AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #1 Skrevet 24. juni 2016 Ja, nå skal jeg ikke feie alle under en kam. Jeg vet at overvekt har blitt et stadig større problem blant barn, men det vi stort sett ser, er at barn holder seg slanke selv om de spiser masse pølser, is, brus og godteri! Og hvordan? Jo, en årsak er jo at mye av kaloriene går med til å vokse.... men en annen viktig årsak vi voksne glemmer, er at de er mye mer aktive enn oss. Nå har vi jo den nye generasjonen med barn som sitter foran data og ipad hele dagen i stedet for å leke seg da... de er nok av den gruppen som e i fare for overvekt. Men andre barn da, som lever på "gamlemåten" - der lek er er viktig del av hverdagen. De springer, leker sisten, hopper trampoline, hopper tau, strikk, klatrer i trær osv... de er aktive hele tiden! Ikke rart de holder seg slanke! For hva skjer når vi blir voksne? Om vi fortsetter å spise usunt, og slutter å leke... jo vi legger på oss. Det er lett å skylde på alder og hormoner, men sannheten er at man ofte blir mer passive når en blir voksne. Mange av oss får kanskje en stillesittende kontorjobb, hvor eneste "trimmen" er å gå til kaffeautomaten eller kopimaskinen... Vi må leke mer, rett og slett. Er du så heldig at du har barn, ta aktiv del i leken. Du slår to fluer i en smekk, kvalitetstid med barna, og du får trimmet på en morsom måte! Gå minst en halvtimes tur hver dag, dans og tøys til musikk hjemme, lek med barna, gå trapper i stedet for heisa osv. Det skal så lite til. nå sier jeg ikke at om du bare er aktiv, så kan du spise så mye pølser, is og drikke så mye brus du vil, alt med måte - seff... men det er ikke rart du legger på deg om du tar bilen overalt hvor du skal, daffer i sofaen når du kommer hjem og attpåtil har en stillesittende kontorjobb på dagtid! Anonymkode: 5c81f...fe4 2
Aamu Skrevet 24. juni 2016 #2 Skrevet 24. juni 2016 Eh ja. Og så må vi vokse litt mer. Hvorfor sluttet vi med det, liksom? 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #3 Skrevet 24. juni 2016 Et øyeblikk siden, Aamu skrev: Eh ja. Og så må vi vokse litt mer. Hvorfor sluttet vi med det, liksom? Drit nå i det da :D For det er ikke bare voksingen som holder de slanke da... Det er at de er så aktive! For vi ser jo at de barna som blir sittende med ipaden, er de barna som står i fare for overvekt! Stillesitting er ikke bra uansett alder. Vi må leke mer! Bra for humøret er det og Ikke rart det er så mange deppa folk rundt når de bare sløver foran sofaen hele dagen. Hadde folk vært mer aktive, så hadde endorfinproduksjonen skutt i været Slutt på lykkepiller for mange! Det er sjeldent man ser deppa barn... de kan seff bli lei seg når ingen vil leke med de, de blir mobbet osv, men barn som er aktive og leker seg - de ser ikke sure ut, gjør de vel? Nei, voksne som barn, vi må leke mer! Så blir vi slankere, sunnere og gladere! Og man får mer lyst på sunn mat når man er aktiv. Merker det selv jeg om jeg sløver foran sofaen... jeg sitter ikke der og får lyst på en gulrot liksom, det er mer sjokolade som er tingen ;-) Anonymkode: 5c81f...fe4 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #4 Skrevet 24. juni 2016 SKJÆRE ALLE OVER ÉN KAM!! Herregud så mange fæle varianter det finnes der ute. Feie under kammen? Hva i alle dager betyr det? Anonymkode: bc027...382 11
