Gå til innhold

Hvor mye ting trenger jeg? Har lyst å kaste 95%...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd de siste 5 årene i leilighet og mange helger og ferier hos foreldre i en annen by. Har følt at jeg har hatt behov for dobbelt opp av en del ting jeg bruker begge plasser.

Nå må jeg ha en pendlebolig i tillegg til leiligheten og rommet hos foreldrene mine og klarer ikke å holde styr på ting lengre. Pendleboligen blir brukt i ukene og en helg en sjelden gang. Leiligheten blir brukt stort sett i helgene. Og hjemme hos foreldrene er jeg en helg i blant og ferier.

Jeg sliter med å ta med meg ting jeg trenger over alt, legge igjen ting jeg egentlig trenger, savne ting jeg glemte etc etc. Men jeg klarer ikke å finne et system. Når jeg ikke jobber er jeg mye på tur og trenger diverse turklær. I helgene pynter jeg meg og er sosial. Må alltid huske på å ha både fjellskoene og de øredobbene som passer til den og den kjolen. Stress!

Mest av alt har jeg lyst å kvitte meg med ting, 95%, slik at jeg sitter igjen med alt jeg trenger i en bag. Men det er så vanskelig. Og plutselig hadde jeg ikke de øredobbene, og jeg kjøper nye.... Argh...

Anonymkode: c8745...8b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd de siste 5 årene i leilighet og mange helger og ferier hos foreldre i en annen by. Har følt at jeg har hatt behov for dobbelt opp av en del ting jeg bruker begge plasser.

Nå må jeg ha en pendlebolig i tillegg til leiligheten og rommet hos foreldrene mine og klarer ikke å holde styr på ting lengre. Pendleboligen blir brukt i ukene og en helg en sjelden gang. Leiligheten blir brukt stort sett i helgene. Og hjemme hos foreldrene er jeg en helg i blant og ferier.

Jeg sliter med å ta med meg ting jeg trenger over alt, legge igjen ting jeg egentlig trenger, savne ting jeg glemte etc etc. Men jeg klarer ikke å finne et system. Når jeg ikke jobber er jeg mye på tur og trenger diverse turklær. I helgene pynter jeg meg og er sosial. Må alltid huske på å ha både fjellskoene og de øredobbene som passer til den og den kjolen. Stress!

Mest av alt har jeg lyst å kvitte meg med ting, 95%, slik at jeg sitter igjen med alt jeg trenger i en bag. Men det er så vanskelig. Og plutselig hadde jeg ikke de øredobbene, og jeg kjøper nye.... Argh...

Enten kan du ha dobbelt opp av fjellsko, kjoler og øredobber m.m. slik at du har dette både hjemme og i pendlerleilligheten.

Eller du kan skrive en pakkeliste (som er likedan hver gang), og som inneholder fjellsko, øredobber, kjole + alt det andre som du trenger på alle de to/ tre plassene du bor. Du kan kopiere opp en slik pakkeliste slik at du har ny liste hver gang du skal pakke, og for hver gang du pakker, krysser du av etterhvert. Mulig får alt det du trenger plass i en middels stor bag?

Anonymkode: b0b2f...cc1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør en kombo av det over. 

Jeg har dobbelt opp av en del ting, som jeg synes er styrete å måtte ta med frem og tilbake (typisk ting som tar stor plass i bagasjen), og så har jeg pakkeliste på mobilen som jeg krysser av på hver gang jeg reiser. Null stress, jeg glemmer tilnærmet lik aldri noe som helst. 

Å ha dobbelt opp av øredobber er da ikke noe problem, man har da gjerne flere par uansett? Sko og klær varer også lenger om man har flere par å bytte på, så det gjør da ikke noe å ha noen sko fast her og noen fast der? 

Anonymkode: 2a40c...b1a

• Liker 3
Skrevet

Hva med å bo bare i en leilighet? Må du bo et annet sted enn du jobber? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha gjenstandene der du bruker de mest. Det du har to av fordeler du på to av stedene. Ellers vil jeg også råde til å ha en pakkeliste slik som vedkommende over meg sier. Da har du god kontroll på hva du har tatt med deg og hva du skal ta med tilbake igjen (med mindre du skal la noe være igjen). 

Anonymkode: be497...4fa

• Liker 1
Gjest Sitronvann
Skrevet

Er pendelleiligheten bare for en periode eller en fast løsning? Hvis den er fast, har du vurdert å flytte dit og kvitte deg med den andre leiligheten?

Her må du nesten bruke tid på å finne ut hvordsn du vil leve, iom at du nevner et ønske om å kvitte deg med 95%.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten kan du ha dobbelt opp av fjellsko, kjoler og øredobber m.m. slik at du har dette både hjemme og i pendlerleilligheten.

Eller du kan skrive en pakkeliste (som er likedan hver gang), og som inneholder fjellsko, øredobber, kjole + alt det andre som du trenger på alle de to/ tre plassene du bor. Du kan kopiere opp en slik pakkeliste slik at du har ny liste hver gang du skal pakke, og for hver gang du pakker, krysser du av etterhvert. Mulig får alt det du trenger plass i en middels stor bag?

Anonymkode: b0b2f...cc1

Pakkeliste var lurt! Eneste er at jeg må finne antrekk hver gang jeg for eksempel skal ut. Holder ikke med en kjole og sko og øredobber.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør en kombo av det over. 

Jeg har dobbelt opp av en del ting, som jeg synes er styrete å måtte ta med frem og tilbake (typisk ting som tar stor plass i bagasjen), og så har jeg pakkeliste på mobilen som jeg krysser av på hver gang jeg reiser. Null stress, jeg glemmer tilnærmet lik aldri noe som helst. 

Å ha dobbelt opp av øredobber er da ikke noe problem, man har da gjerne flere par uansett? Sko og klær varer også lenger om man har flere par å bytte på, så det gjør da ikke noe å ha noen sko fast her og noen fast der? 

Anonymkode: 2a40c...b1a

Blir pakkeliste ja... Jo flere par er greit, men jeg liker variaasjon også...

12 minutter siden, Kattugla skrev:

Hva med å bo bare i en leilighet? Må du bo et annet sted enn du jobber? 

Du har tydeligvis aldri vært nødt til å tilpasse deg arbeidsmarkedet.

7 minutter siden, Sitronvann skrev:

Er pendelleiligheten bare for en periode eller en fast løsning? Hvis den er fast, har du vurdert å flytte dit og kvitte deg med den andre leiligheten?

Her må du nesten bruke tid på å finne ut hvordsn du vil leve, iom at du nevner et ønske om å kvitte deg med 95%.

Det er en periode, men usikker på hvor lenge. Jeg fikk "valget" om å bli oppsagt eller ta denne stillingen. Dessverre vil jeg gå med et stort tap om jeg selger "drømmeleiligheten" og jeg har lyst å bli værende i den byen så lenge som mulig.

• Liker 2
Gjest Sitronvann
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en periode, men usikker på hvor lenge. Jeg fikk "valget" om å bli oppsagt eller ta denne stillingen. Dessverre vil jeg gå med et stort tap om jeg selger "drømmeleiligheten" og jeg har lyst å bli værende i den byen så lenge som mulig.

Da hadde jeg valgt å ha mest utstyr i pendelleiligheten. Dvs treningstøy, sko, daglige klær osv. Og latt det være att ting, klær og utstyr du vet du bruker i helgene i din egen leilighet. Se på hva du faktisk bruker begge steder og unngå å dra med deg ting i tilfelle, når du vet at det ikke blir brukt feks. 

Det må jo bli dyrt å kjøpe dobbelt opp også, penger som kunne blitt brukt til andre ting. Men jeg støtter tankene om pakkeliste. Det høres ut som det mest fornuftige slik din situasjon er nå.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Sitronvann skrev:

Da hadde jeg valgt å ha mest utstyr i pendelleiligheten. Dvs treningstøy, sko, daglige klær osv. Og latt det være att ting, klær og utstyr du vet du bruker i helgene i din egen leilighet. Se på hva du faktisk bruker begge steder og unngå å dra med deg ting i tilfelle, når du vet at det ikke blir brukt feks. 

Det må jo bli dyrt å kjøpe dobbelt opp også, penger som kunne blitt brukt til andre ting. Men jeg støtter tankene om pakkeliste. Det høres ut som det mest fornuftige slik din situasjon er nå.

Enig, får prøve på det. Kanskje kutte ned på valgmuligheter også, MÅ ikke ha 50 kjoler å velge mellom...

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis aldri vært nødt til å tilpasse deg arbeidsmarkedet.

Det er litt vanskelig for oss å vite, når du ikke nevner noe om hvor lenge dette skal vare, eller omstendighetene rundt det. Mange pendler i årevis uten at det handler om at de ikke har et valg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 23. juni 2016 at 12.57, AnonymBruker skrev:

Det logiske svaret er jo å lage et system. Altså: til foreldre pakker en som til ferie: du tar med alt når du kommer og alt når du drar. Har du ting liggende der: ta det med hjem neste gang du er innom. 

Det andre? Vel, aller mest praktisk er det selvsagt å ha to sett av det "nødvendige": panne, kopper og fat og sengetøy. Klær til en uke/helg bør du med letthet få ned i en bag. Gjør du det ikke: rydd i klesskapet og kast klær til du har bare ting som sitter flatterende, er av god kvalitet og kan brukes i flere anledninger. Manglende system skyldes i 9 av 10 tilfeller for mange ting. Om du søker "variasjon" i løpet av en kort uke så eier du masse ting du egentlig ikke liker nok til at du bør beholde dem. 

Anonymkode: dbb13...ba4

Skrevet
Den 23.6.2016 at 12.57, AnonymBruker skrev:

Det høres stressende ut. Hvorfor må du farte så mye? Hvorfor MÅ du til foreldrene dine hele tiden? 

Gjest Sitronvann
Skrevet
4 timer siden, Aamu skrev:

Det høres stressende ut. Hvorfor må du farte så mye? Hvorfor MÅ du til foreldrene dine hele tiden? 

Noen har det slik at de vil tilbringe så mye tid som mulig med familie og foreldre. Ikke noe galt i det. Så har hun og forklart flere ting i andre innlegg, så foreslår at du leser de :)

Skrevet
7 timer siden, Sitronvann skrev:

Noen har det slik at de vil tilbringe så mye tid som mulig med familie og foreldre. Ikke noe galt i det. Så har hun og forklart flere ting i andre innlegg, så foreslår at du leser de :)

Jeg klarer fint å vente på svar fra henne jeg stiller spørsmålet til.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Aamu skrev:

Jeg klarer fint å vente på svar fra henne jeg stiller spørsmålet til.

Klarer du å lese hennes innlegg også? ;)

Anonymkode: 7d1ac...51e

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet
Den 23.6.2016 at 12.57, AnonymBruker skrev:

Det er du som skal eie tingene - ikke la tingene eie deg. 

De fleste av oss nordmenn har vunnet første premie i lotteriet i velstand i verden. Vi har råd til å kjøpe det meste vi ønsker oss og kan velge og vrake i hyller av matvarer og butikker. 

Jeg prøver å leve enklest mulig, det vil si at jeg har minst mulig eiendeler som jeg ikke trenger eller bruker regelmessig. 

Se om du kan komprimere det du eier. Det er en prosess som vil ta litt tid. Begynn å pakk ned en kasse om gangen, finn ut hva du absolutt ikke har bruk for. Du kan få litt hjelp fra en venninne til å være litt streng med deg. Kvitt deg med ting litt etter litt, så skal du se at du får mer oversikt over hva du virkelig trenger. 

Du kan også innvilge deg selv "kjøpestopp" for et år. Det vil også hjelpe deg videre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...