stikkelsbær Skrevet 6. november 2004 #21 Del Skrevet 6. november 2004 Poenget må da være at det er greit med pels fra ville dyr som man VET ikke har levd i fangenskap? Hvorfor er det greit? Hvordan tror du disse dyrene blir fanget? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baby-E Skrevet 6. november 2004 #22 Del Skrevet 6. november 2004 Jeg kjenner at jeg blir kjempe forbannet! Når noen sier at det er vel greit, så lenge de har levd godt i fangenskap....hvem lever godt i fangenskap da? Nei FY FAEN! Skulle forresten likt å hatt huden deres som krage på hetten min... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 6. november 2004 #23 Del Skrevet 6. november 2004 Hvorfor er det greit? Hvordan tror du disse dyrene blir fanget? Såfremt de er skutt er det greit for meg. OK? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 6. november 2004 #24 Del Skrevet 6. november 2004 Når noen sier at det er vel greit' date= så lenge de har levd godt i fangenskap....hvem lever godt i fangenskap da? Kuer og kaniner, spesielt dersom de er økologiske. Men du er kanskje vegetarianer også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gerotten Skrevet 6. november 2004 Forfatter #25 Del Skrevet 6. november 2004 Hallo! Hvor mange er det uansett som går å skyter et dyr,flår pelsen og syr klær av det?? Det er da en kjent sak at 99,99% av all pels kommer fra PELSDYRPRODUKSJON! Og til EIR:INGEN dyr som skal slaktes har det godt i Norge i dag. Økologisk eller ikke.Dyrene vil heller leve.Jeg er vegitarianer og stolt av det!! Dyrene blir behandlet som ting(og det er forøvrig det de har status som i følge norsk lovgivning)Hver dag er kamp.Sjekk fakta før du utaler deg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 6. november 2004 #26 Del Skrevet 6. november 2004 Og til EIR:INGEN dyr som skal slaktes har det godt i Norge i dag. Økologisk eller ikke.Dyrene vil heller leve.Jeg er vegitarianer og stolt av det!! Dyrene blir behandlet som ting(og det er forøvrig det de har status som i følge norsk lovgivning)Hver dag er kamp.Sjekk fakta før du utaler deg!! Ikke ta den tonen om fakta når du snakker til meg, jeg har faktisk veldig god greie på både jakt og økologisk landbruk. For at husdyrhold skal bli godkjent som økologisk så er det nokså mange regler som skal følges, bla for at dyrene skal leve ett godt liv som er så nærme naturen som mulig. Konvensjonelle kuer og sauer har det ikke så ille de heller. Jeg vet ikke hvor mange kuer du har pratet med, men at en art livnærer seg ved å ta livet av en annen art er helt naturlig. Noen arter spiser planter, noen spiser andre pattedyr, og vi mennesker kan gjøre begge deler. Dersom du prinsipielt er mot å spise kjøtt er det helt greit for meg, men vennligst respekter at andre er uenige. Og selv om størstedelen av pels kommer fra pelsdyrfarmer så kommer jeg aldri til å være prinsipielt mot pels. Jeg er veldig glad i pels fra dyr som enten har levd vilt eller levd ett godt liv i fangenskap, og hvor resten av dyret også har blitt brukt til noe, og det er ett veldig naturlig produkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gerotten Skrevet 6. november 2004 Forfatter #27 Del Skrevet 6. november 2004 Kan du forklare meg hvor man får tak i pels fra lykkelige dyr??? Du er vel klar over at all pels kommer fra PELSFARMER??? Greit vær for slakting, men ikke kom å si at dyra er lykkelige Man trenger ikke snakke med kuer for å se hvor desperate de er! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oddvar Skrevet 6. november 2004 #28 Del Skrevet 6. november 2004 Pelsindusri er blodig,unødvendig,en skam for Norge. Gerotten og de andre har rett.Tror ikke Eir egentlig vet så veldig mye... Vet du ikke at dyra lever i et bittelitedyr hele livet? At de har tvangdadfærd og blir "gale"?Så gale at de gnager seg selv til blods,spiser opp barna sine,Går hvileløst fram og tilbake om og om igjen?De er plssert et gitterbur, og får aldri føle bakken under føttene sine? Helt til de vakker dag blir dreot, med nakkeknekking, eller gassing.Redslen, angsten..kan du sette deg inn i det?er det så viktig med pels for deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 6. november 2004 #29 Del Skrevet 6. november 2004 Jeg har iallfall en kaninpels som kommer fra matkaniner på egen gård. Bjørneskinn, elg osv som har blitt skutt i skogen er også greit. (Såfremt arten ikke er utrydningstruet.) Det finnes mye pels som ikke kommer fra pelsdyrfarmer, og dersom vi etterlyser dette vil det kanskje også bli mer av det. Desperate kuer? Har du noengang sett en slakting, annet enn på "Rikets Tilstand"? En ku som blir effektivt avlivet rekker ikke å oppfatte noe som helst. Det største problemet i Norge er at slakteriene ligger alt for spredt, og selv er jeg stor tilhenger av gårdslakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 6. november 2004 #30 Del Skrevet 6. november 2004 Pelsindusri er blodig,unødvendig,en skam for Norge. Gerotten og de andre har rett.Tror ikke Eir egentlig vet så veldig mye... Har jeg noengang forsvart pelsdyrindustri, i noen av innleggene mine? Hva med å lese hva som faktisk står, før du kommer med kritikk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2004 #31 Del Skrevet 7. november 2004 Desperate kuer? Har du noengang sett en slakting, annet enn på "Rikets Tilstand"? En ku som blir effektivt avlivet rekker ikke å oppfatte noe som helst. Det største problemet i Norge er at slakteriene ligger alt for spredt, og selv er jeg stor tilhenger av gårdslakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oddvar Skrevet 7. november 2004 #32 Del Skrevet 7. november 2004 Ja det er desverre sannheten du ser der.Flott at folk i fokus som Alec Baldwin bruker statusen sin til å fremme noe i positivt. Det finnes ingen unnskyldning til å gå i pels,uansett. Å gå med et lik rundt halsen er bare jævlig.Samme faen hvor eller hva dyret kommer fra, det er unødvendig,forkastelig,nasty,æsj. Jeg har ikke respekt for mennesker som pynter seg med dyrelik som fikk livet revet bort pgs at vi synes det er fint med pels.Fuskepels kan du få meget lik ekte, og dessuten bør ikke vi kunne ofre såpass?? NEI TIL PELS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yoni Skrevet 7. november 2004 #33 Del Skrevet 7. november 2004 Pels er fælt - nei til pels! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jeff Skrevet 8. november 2004 #34 Del Skrevet 8. november 2004 Pels er barbarisk Vi sier NEI TIL PELS Referdighet til dyra!! Hilsen Beate,Mette-Lise,Nils,Geir og Jeff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maetzii Skrevet 8. november 2004 #35 Del Skrevet 8. november 2004 De blir stuet sammen på trange båser, får ikke ha kontakt med avkommene sine,får kun gå ute om sommeren og da noen få timer i løpet av døgnet. Vil bare først nevne at jeg er imot bruk av pels selv, spesielt når de kommer fra dyr som enten er oppdrettet eller drept KUN for pelsens skyld. Så: i den delen av landet der JEG bor, går faktisk kuene ute hele sommerhalvåret - melkekyrne vandrer pent rundt om i nærheten av gården og kommer hjem når det er på tide å melkes, resten av dyrene spretter rundt i skogen og på enger. Og de ser unektelig ganske fornøyde ut (spesielt når de kan stå midt i veien så ingen biler kommer forbi). Har vært på besøk i endel fjøs, og kyrne så da godt fornøyde ut der også - de fleste sto flere sammen i store binger, med plass til både leking og soving, og alle ble lykkelige når eieren klappet og klødde dem.. Kan ikke skjønne annet enn at de fleste norske kuer lever et ganske så behagelig liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstermagnet Skrevet 8. november 2004 #36 Del Skrevet 8. november 2004 Hva tror du kuer er?Amøber? De er meget intelligente dyr,med de samme følelser som oss mennesker.Selvfølgelig lider de! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprblond Skrevet 8. november 2004 #37 Del Skrevet 8. november 2004 det er en fin ting at vi har noe som heter fuskepels:) men hvis jeg har lyst til å gå med min minkpels som jeg har ARVET fra moren min så syns det det er min sak. ellers er jeg ENIG i man ikke burde kjøpe pels. men man skal heller ikke se ned på dem som gjør det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2004 #38 Del Skrevet 8. november 2004 det er en fin ting at vi har noe som heter fuskepels:) Fuskepels er som sexdukkene til kondomeriet - det er med på å legitimere bruk av dyr til annet enn å løpe rundt og leke med dem i Edens hage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 8. november 2004 #39 Del Skrevet 8. november 2004 Jeg er visst den store stygge ulven! Jeg spiser kjøtt, jeg går med skinnjakke (ja ekte skinn!), jeg har den oppfatningen at mennesket er øverst på næringskjeden og at vi følger vårt dyriske innstinkt. Jeg kommer alltid til å spise kjøtt, uansett hvor i verden jeg er, og uansett om jeg vet hva som skjer under slakting eller ei. Jeg er kynisk på det området og synes det er greit med pels, om det så er fuskepels eller ikke. Javisst er det leit med pelsfarmer som drives som en konsentrasjonsleir, men da er det jo også bra at man har aktivister som drar alle under en kam. Har dere pelsmotstandere vært på hver eneste farm i hele landet? Vet dere 100% sikkert at alle farmer drives likt? Tviler jeg jævlig sterkt på. For noen år siden var jeg på en reve/ilderfarm. Ja de var i bur, men reven hadde god plass, den gikk ikke hvileløst rundt og den hadde fast bunn, ikke netting. Si meg, har dere kun sett på videoer fra ekstremaktivister? Klart de viser det verste av det verste! Sier seg selv! Man behøver ikke være medlem av mensa for å skjønne at skal man påvirke noen så viser man kun det verste/beste. Jeg er iallefall helt enig med Eir, og jeg mener flere ting som for dere aktivister kan virke helt forferdelige og barbariske! Men vet dere hva? NEWSFLASH!!! Jeg er et menneske! Vi mennesker dreper dyr på den mest effektive måten, akkurat som dyr dreper dyr! Dette kommer sikkert som et sjokk på noen av dere og andre vil sikkert si at "dyr er jo dyr, de har lov fordi de er endel av naturen."..... Jess.... Vi mennesker er altså ikke endel av naturen.. Håper iallefall jeg fikk avlivet det argumentet med en smule ironi! Nei jeg får takke for meg, for nå skal jeg spise baguett med kjøtt! Usmaklig? jess... Jeg er en barbar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprblond Skrevet 8. november 2004 #40 Del Skrevet 8. november 2004 Fuskepels er som sexdukkene til kondomeriet - det er med på å legitimere bruk av dyr til annet enn å løpe rundt og leke med dem i Edens hage. det er helt usaklig fra hva jeg pratet om. det er et bra alternativ enn å bruke ekte pels bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå