Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, og takk for alle saklige svar. Mange ber meg kontakte bistandsadvokat: det har jeg fått oppnevnt og han er umulig å få tak i. 

TS

Anonymkode: c3791...464

Skrevet
Den 26.6.2016 at 14.24, AnonymBruker skrev:

For n't gang i denne tråden. Et voldtektsoffer er ikke vitne i straffesak men fornærmet. Hun skal ikke inn og avgi en vitneforklaring men sitte ved siden av bistandsadvokat og aktorratet under hele saken fra begynnelse til slutt. Hun skal forklare seg når innledningsforedragene er ferdig og fortelle fra a til å på hva som skjedde. Hun skal svare på spørsmål fra forsvarsadvokaten og eventuelt fra dommerne. Deretter skal hun resten av saken sitte og høre på alt som skjer i saken. 

Et vitne er bare inne og forteller hva hun har sett og hørt og går igjen. 

En fornærmet kan ikke nekte å vitne i sin egen straffesak. Da motarbeider hun rettsvesenet og kan straffes deretter. 

En annen ting, dere som kommer trekkende med utgåtte lovparagrafer vi har ny straffelov nå. 

Anonymkode: f15e2...01d

Hva prøver du å si? Fornærmede har samme vitneplikt som andre vitner. Og hvorfor snakker du om straffeloven? For det første er det ikke særlig omfattende forandringer i praksis i den nye straffeloven, og for det andre er det straffeprosessloven det vises til i denne saken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, jabx skrev:

Hva prøver du å si? Fornærmede har samme vitneplikt som andre vitner. Og hvorfor snakker du om straffeloven? For det første er det ikke særlig omfattende forandringer i praksis i den nye straffeloven, og for det andre er det straffeprosessloven det vises til i denne saken.

Jeg har ikke sagt at hun ikke skal vitne, og har bedt henne om å snakke om bistandadvokaten.

Jeg liker ikke at folk iuger eller slenger ut fakta de ikke vet noe om. For å få TS om å vitne.

Sannheten er ikke at " De fleste voldtekter som ender i retten, ender med dom" .

Gjerne prøv å påvirk folk til anmelde, vitne osv, men uten skremsel propoganda og løgn.

Og uansett har TS tatt kontakt med bistands advokat, og forteller henne hva hun må eller ikke og hva konsekvensene er.

Anonymkode: fbf4e...185

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Sisti skrev:

Hva med å lese din egen link? Der står det at 75% av sakene som ender i retten ender med dom. 

Nei, det står 70 prosent.

Og det er 1 av 4 saker.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og det er 1 av 4 saker.

er 70% 1/4? ok.....

Bortimot 3/4 av alle voldtektssaker som ender i retten, ender i dom er vel en bedre tolkning, eller? 

Anonymkode: a7edb...eaa

• Liker 2
Gjest Sisti
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er 1 av 4 saker.

1 av 4 = 25% ender med frifinnelse. 

Ganske dramatisk annerledes enn de 99% du forsøker å late som står i linken. 

Husk at vi her diskuterer sannsynlighet for dom for voldtektssaker som faktisk ender i retten - ikke alle voldtektssaker i det store og det hele. Det er jo ganske åpenbart at når nesten alle voldtekter IKKE anmeldes så vil de heller ikke ende med dom (doh...), men ts sin sak har altså havnet i retten. Da er det dårlig gjort å prøve å få det til å fremstå som om det bare er 1% sjanse for dom, for du roter med helt annen statistikk enn det som er relevant. 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt at hun ikke skal vitne, og har bedt henne om å snakke om bistandadvokaten.

Jeg liker ikke at folk iuger eller slenger ut fakta de ikke vet noe om. For å få TS om å vitne.

Hva i all verden har dette med hva lovverket sier om fornærmede som vitne og fornærmedes rettigheter og plikter i avhør?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, jabx skrev:

Hva i all verden har dette med hva lovverket sier om fornærmede som vitne og fornærmedes rettigheter og plikter i avhør?

Det kan bistandsadvokaten fortelle!

I noen tilfeller så tvinger ikke politiet folk til å vitne!

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, og takk for alle saklige svar. Mange ber meg kontakte bistandsadvokat: det har jeg fått oppnevnt og han er umulig å få tak i. 

TS

Anonymkode: c3791...464

Får du ikke bistandsadvokaten i tale, så be om å få bytte advokat med den begrunnelsen. 

