Gå til innhold

Pels SI NEI!!!!!!!!!!

gerotten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes Gerotten sier mye bra jeg!

Jeg synes vi har mye å lære av han!!

NEI TIL PELS!

Gerotten har du lest boka "Dyrenes frigjøringsfront"

Eller "kan du ikke tale"

Anbefaler dem!!

Handler om hele historien om vårt maktmisbruk av dyr

I "kan du ikke tale" avdekker forfatteren Elin Brodin b.l.a. forsøk på katter på rikshospitalet

Stå på Gerotten jeg og mange andre støtter deg

Og jeg tror du har rett om 35 år fra nå vil flere innse hvilken tabbe vi har begått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Gerotten sier mye bra jeg!

Jeg synes vi har mye å lære av han!!

NEI TIL PELS!

Gerotten har du lest boka "Dyrenes frigjøringsfront"

Eller "kan du ikke tale"

Anbefaler dem!!

I "kan du ikke tale" avdekker forfatteren Elin Brodin b.l.a. forsøk på katter på rikshospitalet

Stå på Gerotten jeg og mange andre støtter deg

Og jeg tror du har rett om 35 år fra nå vil flere innse hvilken tabbe vi har begått

Og når man snakker om aktivistpropaganda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble samlebånd en del av økosystemet?

Slakterier har ingenting naturlig med seg.

Dessuten er det en ganske forsvarsløs kamp for dyrene

Er det så vanskelig å forstå at dyr vil ha et liv de også?

Og kjære deg:Dyr har føleleser, ønsker, og behov.Det har garantert INGENTING med Disney å gjøre

Nå har vi blitt forferdelig mange mennesker på denne kloden, og vi i den vestlige delen forbruker utrolig mye, ergo må det produserer tilsvarende mengder, og dette resulterer i samlebåndmetoden.

Flere går over til økologisk gårdsbruk, men dette er veldig mye mindre lønnsomt for bonden - så det er ikke for alle, og for storbønder er det vel nærmest en umulighet antar jeg.

Dyr har følelser og behov - hvorvidt de har bevisste ønsker vil jeg ikke uttale meg om. Men de tenker ikke slik som oss. Det var derfor jeg henviste til Disney - han har menneskliggjort dyrene.

Dette er ikke så bra heller, og jeg ser skrekkeksempler på mennesker som behandler hundene sine (i særdeleshet) som mennesker. I mine øyne er dette vanskjøtsel av dyret. Men det var en liten digresjon da, litt på siden av debatten.

Vi er kjøttetere, vi trenger proteiner og B12 og andre ting, men jeg er absolutt enig med deg når det gjelder pelsdyroppdrett. DEN er en stygg affære. Men at norske kyr har det jævlig, er jeg ikke enig med deg i. Ta deg en biltur oppover i landet - overalt ser du drøvtyggende kyr langs veiene.... og sau midt i veien.. Tror ikke de har det så fælt jeg.

Jeg ser at noen av dere er fullstendig i mot alt som heter slakting, uansett - dyra vil leve de også, sier dere. Gjelder dette rådyr, elg og sel også? Vet dere hva som blir konsekvensen for disse dyrene dersom bestanden ikke beskattes hvert år?

Og Gerotten: hva har du på bena? har ikke sett du har svart på det ennå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat når det gjelder forfatteren Elin Brodin så kjenner jeg nokså godt til henne, og synes hun har ett usedvanlig praktisk syn på disse problemstilingene, til å være oppvokst midt i Oslo. Har heller aldri sett henne tale for feks vegetarisme eller lignende ekstreme holdninger, derimot skriver hun mye om dyreforsøk og dyr som blir utsatt for unødig lidelse, som jeg også kan si meg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere går over til økologisk gårdsbruk' date=' men dette er veldig mye mindre lønnsomt for bonden - så det er ikke for alle, og for storbønder er det vel nærmest en umulighet antar jeg.[/quote']

Det kommer mye an på oss forbrukere, og hvor mye vi er villige til å betale for maten. Norge er ett av de landene i verden hvor vi bruker minst andel av lønna vår på matvarer, men paradoksalt også ett av landene som klager mest på de høye prisene. Dersom bøndene skal tilfredsstille oss er nok økologisk drift vanskelig, men det er heldigvis flere og flere som innser at kvalitet og dyrevelferd koster.

Det blir også hele tiden forsket og eksperimentert med alternative måter for å øke avlingene, som ikke går utover hverken dyrene eller miljøet. Problemet med konvensjonelt landbruk over tid er også at det over tid utarmer jorda, så vi risikerer å sitte igjen uten avlinger i det hele tatt om ett par generasjoner, og dette er også noe av grunnen til at regjeringen vil at 10% av landbruket i Norge skal være økologisk innen 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke å se videoen. Men uansett for meg finnes det INGEN gode argumenter for å bruke pels fra dyr som kun er avlet til dette formål! :evil:

NEI TIL PELS!!

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Spørsmålet er stilt en to-tre ganger, men ennå ikke besvart....

Det er ikke så rart, mysan.

Vanligvis blir sjøl de mest innbitte svar skyldig, så de velger heller å sitte der med en vond smak i munnen enn å stå fram med sine synder.

Det er pussig det der, for så fort håra (pelsen) er fjerna fra skinnet er det stuerent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda TISPA, PS HAR svart på det, m fler så vidt jeg kan se. Det er flere av oss som sier nei til PELS fra oppdrettsdyr som kun avles for det formål.

Men dersom jeg kommer over varer som er produsert av dyr som allikevel er slaktet for kjøttets skyld, så går jeg gjerne i sko ol fra dyret. Det er en grense her, ihvertfall for meg. Jeg er ikke veggis, jeg spiser kjøtt. Men jeg spiser ikke ulv, bever eller vaskebjørn, polarrev, sølvrev eller mink. osv osv

Dersom jeg vil ha det varm og godt OG se 10 kilo fetere ut, så kan jeg like gjerne ta på meg en bobledress som en ulve-pels. Ikke noe problem, jeg blir varm og god, og ser feit og teit ut uansett, men velger boble-varianten fremfor at et dyr skal lide for at jeg skal ha et statussymbol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps; de vi venter svar på angående skinnsko er de som er prinsipiellt i mot all slakt av dyr - uansett!

Alle dyr har et sterkt ønske om å leve, og skal derfor ikke slaktes.

Jeg har også spurt dem om dette gjelder for elg, hjort og sel - hvilket jeg sterkt går utifra at det gjør.

Mitt neste spørsmål i den forbindelse var: Vet dere konsekvensene for dyrene dersom bestandene ikke beskattes?

Svarer de på det? Nei, det gjør de ikke....

ble de kanskje svar skyldig? Hadde de kanskje ikke tenkt godt nok igjennom det, men snakker utifra personlig føleri? Jeg undrer.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer de på det? Nei, det gjør de ikke....

ble de kanskje svar skyldig? Hadde de kanskje ikke tenkt godt nok igjennom det, men snakker utifra personlig føleri? Jeg undrer....

Jeg undrer ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja vel, så skal jeg besvare, siden dere vil det da :P;)

Jeg vet ikke hvordan man skal håndtere debatten.

Jeg vil ivertfall ikke snakke om hvem som er skyldig, eller hvem som er de beste menneskene osv. Hvem vet hvem det er. Går det overhode å være et bedre menneske?

Derfor liker jeg egentlig heller ikke at jeg står på denne siden av debatten, og du på den andre. Jeg tror du hadde tenkt bedre over sakene hvis du heller hadde forsøkt å kjempe med den en stund. Og jeg kanskje forstått bedre ditt ståsted nå, hvis jeg debaterte mot det. Skal vi forsøke det litt? :-)

Etter dere snakket om lær, sluttet jeg å kjøpe det også...

Nei, egentlig sluttet jeg med det for en stund siden.

Men jeg tråkker nok på noen maur iblandt!

"Å ikke drepe noe levende"

Jeg tror ikke på å snakke (for mye) om prinsipper heller. Det fører til at vi vandrer i prinsipper og der det blir det viktige. Jeg vil være og basere meg selv i det livet Her, der Du og Jeg, og de andre dyrene er. Å gjøre det jeg kan er det det handler om.

vegetarisme eller lignende ekstreme holdninger

Jeg syntes ikke det er ekstremt å unnlate å drepe eller smertegjøre andre dyr. Men det er vel noe ekstremt og sjeldent med prossesen med å bli vegetarianer i forhold til andre mennesker i dag. Men ellers syntes jeg ikke jeg er no spesiell. Jeg fant det overaskende lett å ta den avgjørelsen jeg gjorde.

Ekstremt er noe vårt samfunn har blitt syntes jeg.

Vi er kjøttetere, vi trenger proteiner og B12 og andre ting,

Vi klarer oss fintfint med proteiner uten å spise animalske produkter. Ikke fult så lett å få muskler, det er det eneste. Hvis man ikke spiser egg eller melk, må man få i seg B12 tilskudd(men selv dette er det en viss usikkerhet rundt ifølge Peter Singers notater).

Jeg vet ikke det med beskattelser du prater om. Men jeg vil ivertfall støtte en animalsk utnyttelse så lite jeg kan. Det gjelder materialisme ellers også pga av ujevnhetene det medfører. Men det er jeg lite flink til.

Selvfølgelig må det en gradvis redusering til, men det kan ikke skje uten at vi som forbrukere støtter andre virksomheter istedet. Vi har jo blitt et penge samfunn, distansert fra produktene. Det er kanskje litt farlig?

Men de tenker ikke slik som oss.

Vi får jo masse fritid til å tenke, og bruker tid til utdannelse, som de ikke får. Ellers så ville jeg heller si at alle dyrene tenker likt, som dyr.

Det var et menneske som ble funnet på 1800 tallet, som hadde levd i skogen helt alene i sin barndom, og det klarte ikke å se andre mennesker som seg selv, men levde helt inn i seg selv og sin egen egoistiske verden, og tok det som det mente var sitt. Mange dyr har mye mere sosial instikt enn det, siden de har andre av sin rase rundt seg.

Svarte mennesker ble også sett på som slaver før, og det ble argumentert for at de ikke fortjente noe fordi de var dumme, eller ikke mennesker, og man så etter vanene deres. Skal man rangere oss dyr etter intelligens kommer man for nært et samfunn som slakter andre fordi de ikke oppfører seg på en bestemt måte bestemt utifra våre samfunnsidealer. Det er ikke vanskelig å se på kuer hvor glade de er når de kommer ut ifra det lille buret deres til sommeren.

Forskjellen på hjernen er vel større fra rase mellom rase. Ofte ser jeg en hund har mye mer respekt for et liv, enn det et menneske kan ha.

Det var derfor jeg henviste til Disney - han har menneskliggjort dyrene.

Dette er ikke så bra heller, og jeg ser skrekkeksempler på mennesker som behandler hundene sine (i særdeleshet) som mennesker. I mine øyne er dette vanskjøtsel av dyret. Men det var en liten digresjon da, litt på siden av debatten.

Jeg syntes det er mye værre hvordan vi behandler de andre dyrene. Hvorfor er det så forferdelig at vi behandler dem som oss? Jeg er enig i at vi burde behandle dem som Hunder. Men jeg tror vi har veldig lite anelse hvordan hunder er. Og jeg syntes også vi burde behandle dem som dyr, som vi er dyr. Så godt vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J

Hvorfor er det så forferdelig at vi behandler dem som oss?

Dersom du behandler f.eks en hund som et menneskebarn, så forutsetter du også at hunden reagerer, forstår og tenker som barn.

Tenk deg følgende scenario:

Du kommer hjem, og ser at hunden din har rotet til i huset, tygget på sko, spist konfektesken som sto på kjøkkenbenken e.l. Du tar tak i hunden og gir den en skjennepreken. Dette vil ikke hunden forstå!

Et menneske derimot ville skjønt hvorfor du er sint, men et dyr vil ikke det. Dette er ett eksempel på hvorfor det er galt å behandle dyr som mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...