AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #1 Skrevet 23. juni 2016 Jenta vår på 3,5 år er helt umulig å legge. Hun er tydeligvis lys våken og har masse energi og straks vi har sagt god natt og gått ut av rommet står hun opp, begynner å leke, gå ut av rommet, vekke søsknene osv (hun sover forøvrig ikke om dagen). Hun holder det gående kjempelenge, gjerne til 22-23 og det er utrolig slitsomt. Jeg er rett og slett dr...lei av å fly opp og ned trappene hver kveld for å si at hun må holde seg i sengen og at det er leggetid. Hva i all verden kan vi gjøre? Anonymkode: 48acd...c6d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #2 Skrevet 23. juni 2016 Du får sitte oppe ved soverommene. Går hun ut av rommet, geleider du henne bestemt inn og legger henne i senga..Igjen og igjen og igjen og igjen. Har du gode, mørke gardiner/rullegardiner? Lyst rom holder henne kanskje våken. Anonymkode: ae1a7...cae 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #3 Skrevet 23. juni 2016 Bare å være konsekvent til hun går lei. Etter noen dager vil hun sikkert forstå Anonymkode: 9ba6f...c66
Patton Skrevet 23. juni 2016 #4 Skrevet 23. juni 2016 Et vennepar fjernet rett og slett alle lekene fra rommet til barnet sitt.
absinthia Skrevet 23. juni 2016 #5 Skrevet 23. juni 2016 Jeg var et sånt barn og lærte meg ikke til å sovne på mindre enn 1-4 timer etter jeg hadde lagt meg, før jeg fikk barn selv. Hodet mitt var rett og slett for fullt til å klare å roe seg ned. Dette barnet trenger hjelp til å finne roen som skal til for å sove. Det kan være en god ide å fjerne leker, for å fjerne ting som virker stimulerende. Det kan også være en ide å roe tempoet ned i god tid før leggetid. En annen ting som jo egentlig skulle stimulere hodet, men som ofte kan virke søvndyssende er å sette på en litt rolig lydbok eller til og med musikk som barnet liker. Se gjerne om du finner noen former for avspenningsøvelser for barn, eller prøv med denne etterhvert ganske omtalte boken https://www.nrk.no/kultur/bok/boken-som-far-barna-til-a-sovne-1.12648301 Det er ganske vanlig at barn blir litt " hypre" når de blir trøtte, det er nesten som om de strever for å holde seg våkne, med å finne på alt mulig rart.
Niennas Skrevet 23. juni 2016 #6 Skrevet 23. juni 2016 Mange treåringer er vanskelige å legge, hvis det er noe trøst jeg ser iallefall med mine barn forskjell på årstidene. Nå sover de mindre, og trenger visst ikke mer. Har barn på 3 og 4, de legger seg syv, men sovner som oftest ikke før halv ni-halv ti, tiden. Likevel er de klare halv syv neste morgen med godt humør. Om vinteren derimot så sovner de mye nærmere syv, og sover gjerne 12+ timer. Men det kan jo gjelde kun mine egne barn da her har vi vært nødt til å gjøre litt begge deler, både være veldig strenge og konsekvente, men også være litt slækkere - dvs si at de kan lese litt eller sånne ting. Det ser vi ann på dagsformen. På eldstemann foretrekker jeg det siste. Da leser hun til hun blir trøtt, da skrur hun av lyset selv og ordner ut
Sulosi Skrevet 23. juni 2016 #7 Skrevet 23. juni 2016 Jeg gav opp å få to treåringer til å sove på eget rom. Det eneste som virket var å la de sove på mitt rom, en I senga og en på madrass på gulvet. De byttet på liggeplassen annenhver natt. Soverommet mitt var nærme stuen så jeg trengte ikke gå langt for å roe dem ned. Ikke var det mye som Kunne distrahere dem der heller. Senere fikk vi katt og da flyttet jeg inn på guttenes soverom oppe, slik at guttene fikk hele mitt for seg selv. Når de la seg slapp jeg kattene inn på rommet og det var stas å ha en katt I senga. Ble det uro stakk kattene. Det Lærte guttene fort. Skal man ha pus I senga må vi ligge stille, og så sov de. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå