Gå til innhold

Kjønnsstereotyper i boligannonser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger å kjøpe hus i nærmeste fremtid, og har derfor trålet det meste av boligannonser på finn det siste halve året for å se hva vi ønsker og hva som finnes der ute. 

En av tingene jeg har bitt meg merke i, er hvor ofte det er dustete kjønnsrelaterte kommentarer i annonsene og bildetekstene. 

Som bilde av walk-in closet, med kommentaren "enhver kvinnes drøm". Eller som kommentar til kjellerstuen  : "perfekt for far når det er fotball på tv, mens mor kan kose seg i hovedstuen med en bok". Garasjen er også perfekt for mannen i huset som vil ha et sted til verktøysamlingen sin (mor har ikke verktøy, men hun kan derimot boltre seg på badet med plass til alle sminkesakene hennes). 

Jeg kjenner jeg nærmest ser rødt av sånne ting.. Jeg hater kjønnsstereotyper. Hva om MOR vil se fotball, da? Hva om far i huset driter langt i fotball? Jeg er kvinne, jeg gir blanke faen i mote og klær, og et walk-in-closet hadde sporenstreks blitt tatt i bruk som bod for sportsutstyr som vi begge bruker. Grrr... 

Anonymkode: 34ad4...d1a

• Liker 13
Skrevet

Jeg er så enig!

Mor vil ha stort kjøkken og sentralstøvsuger. Far vil ha sportsbod og garasje.

WTF! Det er jo meglere som sitter og skriver dette. De bestemmer jo teksten selv. Jeg ville aldri latt megler skrive slikt på mitt prospekt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er så kleint med slike ting i annonsene..!

Anonymkode: 5e526...936

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et annet gullkorn var et hus med et veldig stort vaskerom, "noe mor i huset vil sette stor pris på"...

Jeg tror bare jeg har sett mannlige meglere når det er slike annonser. Vi har også vært på visninger hvor megler konsekvent har henvendt seg til mannen når det er snakk om garasje, tekniske ting, bygg, osv, mens i det vi går inn i vaskerommet er det plutselig jeg som får all oppmerksomheten, og ellers er det kommentarer om hvor fine farger det er, hvor trygt det er for barn og slikt, som blir sagt henvendt til meg. 

Jeg kjemper sånn mot trangen til å si noen sannhetens ord i slike øyeblikk... 

Ikke faen om jeg vil bruke en megler som skriver slikt når vi skal selge vår bolig. 

• Liker 3
Skrevet

Det er kleint. men det er historiefortelling og det treffer mange med at man lever seg inni historien. Bloggere gjør akkurat det samme. det selger.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Torelli skrev:

Det er kleint. men det er historiefortelling og det treffer mange med at man lever seg inni historien. Bloggere gjør akkurat det samme. det selger.

De kunne like godt gjort det kjønnsnøytralt, som å skrive "kjellerstuen er perfekt for den fotballinteresserte når det er em-kamper på tv". Det trenger ikke spesifiseres at det er far i huset som er fotballentusiasten. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg!

Anonymkode: 0bc6c...217

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare er det kjønnsstereotypisk, men også veldig heteronormativt påtrengende. Som om alle familier består av en far og en mor. Eller at de som skal bo i huset har barn i det hele tatt. 

Jeg har opplevd det samme som over, at megler henvender seg til meg om kjøkken, bad og vaskerom, og til mannen jeg hadde med meg om garasje og bod. Han sa også noe om at det var plass til barn når vi bestemte oss for det. Stemningen da jeg endelig sa at mannen var min bror var uvurderlig. 

Anonymkode: 1e0e2...80f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...