AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #1 Skrevet 24. juni 2016 Jeg har en fast løype jeg bruker å jogge utendørs, ca. 2 ganger i uka. Jeg jogger i det tempoet jeg føler for akkurat den dagen, men jogger altså like langt hver gang (men sikkert noe ulik tidsbruk). Lurer på om været har noe å si for hvilken effekt man får av joggeturen? Får man like god effekt av å jogge i dårlig vær (regn, sludd, snø, vind) som i fint vær? Har jo jogget i dårlig vær tidligere, og turen blir jo automatisk verre og mindre komfortabel. Men jeg gjennomfører jo samme løype, uansett hvilket vær det er (altså distansen er den samme). Noen som vet om værforholdene spiller noen rolle under joggeturen, og eventuelt hvordan? Anonymkode: 744ba...1df
exictence Skrevet 24. juni 2016 #2 Skrevet 24. juni 2016 Tror heller humøret og motivasjonen kan være litt avhengig av været. Jogger du samme rute i samme tempo spiller det ingen rolle hvilket vær.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #3 Skrevet 24. juni 2016 Om det er slaps eller glatt eller gjørmete, så du sklir bakover når du sparker fra, er det tungt å løpe, og du vil ha økt energiforbruk. Om det er sterk vinn kan du også måtte bruke mer krefter, noe som også gir økt energiforbruk. Om du av andre årsaker ender opp med å løpe med lavere puls enn vanlig, for eksempel om du er slapp fordi det er alt for varmt, kan du få en annen type treningseffekt, som i at du ikke får samme treningseffekt av hjerte/lunger, etc. Men energiforbruket vil være det samme. Anonymkode: ed746...f40 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #4 Skrevet 24. juni 2016 16 minutter siden, exictence skrev: Tror heller humøret og motivasjonen kan være litt avhengig av været. Jogger du samme rute i samme tempo spiller det ingen rolle hvilket vær. 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det er slaps eller glatt eller gjørmete, så du sklir bakover når du sparker fra, er det tungt å løpe, og du vil ha økt energiforbruk. Om det er sterk vinn kan du også måtte bruke mer krefter, noe som også gir økt energiforbruk. Om du av andre årsaker ender opp med å løpe med lavere puls enn vanlig, for eksempel om du er slapp fordi det er alt for varmt, kan du få en annen type treningseffekt, som i at du ikke får samme treningseffekt av hjerte/lunger, etc. Men energiforbruket vil være det samme. Anonymkode: ed746...f40 Som sagt jogger jeg jo samme løype og distanse for hver gang. Men jeg jogger etter dagsformen, og har derfor noe ulik tidsbruk fra gang til gang. Men er det slik at jo lengre tid jeg bruker på løypa, jo mindre forbrenner jeg? Anonymkode: 744ba...1df
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #5 Skrevet 24. juni 2016 Om du løper like langt forbrenner du like mye. Tidsbruk har absolutt ingen ting å si på hvor mye du forbrenner. Det eneste som kan spille inn på hvor mye du forbrenner er som sagt om føret er ekstra tungt, eller om det er kraftig motvind. Anonymkode: ed746...f40 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #6 Skrevet 24. juni 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du løper like langt forbrenner du like mye. Tidsbruk har absolutt ingen ting å si på hvor mye du forbrenner. Det eneste som kan spille inn på hvor mye du forbrenner er som sagt om føret er ekstra tungt, eller om det er kraftig motvind. Anonymkode: ed746...f40 Okei, men slik er det jo nesten en "fordel" hvis været og føret er dårlig, da? Siden jeg må bruke mer energi på å komme meg fremover hvis det feks. er regn/snø/vind etc.? Hva om jeg jogger på snø? Anonymkode: 744ba...1df
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #7 Skrevet 24. juni 2016 Jogging på snø er tyngre enn asfalt. Men treningseffekt er jo noe annet enn kaloriforbruk. Jeg ville nå heller satset på å jogge lengre enn å håpe på drittføre, jeg da. Anonymkode: ed746...f40 1
exictence Skrevet 24. juni 2016 #8 Skrevet 24. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, men slik er det jo nesten en "fordel" hvis været og føret er dårlig, da? Siden jeg må bruke mer energi på å komme meg fremover hvis det feks. er regn/snø/vind etc.? Hva om jeg jogger på snø? Anonymkode: 744ba...1df Ja, jo mer energi du bruker, jo mer forbrenner du. Men ikke tenk så mye på det da. Tenk heller å være glad og fornøyd og at det skal være lystbetont, at du liker det. Jogging på snø kan være tungt, ja. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #9 Skrevet 24. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jogging på snø er tyngre enn asfalt. Men treningseffekt er jo noe annet enn kaloriforbruk. Jeg ville nå heller satset på å jogge lengre enn å håpe på drittføre, jeg da. Anonymkode: ed746...f40 3 minutter siden, exictence skrev: Ja, jo mer energi du bruker, jo mer forbrenner du. Men ikke tenk så mye på det da. Tenk heller å være glad og fornøyd og at det skal være lystbetont, at du liker det. Jogging på snø kan være tungt, ja. Det er jo lystbetont Jeg jogger fordi jeg liker det. Jogger egentlig mest for å få meg frisk luft og overskudd, og hvilket tempo det blir kommer an på dagsformen. Jeg er altså ikke så opptatt av å løpe så raskt og langt som mulig eller noe. Bare lure på om det egentlig har noe å si for joggeturen hvordan været er, eller om det bare er humøret og motivasjonen det går ut over. Kjenner jo at det er tyngre å komme seg ut når været er dårlig, men jeg gjør det som regel uansett Anonymkode: 744ba...1df
exictence Skrevet 24. juni 2016 #10 Skrevet 24. juni 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo lystbetont Jeg jogger fordi jeg liker det. Jogger egentlig mest for å få meg frisk luft og overskudd, og hvilket tempo det blir kommer an på dagsformen. Jeg er altså ikke så opptatt av å løpe så raskt og langt som mulig eller noe. Bare lure på om det egentlig har noe å si for joggeturen hvordan været er, eller om det bare er humøret og motivasjonen det går ut over. Kjenner jo at det er tyngre å komme seg ut når været er dårlig, men jeg gjør det som regel uansett Anonymkode: 744ba...1df Så bra Det er faktisk så enkelt at jo tøffere det er, jo mer motstand som krever mer energi, jo mer forbrenner man Vil faktisk si at i det store og hele er det sunneste og beste jo mer lystbetont, gladere og lettere til sinns man er. Da utskiller kroppen mest endorfiner og enkefaliner som gjør at vi føler oss vel og tilfreds, ja, faktisk lykke. Noen kaller dem lykkehormoner.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #11 Skrevet 24. juni 2016 Det er umulig å si, hvis du holder igjen vil du få mindre ut av det, men du skriver at du jogger helt likt hver gang så det skal ikke ha noe å si. Anonymkode: ed5e7...f16
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #12 Skrevet 24. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er umulig å si, hvis du holder igjen vil du få mindre ut av det, men du skriver at du jogger helt likt hver gang så det skal ikke ha noe å si. Anonymkode: ed5e7...f16 Jeg vet jo ikke om jeg jogger helt likt hver gang? Jeg jogger samme løype hver gang ja, altså likt antall km. Men jeg jogger nok med noe ulik hastighet fra gang til gang, og sikkert noe ulikt med tanke på vær og føre. Jeg holder aldri igjen for å "spare meg", men jeg tar det helt etter dagsformen På en god dag legger jeg i vei lett som bare det, mens på en dårlig dag føles kroppen mye tyngre. Men jeg gjennomfører den samme løypa på 6 km hver gang! Anonymkode: 744ba...1df
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #13 Skrevet 24. juni 2016 Det har noe å si på prestasjonen. Men forbrenningen er vell den samme om det så er varmt eller kaldt. Selvfølgelig blir det tyngre om du har mer klær som blir våt og tung, enn når det er sol og du jogger med lite klær Anonymkode: e997d...a30
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #14 Skrevet 24. juni 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har noe å si på prestasjonen. Men forbrenningen er vell den samme om det så er varmt eller kaldt. Selvfølgelig blir det tyngre om du har mer klær som blir våt og tung, enn når det er sol og du jogger med lite klær Anonymkode: e997d...a30 Okei, men da kan man vel si at det er noen lunde likt, men eventuelt litt tyngre med dårlig vær og/eller dårlig føre? Det er jo lett å bli demotivert til joggetur ved dårlig vær, men da kan man iallefall tenke på og motivere seg ved at man forbrenner litt mer Anonymkode: 744ba...1df
Gullik Skrevet 24. juni 2016 #15 Skrevet 24. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en fast løype jeg bruker å jogge utendørs, ca. 2 ganger i uka. Jeg jogger i det tempoet jeg føler for akkurat den dagen, men jogger altså like langt hver gang (men sikkert noe ulik tidsbruk). Lurer på om været har noe å si for hvilken effekt man får av joggeturen? Får man like god effekt av å jogge i dårlig vær (regn, sludd, snø, vind) som i fint vær? Har jo jogget i dårlig vær tidligere, og turen blir jo automatisk verre og mindre komfortabel. Men jeg gjennomfører jo samme løype, uansett hvilket vær det er (altså distansen er den samme). Noen som vet om værforholdene spiller noen rolle under joggeturen, og eventuelt hvordan? Anonymkode: 744ba...1df I friidrett er det sånn at løpsrekorder settes som regel når det er varmt i været. (ihvertfall på sprintdistanser).
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #16 Skrevet 24. juni 2016 30 minutter siden, Gullik skrev: I friidrett er det sånn at løpsrekorder settes som regel når det er varmt i været. (ihvertfall på sprintdistanser). Ja, men som sagt så jogger jeg ikke for å sette rekorder Selv om løpsrekorder settes når det er varmt i været, så betyr vel ikke det at man feks. forbrenner mer når man løper sprintdistansen i fint vær, sammenlignet med samme sprintdistanse i dårlig vær (selv om man feks. bruker noe lengre tid i dårlig vær enn i fint). Anonymkode: 744ba...1df
OPIgirl Skrevet 26. juni 2016 #17 Skrevet 26. juni 2016 Den 24. juni 2016 at 8.38, AnonymBruker skrev: Som sagt jogger jeg jo samme løype og distanse for hver gang. Men jeg jogger etter dagsformen, og har derfor noe ulik tidsbruk fra gang til gang. Men er det slik at jo lengre tid jeg bruker på løypa, jo mindre forbrenner jeg? Anonymkode: 744ba...1df Hvorfor varierer du ikke? Du forbrenner mer når pulsen er høy. Tiden har ikke noe å si i så måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå