Gå til innhold

Vil betale dyrt lån med annet lån. Økonomisk råd til en fersking?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søker økonomiske råd til en nybegynner i "voksenlivet".

Jeg har ei regning med store renter som jeg tenkte at jeg skulle bli kvitt nå når skattepengene kom.

Regningen er på 16.000 kroner, med en nominell rente på 21% og effektiv på 30%. Den har plaget meg veldig det siste halvåret, så har sett fram til å bli kvitt den nå i juni.

I dag forsto jeg at jeg har sett feil på skatten. Jeg får ikke igjen, jeg er skyldig. Skjønner ikke hvordan det har skjedd siden jeg trodde at jeg hadde betalt nesten det dobbelte av det man må i skatt. Dette har jeg alltid gjort, og siden jeg ikke har endret noe, gikk jeg ut fra at det ennå var slik.

Siden jeg alltid har fått masse penger igjen, gikk jeg ut fra at jeg fikk det nå også. Men det er et annet problem...

Jeg vil uansett bli kvitt denne svindyre regningen, og tenker å bare erstatte det med et lån som er litt billigere.

Må innrømme at jeg synes dette er litt vanskelig siden jeg har NULL peiling på slike ting. Søkte på Lendo.no, men det lånet jeg fikk tilbud på har bare én prosent lavere rente enn det jeg allerede har, så det orker jeg ikke :P

Jeg jobber kjempemye, men tjener veldig dårlig. Det er med andre ord ikke en regning jeg lett blir kvitt. Har betalt noen tusen kroner på lånet, men det skyldige beløpet blir ikke lavere, det bare øker. Frustrerende!

Noen gode råd? Er det en spesiell type lån jeg bør se etter for å slette dette?

Anonymkode: 57b6b...dd6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et bra råd er å ikke ta opp den typen forbrukslån du har tatt.

Anonymkode: 3916e...5bf

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva sier din egen bank da? Har du vært kunde et sted over litt tid, så kanskje de ser positivt på det og gir deg et forbrukslån til litt mere levelig rente enn den du har.

Hvis regningen du betaler på hver måned har et ferdig utfylt beløp, kan du endre det selv og betale et høyere beløp. Dette er veldig lønnsomt, for da synker gjelden fortere. Du skriver at gjelden bare øker og synker ikke, så da mistenker jeg at du har sittet og betalt minstebeløpet på gjelden din. Det er lite lurt, sett fra kundens ståside. Sett fra lånegivers side er det toppen, for da tjener de masse ekstra rentepenger på deg.

Øk måneds-beløpet til det høyeste du kan klare, og betal inn det hver måned. Skal man klare å bli kvitt forbruksgjelda noengang, og helst innen rimelig tid, bør man betale høyere beløp enn minstebeløpet lånegiveren har satt.

Angående baksmellen du har fått på skatten som var så uventet, har du vært inne på Altinn og faktisk sjekket selvangivelsen din i år? Altså før den skulle leveres? Og sett på hva som sto der og evt rettet på feil?

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet

Krysset du av for refinansiering da du søkte? Det gir bedre betingelser. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være du klarer å finne en bank som er snill, men lånet er veldig lite og når ikke du klarer å betjene det i dag kan det bli vanskelig å finne noen som vil overta det. Den mest realistiske løsningen er å tjene mer penger på et eller annet vis så du kan betale inn mer.

Anonymkode: 036ca...f7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et bra råd er å ikke ta opp den typen forbrukslån du har tatt.

Anonymkode: 3916e...5bf

Har ikke sånn sett tatt opp et lån. Det er nedbetaling på et møbel, der jeg ikke visste at renta var så stor. Igjen, er nygebegynner, så visste ikke da at det var så ulurt å kjøpe noe på nedbetaling.

7 minutter siden, Million skrev:

Hva sier din egen bank da? Har du vært kunde et sted over litt tid, så kanskje de ser positivt på det og gir deg et forbrukslån til litt mere levelig rente enn den du har.

Hvis regningen du betaler på hver måned har et ferdig utfylt beløp, kan du endre det selv og betale et høyere beløp. Dette er veldig lønnsomt, for da synker gjelden fortere. Du skriver at gjelden bare øker og synker ikke, så da mistenker jeg at du har sittet og betalt minstebeløpet på gjelden din. Det er lite lurt, sett fra kundens ståside. Sett fra lånegivers side er det toppen, for da tjener de masse ekstra rentepenger på deg.

Øk måneds-beløpet til det høyeste du kan klare, og betal inn det hver måned. Skal man klare å bli kvitt forbruksgjelda noengang, og helst innen rimelig tid, bør man betale høyere beløp enn minstebeløpet lånegiveren har satt.

Angående baksmellen du har fått på skatten som var så uventet, har du vært inne på Altinn og faktisk sjekket selvangivelsen din i år? Altså før den skulle leveres? Og sett på hva som sto der og evt rettet på feil?

Har ikke snakket med egen bank, nei. Har sjekket prisen for forbrukslån i banken min, og det var ikke mye lavere. Tror du jeg ville fått en bedre avtale om jeg snakket med dem? Har ingen betalingsanmerkinger, og eneste gjeld jeg har er studielån.

Minstebeløpet ligger på rundt 400 kr hver måned. Jeg har betalt mellom 500 og 1000 kroner, alt etter hvor mye jeg hadde til over hver måned. Økonomien blir litt bedre nå som jeg har flyttet til et billigere sted, men tviler på at jeg kan betale med enn 1000 kr/mnd.

Sjekka hvor mye jeg skulle få igjen på skatten, siden jeg aldri hadde sett for meg at jeg skulle gå i minus. Så bare tallet, og sa meg fornøyd med det. Om jeg hadde sett godt nok etter, hadde jeg nok sett at ikke sto "tilgode" som jeg trodde. Har flere arbeidsgivere, så skal nå ta meg en runde for å sjekke hva som er gått galt. Kan jo krysse fingrene for at noen bare har meldt inn feil, men sjansen er vel kanskje ikke så stor for det :icon_frown: 

Forstår det bare ikke! I alle år har jeg betalt 32% skatt, og ifølge pappa må jeg betale 18 for å gå i null. Han har regnet ut at jeg bare er trukket 12% skatt. Helt utrolig. Jeg har aldri endret på noe, sett bort fra den gang mamma valgte 32% for meg for kanskje tre år siden!

Skrevet

Rentene på lånet ditt ligger på 414 kroner i måneden, du må betale mer enn dette. Husk at det lønner seg enormt å betale mer nå. Hvis du kan selge noe eller redusere forbruket ditt bare litt vil det ha enorm effekt på hvor mye lånet ditt vil koste seg. For hver tusenlapp du får betalt ned sparer du ca 26 kroner i måneden i renter. Det høres ikke så mye ut, men ta feks 2000 ekstra, da vil rentene synke til 362. Hvis du da fortsetter å betale 414 vil gjelden til slutt forsvinne. Husk at alt du kjøper nå kjøper du på krita med rente på 30%, senk forbruket så mye som mulig (pga renter er det utrolig mye mer lønnsomt å ha en måned der du ikke bruker penger nå enn på slutten).

2000 kroner nå vil spare deg 620 kroner på et år (egentlig mer pga renters renter). Hvis du kun har råd til å betale rentene er det forskjellen på et lån som krymper sakte og et lån som aldri forsvinner.

Med det sagt vil jeg anbefale Skandiabanken Kredittkort, Skandiabanken Kontokreditt eller kontokreditt fra en annen bank (Nordea har også). Kredittkortet til Skandiabanken har effektiv rente på 16%, kontokreditten på 15%. Sjekk med alle bankene og kredittkortene. Det lønner seg ikke med forbrukslån til så små beløp (gebyrene driver opp prisen slik at det blir nesten like dyrt). Hvis inntekten din er lav er det mulig du bare får 10 000, men da kan du iallefall redusere renten på mesteparten av lånet.

Et alternativ dersom du har god kontroll på økonomien er å flytte alt forbruk over på et kredittkort, og så bruke pengene du ville brukt på forbruk til å betale gjelden. La oss si du bruker 4000 i måneden på kjøp fra butikk, da betaler du de 4000 ned på lånet ditt, og kjøper alt på kredittkortet. Neste månede betaler du de 4000 ned og bruker kredittkortet på nytt. På den måten får du et rentefritt lån.

Men seriøst, 16 000 er ikke SÅ mye, hvis du senker forbruket eller selger noe burde du klare å redusere det fort.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sånn sett tatt opp et lån. Det er nedbetaling på et møbel, der jeg ikke visste at renta var så stor. Igjen, er nygebegynner, så visste ikke da at det var så ulurt å kjøpe noe på nedbetaling.

Har ikke snakket med egen bank, nei. Har sjekket prisen for forbrukslån i banken min, og det var ikke mye lavere. Tror du jeg ville fått en bedre avtale om jeg snakket med dem? Har ingen betalingsanmerkinger, og eneste gjeld jeg har er studielån.

Minstebeløpet ligger på rundt 400 kr hver måned. Jeg har betalt mellom 500 og 1000 kroner, alt etter hvor mye jeg hadde til over hver måned. Økonomien blir litt bedre nå som jeg har flyttet til et billigere sted, men tviler på at jeg kan betale med enn 1000 kr/mnd.

Sjekka hvor mye jeg skulle få igjen på skatten, siden jeg aldri hadde sett for meg at jeg skulle gå i minus. Så bare tallet, og sa meg fornøyd med det. Om jeg hadde sett godt nok etter, hadde jeg nok sett at ikke sto "tilgode" som jeg trodde. Har flere arbeidsgivere, så skal nå ta meg en runde for å sjekke hva som er gått galt. Kan jo krysse fingrene for at noen bare har meldt inn feil, men sjansen er vel kanskje ikke så stor for det :icon_frown: 

Forstår det bare ikke! I alle år har jeg betalt 32% skatt, og ifølge pappa må jeg betale 18 for å gå i null. Han har regnet ut at jeg bare er trukket 12% skatt. Helt utrolig. Jeg har aldri endret på noe, sett bort fra den gang mamma valgte 32% for meg for kanskje tre år siden!

Forbrukslån lønner seg aldri for så små beløp. Se etter kontokreditt eller kredittkort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være du klarer å finne en bank som er snill, men lånet er veldig lite og når ikke du klarer å betjene det i dag kan det bli vanskelig å finne noen som vil overta det. Den mest realistiske løsningen er å tjene mer penger på et eller annet vis så du kan betale inn mer.

Uff, skulle ønske jeg kunne, men jeg aner ikke hvordan. Jeg har kjempemange jobber nå, og jobber i gjennomsnitt 12 timer om dagen - også på lørdager. Likevel sitter jeg her med skjegget i postkassa. Har dårlig timebetalt, og trodde at lave lønninger også kom av at jeg betalte så mye i skatt, men tydeligvis ikke :eyeroll: 

Har nylig flyttet så jeg har fått halvert boutgiftene, så det hjelper selvfølgelig ganske mye. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal tjene mer.

Gjest Zumo de Melocotón
Skrevet

Nå har du jo tydeligvis innsett at å ta i bruk betalingsutsettelse uten å kunne betale ned beløpet innen rentene begynner å løpe er lite smart. Om du er veldig ung, har familie med relativt romslig økonomi og dette er den eneste "tabben" du har gjort økonomisk, så kan det jo hende at noen kan/vil hjelpe deg litt ved å betale ned lånet ditt mot at du betaler månedlige avdrag med lavere rente direkte til dem istedenfor? Ellers var tipset om kontokreditt hos banken et godt tips.

Uansett hva du velger å gjøre, så høres det ut som om du trenger en liten innføring i hvordan privatøkonomien bør styres. Kjenner du noen som vil sette seg ned sammen med deg og gå igjennom dette? 😊

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv med 30% rente skal lånet bli mindre hvis du betaler minst 500 i måneden. Med 1000 kr i måneden skal det være nesten halvvert på et år.

Skrevet

Jeg synes det er teit av deg å skylde på for lavt skattetrekk. 

Du har vel sett at du har fått inn mer penger på konto? Eller er det automatisk slik at får du mer så bruker du mer? 

Uansett godt du har erfart at forbrukslån og kjøpe ting på nedbetaling er noe en ALDRI skal gjøre :) 

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, skulle ønske jeg kunne, men jeg aner ikke hvordan. Jeg har kjempemange jobber nå, og jobber i gjennomsnitt 12 timer om dagen - også på lørdager. Likevel sitter jeg her med skjegget i postkassa. Har dårlig timebetalt, og trodde at lave lønninger også kom av at jeg betalte så mye i skatt, men tydeligvis ikke :eyeroll: 

Har nylig flyttet så jeg har fått halvert boutgiftene, så det hjelper selvfølgelig ganske mye. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal tjene mer.

Bare bruk mindre penger da? Tenk at i de neste tre månedene skal du leve som om du ikke eier nåla i veggen. Du kutter ut brus, du spiser ikke ute, du drikker ikke alkohol, og spiser ris og billig kjøtt (eller bare grønnsaker). Du slutter å snuse og røyke hvis du gjør det, hvor mye sparer du?

Alle abonnement du kan avslutte avslutter du, spotify, wimp, eller netflix, bli kvitt det.

Mobilabonnent kan du få gratis i tre måneder ved å feks bytte til Talkmore (ved å bli vervet).

Hvis du har halvert husleien må du jo ha flere tusen ekstra hver måned? Bruk disse til å betale lånet. Hvis du betaler 600 over rentene hver måned vil dette låne fortsatt ta over to år å betale. 4000 ekstra betyr at du vil spare 100 kroner hver måned. Det er 2400 spart (ennå mer hvis du betaler dem tilbake inn i lånet). 

Lev som om du ikke har noen penger. Lag matpakke hjemme, kjør mindre (effektiv planlegging og mer gåing).

• Liker 2
Skrevet

Tror det er på tiden å finne en annen finansiell rådgiver enn pappa.

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye tjener du i måneden og hvor mye betaler du i faste utgifter? Man bør angripe gjelda med alt man har for å bli kvitt den raskest mulig. 

Anonymkode: 76b2a...c4c

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjempemange jobber nå, og jobber i gjennomsnitt 12 timer om dagen - også på lørdager. Likevel sitter jeg her med skjegget i postkassa. Har dårlig timebetalt, og trodde at lave lønninger også kom av at jeg betalte så mye i skatt, men tydeligvis ikke :eyeroll: 

Men aner du seriøst ikke hva du tjener brutto? Sjekker du ikke lønnsslippene dine?

• Liker 1
Skrevet

Hva er utgifter og inntekter?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til og med jeg som student uten ekstrainntekt hadde klart å betale mer enn 1000 kr per måned. Når du forteller at du har kjempemange jobber, selv om du får dårlig betalt, så forstår jeg rett og slett ikke at du kan ha SÅ dårlig råd.

Anonymkode: 8e1d4...149

Skrevet

Det du forteller henger ikke på greip. Hvordan er det mulig at du som et voksent menneske som bor for seg selv og har kjempemange jobber ikke har noen som helst oversikt over egen økonomi?

På høy tid at du setter deg ned og lager en oversikt over all inntekt og alle utgifter og lager et budsjett som går opp og som tar høyde for at du skal betale inn så mye som overhode mulig på lånet til du er kvitt det. Og du: Å kjøpe ting på kreditt ER å ta opp et lån. Du får bare tingen direkte i stedet for å få lånet ut som penger og så kjøpe tingen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må sette opp et budsjett. En oversikt over hva du tjener og hva du har av utgifter. Når dette er på plass kan du grep slik at du betaler så mye som mulig på gjelda. Hvis du kun har 500-1000 kroner til overs hver måned må du kutte noen utgifter. 

Anonymkode: a0dd7...a93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...