Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #121 Del Skrevet 24. november 2004 En annen gorilla de også hadde, som het Michael, han lære seg også tegnspråk. Han slet med ettervirkninger etter at hele familien hans ble slaktet fordi han skulle selges til dyrehage. Han døde desverre av hjertesykdom i 2002.. Og Koko, når hun leker med gorillababy-bamsene sine, så "lærer" hun dem tegnspråk gjennom å gjøre tegnet "drikke", og så gjøre det samme tegnet med bamsens hender slik hun selv lærte tegnspråk da hun var liten Så forskningen ser ut til å vise at gorillaer har et godt utviklet språksenter og følelsesregister, men at vi først nå kan komminusere på det samme språket. Så selv om ikke gorillaer i verden kan sette ord på det, så har de nok en form for følelser når de sitter innelåst i dyrehager, for å si det sånn.. Men drit nå i det, poenget er at å si at å spise kjøtt flere ganger i uka er moralsk galt, er helt lost in space... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #122 Del Skrevet 24. november 2004 pluss at å si at rev i bur er lei seg er tåpelig. den har nok et ønske om å være fri, men...argh. Tåpelig diskusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 24. november 2004 #123 Del Skrevet 24. november 2004 pluss at å si at rev i bur er lei seg er tåpelig. den har nok et ønske om å være fri, men...argh. Tåpelig diskusjon. Den har ikke et ønske, den har et instinkt! Og ejg synes det er så fantastisk at alle dyrevernsaktivister tydligvis har sett ALLE pelsfarmer i hele verden og vet at ALLE er klin like. Rart at den jeg besøkte var noe anderledes da... *klør seg i huet* :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #124 Del Skrevet 24. november 2004 ja det jeg mener, bare fordi at denne vidoen som trådstarter har lagt ut viser fæle forhold, så betyr ikke det at det er sånn på alle pelsfarmer! Når man hører om kyr som står og vasser i møkka si og sultes til døde av bonden, da er man passe trang i nøtta om man da bruker det som argument: Nei til melk!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 24. november 2004 #125 Del Skrevet 24. november 2004 Har du sett en kattemor med sine barn så har du sett kjærlighet. Tenkte jeg skulle fortelle litt om katten min og ungene hennes: Hun fikk ett kull med unger i april i år, og vi hadde egentlig ikke trodd at hun skulle være verdens beste mor, siden hun er nokså sær og vanskelig av natur. Men morsinstinktene hennes slo inn for fullt, og hun passet godt på ungene, og var tålmodig som en engel, og ammet dem usedvanlig lenge. Men, da ungene begynte å nærme seg seks måneders alder forandret alt seg. Når katter lever i det fri skilles mor og barn rundt denne alderen, ved at mor jager vekk ungene. Så pus begynte med å avvenne ungene på pupp, som foregår ved at hun går vekk og freser til ungene dersom de følger etter, og kliner til dem i ansiktet med klørne ute. Tilslutt ble hun så drittlei ungene, at dersom hun sitter i en døråpning, og en av ungene passerer, hiver hun seg rundt, freser, hyler og spytter ungen i trynet, og kjører klørne inn i rumpa til ungen sin, i det den løper vekk. Dersom det er dette du definerer som morskjærlighet lurer jeg litt på hvordan du behandler ungen din...? (Eller kan det være at måten Pus behandler ungene sine på har mest med instinkter og overlevelse å gjøre? ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #126 Del Skrevet 24. november 2004 god barneoppdragelse i praksis!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 24. november 2004 #127 Del Skrevet 24. november 2004 Nok engang fortjener Eir stående Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #128 Del Skrevet 24. november 2004 Nok engang fortjener Eir stående stående hva da? Når jeg vet hva du driver med inne på seksualitet-forumet så må jeg innrømme at jeg tenkte litt koffert og ler nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #129 Del Skrevet 24. november 2004 Den har ikke et ønske, den har et instinkt! Og ejg synes det er så fantastisk at alle dyrevernsaktivister tydligvis har sett ALLE pelsfarmer i hele verden og vet at ALLE er klin like. Rart at den jeg besøkte var noe anderledes da... *klør seg i huet* :-? Og dette har du? Er generalisering den andre veien noe bedre? Det er ikke akkurat en myte at oppdrettsfarmer ikke akkurat er det beste for disse ville dyrene. Tror ikke revene får noen 100 kvadratmeter å boltre seg på. Virker nå som det ikke bare er de verste tenåringsdyreaktivistene som er naive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #130 Del Skrevet 24. november 2004 Dersom det er dette du definerer som morskjærlighet lurer jeg litt på hvordan du behandler ungen din...? Men det er jo det det er. Det beste for henne er at barna klarer seg uten henne. Det er nok noen mødre av menneskedyrearten der ute som også bruker "drastiske" midler for å jage ut sin 30-årige sønn ut av huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #131 Del Skrevet 24. november 2004 ja men kjærlighet drevet av instinkt fremfor menneskers kjærlighet er to helt forskjellige ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #132 Del Skrevet 24. november 2004 Noen som så absolutt underholdning på tv2?!? Der kunne de informere om at Anna Nicole Smith skal være frontfigur i en kampanje mot pelsdyrindustrien! Der fikk vi jo en gang for alle bevist hva slags mennesker som styrer og steller med disse demonstrasjonene.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 24. november 2004 #133 Del Skrevet 24. november 2004 Å si at et dyr ikke har følelser er typisk menneskets empatiske dumhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #134 Del Skrevet 24. november 2004 Å si at et dyr ikke har følelser er typisk menneskets empatiske dumhet. Jeg har da vitterlig sagt at det finnes dyr som har følelser! Men mink og rev? Njaa.... Instinkter, ja, men følelser? Nei. Og helt ærlig: Hvis de har følelser, hva så? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #135 Del Skrevet 24. november 2004 ja men kjærlighet drevet av instinkt fremfor menneskers kjærlighet er to helt forskjellige ting. Og hvorfor tror du menensket har følelser? På grunn av gud? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 24. november 2004 #136 Del Skrevet 24. november 2004 Jeg kan ikke forstå hva slags mekanisk verden de lever i, som tror at dyr ikke har følelser. Kanskje de ikke vet, at mennesker likefullt er dyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #137 Del Skrevet 24. november 2004 Jeg kan ikke forstå hva slags mekanisk verden de lever i' date=' som tror at dyr ikke har følelser. Kanskje de ikke vet, at mennesker likefullt er dyr.[/quote'] "Ja, du diskuterer iallfall som en apekatt.." Er vel det neste argumentet vi kan forvente i denne tråden. Ja, mennesket er et dyr, på lik linje med andre dyr. Men vi har nok et mer rikt følelsesliv, og det trenger vi. De fleste av oss har nok mangelende emapti til andre dyrearter, men det er ikke så rart egentlig. For følelser for andre dyr er ikke nødvendigvis et overlevelsesfortrinn for oss. Det er nok mer kognitive årsaker til at vi har følelser for dyr (så klart søte kosemosedyr vekker sikkert ett eller annet instinkt i oss). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #138 Del Skrevet 24. november 2004 Jo større avhengighet en rase har av samhold i flokk, jo større er den delen av hjernen som er tildelt de egenskapene som er nødvendige for at bånd mellom dyrene skal holdes. Dette finner man i apeflokker, hos mennesker, og andre dyr med sterke sosiale bånd. De egenskapene jeg snakker om her, er for eksempel det man kan kalle for følelser. Jeg lever da ikke med et mekanisk syn på verden bare fordi jeg forsvarer pelsdyrhold? Jeg har jo flere steder i tråden gitt utrykk for at jeg er fullt ut klar over at dyr har følelser, men jeg likestiller dem ikke med menneskenes usedvanlig høyt utviklete evner. Hva er det dere ikke forstår? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 24. november 2004 #139 Del Skrevet 24. november 2004 Melder meg ut av diskusjonen. Kan nesten ikke ta dere seriøst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 24. november 2004 #140 Del Skrevet 24. november 2004 Og dette har du? Er generalisering den andre veien noe bedre? Det er ikke akkurat en myte at oppdrettsfarmer ikke akkurat er det beste for disse ville dyrene. Tror ikke revene får noen 100 kvadratmeter å boltre seg på. Virker nå som det ikke bare er de verste tenåringsdyreaktivistene som er naive. Sarkasme har du tydligvis ikke hørt om. Jeg er enig i at mange av farmene ikke er noe bra sted for endel dyr, men det gjelder absolutt ikke alle! Og det er ikke snakk om bare tenåringsdyreaktivister. Det er snakk om voksne mennesker som faktisk får med seg disse tenåringene. Du tror vel virkelig ikke at ALLE dyreaktivister er tenåringer?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå