Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Jeg har et litt vanskelig spørsmål, men jeg håper dere forstår hva jeg mener.
Jeg arvet 1,8 millioner ifjor, som har stått på en høyrentekonto siden. Renten er ikke så mye å skryte av, 1,75%.
Har tatt ut rentene, så det er ikke noe mer enn 1,8 som står der.

Planen er å fylle opp BSU i år også (25 000), låne bort en sum og reise. La oss si jeg sitter igjen med 1,7 millioner.

Her er dilemmaet:
Jeg leier veldig billig i en leilighet jeg skal og vil fortsette å bo i (ca 3500 i mnd).
Jeg vurderer å ta opp et lån slik at jeg kan kjøpe en treroms jeg skal bo i om noen år, og lånet blir da på ca 1 million kroner.

Vil det lønne seg for meg, med tanke på rentefradrag på lån? Jeg beskattes såvidt jeg har skjønt nesten 50% av leieinntektene dersom jeg ikke har bodd der et år først. 27% dersom jeg "bor" der et år selv. Jeg tør ikke leie ut svart.
Husleie i de borettslagene rundt her er på rundt 3500 i måneden, så det blir jo et minus i regnestykket.

Må jeg fortsatt betale formueskatt dersom jeg har en leilighet med lån?

Regnestykket blir ca slik:
Formue 1,7 millioner.
Lån 1 million.
Husleie til borettslaget, ca 3500 kroner.
Leieinntekter: 13000 kroner
Rentefradrag på lån, har ikke peiling på hvor mye det blir.
Skatt for uteleie: 6500 kroner?

Hva tenker dere? Bør jeg komme meg inn på boligmarkedet nå og leie ut med stort tap, eller fortsette å ruge på pengene? Det blir jo slitasje på leiligheten også, som da må pusses opp når den tid kommer.

Er det noen utleiere her som ser mange ulemper ved utleie til ukjente?

Anonymkode: 3de84...667

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du leier ut et rom om bor der selv,  er det skattefritt.  Dersom du ikke bor der selv,  skatter du 27% av leieinntekter. Så kan du trekke fra litt utgifter ved utleie. Rentefradraget er vel på 25% av rentene nå. 

Akkurat nå spiser inflasjonen opp rentene dine,  og pengene dine mister kjøpekraft hvert år.  Det er lurt å investere, og så lenge du har et langtidsperspektiv, er det relativt trygt å sette pengene i bolig.  I hvertfall i pressområder som Oslo hvor boligmangel er et faktum i mange år fremover. 

Angående å låne ut penger: husk å lage en ordentlig avtale på dette med renter og alt. 

Anonymkode: 721f3...67c

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du leier ut et rom om bor der selv,  er det skattefritt.  Dersom du ikke bor der selv,  skatter du 27% av leieinntekter. Så kan du trekke fra litt utgifter ved utleie. Rentefradraget er vel på 25% av rentene nå. 

Akkurat nå spiser inflasjonen opp rentene dine,  og pengene dine mister kjøpekraft hvert år.  Det er lurt å investere, og så lenge du har et langtidsperspektiv, er det relativt trygt å sette pengene i bolig.  I hvertfall i pressområder som Oslo hvor boligmangel er et faktum i mange år fremover. 

Angående å låne ut penger: husk å lage en ordentlig avtale på dette med renter og alt. 

Anonymkode: 721f3...67c

Tusen takk for svar, du bekrefter det jeg har trodd. Det jeg ikke helt klarer å bestemme meg for er om jeg skal la leiligheten stå tom i et år (slik at jeg har adressen min der), og deretter leie ut, eller leie ut og skatte nesten 50% fra start. Vet du forresten om skatteprosenten settes ned etter et år, eller om jeg fortsetter med 50% frem til jeg bor der et år?

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar, du bekrefter det jeg har trodd. Det jeg ikke helt klarer å bestemme meg for er om jeg skal la leiligheten stå tom i et år (slik at jeg har adressen min der), og deretter leie ut, eller leie ut og skatte nesten 50% fra start. Vet du forresten om skatteprosenten settes ned etter et år, eller om jeg fortsetter med 50% frem til jeg bor der et år?

Du betaler ikke 50% av leieinntekten. Du betaler 28%. Det er ingen tvil om at det lønner seg. Det er også 28% av INNTEKTEN. D.v.s etter borettslagsutgifter,fellesutgifter, kommunale avgifter eller lignende.

Jeg ville kjøpt en leilighet og leid den ut fra dag en. Det spiller jo ingen rolle for deg hvordan leiligheten ser ut, kan du si. Du kan jo pusse den opp når du selv skal flytte inn.

Anonymkode: c17b2...4ce

Gjest Sitronvann
Skrevet

Hvorfor skal du absolutt bo i leid leilighet og betale husleie der når du ved kjøp av egen leilighet kan bo billigere og leie ut ett rom i den leiligheten mens du selv bor der? 

Det er jo bortkastet å betale husleie når du kan bo omtrent gratis sånt sett.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du betaler ikke 50% av leieinntekten. Du betaler 28%. Det er ingen tvil om at det lønner seg. Det er også 28% av INNTEKTEN. D.v.s etter borettslagsutgifter,fellesutgifter, kommunale avgifter eller lignende.

Jeg ville kjøpt en leilighet og leid den ut fra dag en. Det spiller jo ingen rolle for deg hvordan leiligheten ser ut, kan du si. Du kan jo pusse den opp når du selv skal flytte inn.

Anonymkode: c17b2...4ce

Du mener 25%. 

Jeg er litt usikker på om jeg ville kjøpt en leilighet jeg ikke ville bo i.

4 minutter siden, Sitronvann skrev:

Hvorfor skal du absolutt bo i leid leilighet og betale husleie der når du ved kjøp av egen leilighet kan bo billigere og leie ut ett rom i den leiligheten mens du selv bor der? 

Det er jo bortkastet å betale husleie når du kan bo omtrent gratis sånt sett.

Uhm, hvis jeg hadde bosted jeg var fornøyd med til 3500 i måneden hadde jeg også blitt værende. Bare fellesutgiftene blir jo det samme i de TS tenker på å kjøpe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
Jeg har et litt vanskelig spørsmål, men jeg håper dere forstår hva jeg mener.
Jeg arvet 1,8 millioner ifjor, som har stått på en høyrentekonto siden. Renten er ikke så mye å skryte av, 1,75%.
Har tatt ut rentene, så det er ikke noe mer enn 1,8 som står der.

Planen er å fylle opp BSU i år også (25 000), låne bort en sum og reise. La oss si jeg sitter igjen med 1,7 millioner.

Her er dilemmaet:
Jeg leier veldig billig i en leilighet jeg skal og vil fortsette å bo i (ca 3500 i mnd).
Jeg vurderer å ta opp et lån slik at jeg kan kjøpe en treroms jeg skal bo i om noen år, og lånet blir da på ca 1 million kroner.

Vil det lønne seg for meg, med tanke på rentefradrag på lån? Jeg beskattes såvidt jeg har skjønt nesten 50% av leieinntektene dersom jeg ikke har bodd der et år først. 27% dersom jeg "bor" der et år selv. Jeg tør ikke leie ut svart.
Husleie i de borettslagene rundt her er på rundt 3500 i måneden, så det blir jo et minus i regnestykket.

Må jeg fortsatt betale formueskatt dersom jeg har en leilighet med lån?

Regnestykket blir ca slik:
Formue 1,7 millioner.
Lån 1 million.
Husleie til borettslaget, ca 3500 kroner.
Leieinntekter: 13000 kroner
Rentefradrag på lån, har ikke peiling på hvor mye det blir.
Skatt for uteleie: 6500 kroner?

Hva tenker dere? Bør jeg komme meg inn på boligmarkedet nå og leie ut med stort tap, eller fortsette å ruge på pengene? Det blir jo slitasje på leiligheten også, som da må pusses opp når den tid kommer.

Er det noen utleiere her som ser mange ulemper ved utleie til ukjente?

Du får ikke leie ut en brl leiliget uten selv å ha bodd i boligen i minst ett år først. 

Boligprisene flere steder i landet stiger mer enn renten på innskudd. Derfor bør du invistere pengene i bolig du kan tenke deg å bo i. I tillegg må du tenek over at det koster mellom 60 000 og 100 000 å selge en bolig igjen så du kan ikke kjøpe for å selge igjen raskt uten å tape megelerhonoraret. 

Anonymkode: f4244...ec6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...