Gå til innhold

Ikke samsvar mellom telefonnummer og fødselsnummer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle bestille nytt abonoment, men ble avslått. Ringte til operatøren for avonomentetet, og de sa de ikke viste noe men at når nye kunder bestiller så sendes det automatisk inn en krdittvurdering. Da var det dette som hindret meg i å få abonoment, altså at jeg har noe ubetalt et sted. Men jeg skjønner ikke hva. Ringte banken og de så ingenting. Jeg betaler husleie, har avtalegiro og har ikke kredittkort. Jeg venter en regning fra psykolog, men får ikke låst opp postkassa fordi huseier er borte og han vil ikke at andre skalha tilgang. Men psykologen sa ingenting om purring sist jeg var der.

nå mrker jeg at jeg begynne å bli temmelig irritert... Hvordan kan jeg få betalingsanmerkning uten å vite noe om det? Har ikke fått noe i posten som jeg har kastet heller. 

Så prøvde jeg og ta kontakt med noen som registrerer slik på deg, og de tok typisk nok ikke telefonen. 

Så sender jeg inn fødelsnummer og tlf nummer for å få info om meg selv, så står det at nummer på mobil og personnr ikke samsvarer?!

Anonymkode: b1990...cb6

AnonymBruker
Skrevet

Du skal få gjenpart av kredittvurderingen i posten i løpet av noen dager. Du må ikke nødvendigvis ha noe ubetalt for å få lav kredittverdighet, det kan være andre faktorer som ingen verdier og lav inntekt også.

Anonymkode: f7fe2...225

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du skal få gjenpart av kredittvurderingen i posten i løpet av noen dager. Du må ikke nødvendigvis ha noe ubetalt for å få lav kredittverdighet, det kan være andre faktorer som ingen verdier og lav inntekt også.

Ingen verdier? Men det abonnomentet jeg skulle ha er billigere enn det jeg har...

Skrevet (endret)

Det var merkelig... jeg blir mistenksom når jeg leser innlegget ditt. Identitetstyveri?

Har du hatt et annet mobilnummer tidligere? Dersom du ikke har hatt det, ville jeg begynt å fundere litt... er du utsatt for identitetstyveri? Det er ofte slik man oppdager det, for tyven har tatt og kjøpt ting på kreditt i ditt navn og så lar være å betale, så det går til inkasso - i ditt navn. Identitetstyveri er altså at en person stjeler personnummeret ditt og driver svindel med det. De har sannsynligvis lagt til sitt eget tlf nr for å få hentemelding om pakke til rett nummer.

Har du forsøkt å kredittsjekke deg selv hos Bisnode? Der får du beskjed om hva som eventuelt finnes på deg. Inntekt, anmerkninger og alt. Jeg testet meg selv nå og det fungerte.

Ikke gi deg på dette før du har funnet ut av det. Det er svært mistenkelig at du ikke får kreditt hvis du er sikker på at inntekten din er høy nok, for da betyr det som regel en anmerkning, og det sier du jo at du ikke kjenner til. Noen andre kan altså ha påført deg dette ved å stjele personnummeret ditt. Har du merket eller opplevd at post blir borte, post du venter på? Særlig post med personnummer er sårbart å miste (f.eks. ligningsattest eller selvangivelsespapirer).

Endret av Million
Skrevet

Står du som eier av abonnementet du har nå? Eller kan det være at det står på en av foreldrene dine? Det er ikke helt uvanlig, dersom du har hatt nummeret fra du før du ble myndig. Det kan i så fall forklare hvorfor det står et annet personnummer på abonnementet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Thorn skrev:

Står du som eier av abonnementet du har nå? Eller kan det være at det står på en av foreldrene dine? Det er ikke helt uvanlig, dersom du har hatt nummeret fra du før du ble myndig. Det kan i så fall forklare hvorfor det står et annet personnummer på abonnementet.

Jeg er eier, og fikk nummeret etter jeg ble myndig. 

Skrevet (endret)

Og du er sikker på at du tastet alle siffer riktig da du prøvde å kredittsjekke deg selv? Personnummer, som er 11 siffer, og telefonnummeret? Prøv igjen og tast alt en gang til.

https://soliditet.no/privatpersoner/

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen verdier? Men det abonnomentet jeg skulle ha er billigere enn det jeg har...

At du eier noe av verdi, ikke hva slags pris mobilabonnementet har.

Anonymkode: a2353...d57

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At du eier noe av verdi, ikke hva slags pris mobilabonnementet har.

Anonymkode: a2353...d57

Jeg eier ikke noe av verdi nei. Men skulle dt være en grunn til å ikke få nytt mobil abnoment?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eier ikke noe av verdi nei. Men skulle dt være en grunn til å ikke få nytt mobil abnoment?

Nei, det er bare tull. Hva du eier har ingenting å si for mobilabonnementer. Det hadde tatt seg ut :-)

Det er inntekt og anmerkninger de ser på, og eventuell kreditt-score. Kredittscore-poengene beregnes etter en rekke faktorer, blant annet om man har flyttet ofte, vil dette påvirke poengscoren negativt (det er statistisk fastslått at de som er dårligere betalere enn andre, flytter ofte, sannsynligvis for å komme seg vekk fra regninger og krav).

Men jeg ville ringt Bisnode igjen på kundeservice, til du får svar. Ikke gi deg. Det er viktig for å fastslå at ingen har fått tak i personopplysninger om deg og misbrukt dem. Ring 22 45 93 40.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Million skrev:

Og du er sikker på at du tastet alle siffer riktig da du prøvde å kredittsjekke deg selv? Personnummer, som er 11 siffer, og telefonnummeret? Prøv igjen og tast alt en gang til.

https://soliditet.no/privatpersoner/

"Ikke samavar mellom personnummer og mobilnummer, rapporten vil bli sendt til din folkeregistrerte adresse". Men jeg fikk jo den sms en når jeg skrev pers nr og mob nr. Men jeg har reservert mot nummeropplysning. Kan det være grnn da?

AnonymBruker
Skrevet

Har også hatt en nummer før som jeg ikke har lenger. Ca 2-3 år siden jeg fikk nåværende nummer.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har reservert mot nummeropplysning. Kan det være grnn da?

Ja, da får de jo ikke sjekket.

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle bestille nytt abonoment, men ble avslått. Ringte til operatøren for avonomentetet, og de sa de ikke viste noe men at når nye kunder bestiller så sendes det automatisk inn en krdittvurdering. Da var det dette som hindret meg i å få abonoment, altså at jeg har noe ubetalt et sted. Men jeg skjønner ikke hva. Ringte banken og de så ingenting. Jeg betaler husleie, har avtalegiro og har ikke kredittkort. Jeg venter en regning fra psykolog, men får ikke låst opp postkassa fordi huseier er borte og han vil ikke at andre skalha tilgang. Men psykologen sa ingenting om purring sist jeg var der.

nå mrker jeg at jeg begynne å bli temmelig irritert... Hvordan kan jeg få betalingsanmerkning uten å vite noe om det? Har ikke fått noe i posten som jeg har kastet heller. 

Så prøvde jeg og ta kontakt med noen som registrerer slik på deg, og de tok typisk nok ikke telefonen. 

Så sender jeg inn fødelsnummer og tlf nummer for å få info om meg selv, så står det at nummer på mobil og personnr ikke samsvarer?!

Du trenger ikkee ha noe utestående for å få avslag på nytt abonnement fordi kredittvurderingen din ikke går igjennom. 

Du kan ha for lav inntekt, type være sosialklient, eller på annen lav stønad, bo i et område der folk er dårlige betalere eller andre ting. Kan du ha likt navn eller nesten likt personnummer til noen andre slik at du har blitt forbekslet med noen andre? 

Anonymkode: 0e1de...de5

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikkee ha noe utestående for å få avslag på nytt abonnement fordi kredittvurderingen din ikke går igjennom. 

Du kan ha for lav inntekt, type være sosialklient, eller på annen lav stønad, bo i et område der folk er dårlige betalere eller andre ting. Kan du ha likt navn eller nesten likt personnummer til noen andre slik at du har blitt forbekslet med noen andre? 

Anonymkode: 0e1de...de5

Sistnevnte skal ikke gå ann. Jeg bor i Oslo. Leier leilighet. Er i jobb, ikke noe stønad. Har litt over 200 000 brutto. betaler ned lån med avtalegiro. Telefonregninger osv, slt på giro. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Million skrev:

Nei, det er bare tull. Hva du eier har ingenting å si for mobilabonnementer. Det hadde tatt seg ut :-)

Selvsagt har formue noe å si for kredittvurderingen. Det skulle tatt seg ut om de som har hundrevis av millioner i formue men 0 i inntekt ikke fikk mobilabonnement.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sistnevnte skal ikke gå ann. Jeg bor i Oslo. Leier leilighet. Er i jobb, ikke noe stønad. Har litt over 200 000 brutto. betaler ned lån med avtalegiro. Telefonregninger osv, slt på giro. 

Bare litt over 200 000 i brutto inntekt? Ikke rart du ikke blir funnet kredittverdig.

Anonymkode: 57136...d1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjøres en kredittsjekk blir det generert en poengsum basert på forskjellige kriterier avhengig av hvem som utfører denne kredittsjekken. Det er opp til den som bestiller kredittsjekken, i dette tilfellet telefonselskapet, å bestemme hvor høy poengsum man trenger for å få lov til å kjøpe abonnement. 

I løpet av noen dager skal du motta en kopi av kredittsjekken i posten eller på mail dersom du har digipost e.l. Da vil du se om det er registrtert noen betalingsanmerkninger. Bortsett fra dette er det kun telefonselskapet som kan forklare hvorfor de ikke ville la deg kjøpe et abonnement.

Anonymkode: 95b79...892

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hihi. "Nei, du får ikke abonnement fordi naboene dine ikke har betalt regningene sine".

TS: Det skal godt gjøres å ikke være kredittverdig til et vanlig mobilabonnement. Så hvis du har fått avslag på grunn av en kredittvurdering ville jeg tenkt i følgende baner.

- Noen har stjålet identiteten min og opparbeidet en stor gjeld som jeg ikke har fått vite om fordi de også stjeler posten min.

- Jeg har ikke hatt skattbar inntekt eller offentlig ytelser i Norge de siste tre årene, derfor vil en kredittsjekk vise 0 i inntekt på meg.

- Mobilselskapet jeg forsøker å opprette abonnement hos har registrert feil personnummer på meg og derfor fått opp resultatet til en annen person.

Anonymkode: 102f7...949

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...