Gå til innhold

Når forsvinner gresspollenet igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er kraftig spredning her nå og jeg fungerer ikke. Alt renner, føler jeg.. nese, øyne, klør på hele kroppen, er slapp og elendig, hovner opp, er svimmel. Tar medisin... men NÅR forsvinner denne dritten? 

Anonymkode: 16875...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pollen er ferdig når det er ferdig. Hvor lang tid det tar spørs på bl.a. været. Iflg. Astma- og allergiforeningen varer gresspollensesongen ut i august: http://www.naaf.no/no/allergi/Pollenallergi/Gress/

Anonymkode: 959b9...acb

Ja, men det må være noe gjennomsnitt i løpet av de siste 100 årene. 

Vi er ikke i juli engang enda, dette blir en lang sommer kjenner jeg. Jeg har jo kort gress selv, men det må være gress et eller annet sted som blomstrer

Anonymkode: 16875...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er allergisk mot alle pollensortene vi har her i landet (i år startet sesongen i februar!!), men gress er definitivt det verste for meg. Mine tips:

• Kortisonsprøyte før det verste starter.
  • Dusje hver eneste kveld, med hårvask.
  • Vaske ansiktet (og hender selvfølgelig) hver gang man har vært ute. 
  • Bytte putetrekk 2-3 ganger i uka
  • Aldri lufte dagtid, kun åpne vinduer om natten. Sover du lenge om morgenen, lukk de før du legger deg, slik at du ikke får inn pollen dagen etter. 
  • Bytte alle klær hver dag, og gjerne bytte topp/genser en gang midt på dagen
  • ALLTID bruke solbriller ute, uansett vær
  • Pollenfilter i bilen
  • Pollenfilter i ventiler/vinduer istedet for myggnetting (dette har jeg ikke råd til selv enda, men håper å få råd de nærmeste årene)
  • Klær tørkes selvfølgelig inne eller i trommel, ikke ute
  • Dymista nesespray, denne har blanding av kortison i seg, og er helt fantastisk! Har aldri vært så fin før som etter jeg startet å bruke denne ifjor. Den smaker grusomt, men virker veldig bra.
  • Kombinere to forskjellige typer allergitabletter, lege/farmasøyt kan hjelpe deg og finne best virkning for deg selv
  • Har to typer nesespray (forbyggende, pluss akutt (dymista)), samt to typer øyedråper, forebyggende og akutt
  • Ikke være ute de verste timene om dagen
  • Avtale med naboer at de varsler plenklipp slik at du ihvertfall ikke har glemt et vindu åpent, eller sitter ute

Jeg føler meg syk når pollensesongen er som verst, kjenner nesten ut som feber/influensa. Jeg prøver å legge inn en hvil hver dag, gjerne når sola står høyest for da kan jeg uansett ikke være ute. Det tar litt planlegging, men etter snart 30 år som kraftig allergiker klarer jeg å overleve ganske greit. Selv om jeg i juli er like fortvilet hver år ;) 

Anonymkode: a50c8...84f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...