Her er så mange kommentarer og svar fra folk som ikke aner hva som er politiets og hva som er rettens oppgaver, hvordan erstatning fungerer m.m. at jeg vil råde deg til å kontakte enten Dixi eller krisesenteret i Oslo for å få informasjon som er riktig. Det enkleste hadde vært om du hadde kunnet kontakte politiet men jeg forstår at du ikke er annet enn rasende på hele politiet. I stedenfor å være sint på politiet, så burde du rette sinnet og raderiet mot overgriper. Fordi det er HAN som har brakt deg opp i alle disse vanskelighetene. 

• Liker 2
Skrevet

Du kommer til å angre så jævli, du aner det ikke nå, fordi du er så sur. Forståelig.
Men denne sjansen kommer ikke igjen på rullende bånd slik du har den nå...

Du har allerede mistet dette året og de pengene (om de ikke kan slettes pga. det som er skjedd), og hele grunnen til at du ikke "gidder" det her er fordi du er så sint over situasjonen per nå. Skjønner det, men når dette har roet seg og du er tilbake til null, eller tror hverdagen kanskje seiler sin sjø og du plutselig ikke får sove om nettene lenger, eller den dagen du har funnet ro og kanskje er på vei inn i jobbmarkedet vil du angre. Jeg skal ikke si eg er 100% sikker, men rimelig nær...

Jeg vet ikke hvor mange, inkludert meg selv, som hadde gitt hva som helst i denne for å gruse voldtektsforbryteren, se han sitte i retten, se han bures inne, få lov til å uttal seg om hva som har skjedd og hvordan det har grøftekjørt deg på så mange forskjellige måter, at jeg blir nesten dårlig av å lese at du ikker "gidder"...
Jeg kan på alle måter forstå det, du er lei og ønsker ikke kaste bort mer tid på han. Men det vil koste deg mye mindre å gjøre det, enn å la det være.

I nesten ett år gikk jeg og ventet på beskjeden om kanskje rettsak, kanskje ikke. Det ble ikke, og mine ideer og forestillinger om hvordan denne mannen skulle stilles til vegg bare gikk i oppløsning. Hadde jeg kunnet velge hadde jeg jo bare dratt hjem til han og gjort kort prosess, men jeg var avhengig av et rettssystem, som til dels feilet og et politi som ikke gjorde jobben sin grundig nok...

Jeg ville aldri aldri aldri latt en sånn sjanse gå fra meg...aldri i livet.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan bistandsadvokaten fortelle!

I noen tilfeller så tvinger ikke politiet folk til å vitne!

Herregud. Poenget er at man faktisk har vitneplikt som fornærmet i en sak. Man kan ikke bare la være å møte opp hvis man er innkalt til avhør.

• Liker 1
Skrevet

TS du kommer til å få dette rippet opp så mange ganger både i behandling og i hverdagen at du kan like gjerne begynne nå. Rettsaken er begynnelsen på bearbeidelsen. Hvis du tror du bare kan fortsette et vanlig liv så tar du feil og hvis du ikke starter bearbeidelsen snart så kommer du til å slite i mange år. Det er ca. 10 år siden jeg ble utsatt for voldtekt og jeg sliter enormt nå. Jeg kommer til å slite i mange år til. Selv om jeg var i rettsak så hadde jeg ikke god nok behandling den gang, men jeg er allikevel glad for at jeg gjorde det. Det er tungt, det er vanskelig og du har lov til å føle alt du føler. MEN ikke ta noen forhastede beslutninger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, jabx skrev:

Herregud. Poenget er at man faktisk har vitneplikt som fornærmet i en sak. Man kan ikke bare la være å møte opp hvis man er innkalt til avhør.

Herregud.. LES!

Jeg har bedt henne om å ta kontakt med bistandsadvokat, han vet best hva som skjer i denne saken.

Om hun må eller ikke vitne!

Er det virkelig såå vanskelig å forstå?

Dette rådet har jeg gitt gjennom hele tråden!!

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får du ikke bistandsadvokaten i tale, så be om å få bytte advokat med den begrunnelsen. 

Her er så mange kommentarer og svar fra folk som ikke aner hva som er politiets og hva som er rettens oppgaver, hvordan erstatning fungerer m.m. at jeg vil råde deg til å kontakte enten Dixi eller krisesenteret i Oslo for å få informasjon som er riktig.

Denne!

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud.. LES!

Jeg har bedt henne om å ta kontakt med bistandsadvokat, han vet best hva som skjer i denne saken.

Om hun må eller ikke vitne!

Er det virkelig såå vanskelig å forstå?

Dette rådet har jeg gitt gjennom hele tråden!!

Det er du som må lese. Jeg svarte på en kommentar om vitneplikt for fornærmede i en sak. Så kom du med kaklingen din.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, jabx skrev:

Det er du som må lese. Jeg svarte på en kommentar om vitneplikt for fornærmede i en sak. Så kom du med kaklingen din.

Voksent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...