Gjest Grøtris Skrevet 9. november 2004 #61 Skrevet 9. november 2004 Enig!!!!! La oss motarbeide(=bekjempe) dyras rettigheter!!! Mente selvfølgelig det motsatte:)
Gjest Eir Skrevet 9. november 2004 #62 Skrevet 9. november 2004 Er det dette du synes er å gi dyrene du har ansvar for "et godt og kjærlig hjem?" Hva i all verden har pelsdebatten med mine firbeinte samboere å gjøre? (Men siden du spør, både kattene mine og hunden min har pels de også, og de trives tydeligvis godt med den....)
Monstermagnet Skrevet 10. november 2004 #63 Skrevet 10. november 2004 ENIG!! Flott at du står for det du mener Gerotten! Husk det er mange som støtter deg! Tror du det er håp for total avskaffelse?Det har jo vært snakk om det? NEI TIL PELS!!!!!!!!!! Nei, det er jo klart det er mye mer fornuftig å bare kaste pelsen fra dyr etter at de er slaktet.
Gjest Madam Felle Skrevet 10. november 2004 #64 Skrevet 10. november 2004 Så flott da!Det viser ekte kjærlighet og hengivenhet til dine kjæledyr! Er det dette du synes er å gi dyrene du har ansvar for "et godt og kjærlig hjem?" NEI TIL PELS!!INGEN DYR SKAL DØ OG LIDE FOR MENNESKERS FORFENGELIGHET Hva med skinnsko? skinnbelte? skinnveske? gjelder de samme reglene der også, eller er det unntak?
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2004 #65 Skrevet 10. november 2004 Gerotten: Hva har du på bena?? Ellers synes jeg det er for dumt å tillegge dyr menneskelige følelser, og tror vi kan takke Disney for det. Ikke at jeg ikke er enig i at pelsdyroppdrett er en dritting, men økologisk gårdsdrift og kyr og sau som går ute som i "gamle" dager, er legitimt! Vi er dessuten kjøttetere, og som Monstermagnet (tror jeg det var) sa: Vi er også en del av naturen og næringskjeden. Videre er det helt vanvittig hvordan vi blander oss inn i økosystemet og lager tullball..
Karova Skrevet 10. november 2004 #66 Skrevet 10. november 2004 gerotten, jeg har stilt deg et spørsmål jeg ikke kan se du har besvart (side 4).
ps Skrevet 10. november 2004 #67 Skrevet 10. november 2004 Jeg er imot pels, fra dyr man kun avler og slakter for pelsens skyld! Men "bruksdyr" (sau, ku, gris, geit, kanin....)som blir slaktet for mat, da er det finfint at man benytter seg av ALT på dyret, at skinnet blir brukt til jakker, sko, belter, sminke osv. Min mening.
gerotten Skrevet 10. november 2004 Forfatter #68 Skrevet 10. november 2004 Hva i all verden har pelsdebatten med mine firbeinte samboere å gjøre? (Men siden du spør, både kattene mine og hunden min har pels de også, og de trives tydeligvis godt med den....) Helt til neste gang du føler for en ny pelskåpe
gerotten Skrevet 10. november 2004 Forfatter #69 Skrevet 10. november 2004 Hva med skinnsko? skinnbelte? skinnveske? gjelder de samme reglene der også, eller er det unntak? Nei all misbruk av dyr er jeg i mot.Kjøttproduksjon,dyreparker,forskning osv.Og ja,skinnproduksjon
gerotten Skrevet 10. november 2004 Forfatter #70 Skrevet 10. november 2004 Vi er dessuten kjøttetere, og som Monstermagnet (tror jeg det var) sa: Vi er også en del av naturen og næringskjeden. Videre er det helt vanvittig hvordan vi blander oss inn i økosystemet og lager tullball..
Gjest Eir Skrevet 10. november 2004 #71 Skrevet 10. november 2004 Når ble samlebånd en del av økosystemet? Slakterier har ingenting naturlig med seg. Økologisk landbruk og gårdsslakt da?
Gjest pace Skrevet 10. november 2004 #72 Skrevet 10. november 2004 Godt mulig du har et følelsesliv som ei ku, men jeg velger å tro at mitt følelsesliv er mye mer komplisert enn storfé. Er det ikke det som skiller oss fra dyrene da? Vet ikke jeg. Hvem omgås mest rundt i naturen? Vi går også mye rundt i firkantede rom og har ingenting som jobb. Syntes det er helt greit å bry seg om noe. Skal man bli perfekt fordi man mener En ting er galt? Det er ikke noe argument. Pelsoppdriften har også vist seg å være værre. Syntes det er fint man bryr seg om noe. Så kan man ta steg for steg. At det ikke handler om noen prinsipper, men om hva Du klarer å gjøre. Vi har alle forskjellige forutsetninger. Hvis du vil bare ta pels fra ville dyr syntes jeg det er kjempe fint at du har tatt det steget. "De dreper andre dyr, derfor er det ok at vi gjør det også." For det første spiser ikke alle dyr, andre dyr. Men straks du oppfatter at vi er dyr skulle dette ikke være noe argument. Vi glemmer når vi sier at vi er dyr, at de også er som oss, ikke bare at vi blir som dem. De er som oss affektert av valg og hva naturen har gitt dem som muligheter. Skal vi si at fordi noen som lider av sterk nød, som dreper fordi de må overleve for å spise, gjør at det er greit at vi gjør det også i enhver sammenheng? Da ser vi bort fra sammenhengene. Svarte mennesker er ikke like mange av oss. Men omtrendt alle dyr har hjerne og nervesystem, og vil leve. Vi blander oss inn i naturen og andre dyr og tror vi hersker og står over alt. Gammel vane. Tror det begrenser gleden mye også. Ser du mot stjernene oppe, ser du bare halvparten av universet.
Gjest Eir Skrevet 11. november 2004 #74 Skrevet 11. november 2004 Syntes det er helt greit å bry seg om noe. Skal man bli perfekt fordi man mener En ting er galt? Det er ikke noe argument. Pelsoppdriften har også vist seg å være værre. Mitt poeng var at det ikke er noe verre å avle opp en kanin/ku og slakte den og bruke pelsen dens, enn å avle opp en kanin/ku og slakte den og spise kjøttet. Det beste er selvsagt også at alle deler av dyret blir brukt. Jeg er også motstander av pelsdyroppdrett slik det gjøres i dag, men jeg bruker pels/skinn fra dyr som ikke har lidd.
Dina Skrevet 11. november 2004 #75 Skrevet 11. november 2004 Har ikke lest hele tråden; men hva da? Pels er godt og varmt.... I love it!
Gjest pace Skrevet 11. november 2004 #76 Skrevet 11. november 2004 Fine ord Pace! Å jo, takk Mitt poeng var at det ikke er noe verre å avle opp en kanin/ku og slakte den og bruke pelsen dens, enn å avle opp en kanin/ku og slakte den og spise kjøttet. Det beste er selvsagt også at alle deler av dyret blir brukt. Jeg er også motstander av pelsdyroppdrett slik det gjøres i dag, men jeg bruker pels/skinn fra dyr som ikke har lidd. Så bra :-) Nei jeg er enig. Men vi ser ut til å være enig i at pelsdyroppdretten er værre også. Men tenk på at du reklamerer for pels når du går rundt med det også da. (Bare sånn for å putte i deg mere dårlig samvittighet liksom ) Hva med å kjøpe ting fra dyr som har blitt loppet etter at de har dødd av alderdom eller annen bedre død? Kanskje det er noen der ute som gjør det også.. ? Har ikke lest hele tråden; men hva da? Pels er godt og varmt.... I love it!
Superlammet Skrevet 11. november 2004 #77 Skrevet 11. november 2004 Nå skal det nevnes at kuer avles opp til først å bli brukt som melkekyr (sikkert ikke alle men de fleste) for så å havne i vakumpakka plast i kjøttdisken. Hva med melk? drikker dere melk? Kua må jo ha lidd for at den skal ha blitt produsert også! Noen av dere i det hele tatt vært i et fjøs? Det lukter forferdelig! Tenk på hva den stakkars kua føler når den står der, og atpåtil får no metallting som suger voldsomt på pattene! Det er lidelse i melk! Slutt å spise kjøtt! Slutt å drikke melk! La alle dyr avle i fred! Da skal vi se hvor bra det blir her på planeten... Hvis man gjør noe så tåpelig som å forby all husdyrholding i landet, dvs ku, sau, okse osv osv, vil en GOD del arbeidsplasser gå tapt. Men det bryr vel dere ikke dere noe om.. Hva er vel noen tusen arbeidsplasser mot dyr som avles til ett formål.. Ikke bry dere om familiene til de som har dette som næringsinntekt. For all del, lev i deres boble der alt er flott og dyr kan kommunisere med mennesker på lik linje som vi kommuniserer med hverandre. En ting er iallefall sikkert.. det kommer ALDRI til å skje, NOENSINNE! Jordbruksindustrien, deriblandt hold av husdyr, er altfor stor til at "Kardemommeby og barn av regnbuen" klarer å få gjennom sine "krav". Det gjør nok at dere føler dere litt bedre, men realismen er den at dyrene slaktes uansett. Samme hva dere mener og sier her. Pelsoppdretten kan jeg være enig i at ikke er den beste produksjonen i verden. Den kunne sikkert blitt gjort på en helt annen måte. Men jeg støtter Eir at skal dyr slaktes kan man like gjerne utnytte det fullt ut! Og gerotten: Eir skrev: gerotten skrev: Er det dette du synes er å gi dyrene du har ansvar for "et godt og kjærlig hjem?" Hva i all verden har pelsdebatten med mine firbeinte samboere å gjøre? (Men siden du spør, både kattene mine og hunden min har pels de også, og de trives tydeligvis godt med den....) Helt til neste gang du føler for en ny pelskåpe Hvor i alle dager får du det for deg at Eir faktisk vil slakte kjæledyrene sine? Prøv å hold deg til det som er den faktiske debatten, ikke finn på ting. Det er bare latterlig. Vi mennesker er faktisk endel av naturen.. Har dere forresten sett en løveflokk angripe en zebraflokk? Nydelig syn eller hva? Tror dere zebraen lider? javisst! Har moren til zebraen det fælt? jajamensann! Spørr dere selv om dere bryr dere om at løver dreper for å få tak i mat? Eller ande ville dyr for den saks skyld? Jeg tviler! Fordi det er endel av naturen.. Og det samme gjør mennesker. Sist jeg sjekka vitenskapen var det enda ikke bevist det motsatte.. "Problemet" er at vi har faktisk utviklet oss, noe enkelte sliter med å takle virker det som..
Gjest pace Skrevet 11. november 2004 #78 Skrevet 11. november 2004 Vegetar 'revolusjonen' vil aldri gå så fort uansett. Så det blir desverre ikke noe halshugging er jeg redd.
Dru Skrevet 11. november 2004 #79 Skrevet 11. november 2004 Jeg vil bare applaudere det siste innlegget til wodan. Sunn og god holdning til dyrehold og pelsoppdrett. Selv er jeg mot pelsoppdrett. Jeg synes det er fælt at mink og rev skal ha et slikt liv fordi mennesker er forfengelige. Samtidig er jeg også for full utnyttelse av de dyrene som slaktes til mat. Dvs at det skulle bare mangle at ikke skinn og pels blir brukt til noe, ellers er det bare sløsing med ressurser.
Gjest Eir Skrevet 11. november 2004 #80 Skrevet 11. november 2004 Men tenk på at du reklamerer for pels når du går rundt med det også da. (Bare sånn for å putte i deg mere dårlig samvittighet liksom ) Hva med å kjøpe ting fra dyr som har blitt loppet etter at de har dødd av alderdom eller annen bedre død? Kanskje det er noen der ute som gjør det også.. ? Sånn reklamemessig er det vel likegyldig om dyret er selvdødt eller slaktet. Men jeg er nokså flink til å presisere hva slags pels jeg har når folk komenterer den. Ble faktisk overrasket over at flertallet er positive til pelsen min, og synes den er stilig, myk, varm osv. Men jeg presiserer alltid at dette er kanin, og at den ikke stammer fra pelsdyroppdrett, som jeg er imot. Det er heller ikke så vanskelig å se forskjell på kaninjakka mi, og rev eller mink-pelser, dersom man har satt seg inn i det. (Men dyrevernerne kikket litt rart på meg da jeg stoppet på standen deres og tok med meg noen løpesedler mot pelsdyroppdrett...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå