Gå til innhold

Å få mest mulig ut av livet..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og samboeren min bor i en europeisk storby. I starten hadde vi begge nettverk, men mitt var litt midlertidig da mange av mine venner reiste hjem da studiene var over. Jeg bestemte meg for å bli værende og starte mitt eget selskap som jeg driver fra hjemmekontoret mitt.

Kjæresten min har sine kolleger og veldig mye fotballtrening og annen trening, så han er ganske fornøyd med å bare slappe av og være oss på fritiden. Men jeg begynner å bli smårar av å være hjemme på kontoret – jeg kommuniserer med mange via mail hver dag, men ser folk sjeldent, det er bare når det er spesielle jobbmøter folk reiser for å delta på. Jeg har ikke klart å bygge noe nettverk etter at mine tidligere studievenner dro. På grunn av jobb skal vi være her i over et år til, men jeg kjenner at jeg MÅ ta grep for å få mer ut av dagene mine, problemet er bare at det er vanskelig å bli kjent med folk, spesielt folk man har god kjemi med. 

Hva ville du gjort om du hadde en storby for dine føtter, men ingen å være sosial med? Jeg har meldt meg inn i en bokklubb, men treffes bare hver 6. uke, så det utgjør ikke så stor forskjell. I tillegg er de fleste i bokklubben mye eldre enn meg, så ikke helt klaff kanskje.

Hvordan kan jeg få mer ut av dagene mine her uten nære venner og familie? Må presisere at jeg ikke er kjempemisfornøyd – bedriften går bra og ting er på stell ellers, det blir bare mange ensformige dager på kontoret. Jeg dagdrømmer om en mer innholdsrik tilværelse

Anonymkode: 3c550...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sitronvann

Jeg har lest ett sted om lignende problem med det sosiale, vedkommende valgte å ta med laptop og ha "kontor" andre steder flere ganger i måneden. Feks, kafe, teateraula, bibliotek osv. Det åpnet for muligheter til å bli kjent med andre samtidig som  h#n var på jobb.

Kanskje det kan være en løsning for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Sitronvann skrev:

Jeg har lest ett sted om lignende problem med det sosiale, vedkommende valgte å ta med laptop og ha "kontor" andre steder flere ganger i måneden. Feks, kafe, teateraula, bibliotek osv. Det åpnet for muligheter til å bli kjent med andre samtidig som  h#n var på jobb.

Kanskje det kan være en løsning for deg?

Takk for svar :)

God ide! Dessverre er jeg avhengig av endel programvare som er installert på stasjonær PC og nødvendig omtrent hver dag, men jeg kan jo prøve å planlegge "admin-dager" der jeg bare trenger en laptop. Tror definitivt det kunnet hjulpet på det mentale å variere omgivelsene litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjellige treningsgreier som man kan være med på, som har timer 1-2 ganger i uken. Karate, f.eks :)

Får trent samtidig som man blir sosial. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Aamu skrev:

Det er jo forskjellige treningsgreier som man kan være med på, som har timer 1-2 ganger i uken. Karate, f.eks :)

Får trent samtidig som man blir sosial. 

Takk for svar :) Jeg trener allerede 4-5 ganger i uka. Ser de samme ansiktene og hilser, men er såpass store forhold her at det er litt vanskelig å komme nærmere innpå folk, mulig jeg må bli litt tøffere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Jeg trener allerede 4-5 ganger i uka. Ser de samme ansiktene og hilser, men er såpass store forhold her at det er litt vanskelig å komme nærmere innpå folk, mulig jeg må bli litt tøffere!

Ja, eller så har du valgt en lite sosial "gren"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Aamu skrev:

Ja, eller så har du valgt en lite sosial "gren"? :)

Ja, det går i pilates og vekttrening, så det er begrenset hvor mye kommunikasjon som er involvert :) Prøve crossfit, men fikk skade og måtte droppe det.

Noen tips til mer sosiale treningsformer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det går i pilates og vekttrening, så det er begrenset hvor mye kommunikasjon som er involvert :) Prøve crossfit, men fikk skade og måtte droppe det.

Litt usikker, jeg gikk på Friskis&Svettis en stund og det var sosialt. Karate var også sosialt. Volleyball også. Og håndball. Svømming og tror jeg, men det er kanskje helst gamle som er på "svømmetrim", jeg vet ikke :P 

Men det kommer nok mye an på deg selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville nok skaffet meg en jobb på en arbeidsplass med mennesker man ser hver dag, og der man har et skille mellom jobb og hjem.

Hva slags selskap er det du har startet?

Anonymkode: 8c0c1...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syng i kor, meld deg til frivillig arbeid, meld deg inn i en organisasjon, gå på språkkurs, det er masse man kan gjøre for å bli mer sosial.

Anonymkode: f875c...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om noen driver med det lengre men hva med liten gruppe for kappgang eller lignende?

Anonymkode: 113c4...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frivillig arbeid! Sjekk ut Røde Kors der borte (de har alltid lokale avdelinger, i Norge er dette ift kommunenes navn).

Sjekk også ut lokale velforeninger, frivillighetssentraler, kor (hvis du synes det er greit å synge) etc. :)

Anonymkode: 25290...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birti

Du har ikke vurdert å leie deg kontorplass i et fellesskap da? Det finnes jo ofte slike "shared spaces" i storbyene hvor man betaler en husleie og har felles møterom, kantine / spiserom etc. Da kan du jo både ha stasjonær pc og komme deg litt ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du sier du trener men hva med organisert idrett/dans? Da har du ikke noe valg, man MÅ prate med folk og man er nesten avhengig å bli kjent for å kunne samarbeide for nettopp den grenen du velger :)

F.eks:

Volleyball

Dans

Fotball

Håndball

Etc :-)

Anonymkode: 3cd33...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange gode tips!

Jobb-bytte er nok ikke aktuelt, da det ville resultert i nesten halvering av inntekt. Men kontorplass kunne vært noe, jeg har faktisk sett litt etter det, det er ganske heftige priser i området der jeg bor, men skal lete litt mer!

Jeg jobber allerede frivillig, men kanskje jeg bør se etter en annen organisasjon. Der jeg er nå, blir det ikke lagt opp til noe særlig sosialt.

Jeg kunne godt tenke meg å være med i klubber for kunst- og maleinteresserte, skriveklubber og lignende. Fotball og håndball er nok det jeg er desidert dårligst til av ca alt, men setter veldig pris på forslagene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke noe expatmiljø der? Bor også i en eur storby, og her er det et stort expatmiljø, masse bli kjent steder for expats, fester osv

Anonymkode: b595c...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke noe expatmiljø der? Bor også i en eur storby, og her er det et stort expatmiljø, masse bli kjent steder for expats, fester osv

Vet ikke? Men det er jo noe jeg kan Google. Er det folk i alle aldersgrupper der du bor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Kan du ikke foreslå for kjæresten at han kan invitere noen venner med partnere på middag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Herr Heftig skrev:

Kan du ikke foreslå for kjæresten at han kan invitere noen venner med partnere på middag? 

Takk for svar.

Kompisene hans er single. De som er gift har flyttet ut av storbyen. Vi har møtt en av vennene hans med en dame han datet tidligere, men ikke noe etter det – de kjente hverandre ikke i det hele tatt og var en heller dårlig match så det ble en komisk opplevelse :fnise:

Savner å være en del av noe, men samtidig så er det ikke sånn at jeg er så "desp" at jeg prøver å tvinge meg selv til å like ting jeg ikke liker (type fotball og håndball) bare for å bli kjent med folk. Bokklubb med ukentlige møter hadde vært noe :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja her er det folk i alle aldre, og fra alle mulige land, hovedsaklig folk som jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...