Aamu Skrevet 24. juni 2016 #5 Skrevet 24. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Drit nå i det da :D For det er ikke bare voksingen som holder de slanke da... Det er at de er så aktive! For vi ser jo at de barna som blir sittende med ipaden, er de barna som står i fare for overvekt! Stillesitting er ikke bra uansett alder. Vi må leke mer! Bra for humøret er det og Ikke rart det er så mange deppa folk rundt når de bare sløver foran sofaen hele dagen. Hadde folk vært mer aktive, så hadde endorfinproduksjonen skutt i været Slutt på lykkepiller for mange! Det er sjeldent man ser deppa barn... de kan seff bli lei seg når ingen vil leke med de, de blir mobbet osv, men barn som er aktive og leker seg - de ser ikke sure ut, gjør de vel? Nei, voksne som barn, vi må leke mer! Så blir vi slankere, sunnere og gladere! Og man får mer lyst på sunn mat når man er aktiv. Merker det selv jeg om jeg sløver foran sofaen... jeg sitter ikke der og får lyst på en gulrot liksom, det er mer sjokolade som er tingen ;-) Anonymkode: 5c81f...fe4 Sukk.. og jeg som trodde vi levde i et samfunn med kropps- og treningspress. Synes jeg ser folk jogge ute hele døgnet, og leser om trening og treningshysteri og "den perfekte kroppen" hele tiden. Men så feil kan en ta Vi må leke mer
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #6 Skrevet 24. juni 2016 1 minutt siden, Aamu skrev: Sukk.. og jeg som trodde vi levde i et samfunn med kropps- og treningspress. Synes jeg ser folk jogge ute hele døgnet, og leser om trening og treningshysteri og "den perfekte kroppen" hele tiden. Men så feil kan en ta Vi må leke mer Ja, trening er gørr, men å leke er gøy! Bra for humøret og en holder seg ung til sinns! og om man har barn, så får en kvalitetstid med barna... Jeg kjenner noen som pleier å ha barnevakt så de får dratt på treningssenteret, men hvorfor ikke heller ta med barna på trening? Ta de med på fjelltur, skog og mark, leke sisten osv? Barna mine elsker å leke treningsinstruktører med meg, de kjører meg faktisk ganske hardt haha :D Vi har det kjempegøy da. Danser zumba og trener styrke. Mamma, du må ta 10 pushups til! jada... Nei mamma, du må lenger opp! Ok da sjef :D Anonymkode: 5c81f...fe4
Aamu Skrevet 24. juni 2016 #7 Skrevet 24. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, trening er gørr, men å leke er gøy! Bra for humøret og en holder seg ung til sinns! og om man har barn, så får en kvalitetstid med barna... Jeg kjenner noen som pleier å ha barnevakt så de får dratt på treningssenteret, men hvorfor ikke heller ta med barna på trening? Ta de med på fjelltur, skog og mark, leke sisten osv? Barna mine elsker å leke treningsinstruktører med meg, de kjører meg faktisk ganske hardt haha :D Vi har det kjempegøy da. Danser zumba og trener styrke. Mamma, du må ta 10 pushups til! jada... Nei mamma, du må lenger opp! Ok da sjef :D Anonymkode: 5c81f...fe4 Å løpe etter baby som krabber og tar ting hun ikke får lov til, er ikke gøy. Men god trening.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #8 Skrevet 24. juni 2016 Jeg synes trening er gøy, mens ungelek er gørr. Jeg trener 8-12 timer i uken, tung styrke, løping og kampsport. Jeg får ikke i nærheten like mye kondisjonseffekt av å lese sisten med unger som jeg får av å løpe. Du får ikke i nærheten like mye styrkeeffekt av å ta armhevinger med egen kroppsvekt som du gjør ved å trene med svært tunge vekter. Om du liker å leke, så for all del. Det er klart leking er bedre aktivitet enn å sitte i sofaen. Men ordentlig trening er langt bedre treningseffekt enn å leke tikken med en fire-åring. Om man kun er ute etter å brenne kalorier, så er det nå så. Men om man ønsker god kardiovaskulær helse, og sterke muskler og skjelett, så er det annen type aktivitet som vinner soleklart. Anonymkode: 69e4b...c4c 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #9 Skrevet 24. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Drit nå i det da :D For det er ikke bare voksingen som holder de slanke da... Det er at de er så aktive! For vi ser jo at de barna som blir sittende med ipaden, er de barna som står i fare for overvekt! Stillesitting er ikke bra uansett alder. Vi må leke mer! Bra for humøret er det og Ikke rart det er så mange deppa folk rundt når de bare sløver foran sofaen hele dagen. Hadde folk vært mer aktive, så hadde endorfinproduksjonen skutt i været Slutt på lykkepiller for mange! Det er sjeldent man ser deppa barn... de kan seff bli lei seg når ingen vil leke med de, de blir mobbet osv, men barn som er aktive og leker seg - de ser ikke sure ut, gjør de vel? Nei, voksne som barn, vi må leke mer! Så blir vi slankere, sunnere og gladere! Og man får mer lyst på sunn mat når man er aktiv. Merker det selv jeg om jeg sløver foran sofaen... jeg sitter ikke der og får lyst på en gulrot liksom, det er mer sjokolade som er tingen ;-) Anonymkode: 5c81f...fe4 Jeg har aldri så lyst på sjokolade som etter en økt på tredemølla, og når jeg sløver på sofaen er det oftest grønnsaker eller bær jeg har mest lyst på (sukkererter, gulrot, kålrot, cherrytomater etc.). Dette er jo uansett veldig individuelt, samboeren min har alltid lyst på noe usunt, uansett om vi sløver på sofaen eller har jogget sammen. Skjønner sammenhengen mellom aktivitet og endorfiner, men lek gjør meg ikke direkte glad. Å tilbringe tid med barn jeg er glad i gjør meg glad, uansett om vi leker med duplo eller er på lekeplassen. Lek alene gjør meg derimot ikke glad i det hele tatt, snarere tvert imot. Men av hovedgrunnene til at barn er glade er jo at de oftest ikke har noen bekymringer. Barn som lever med vold, rus, foreldre som krangler eller som blir mobbet, er like ulykkelige som voksne med mange bekymringer. Anonymkode: d9b81...833
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #10 Skrevet 24. juni 2016 Et øyeblikk siden, Aamu skrev: Å løpe etter baby som krabber og tar ting hun ikke får lov til, er ikke gøy. Men god trening. Hehe, sant det En får kjørt seg litt når man har små barn Om du har en baby som griner masse, er det et supert triks å ta knebøy med baby i armene. Det kiler i magen til baby og du får trent Men vær obs, enkelte babyer blir fort redde, men det ser du og tar hensyn. Å gå lange trilleturer er også bra Jeg savner egentlig babytiden, for da hadde jeg jo en unnskyldning for å trimme, jeg gikk lange turer. Jeg hadde en kolikkunge da, så jeg var like nervøs hver gang for om ungen skulle våkne og ikke ville ligge i vognen, men jeg kjøpte meg en babybjørn, slik at om ungen ikke ville ligge i vogna, kunne jeg ha den i babybjørnen og trille videre... Anonymkode: 5c81f...fe4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #11 Skrevet 24. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes trening er gøy, mens ungelek er gørr. Jeg trener 8-12 timer i uken, tung styrke, løping og kampsport. Jeg får ikke i nærheten like mye kondisjonseffekt av å lese sisten med unger som jeg får av å løpe. Du får ikke i nærheten like mye styrkeeffekt av å ta armhevinger med egen kroppsvekt som du gjør ved å trene med svært tunge vekter. Om du liker å leke, så for all del. Det er klart leking er bedre aktivitet enn å sitte i sofaen. Men ordentlig trening er langt bedre treningseffekt enn å leke tikken med en fire-åring. Om man kun er ute etter å brenne kalorier, så er det nå så. Men om man ønsker god kardiovaskulær helse, og sterke muskler og skjelett, så er det annen type aktivitet som vinner soleklart. Anonymkode: 69e4b...c4c Funkygine får jo det til Hun bruker ungene som vektstenger! Og hun har jo blitt så kraftig nå at hun har nærmest mannfolkmuskler. Alt går Men dette er for de som hater å gå i treningssenteret og gjør det bare fordi de må... Man kan holde seg i god form bare med å leke masse og! Poenget var vel at vi ikke må sløve så masse, daffe i sofaen og sånn, men heller være aktiv, løpe, springe, gå, hoppe, danse, leke.... Da jeg var yngre hadde jeg ikke bil, og bodde 2 km unna nærmeste butikk, et par ganger i uken handlet jeg og bar opptil 6 tunge handlenett, 3 i hver hånd, denne veien... Fikk god trim kan du si Og jeg syklet til jobb hver dag. men nå pga tidsklemma, må jeg kjøre overalt, jeg kjører til butikken, jeg kjører til barnehagen, jeg kjører til jobb... og dermed mister jeg masse "gratistrim", så da er det viktig at jeg er aktiv ellers. Pga tidsklemma får jeg ikke tid til å gå på helsestudio og sånn - ikek har jeg råd heller, men gratis trim - er å leke med barna, gjøre husarbeid, hagearbeid, gå seg en liten tur... godt for humøret, kvalitetstid med barna som man ser så altfor lite når man er på jobb... Du skal ikke disse å leke med barna, unger elsker at voksne gidder å bruke tid på de! De merker fort om foreldrene er mer opptatt av ipaden enn av de. Anonymkode: 5c81f...fe4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #12 Skrevet 24. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes trening er gøy, mens ungelek er gørr. Jeg trener 8-12 timer i uken, tung styrke, løping og kampsport. Jeg får ikke i nærheten like mye kondisjonseffekt av å lese sisten med unger som jeg får av å løpe. Du får ikke i nærheten like mye styrkeeffekt av å ta armhevinger med egen kroppsvekt som du gjør ved å trene med svært tunge vekter. Om du liker å leke, så for all del. Det er klart leking er bedre aktivitet enn å sitte i sofaen. Men ordentlig trening er langt bedre treningseffekt enn å leke tikken med en fire-åring. Om man kun er ute etter å brenne kalorier, så er det nå så. Men om man ønsker god kardiovaskulær helse, og sterke muskler og skjelett, så er det annen type aktivitet som vinner soleklart. Anonymkode: 69e4b...c4c Ja, men du er vel en av disse fitnessdamene som elsker å se ut som en mann.... Jeg tenker på normalt "trent", ikke veltrent Og man kan jo trene litt på kvelden når ungene har lagt seg, jeg har en kettlebell, et par småvekter, treningsstrikk og et sånt hjul man ruller på gulvet (veldig bra for magemusklene), så i stedet for å sløve i sofaen og se tv, så kan jeg trene litt - mens jeg ser tv :D Anonymkode: 5c81f...fe4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #13 Skrevet 24. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men du er vel en av disse fitnessdamene som elsker å se ut som en mann.... Jeg tenker på normalt "trent", ikke veltrent Og man kan jo trene litt på kvelden når ungene har lagt seg, jeg har en kettlebell, et par småvekter, treningsstrikk og et sånt hjul man ruller på gulvet (veldig bra for magemusklene), så i stedet for å sløve i sofaen og se tv, så kan jeg trene litt - mens jeg ser tv :D Anonymkode: 5c81f...fe4 Hyggelig og saklig. Helsefremmende også, å fremme fordommer mot kvinner med muskler. Er du klar over at kvinner mister i snitt 1% av muskelmassen hvert år etter fylte 30 år? Og at muskelsvinn medfører benskjørhet? Å disse styrketrening og kvinner med muskler er dermed med på å fremme usunne holdninger som kan føre til at kvinner vegrer seg for nødvendig trening som kan forhindre benskjørhet og hjelpeløshet som følge av for liten muskelmasse til å klare enkle ting som å reise seg fra en stol eller åpne et glass når man blir gammel. Er du klar over at anynomkoden din viser at du har svart på innlegget mitt to ganger? Anonymkode: 69e4b...c4c 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #14 Skrevet 24. juni 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes trening er gøy, mens ungelek er gørr. Jeg trener 8-12 timer i uken, tung styrke, løping og kampsport. Jeg får ikke i nærheten like mye kondisjonseffekt av å lese sisten med unger som jeg får av å løpe. Du får ikke i nærheten like mye styrkeeffekt av å ta armhevinger med egen kroppsvekt som du gjør ved å trene med svært tunge vekter. Om du liker å leke, så for all del. Det er klart leking er bedre aktivitet enn å sitte i sofaen. Men ordentlig trening er langt bedre treningseffekt enn å leke tikken med en fire-åring. Om man kun er ute etter å brenne kalorier, så er det nå så. Men om man ønsker god kardiovaskulær helse, og sterke muskler og skjelett, så er det annen type aktivitet som vinner soleklart. Anonymkode: 69e4b...c4c Og overskriften er "hvordan de holder seg slanke" - ikke hvordan de slanker seg eller blir sterkere! Og en fin måte å holde vekta, er å være aktiv. Daffer en i sofaen så ber en jo om å legge på seg. Vi må forbrenne litt av det vi spiser, i sofaen forbrenner vi minimalt. Sånn er det. Anonymkode: 5c81f...fe4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #15 Skrevet 24. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hyggelig og saklig. Helsefremmende også, å fremme fordommer mot kvinner med muskler. Er du klar over at kvinner mister i snitt 1% av muskelmassen hvert år etter fylte 30 år? Og at muskelsvinn medfører benskjørhet? Å disse styrketrening og kvinner med muskler er dermed med på å fremme usunne holdninger som kan føre til at kvinner vegrer seg for nødvendig trening som kan forhindre benskjørhet og hjelpeløshet som følge av for liten muskelmasse til å klare enkle ting som å reise seg fra en stol eller åpne et glass når man blir gammel. Er du klar over at anynomkoden din viser at du har svart på innlegget mitt to ganger? Anonymkode: 69e4b...c4c Det gjør ingenting Jeg er selv muskuløs fra naturens side og kunne egentlig tenkt meg å vært mindre muskuløs... Tro det eller ei Og tror ikke å leke med barna vil føre til muskelsvinn da, det er jo heller det at man daffer i sofaen dagen lang.... som svært mange gjør nå til dags, og ikke skjønner hvorfor vekta bare går oppover og oppover. Anonymkode: 5c81f...fe4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #16 Skrevet 24. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og overskriften er "hvordan de holder seg slanke" - ikke hvordan de slanker seg eller blir sterkere! Og en fin måte å holde vekta, er å være aktiv. Daffer en i sofaen så ber en jo om å legge på seg. Vi må forbrenne litt av det vi spiser, i sofaen forbrenner vi minimalt. Sånn er det. Anonymkode: 5c81f...fe4 Jeg har da ikke sagt imot at det er langt bedre å være aktiv enn å daffe i sofaen? Jeg sa tvert imot at det var helt riktig at all type aktivitet er bedre enn å daffe i sofaen. Men å leke med unger er virkelig ikke den mest effektive måten å gjøre det på. Er det et langt bedre alternativ enn daffing? Absolutt! Men å kutte ut ordentlig trening som involverer knebøy med 80-90 kg på ryggen, for å løfte en baby på 5-6 kg.. nei.. Anonymkode: 69e4b...c4c
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #17 Skrevet 24. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjør ingenting Jeg er selv muskuløs fra naturens side og kunne egentlig tenkt meg å vært mindre muskuløs... Tro det eller ei Og tror ikke å leke med barna vil føre til muskelsvinn da, det er jo heller det at man daffer i sofaen dagen lang.... som svært mange gjør nå til dags, og ikke skjønner hvorfor vekta bare går oppover og oppover. Anonymkode: 5c81f...fe4 Du misforstår. Muskelsvinn oppstår om man gjør noe for å aktivt holde dem ved like. Man trenger ikke trene med vekter nødvendigvis, men om man bare leker tikken med ungene får man ikke trent muskulaturen i overkroppen akkurat. Og om du er så opptatt av å brenne kalorier: du er klar over at muskelmasse er med på å øke hvileforbrenningen? Så om du vil miste muskelmasse, vil du faktisk redusere forbrenningen av kalorier, og øke faren for å bli feit. Anonymkode: 69e4b...c4c
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #18 Skrevet 24. juni 2016 Vil understreke poenget med tråden. Den er ikke at det er "usunt" å trene på helsestudio og at det bare er tull. Klart det er sunt, om du liker det. Men poenget var å motivere dere sofaslitere, til at det finnes morsomme måter å holde seg i form på og! For det første, er det jo lurt å kutte ut søtsaker og sånt, og begrense det til en gang i uken... Men viktigst av alt, det er å være aktiv. Vi er bygd for å være i bevegelse, ikke for å ligge i en sofa og deppe dagen lang. Og undersøkelser viser at frisk luft, dagslys og mosjon - øker kroppens produksjon av endorfiner, lykkehormoner! Jeg sier ikke at du blir kurert for depresjon, men det hjelper veldig på humøret uansett, og etterhvert som du kommer mer i form får du lyst til å være enda mer aktiv! Det er tungt i starten, særlig om du er overvektig, å leke med barna, og det føles som et ork... men når du er mer i aktivitet vil du finne at det er faktisk er gøy, og du kan leke mer og mer, og etterhvert får du kanskje lyst til å seriøst trene, kanskje ta en joggetur når barna har lagt seg. Men uansett, dersom du ikke liker å trene, bare det å gå seg en halvtimes tur hver dag har helsegevinst. Dere som allerede er i god form og trener og spiser sunt, dere trenger ikke blande dere i diskusjonen. Denne tråden gjelder sofaslitere - å motivere til å være aktiv. Anonymkode: 5c81f...fe4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #19 Skrevet 24. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har da ikke sagt imot at det er langt bedre å være aktiv enn å daffe i sofaen? Jeg sa tvert imot at det var helt riktig at all type aktivitet er bedre enn å daffe i sofaen. Men å leke med unger er virkelig ikke den mest effektive måten å gjøre det på. Er det et langt bedre alternativ enn daffing? Absolutt! Men å kutte ut ordentlig trening som involverer knebøy med 80-90 kg på ryggen, for å løfte en baby på 5-6 kg.. nei.. Anonymkode: 69e4b...c4c Du bør virkelig ikke løfte 80-90 kg når du har en baby på 5-6 kg dersom ikke barnet er meget lite for alderen. Konsentrer deg om kjernemuskulaturen, gå rolige turer og bygg deg opp igjen etter fødsel. Anonymkode: 88d27...97e 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #20 Skrevet 24. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du misforstår. Muskelsvinn oppstår om man gjør noe for å aktivt holde dem ved like. Man trenger ikke trene med vekter nødvendigvis, men om man bare leker tikken med ungene får man ikke trent muskulaturen i overkroppen akkurat. Og om du er så opptatt av å brenne kalorier: du er klar over at muskelmasse er med på å øke hvileforbrenningen? Så om du vil miste muskelmasse, vil du faktisk redusere forbrenningen av kalorier, og øke faren for å bli feit. Anonymkode: 69e4b...c4c Du misser jo hele poenget med tråden! Alt bevegelse er bedre enn ingenting. Ingen blir sunne av å kun ligge i sofaen, alt hjelper. Jeg sier ikke du blir sterkere eller slankere, men det er lettere å holde vekta når man er aktiv, enn om man kun daffer i sofaen. og om du er treningshippie så trenger du ikke skrive i denne tråden, da denne gjelder de som ikke er fysisk aktive i det hele tatt. Anonymkode: 5c81f...fe4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå