Gå til innhold

Hva er enklest i forhold til penger på sydenferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal til Spania om kort tid. sitter å leser på vilkår på mastercard og visa osv i forhold til uttak i minibank og betaling i butikk. Jeg blir helt smårar.

har jo skjønt at det er lurt å ha kontanter. Men tar man det ut med mastercard eller visa. Syns jo mastercard høres tryggest ut. Men hva med renter da? Er det lurt å ta ut mest mulig hjemme før man reiser? 

Jeg trenger virkelig noen gode tips og litt veiledning her.

Anonymkode: 0988c...311

AnonymBruker
Skrevet

Herregud! Hvor gammel er du?

Anonymkode: 43cca...34d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud! Hvor gammel er du?

Anonymkode: 43cca...34d

Gammel nok til å vite at man ikke svarer folk på den måten du gjør.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde at det bare var å ta ut imens man er i Spania, uten noen renter eller noe? Er jo litt dumt å ta ut penger på forhånd, for hvor ofte reiser man til Spania/EU liksom. Jaja, kan kun snakke for meg selv og det er sjelden :P Så da hadde jeg vært nødt til å bruke opp alt jeg tok ut imens jeg var på feire, og det hadde vært sløsing.

Hvis du tar ut 1000 kr med VISA i Spania, hvor mye koster det deg da?

Anonymkode: 526d2...29e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal til Spania om kort tid. sitter å leser på vilkår på mastercard og visa osv i forhold til uttak i minibank og betaling i butikk. Jeg blir helt smårar.

har jo skjønt at det er lurt å ha kontanter. Men tar man det ut med mastercard eller visa. Syns jo mastercard høres tryggest ut. Men hva med renter da? Er det lurt å ta ut mest mulig hjemme før man reiser? 

Jeg trenger virkelig noen gode tips og litt veiledning her.

Jeg er ikke reisevant, og gir sikkert ikke det beste rådet, men vi valgte å ta ut penger med Mastercard, og brukte kun kontanter.  
Vi tok ut større summer av gangen i stedet for å satse på flere småuttak, og vi betalte rundt 100 kr gebyr på hele turen.
(Kontantene la vi i safen på hotellet, slik at vi ikke gikk rundt med flere tusen kroner på oss)
Mastercardregningen ble betalt i sin helhet da vi kom hjem igjen, og da unngikk vi renter også.

Vi hadde vekslet inn noen få kroner før vi reiste, slik at vi hadde penger tilgjengelig om vi måtte på toalettet, ville kjøpe oss en brus/vann, eller lignende.

Om dette var den beste løsningen aner jeg ikke, men det fungerte greit for oss.

Anonymkode: e4827...a43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har DnB, så har de en prisliste over hva uttak koster i utlandet :) Med grønt kort, koster det 35kr å ta ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde at det bare var å ta ut imens man er i Spania, uten noen renter eller noe? Er jo litt dumt å ta ut penger på forhånd, for hvor ofte reiser man til Spania/EU liksom. Jaja, kan kun snakke for meg selv og det er sjelden :P Så da hadde jeg vært nødt til å bruke opp alt jeg tok ut imens jeg var på feire, og det hadde vært sløsing.

Hvis du tar ut 1000 kr med VISA i Spania, hvor mye koster det deg da?

Jeg blir ikke helt klok på dette. De fleste reklamerer med gratis uttak i minibank i utlandet. Men når man går inn på vilkårene så stemmer det ikke, da er det engangsgebyr pluss prosentbeløp av uttaksbeløp. Og så ekstra for uttak av annen valutta. Har bare reist der det er trygt å bruke visa. Når det kommer til Spania er jeg litt mer usikker på hvor trygt et er. Skulle man bli svindlet stiller man sterkere med mastercard.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke reisevant, og gir sikkert ikke det beste rådet, men vi valgte å ta ut penger med Mastercard, og brukte kun kontanter.  
Vi tok ut større summer av gangen i stedet for å satse på flere småuttak, og vi betalte rundt 100 kr gebyr på hele turen.
(Kontantene la vi i safen på hotellet, slik at vi ikke gikk rundt med flere tusen kroner på oss)
Mastercardregningen ble betalt i sin helhet da vi kom hjem igjen, og da unngikk vi renter også.

Vi hadde vekslet inn noen få kroner før vi reiste, slik at vi hadde penger tilgjengelig om vi måtte på toalettet, ville kjøpe oss en brus/vann, eller lignende.

Om dette var den beste løsningen aner jeg ikke, men det fungerte greit for oss.

Det er denne løsningen vi heller mot. Greit å få tilbakemelding fra andre hva som fungerer greit. Fordelen med mastercard er jo og da at man får alle utgifter samlet i ett og har full kontroll på hva man har brukt.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ikke helt klok på dette. De fleste reklamerer med gratis uttak i minibank i utlandet. Men når man går inn på vilkårene så stemmer det ikke, da er det engangsgebyr pluss prosentbeløp av uttaksbeløp. Og så ekstra for uttak av annen valutta. Har bare reist der det er trygt å bruke visa. Når det kommer til Spania er jeg litt mer usikker på hvor trygt et er. Skulle man bli svindlet stiller man sterkere med mastercard.

Svindlet, er det så mye av det? Hvorfor stiller man sterkere med mastercard?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Svindlet, er det så mye av det? Hvorfor stiller man sterkere med mastercard?

Jeg tenker mest på de som kopierer kort og kode i minibank. Det er veldig utbredt. Vet ikke hvordan det er i Spania. Men har hørt om dem som har opplevd det der og. Med visa får du ingenting igjen. Med mastercard får du tilbake de pengene du er blitt frastjålet. 

Mannen var i Polen og der ble de frarådet å bruke visa. Kun kredittkort var trygt. 

Skrevet

Det kommer helt an på vilkårene til banken du bruker. Mange banker har gebyr for uttak, og/eller at renter begynner å løpe umiddelbart om man bruker kredittkort til kontantuttak.

Selv bruker jeg minst mulig kontant (både i Norge og i utlandet). Bruker ofte Bank Norwegian kortet om jeg skal ta ut cash, her begynner ikke renten å løpe med en gang (i utlandet, tar du ut penger i Norge begynner det å rente seg umiddelbart).

Generelt "lønner" det seg å bruke kredittkort, da man har litt mer sikkerhet knyttet til et kredittkort fremfor et debetkort. Men dette forutsetter selvsagt at man betaler regningen før den går til forfall.

Skrevet

Jeg har ikke tatt ut kontanter hjemme i Norge på veldig mange år. 

Bruker kortet når jeg handler i butikkene. Men tar ut endel kontanter siden det er en del steder som ikke tar kort. 

Det er mulig jeg taper litt på å ikke gjøre det optimalt, men det er jo lite i forhold til hele reisen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så det man bør gjøre før en utenlandsreise, er å skaffe seg kredittkort? 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er denne løsningen vi heller mot. Greit å få tilbakemelding fra andre hva som fungerer greit. Fordelen med mastercard er jo og da at man får alle utgifter samlet i ett og har full kontroll på hva man har brukt.

Vi valgte denne løsningen fordi vi ikke var reisevant.

Vi brukte minibanken på hotellet, da var vi sikker på at vi ikke ble utsatt for skimming og annen svindel.

Vennene vi reiste med var mere reisevant enn oss, og de valgte å bruke kort hele tiden.
Vi så at både restauranter og småbutikker slo inn feil summer på kortterminalen til dem.  Betjeningen forsøkte distrahere dem slik at de ikke fulgte med på hva de betalte, og de måtte de passe på hele tiden slik at de ikke skulle betale for mye.

Det passet ikke for oss.  Vi var naive "bønder i by'n", og da føltes det tryggest å bruke kontanter når vi handlet.

Skrevet

Ofte har bankene i Spania minibanker inne i selve banken. Disse er helt trygge. Det samme gjelder de som står inni kjøpesentre og supermarkeder. Du kan find betale med kort i butikker, men jeg anbefaler å ha kontanter til småkjøp og heller betale større ting med kort. Det er en viss fare for at du må legitimere deg med pass eller førerkort når du betaler med kort. Bankkortet er IKKE gyldig som legitimasjon.

Spør banken din hvilke avtaler de har og hva som lønner seg med ditt kort. Det varierer. De fleste minibanker vil forteller deg hva gebyret er før du bekrefter.

AnonymBruker
Skrevet

Visa kredittkort f MasterCard kredittkort er så og si helt tilsvarende produkter. Det er ikke slik at det ene er tryggere enn det andre. De fungerer på samme måten, man handler på kreditt og får regning månedlig for det man har brukt. Mtp svindel er dette tryggere enn debetkort, da penger man evt blir svindlet for går utover kreditten din og ikke saldoen din på brukskonto. Med kredittkort er det vanlig at varekjøp er kostnadsfritt og hvor rentene ikke begynner å løpe før man evt ikke tilbakebetaler alt når fakturaen kommer. Men, uttak i minibank med kredittkort vil det normalt sett løpe renter på umiddelbart. Det er heller ikke helt uvanlig med gebyr for kontantuttak. Dette må du sjekke i prislisten til den enkelte kortleverandør. 

Debetkort derimot (som ofte er en kombinasjon av BankAxept og Visa) er noe helt annet. Der trekkes det du bruker med en gang fra kontoen din. I Noege brukes stort sett BankAxept delen av kortet, mens Visa-delen brukes i utlandet. Blir sitt debetkort misbrukt risikerer du at hele brukskontoen din tømmes på et blunk. 

For å være på sen tryggeste siden, og samtidig bruke minst mulig penger på gebyrer/renter anbefaler jeg:

- bruk debetkort for å ta ut penger i minibank. Da slipper du stort sett unna noe særlig gebyr, og ingen renter begynner å løpe. Det anbefales å bruke en bevoktet minibank. Velg altså heller en som står inne i en bankfilial, kiosk el enn en i en bakgate. Det er mindre sjanse for at det er montert skimmingutstyr på en automat som står et sted noen jobber/passer på enn på gaten. 

- bruk kredittkort ved alle varekjøp. Og evt kontanter for helt småbeløp. Om du velger et Visa eller MasterCard kredittkort har ingenting å si. 

Anonymkode: 384bd...1c3

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visa kredittkort f MasterCard kredittkort er så og si helt tilsvarende produkter. Det er ikke slik at det ene er tryggere enn det andre. De fungerer på samme måten, man handler på kreditt og får regning månedlig for det man har brukt. Mtp svindel er dette tryggere enn debetkort, da penger man evt blir svindlet for går utover kreditten din og ikke saldoen din på brukskonto. Med kredittkort er det vanlig at varekjøp er kostnadsfritt og hvor rentene ikke begynner å løpe før man evt ikke tilbakebetaler alt når fakturaen kommer. Men, uttak i minibank med kredittkort vil det normalt sett løpe renter på umiddelbart. Det er heller ikke helt uvanlig med gebyr for kontantuttak. Dette må du sjekke i prislisten til den enkelte kortleverandør. 

Debetkort derimot (som ofte er en kombinasjon av BankAxept og Visa) er noe helt annet. Der trekkes det du bruker med en gang fra kontoen din. I Noege brukes stort sett BankAxept delen av kortet, mens Visa-delen brukes i utlandet. Blir sitt debetkort misbrukt risikerer du at hele brukskontoen din tømmes på et blunk. 

For å være på sen tryggeste siden, og samtidig bruke minst mulig penger på gebyrer/renter anbefaler jeg:

- bruk debetkort for å ta ut penger i minibank. Da slipper du stort sett unna noe særlig gebyr, og ingen renter begynner å løpe. Det anbefales å bruke en bevoktet minibank. Velg altså heller en som står inne i en bankfilial, kiosk el enn en i en bakgate. Det er mindre sjanse for at det er montert skimmingutstyr på en automat som står et sted noen jobber/passer på enn på gaten. 

- bruk kredittkort ved alle varekjøp. Og evt kontanter for helt småbeløp. Om du velger et Visa eller MasterCard kredittkort har ingenting å si. 

Takk for grei info. Visakortet mitt er et debetkort og mastercardet et kreditkort. 

Ser og at ving tilbyr kreditkort. Men kan ikke se at det skal lønne seg å bruke det fremfor de kortene man har fra før.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for grei info. Visakortet mitt er et debetkort og mastercardet et kreditkort. 

Ser og at ving tilbyr kreditkort. Men kan ikke se at det skal lønne seg å bruke det fremfor de kortene man har fra før.

Nei, for all del. Det er helt tilsvarende produkter så om du allerede har et MasterCard kredittkort har du trolig lite å hente på å bytte det ut med et visa kredittkort. Det må være om det ene kortet/banken har bedre betingelser enn det andre isåfall, men det er jo helt individuelt og har ingentng m visa VS MasterCard å gjøre. 

😄

Skrevet

Valuttapåslag får du på alle kort. Har aldri opplevd at det er forskjell på hvor mye den er.

Noen kredittkort har gratis uttak i utlandet, men at renter påløper med en gang. Med tanke på at rentene er 170 per måned per 10 000 man tar ut i kontanter er det åpenbart at det er et ubetydelig beløp i forhold til å dra på ferie. Men man bør unngå bruk av kontanter så langt det lar seg gjøre.

Fordelen med kredittkort (uavhengig av om det er VISA eller MasterCard) er at du ikke får noen problemer hvis kortet blir svindlet, du bare sier i fra og trekker fra de feilaktige beløpene på regningen. Med debitkort kan det ta lang tid før man får pengene sine tilbake.

Å ta med seg mye kontanter eller å ta ut mye kontanter på en gang er fjottete, lommetyveri er ekstremt vanlig og lommetyvene er gode. De omringer deg, åpner glidelåser og noen distraherer deg mens noen andre tar den. Lommeboken er borte på et øyeblikk. Husk å ta med flere kort og ikke oppbevar alle i lommeboken. Jeg ville også konsekvent betalt med kort der det var mulig, hvis butikken vil svindle meg klarer de det med kontanter også. Forskjellen er at med kontanter har jeg ingen mulighet til å få rettet opp i det.

Jeg bruker kredittkort og bryr meg absolutt ikke om skimming. Det er banken sitt problem, ikke mitt. Hvis jeg tar ut alle pengene for ferien og de blir stjålet er det mitt problem. Kun ta ut så mye kontanter som du er villig til å tape.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Land jeg har reist til uten å ha med annet betalingsmiddel enn kort:

Sverige 

Danmark 

Tyskland 

Storbritannia 

Nederland 

Spania 

Italia 

Litauen 

Mexico 

Singapore 

Indonesia 

Kina 

Jeg glemmer aldri når jeg første gang prøvde postbank kortet i en minibank i Jerusalem, og ut kom det masse shekels. Siden har jeg bare reist med kort. 

Anonymkode: aa637...c5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...