AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #1 Skrevet 24. juni 2016 Vårt barn på 3 år skal bytte bhg til høsten, og i går fikk vi en del informasjon og skjemaer i posten. Blant annet skulle vi krysse av for om vi tillater at bilder av barnet publiseres (med ansiktet synlig, men uten navn) på barnehagens hjemmesider (offentlig tilgjengelige) og kommunens hjemmesider, i tillegg til passordbeskyttede sider for avdelingen. I den nåværende barnehagen legger de aldri ut bilder av barnas ansikter, og det er uproblematisk for oss. Jeg legger aldri ut bilder av mine barn på fb eller Instagram, og synes derfor det blir litt merkelig å skulle la andre gjøre det. Jeg er skeptisk til at bilder av barn kan deles, manipuleres og utnyttes på nett, og har derfor valgt en veldig restriktiv linje selv, også fordi jeg vil st barna selv skal ha litt råderett over hva som legges ut av dem. Samtidig vil vi jo ikke være vanskelige...(tror vi egentlig er ganske greie å samarbeide med generelt altså). Hva ville dere gjort? Anonymkode: 280c0...1d2
Gjest HappyWaffle Skrevet 24. juni 2016 #2 Skrevet 24. juni 2016 Det er du som bestemmer, så om du er ukomfortabel med det så sier du nei dere er nok ikke de eneste som ikke vil ha barna på nett
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #3 Skrevet 24. juni 2016 Jeg har sagt nei til alt av bilder forfra av barnet mitt. Er den eneste på avdelingen som har sagt nei :O Anonymkode: 9af10...438 10
MapleSirup Skrevet 24. juni 2016 #5 Skrevet 24. juni 2016 Hva er motivet for å la være? I min erfaring handler det feks om når lokalavisen tar bilde fra besøk på brannstasjonen, bilder fra turer som sendes på Mail til alle i avdelingen o.l 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #6 Skrevet 24. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vårt barn på 3 år skal bytte bhg til høsten, og i går fikk vi en del informasjon og skjemaer i posten. Blant annet skulle vi krysse av for om vi tillater at bilder av barnet publiseres (med ansiktet synlig, men uten navn) på barnehagens hjemmesider (offentlig tilgjengelige) og kommunens hjemmesider, i tillegg til passordbeskyttede sider for avdelingen. I den nåværende barnehagen legger de aldri ut bilder av barnas ansikter, og det er uproblematisk for oss. Jeg legger aldri ut bilder av mine barn på fb eller Instagram, og synes derfor det blir litt merkelig å skulle la andre gjøre det. Jeg er skeptisk til at bilder av barn kan deles, manipuleres og utnyttes på nett, og har derfor valgt en veldig restriktiv linje selv, også fordi jeg vil st barna selv skal ha litt råderett over hva som legges ut av dem. Samtidig vil vi jo ikke være vanskelige...(tror vi egentlig er ganske greie å samarbeide med generelt altså). Hva ville dere gjort? Anonymkode: 280c0...1d2 Jeg har blant annet sett at barnehager har åpne facebook profil (noe jeg mener er helt uakseptabelt!), hvor foreldre har delt bilder med ansikter som vises på sin facebook profil igjen, og sånn er plutselig bildet spredd på nett. Dette kan også skje om bilde av ditt barn ligger på hjemesider. Så tenk deg godt om før du evt. krysser av for at det er greit, når du i utgangspunktet er litt skeptisk til dette. Barnehagen vil ikke synes du er vanskelig fordi du svarer nei på dette, da unngår de bare at bilder av ditt barn havner på sånne nettsider. Anonymkode: 54f15...ddd 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #7 Skrevet 24. juni 2016 33 minutter siden, MapleSirup skrev: Hva er motivet for å la være? I min erfaring handler det feks om når lokalavisen tar bilde fra besøk på brannstasjonen, bilder fra turer som sendes på Mail til alle i avdelingen o.l Dette har vi heller ikke sagt nei til. Bilder i papiravisa og bilder på Mail til foreldre er helt greit. Det er bilder på offentlig tilgjengelige nettsider vi ikke ønsker. Anonymkode: 280c0...1d2 3
MapleSirup Skrevet 24. juni 2016 #8 Skrevet 24. juni 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har vi heller ikke sagt nei til. Bilder i papiravisa og bilder på Mail til foreldre er helt greit. Det er bilder på offentlig tilgjengelige nettsider vi ikke ønsker. Anonymkode: 280c0...1d2 Ok. Det vil jo være høyst tilfeldig hvilket barn det blir tatt bilde av. Vi snakker fortsatt om samme type anledninger. -Alle i barnehagegruppe Marihøne, høst 2016 -Marihønene på dugnad i strandkanten etc. Man bestemmer jo selv.Poenget mitt er at man ikke har noe å frykte. Hva er man redd for egentlig? 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #9 Skrevet 24. juni 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vårt barn på 3 år skal bytte bhg til høsten, og i går fikk vi en del informasjon og skjemaer i posten. Blant annet skulle vi krysse av for om vi tillater at bilder av barnet publiseres (med ansiktet synlig, men uten navn) på barnehagens hjemmesider (offentlig tilgjengelige) og kommunens hjemmesider, i tillegg til passordbeskyttede sider for avdelingen. I den nåværende barnehagen legger de aldri ut bilder av barnas ansikter, og det er uproblematisk for oss. Jeg legger aldri ut bilder av mine barn på fb eller Instagram, og synes derfor det blir litt merkelig å skulle la andre gjøre det. Jeg er skeptisk til at bilder av barn kan deles, manipuleres og utnyttes på nett, og har derfor valgt en veldig restriktiv linje selv, også fordi jeg vil st barna selv skal ha litt råderett over hva som legges ut av dem. Samtidig vil vi jo ikke være vanskelige...(tror vi egentlig er ganske greie å samarbeide med generelt altså). Hva ville dere gjort? Anonymkode: 280c0...1d2 De pleier ikke legge ut av hvert enkelt barn da, men sånn i lekesituasjoner... For å vise hva de gjør på barnehagen. Grunnen til at de spør om dette, er jo i tilfelle f.eks. noen som lever på skjult adresse er redd for at noen skal finne ut hvor barnet går på barnehege. Anonymkode: 6d69e...b19 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #10 Skrevet 24. juni 2016 17 minutter siden, MapleSirup skrev: Ok. Det vil jo være høyst tilfeldig hvilket barn det blir tatt bilde av. Vi snakker fortsatt om samme type anledninger. -Alle i barnehagegruppe Marihøne, høst 2016 -Marihønene på dugnad i strandkanten etc. Man bestemmer jo selv.Poenget mitt er at man ikke har noe å frykte. Hva er man redd for egentlig? Må man være redd for noe? Kan man ikke bare få bestemme at ingen andre skal legge ut bilder av barnet? Anonymkode: 16500...ae2 12
MapleSirup Skrevet 24. juni 2016 #11 Skrevet 24. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må man være redd for noe? Kan man ikke bare få bestemme at ingen andre skal legge ut bilder av barnet? Anonymkode: 16500...ae2 Jeg mener man bør ha ETT argument for å lage dette vanskelig for alle, ja. 7
Arkana Skrevet 24. juni 2016 #12 Skrevet 24. juni 2016 Det er jo helt opp til deg. Selv har vi sagt ja. Barnehagen har en åpen Facebookside, men bildene som legges ut der viser aldri barnas ansikter. De tar ofte bilder i barnehagen og henger med ujevne mellomrom opp en skjerm i gangen hvor de viser bildeserier av hva de har gjort den siste tiden, men utover det har det foreløpig aldri forekommet at ansiktsbilder har blitt lagt ut på steder hvem som helst kan se. Selv om man sier ja til at det tas bilder av barna er det ikke slik at barnehagen dermed tar masse bilder de ukritisk legger ut hvor som helst. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #13 Skrevet 24. juni 2016 7 minutter siden, MapleSirup skrev: Jeg mener man bør ha ETT argument for å lage dette vanskelig for alle, ja. Men TS skriver jo hvorfor i HI: hun er skeptisk til at bilder av barn kan manipuleres og bli misbrukt. Anonymkode: e30fe...f12 6
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #14 Skrevet 24. juni 2016 7 minutter siden, MapleSirup skrev: Jeg mener man bør ha ETT argument for å lage dette vanskelig for alle, ja. På hvilken måte blir det vanskelig? Jeg forstår at det er koselig med bilder, men at det blir vanskelig uten? Vanskelig, helt alvorlig? Nå har jeg hørt det også... Anonymkode: 16500...ae2 11
MapleSirup Skrevet 24. juni 2016 #15 Skrevet 24. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men TS skriver jo hvorfor i HI: hun er skeptisk til at bilder av barn kan manipuleres og bli misbrukt. Anonymkode: e30fe...f12 Øh... For det er ellers så vanskelig for folk å finne barnebilder de kan manipulere? Misbrukt til hva? Kriminalitet må politianmeldes. 2
MapleSirup Skrevet 24. juni 2016 #16 Skrevet 24. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: På hvilken måte blir det vanskelig? Jeg forstår at det er koselig med bilder, men at det blir vanskelig uten? Vanskelig, helt alvorlig? Nå har jeg hørt det også... Anonymkode: 16500...ae2 Ja, det begrenser barnehagens frihet til å postere, lage kollasjer etc til en viss grad. Jeg mener ikke det er en big deal, men likevel: Hva får foreldre til å tro at akkurat deres barn er så spesielt at de ikke kan være avbildet på kommunens hjemmeside? Selv har jeg alltid fremmet et godt samarbeid med bhg, stolt på deres avgjørelser og tatt utgangspunkt i at mine fire barn er omtrent som de andre. 9
MapleSirup Skrevet 24. juni 2016 #17 Skrevet 24. juni 2016 Typisk førstegangsforeldre å lage noe ut av sånt. Når poden er 10 år og avisen tar bilder av fotballkampen, så er de samme foreldrene kjempestolte! 11
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #18 Skrevet 24. juni 2016 Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev: Ja, det begrenser barnehagens frihet til å postere, lage kollasjer etc til en viss grad. Jeg mener ikke det er en big deal, men likevel: Hva får foreldre til å tro at akkurat deres barn er så spesielt at de ikke kan være avbildet på kommunens hjemmeside? Selv har jeg alltid fremmet et godt samarbeid med bhg, stolt på deres avgjørelser og tatt utgangspunkt i at mine fire barn er omtrent som de andre. "Mitt" barn er under omsorg, som det så fint heter, og barnevernet vil helst ikke at det skal tas bilder av barnet. Glad for at ingen av de andre foreldrene i barnehagen har reagert som deg. Anonymkode: 16500...ae2 12
Sariou Skrevet 24. juni 2016 #19 Skrevet 24. juni 2016 Jeg har sagt nei til sånt, fordi jeg mener barnet mitt har rett til å selv bestemme hvorvidt bilder av ham skal ligge tilgjengelig for alle. Derfor gjør jeg aldri sånt heller. Hadde dere som svarer annerledes svart ja på at jobben deres kan publisere bilder av dere på hjemmesiden sin, uten godkjenning for hvert enkelt bilde? Det hadde i hvert fall ikke jeg. 8
MapleSirup Skrevet 24. juni 2016 #20 Skrevet 24. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: "Mitt" barn er under omsorg, som det så fint heter, og barnevernet vil helst ikke at det skal tas bilder av barnet. Glad for at ingen av de andre foreldrene i barnehagen har reagert som deg. Anonymkode: 16500...ae2 Men da har du jo et argument! Nettopp det som er poenget mitt. Takk! 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå