Amatør1 Skrevet 24. juni 2016 #1 Skrevet 24. juni 2016 Hei! Jeg følger LCHF (under 20 g karbohydrater per dag), og i går tok jeg meg en kopp med min favoritt-te; Pukka Vanilla Chai. Jeg skulle til å ta meg en kopp til i dag, men ble først sittende og lukte litt på teposen (deilig), men så slo det meg at det jo lukter veldig søtt! Jeg har forsøkt tidligere å google meg frem til næringsinnhold, men har bare funnet at den inneholder 0 kcal. Men i dag fant jeg denne linken som forteller at den inneholder 73,2 g karbohydrater per 100 g: http://www.life.no/produkter/mat-drikke/te-kaffe/pukka-herbal-vanilla-chai-20-poser. Har jeg gått på en smell, mon tro? Jeg er ikke kompetent nok til å tenke meg frem til hvor mange karbohydrater som faktisk har havnet i den koppen jeg fikk i meg.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #2 Skrevet 24. juni 2016 Det står på pakken at det er 40 gram te per tepose. Dvs hver kopp inneholder 30 gram karbohydrat. Like mye karbohydrat som i 3 dl cola. Anonymkode: fd2c2...449
Amatør1 Skrevet 24. juni 2016 Forfatter #3 Skrevet 24. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står på pakken at det er 40 gram te per tepose. Dvs hver kopp inneholder 30 gram karbohydrat. Like mye karbohydrat som i 3 dl cola. Anonymkode: fd2c2...449 Takk for svar! Ja, huff, hvis det er så "enkelt" at alt av karbohydrater i te-posen går rett i vannet, så er det fryktelig mye karbohydrater! Glad jeg fant ut av det nå, selv om jeg jo kan ha risikert at dette stoppet opp dietten min for en periode.
Viktualia Skrevet 24. juni 2016 #4 Skrevet 24. juni 2016 Denne teen inneholder kun krydder som du trekker i vann. Hvordan det skal bli masse sukker tror jeg du må forklare nærmere. Jeg ser på linken at selve teen, som man tross alt ikke spiser, inneholder mye karbohydrater, men bare 5,2 gram av det er sukker. Jeg tror du kan regne med at dette ikke bidrar med hverken kalorier eller karbohydrater i kosten din. Kanelbark for eksempel, hvis du skulle finne på å tygge det i deg,er nok for det meste ufordøyelig fiber. Og hvis du følger LCHF - sett deg inn i forskjellige typer karbohydrater og hvordan du regner det ut. Fiber kan du trekke fra for eksempel. 3
Amatør1 Skrevet 24. juni 2016 Forfatter #5 Skrevet 24. juni 2016 8 minutter siden, Viktualia skrev: Denne teen inneholder kun krydder som du trekker i vann. Hvordan det skal bli masse sukker tror jeg du må forklare nærmere. Jeg ser på linken at selve teen, som man tross alt ikke spiser, inneholder mye karbohydrater, men bare 5,2 gram av det er sukker. Jeg tror du kan regne med at dette ikke bidrar med hverken kalorier eller karbohydrater i kosten din. Kanelbark for eksempel, hvis du skulle finne på å tygge det i deg,er nok for det meste ufordøyelig fiber. Og hvis du følger LCHF - sett deg inn i forskjellige typer karbohydrater og hvordan du regner det ut. Fiber kan du trekke fra for eksempel. Tusen takk for flott svar! Nei, jeg har ikke noen teori på at det kan bli sukker. Men har inntrykk av at det er veldig omdiskutert hva som er ok og ikke når det gjelder forskjellige typer karbohydrater. Og kroppen min tåler veldig lite før vektnedgangen stopper opp, dermed blir jeg veldig usikker. Men jeg har, utenom denne teen som jeg jo var usikker på, funnet en sti som både jeg og kroppen min generelt er veldig fornøyd med. Men da håper jeg på at kroppen ikke reagerte på det som måtte være av karber i denne teen. :-)
Okapi Skrevet 24. juni 2016 #6 Skrevet 24. juni 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står på pakken at det er 40 gram te per tepose. Dvs hver kopp inneholder 30 gram karbohydrat. Like mye karbohydrat som i 3 dl cola. Anonymkode: fd2c2...449 Enorme teposer du trikker. 40 gram er hele pakka, altså 20 poser. 1,5 g karbohydrat og 7,12 kcal, med andre ord. Det er så godt som ingenting. 2
Amatør1 Skrevet 24. juni 2016 Forfatter #7 Skrevet 24. juni 2016 2 minutter siden, Okapi skrev: Enorme teposer du trikker. 40 gram er hele pakka, altså 20 poser. 1,5 g karbohydrat og 7,12 kcal, med andre ord. Det er så godt som ingenting. Haha! Godt observert. Det er jo et veldig godt poeng. Da er det vel absolutt ingen grunn til panikk. ;-)
Okapi Skrevet 24. juni 2016 #8 Skrevet 24. juni 2016 Hvis du virkelig vil unngå disse få kaloriene (som jeg gjetter på at kommer av sukker og melk (soya?) som Pukka har tilsatt), kan du jo prøve en annen leverandør, eventuelt en annen type te. Både Black Cat og Søstrene Grene har en ålreit masala chai-blanding uten tilsatt melk/sukker, og er du på slanker'n kan det jo være en god anledning til å prøve forskjellige typer te. Oolong eller keemun, kanskje? Mange sverger jo også til sencha, og er du virkelig modig kan du prøve matcha. Det finnes en teverden utenfor poseland. Men om det er selve melkesmaken du vil ha går jo åpenbart ikke det. 1
Amatør1 Skrevet 24. juni 2016 Forfatter #9 Skrevet 24. juni 2016 6 minutter siden, Okapi skrev: Hvis du virkelig vil unngå disse få kaloriene (som jeg gjetter på at kommer av sukker og melk (soya?) som Pukka har tilsatt), kan du jo prøve en annen leverandør, eventuelt en annen type te. Både Black Cat og Søstrene Grene har en ålreit masala chai-blanding uten tilsatt melk/sukker, og er du på slanker'n kan det jo være en god anledning til å prøve forskjellige typer te. Oolong eller keemun, kanskje? Mange sverger jo også til sencha, og er du virkelig modig kan du prøve matcha. Det finnes en teverden utenfor poseland. Men om det er selve melkesmaken du vil ha går jo åpenbart ikke det. Tusen takk for hete tips! Her er det så absolutt mye spennende jeg kan sjekke ut, ja! :-)
Viktualia Skrevet 24. juni 2016 #10 Skrevet 24. juni 2016 9 minutter siden, Okapi skrev: Hvis du virkelig vil unngå disse få kaloriene (som jeg gjetter på at kommer av sukker og melk (soya?) som Pukka har tilsatt), På lista over innhold står det vitterlig kun lista opp forskjellige krydder. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå