Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

er usikker hvor dette skal plasseres så blir dette feil, så beklager jeg.

Jeg jobber på et kundesenter og det kom en journalist inn og spurte meg ut angående jobben og tok bilder av meg når jeg hjalp kunder, jeg sa ifra jeg ikke er interessert i å kommentere å henviste han vidre til rett person, det hadde han ikke tid til for det var en sak som skulle ut i morgen.... jeg kontaktet sjefen, å sa ingenting av dette skulle ut  offentligheten da jeg ikke har sagt ja til verken bilder eller informasjon.

jeg føler meg faktisk trampet på å dette aksepteres ikke! så jeg tenker på jussen rundt dette??

Anonymkode: b61aa...d5c

AnonymBruker
Skrevet

Kom bildet ditt i avisen?

Anonymkode: 1633a...475

AnonymBruker
Skrevet

det vet jeg ikke før i morgen, jeg ba min arbeidsgiver å kontakte journalisten å be han fjerne hele saken så håper ingenting kommer..

ts

AnonymBruker
Skrevet

Håper du får ordnet det, TS, men til en annen gang: si nei, hvis du ikke vil intervjues. Det er ikke sikkert arbeidsgiveren din kan få gjort stort, så du må være blankt avvisende selv. Hvis du svarte på spørsmål og ikke protesterte på bildetagning kan det jo tolkes som eyt samtykke.

Anonymkode: aaf11...9e2

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg jobber på et kundesenter og det kom en journalist inn og spurte meg ut angående jobben og tok bilder av meg når jeg hjalp kunder, jeg sa ifra jeg ikke er interessert i å kommentere å henviste han vidre til rett person, det hadde han ikke tid til for det var en sak som skulle ut i morgen.... jeg kontaktet sjefen, å sa ingenting av dette skulle ut  offentligheten da jeg ikke har sagt ja til verken bilder eller informasjon.

jeg føler meg faktisk trampet på å dette aksepteres ikke! så jeg tenker på jussen rundt dette??

Du sender en skriftlig klage til redaktøren i den aktuelle avisen. Du svarte vel ikke på spørsmålene? Viste han pressekortet sitt? 

Anonymkode: 4387a...a78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Journalisten kan hverken kreve intervju med deg elelr å ta bilde. Kontakt ansvarlig redaktør og gi beskje dom at ingenting av dette skal publiseres, du har ikke samtykket.

Anonymkode: 8f90b...317

Skrevet

Har din arbeidsgiver laget en avtale og lovet journalisten en sak som skal ut den dagen?

Journalister er vant med at ansatte i bedrift ikke vil snakke eller ikke får lov til å snakke. Så å bli henvist til sjef eller bli tvunget til å måtte sette en sak på vent er intet nytt, selv om det gjør alt kjempeproblematisk for journalisten.

Medier har stor frihet til å skrive om bedrifter og hva som skjer. De har lov til å skrive om sjefer i bedrifter, selv om de ikke vil kommentere saken. Men jeg er usikker på hvordan det er å bruke deg som bare er en brikke i spillet.

Ville du ikke bli intervjuet, har vel journalisten ingenting å sitere deg på. Han har vel heller ikke navnet ditt (?). Om du bare er en liten del av et bilde med mange mennesker på, synes jeg at du er litt vanskelig. Men jeg kan skjønne det om det er et portrettbilde, liksom.

Journalister må følge Vær Varsom-plakaten og kan bli felt av PFU om de bryter presseetikken. Har de skrevet noe usant, vil de få refs. Det betyr en mulig bot og et krav om å skrive en offentlig beklagelse i mediet sitt.

Jeg klarer ikke helt å tyde av innlegget ditt om journalisten har gjort noe han ikke har lov til.

- Hilsen journalist

Skrevet

Beror sig helt på vilket jobb du har, er du polis så kan du ikke nekta osc

Skrevet
Den 24. juni 2016 at 11.54, AnonymBruker skrev:

Hei

Det er ikke greit at du føler deg tråkket på. Jeg syns du burde kontakte redaksjonen og si det. Jeg vet jo ikke hva saken er, men du kan neppe fraskrive deg fullstendig å være del av et bilde som illustrerer saken, men da må det i alle tilfeller ikke være er bilde med særlig fokus på deg. Et bilde som viser flere kunder, der du er en del av bildet blir noe annet. 

Jussen er i korte trekk at det ikke kreves samtykke for verken å snakke med eller fotografere noen. Det kreves ikke samtykke for å sitere noen, men det kreves samtykke for å publisere et bilde av noen. Merk at det finnes unntak for bilder som har aktuell interesse, og bilder som mer er en avbildning av en situasjon enn en person.

Jeg bruker ikke bilder av folk som ikke ønsker det med mindre det er en helt spesiell situasjon.

Den 24. juni 2016 at 12.17, AnonymBruker skrev:

Du sender en skriftlig klage til redaktøren i den aktuelle avisen. Du svarte vel ikke på spørsmålene? Viste han pressekortet sitt? 

Anonymkode: 4387a...a78

Journalister flest (les: alle journalister) viser ikke pressekort før de blir etterspurt. I løpet av et tiår i bransjen har jeg blitt spurt tre-fire ganger. De første åtte åra hadde jeg ikke engang pressekort (som også er ganske vanlig, mange som har har det ikke med seg). For å ha det sagt.

Den 24. juni 2016 at 14.18, AnonymBruker skrev:

Journalisten kan hverken kreve intervju med deg elelr å ta bilde. Kontakt ansvarlig redaktør og gi beskje dom at ingenting av dette skal publiseres, du har ikke samtykket.

Anonymkode: 8f90b...317

Jo, han kan ta bilde av hva han vil. Det kan du også. Det er dog ikke alltid man bør det, og det er ofte ikke problemfritt å bruke bilder uten samtykke. Dessuten er presseetikken streng. Men det er feil at journalisten ikke kan fotografere. 

Journalister respekterer som hovedregel et ønske fra noen om å ikke komme i avisa. Så det er ikke noe å bekymre seg om sånn sett. Likevel er det klart at journalisten i denne saken kunne gått frem på en mer fornuftig måte. 

(Jeg er altså også journalist)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...