Gå til innhold

Hvorfor slipper noen unna med drap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det var også en veldig omdiskutert dom. Man skal også ha veldig sterke indisier, og mange nok av dem. Det er de færreste drap som blir filmet eller hvor drapsmannen blir tatt på fersk gjerning. 

Anonymkode: d7c0f...dc0

Men like fullt var/er det en rettskraftig dom. Og veldig spesielt og betenkelig at dommen bygde på indisier.

Hva om man ikke finner biologiske spor fra gjerningsmann på åsted, finner ikke drapsvåpenet, og den som skulle ha motiv ikke har nok indisier mot seg?

Anonymkode: 1027e...d71

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ha veldig sterke bevis for å dømme noen for drap. Det skal være utenfor en hver tvil at vedkommende har gjort det. Det holder ikke å bevise at mobiltelefonen til vedkommende var innenfor et visst område på et visst tidspunkt, eller at man finnes dna'et til noen i et område. Dette er indisier, ikke håndfaste bevis. Det er ikke overvåkingskamera langt inni skogen, eller i oppgangen i blokken min, eller i en helt vanlig gate der jeg bor. 

Anonymkode: d7c0f...dc0

Man kan dømme noen på indisier og vitneforklaringer om de er mange og sterke nok. Et overvåkingskamera filmer sjelden et drap, men kan verifisere om noen har vært på åstedet, det samme kan et DNA.

Skulle man hatt håndfaste bevis for alle saker ville det vært enda flere som gikk fri. 

Anonymkode: 526f0...729

• Liker 1
Skrevet

hvis en person er smart og planlegger godt er sannsynligheten høy han kommer unna med det.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, herremann skrev:

hvis en person er smart og planlegger godt er sannsynligheten høy han kommer unna med det.

Hva bygger du det på? Altså, si at en person dreper en eller flere personer i en bolig - i et vanlig boligstrøk nattestid, og så kjører derfra i egen bil, muligens passerer et par bomstasjoner på vei frem og tilbake. Vil ikke det være nok indisier til å få den personen dømt, selv om han/hun har vært flink nok til å ikke legge igjen biologiske spor, og f.eks. kaster klær, parykk, maske og drapsvåpen et sted hvor de ikke blir funnet?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva bygger du det på? Altså, si at en person dreper en eller flere personer i en bolig - i et vanlig boligstrøk nattestid, og så kjører derfra i egen bil, muligens passerer et par bomstasjoner på vei frem og tilbake. Vil ikke det være nok indisier til å få den personen dømt, selv om han/hun har vært flink nok til å ikke legge igjen biologiske spor, og f.eks. kaster klær, parykk, maske og drapsvåpen et sted hvor de ikke blir funnet?

en smart person kjører ikke sin egen bil og passerer heller ikke noen kameraer.
han planlegger godt. alt blir planlagt til minste detalj.

om det vil være nok til å få en person dømt? uvisst, juss er ikke min sterke side.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, herremann skrev:

en smart person kjører ikke sin egen bil og passerer heller ikke noen kameraer.
han planlegger godt. alt blir planlagt til minste detalj.

om det vil være nok til å få en person dømt? uvisst, juss er ikke min sterke side.

Å reise kollektivt eller låne/stjele en bil, vil jo i så fall etterlate flere mulige vitner og spor, enn om man bruker sin egen bil med overtapede skilter for eksempel, men ikke parkerer i umiddelbar nærhet til åstedet.

AnonymBruker
Skrevet

Denne må jeg ta som anonym.

Jeg kjenner til en lege som skjøt og drepte kona si. Om det var et "uhell" eller ikke, vet jeg ikke. Han ble satt i fengsel. Der møtte han en dame som gikk rundt og talte "det glade budskap" og skulle frelse folk i fengselet. De ble kjærester. Etter noen få år (tror det var snakk om 6 år eller noe) ble han sluppet løs igjen og de giftet seg.

Jeg googlet navnet hans nå nettopp, og fant ut at han tydeligvis har fått legelisensen tilbake for han jobber som lege på en legeklinikk i dag.... Det er jaggu meg ille, når en dømt morder kan få jobbe med liv og helse hos folk og praktisere som lege! Lurer på hva pasientene hans hadde sagt om de visste at han hadde sittet i fengsel for mord på sin egen kone.....

Anonymkode: 2450b...cf8

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til en lege som skjøt og drepte kona si. Om det var et "uhell" eller ikke, vet jeg ikke. Han ble satt i fengsel. Der møtte han en dame som gikk rundt og talte "det glade budskap" og skulle frelse folk i fengselet. De ble kjærester. Etter noen få år (tror det var snakk om 6 år eller noe) ble han sluppet løs igjen og de giftet seg.

Jeg googlet navnet hans nå nettopp, og fant ut at han tydeligvis har fått legelisensen tilbake for han jobber som lege på en legeklinikk i dag.... Det er jaggu meg ille, når en dømt morder kan få jobbe med liv og helse hos folk og praktisere som lege! Lurer på hva pasientene hans hadde sagt om de visste at han hadde sittet i fengsel for mord på sin egen kone.....

UAKTSOMT drap er vesentlig stor forskjell på det.

Anonymkode: 7c89d...bea

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker som han fikk kort straff, siden han er tilbake og fremdeles i yrkesaktiv alder! En skam. Kriminelle i Norge får jo ikke egentlig straff, vi har ikke engang dødsstraff. Usivilisert og umoralsk.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du bekriver jo ikke god planlegging. 

Grunnen til at de fleste drap blir oppklart er jo at de begås i affekt, og uten planlegging. Man kommer også langt med å se på de næreste relasjoner, familiie og (eks)partner. Så har man ren henretting, som gjengkriminalitet, hvor noe av poenget er at morderen ikke skal skjules. 

Jeg støtter påstanden om at dersom man bruker litt tid på å planlegge kan man i de fleste tilfeller drepe noen og komme unna ved det. Se feks på orderud-saken, hvor fire mennesker (i nær relasjon) ble fengslet, uten at man tror at noen av dem har gjennonført drapet. Den faktiske drapsmannen går nok fortsatt fri, og dette er en sak det har blitt brukt mye ressurser på. 

Anonymkode: 8fd25...de9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...