d0a

Skrevet

Definitivt ikke! Jeg elsker jobben min, selv om noen sider ved den til tider er svært frustrerende. Jeg hadde gått på veggene om jeg skulle være hjemmeværende i en lengre periode, det er begrenset hvor lenge eg ville vært fornøyd med frivillig arbeid, turer og hobbyer. Følelsen av å bidra til samfunnet og få brukt utdannelsen min til noe fornuftig er mer verdt enn bare penger for meg. :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan da umulig ha spart deg opp nok penger, til å klare deg uten en jobb resten av ditt liv..

Vel, jeg gjorde det likevel. Siden mange klarer seg på minstepensjon og snittlønnen er nesten tre ganger så mye betyr det at mange kan klare seg med å jobbe halvparten så lenge som de gjør i dag. De fleste i full jobb kan klare det før de er 50, og mange før de er 40. Det eneste man trenger å gjøre er å ofre overforbruket de fleste nordmenn har vent seg til.

Økonomen fra Nordea som ble intervjuet i denne artikkelen hadde samme reaksjon som deg, men les slutten: http://www.b.dk/livsstil/bliv-oekonomisk-uafhaengig-inden-du-fylder-40

Skrevet

Det følger for mye "profesjonell selvtillit", sosiale fordeler og personlig vekst med jobb til at jeg hadde tatt pengene. Hadde kanskje takket ja om det var 50% eller fulltid om 15 år, men jeg ville ikke vært uten muligheten til å jobbe.

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ja, definitivt!

Men ikke for å ligge hjemme på sofaen. Jeg ville reist og jobbet frivillig hos organsasjoner som hjelper barn i nød, jeg ville blitt besøksvenn for eldre, og generelt hjulpet til mer rundt meg: barna, eldre slektninger, stille som frivillig i skole og idrettslag. Kanskje tatt et fag eller to på universitetet? Det er mye annet jeg heller vil gjøre enn å punche fakturaer dagen lang :ler:  Selv om jeg trives greit på jobb.

Anonymkode: e97a1...0bf

Mitt svar er omtrent likt som ditt. Og ser ut til at vi jobber med det samme og :ler: 

+ at jeg ville reist masse, jobbet frivillig i utlandet også, og jeg ville fått meg en hund eller tre. Nå har jeg ikke nok tid til å ta vare på en hund, men jeg har såååå lyst på! Så om jeg ikke hadde jobbet hadde det jo vært massevis av tid til lek, tur, kos og selskap for et par hunder og meg :) 

Anonymkode: 59da3...a71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...